Yanmar 1GM savuttaa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: harald, Petri

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Mon Jul 27, 2015 17:03 pm

Tervehdys

Yanmarin sylinterinkannen vaihdosta löytyi englaninkielinen web artikkeli, missä homma käydään läpi kuvin höystettynä.

Artsu löytyy: http://www.pbo.co.uk/expert-advice/repl ... head-20467
Ystävällisin veneily terveisin PR

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Tue Aug 11, 2015 23:40 pm

Panu wrote:Tervehdys

Yanmarin sylinterinkannen vaihdosta löytyi englaninkielinen web artikkeli, missä homma käydään läpi kuvin höystettynä.
Tervehdys

Nyt on sylinterinkansi vaihdettu ja ensimmäiset savut otettu koneesta. Kone starttasi heti ensimmäisellä yrityksellä huolellisen ilmauksen jälkeen. Koeajokin on suoritettu. Ei ihan kamalan vaikea homma ole tuo kannen vaihto, hieman työläs ja tietyt kohteet ovat hieman hankalassa paikassa ja johtavat eri hassuihin työasentoihin. Käsikammella konetta pyörittäessä huomaa hurjan eron puristuksissa edelliseen verrattuna. Ei ihme ettei vanhalla kannella käynyt.

Edellen ihmettelen Mehun asentajan (lue: masentajan) kommentteja koneen väljyydestä. Eihän tuota voi päätellä kuin koneen avaamalla ja tutkimalla. Ulkoapäin suoritettu arvaus diagnoosi haisee laiskuudelle, ahneudelle ja asiakkaan aliarvionnille. Uudesta koneesta taitaa edelleen saada helpommin paremman katteen tehdylle työlleen. Valitettavasti asiakkaan etu vain on tuossa pelissä päässyt unohtumaan.

Kiitokset avusta tällä kertaa kuuluu Harrille.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10764
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Wed Aug 12, 2015 09:26 am

Siinä kuva Annelin kannen kunnosta;
Image
Pakoventtiili ei ollut kovin tiivis enää.
Onnittelut onnistuneesta elinsiirrosta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin » Wed Aug 12, 2015 14:37 pm

Hei,

oliko Panu PBO:n ohje kattava? Lisäksi, mitä kaikkea muuta hankit ja korjailit kannen lisäksi?

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Wed Aug 12, 2015 15:25 pm

harald wrote:...Pakoventtiili ei ollut kovin tiivis enää.
Onnittelut onnistuneesta elinsiirrosta!
Tervehdys

Kiitokset onnitteluista.

Meillä kannen ongelma oli halkeama ja vuoto pako- ja jäähdytyskanavan välillä, josta oli vesi päässyt venttiilin yläpuolelle korrosoimaan venttiilin tiiveyttä. Lopulta tiivistyspinta oli niin syöpynyt, ettei kone suostunut enää käymään. Sellainen hiipivään hulluuteen rinnastettava vaiva siis. Ei mikään Kräks poks ja rikki, vaan sellainen hitaasti etenevä degeneraatio.

Kannen vaihdossa vaikeudet liittyivät jumissa olleisiin osiin ja huonoihin työasentoihin. Esim. ruiskutusuutin oli niin jumissa, että sen irroittamiseen tarvittiin kiintoavain ja 1,6m jatkovarsi. Nytkyttelemällä ja öljyämällä se lopulta antoi myöden ja irtosi. Veneessä suutinta ei olisi saanut meidän taidoilla ja kaluilla irti. Lisäksi yksi kannenpultin mutteri oli niin jumissä, että pultti irtosi lohkosta, mutta mutteri ei auennut. Lopulta öljykylpy liuotus avasi tuon vaivatta.

Kasaamisessa hankalaa oli ilmanputsarin pohjan kiinnittäminen moottorin kylkeen. Huono asento ja näköesteet teki hommasta hankalan. Joko et nähnyt tai et ylettänyt ja yhdellä kädellä toimiminen oli haasteellista. Lisäksi vesiletkun päässä oleva termostaatin kansi ei suostunut oikein kohdalleen. Joko reiät eivät olleet linjassa tai sitten termari ei pysynyt paikoillaan.

Koneen ilmauksessa on muistettava, ettei normaali ilmaus yllä kuin rusikutuspumpulle asti. Pumpulta suuttimelle ilmaus tapahtuu seuraavan ohjeen mukaan: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=Ilmaus
rpuustin wrote:Hei,

oliko Panu PBO:n ohje kattava? Lisäksi, mitä kaikkea muuta hankit ja korjailit kannen lisäksi?

t. Raimo
Kyllä tuo ohje ihan riittävä oli. Tietyt kiristysmomentit ja tiivisteiden asennusjärjestys tarkistettiin vielä service manuaalista.

