Wallaksen savuhormi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Wallaksen savuhormi

Post by Kman »

Erään reissun jälkeen savuhormin osat pyörivät istuinkaukalon lattialla. Koetin laittaa kasaan, mutta ei vaan oikein onnistu.
Olenko jotenkin yksinkertainen ja osaamaton tämän mekaniikan kanssa, vai onko tuossa paketissa jotain oikeasti vialla?

https://www.youtube.com/watch?v=vn6zLnBAQN8
Last edited by Kman on Wed Jun 10, 2015 17:10 pm, edited 1 time in total.
Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Post by Kman »

Selvisi: Rikki se on. Nuo kolme ”hetulaa” pitäisi olla hitsattuna siihen runko-osaan. Ei auta kuin hommata uusi läpivienti tai yrittää ensin itse hitsaamalla turata paketti kokoon.

Samalla vaivalla voisi toki päivittää koko lämppäriratkaisun. Esim Planar 44D
http://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuollainen 4 kW on turhan raju, ennemmin tuo 2 kW Planar 2d 485¤. Harmi että tuohon ei saa vaan termostaattia. Pieni paha tosin, ehkä tuo pienimmällä tehollaan olisi sittenkin taloudellisempi noin.

http://www.heater.fi/fi/planar-2d-diesellammitin.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Tuollainen 4 kW on turhan raju, ennemmin tuo 2 kW Planar 2d 485¤. Harmi että tuohon ei saa vaan termostaattia. Pieni paha tosin, ehkä tuo pienimmällä tehollaan olisi sittenkin taloudellisempi noin.

http://www.heater.fi/fi/planar-2d-diesellammitin.html
Huono tuuri wallaksessa, kun laakerit menevät noin uudesta laitteesta. Eikös niiden pitäisi jaksaa parikymmentä vuotta, vähintään? En tiedä oliko wanhemmasta 1800 sailistani vaihdettu niitä koskaan, mutta itse käyttelin sitä 6 vuotta ja se päätyi vielä parilla kympillä jälkimarkkinoille tuonkin jälkeen, noin 30 vuoden ikäisenä, laakeri kunnossa.

Koko lämppäripaketin vaihto on iso homma dieseltankin rei'ityksineen ja pakoputken asennuksineen ja uusi on pahimmillaan viheltävä ja ujeltava turbiini - uudehko wallas on sentään melkein äänetön (ainakin 80-lukulaiseen naksuttelijaan verrattuna). Vanhoista kommenteista päätellen se ei Haraldia haittaisi, mutta minusta on usein mukavaa pitää puolella teholla laitetta koko yö päällä. 741:n perähytissähän laite puhaltelee jalkopään seinän takana joten lämpöä (ja mahdollista ääntä) riittää ainakin omistajan hyttiin.
Post Reply