Kannen vaihtoon hankin seuraavat osat:
  • 1 kpl 728170-11700 1GM complete cylinder head assembly
    1 kpl 128170-01331 Cylinder head gasket 1GM (7.5hp)
    1 kpl 104211-49160 Thermostat/Anode gasket
    1 kpl 128170-13201 Exhaust mixing elbow gasket
    1 kpl 128170-11310 1GM rocker cover gasket
    1 kpl 104884-59170 8mm extra thick copper washer
    1 kpl 728170-53100 Fuel injector GM series
    2 kpl 124950-11450 Pre-combustion chamber seal washer GM's
    1 kpl 128275-11490 Injector heat-shield GM's
    1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's
    1 kpl 24341-000260 Injector o-ring GM's
    3 kpl 23414-080000 8mm copper washer
Lisäksi ostin sinkkianodin ja tiivisteen sille. Todettakoon vielä uudelleen niin että Telvan hinnoittelu Yanmarin osille on aika lailla UK tasolla. Eli mitään järkevää säästöä en olisi saanut tilaamalla UK nettimyymälästä. Tämä oli todella mukava yllätys. Toisin oli noin 5 vuotta sitten, kun kyselin hintoja saman kadun pohjoispäässä toimivalta silloiselta myyjältä. :shock:
Ystävällisin veneily terveisin PR

mehu
alokas
Posts: 8
Joined: Sat May 03, 2014 12:59 pm
Location: Helsinki

Post by mehu » Thu Aug 13, 2015 16:44 pm

Kman wrote:Tai sitten ostat pitkä/erikoispitkärikisen perämoottorin telineineen ja ruuvaat siihen perälaitaan kiinni. Halvempaa kuin uuden sisämoottorin hommaaminen ja mikä parasta: voit talvella huoltaa moottorin kaikessa rauhassa vaikka parvekkeella kuntoon. Tämä on oma suunnitelmani kun FE741:n moottori laukee siihen uskoon että se ei tule kuntoon omin voimin.
Juuri näin teinkin. Ostin pitkärikisen perämoottorin ja asensin sen peräpeiliin kiinni. Pääsi tekemään kesälomapurjehduksen.
Panu wrote: Edellen ihmettelen Mehun asentajan (lue: masentajan) kommentteja koneen väljyydestä. Eihän tuota voi päätellä kuin koneen avaamalla ja tutkimalla. Ulkoapäin suoritettu arvaus diagnoosi haisee laiskuudelle, ahneudelle ja asiakkaan aliarvionnille. Uudesta koneesta taitaa edelleen saada helpommin paremman katteen tehdylle työlleen. Valitettavasti asiakkaan etu vain on tuossa pelissä päässyt unohtumaan.
Tätä ketjua seuraamalla olen itsekin alkanut ihmetellä Diesel-asennus oy asentajan kommentteja. Olen ajatellut että irroitan moottorin veneestä ja vien syksyn aikana johonkin asialliseen moottorikoneistamoon jossa saisivat purkaa koneen ja tehdä sille perusteellisen huollon. Itselläni ei moiseen projektiin ole oikein riittävää kokemusta.

Seuraakin lisäkysymys, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun moottorin irroittaa perävetolaitteesta veneen vielä ollessa vedessä? Merivesiventtiilin sulkeminen on tietenkin ehdoton mutta onko muita vaaranpaikkoja jossa voi mokata? Perävetolaitehan irroitetaan alla olevan kuvan punaisen viivan kohdalta?
Image
FE-741

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Thu Aug 13, 2015 17:14 pm

mehu wrote:Tätä ketjua seuraamalla olen itsekin alkanut ihmetellä Diesel-asennus oy asentajan kommentteja. Olen ajatellut että irroitan moottorin veneestä ja vien syksyn aikana johonkin asialliseen moottorikoneistamoon jossa saisivat purkaa koneen ja tehdä sille perusteellisen huollon. Itselläni ei moiseen projektiin ole oikein riittävää kokemusta.

Seuraakin lisäkysymys, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun moottorin irroittaa perävetolaitteesta veneen vielä ollessa vedessä? Merivesiventtiilin sulkeminen on tietenkin ehdoton mutta onko muita vaaranpaikkoja jossa voi mokata? Perävetolaitehan irroitetaan alla olevan kuvan punaisen viivan kohdalta?
Tervehdys

Ensinnäkin lieneekö tuo nimessä oleva sana asennus enne siitä mitä he haluavat tehdä? Asentaa uusia koneita?

Ei minullakaan kokemusta kone hommista ole, vaikka ymmärrys onkin. Eniten inhoan jumissa olevia osia, joiden irroituksessa tekee heposti vahinkoa itselle ja / tai koneelle. Kavereiden apu oli keskeinen homman edistykselle. Lisäksi tuo nettilinkki toimi hyvänä ohjenuorana.

Ei konetta kansirempan takia irti tarvitse ottaa ainakaan FE83:ssa. Koneen ympärillä on juuri sopivasti tilaa, että homman saa tehtyä.

Tuosta vetolaitteesta en osaa sanoa muuta kuin, että kannattaa tukkia veden tulo (ja mahdollisesti meno), eli pohjaventtiili (ja pakoputki). Lisäksi polttoainelinja on suljettava tai tulpattava. Muuten tankki voi tyhjentyä lapolla pilssiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää » Fri Aug 14, 2015 08:44 am

Panu wrote:Ei konetta kansirempan takia irti tarvitse ottaa ainakaan FE83:ssa.
Vielä reilummat tilat ovat FE74/741:ssä. Kun ottaa kopan pois, niin koko salonkihan on konehuonetta.

avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio » Fri Oct 16, 2015 16:57 pm

Lievempi tapaus oli mulla kerran syksyllä telakalle ajossa. Laiturissa lämmitetty moottori savutti ajossa mustaa vallan kovasti eikä vauhtikaan ollut kuin pari kolme solmua. Pelästyin, että nyt tuli isohko remppa, mutta nosturilla näimme, että potkuri oli kauttaaltaan paksun näkin peitossa. Ei muuta kuin talvella potkuria hiomaan ja kiillottamaan eikä ongelma ole sen jälkeen toistunut.

Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa jo puolet veneen reaaliarvosta, ylikin konerikkoisesta.. Peräprutkusta sain tarpeekseni H-veneajoilta, ei ikinä moista viritystä.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Fri Oct 16, 2015 22:12 pm

avoipio wrote: Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa jo puolet veneen reaaliarvosta, ylikin konerikkoisesta.. Peräprutkusta sain tarpeekseni H-veneajoilta, ei ikinä moista viritystä.
Tervehdys

Mikään ei ole ikuista ei edes Yanmarin sylinterinkansi. Ei tuon kannen takia veneestä kannata luopua. Itse tehtynä remontti ei maksa edes genuan vertaa, jonka jälkeen kone palvelee taas pitkään. Uuden moottorin vaihto on taasen kalliimpi, mutta siihen ei ole pakottavaa syytä.

Perämoottoreista olen aivan samaa mieltä.
Ystävällisin veneily terveisin PR

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää » Wed Oct 21, 2015 10:43 am

avoipio wrote: Vai että kannet alkavat paukkua, koneeni on 33 vuotias. Taitaa olla parasta myydä koko paatti, uusi konehan maksaa...
Purjehtijan syysmasennusta ilmassa? Kannen vaihto kuulemma tehdään koneen käyttöiän puolessa välissä. Eli jos kantesikin on 33v, sen uusimalla saatat pärjäillä tämän vuosisadan puoliväliin. 1GM/1GM10-koneet ovat sentään aika kompakteja korjattavia, sellaisen voi viedä vaikka auton takaluukussa korjaamolle. Ei kai yhdestä kohdasta syöpynyt kone ole vielä pelkän poijupainon arvoinen?

Perämoottorivaihtoehto on kiva olla valmiiksi mietittynä, koska se sopii pelastamaan kesän purjehdukset, että pääsee talvella rauhassa (= edullisesti) korjaamolle ja seuraavana kesänä taas sitten oikean koneen kanssa kulkemaan.

jbeardie
alokas
Posts: 43
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Kansi auki

Post by jbeardie » Wed Mar 30, 2016 23:06 pm

Viime kauden loppupuolella meidän 1GM alkoi herjaamaan lämpötilasta välillä, kun siirryttiin matkavauhdista matalammille kierroksille. Täydellä kuormalla hälytystä ei tullut. Kone lähti hyvin käyntiin ja tuntui käyvän suhtkoht hyvin, lukuunottamatta pientä alkupainia laturin ja puolityhjän akun kanssa.

Keväthuollot aloitettu korkaamalla koneen kansi auki:
https://goo.gl/photos/ohC1miLEv8Rcjcb36

Vesikanavat tukossa ja niiden lisäksi termostaatti oli aivan jumissa.

https://goo.gl/photos/yHuUGsKL1VihtKCp8

Pakosarjan puolelta löytyi mielenkiintoisia "helmiä". Pakokäyrä näytti pikaisen tutkimuksen perusteella olevan kunnossa, mutta nuo klygolitipat pakosarjassa viittanevat, että vuotoa on jossain?!

Käykö 1gm10:n kansi (728170-11700) 1gm-koneeseen?
Last edited by jbeardie on Thu Mar 31, 2016 12:34 pm, edited 2 times in total.
FIN-3119, s/y Janita III

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10764
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Mar 31, 2016 10:43 am

Kuvalinkit ei toimi
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

alex
luti
Posts: 405
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Kansi auki

Post by alex » Thu Mar 31, 2016 11:23 am

jbeardie wrote:Käykö 1gm10:n kansi (728170-11700) 1gm-koneeseen?
Kyllä käy.

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2257
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Kansi auki

Post by Panu » Thu Mar 31, 2016 12:10 pm

jbeardie wrote:Viime kauden loppupuolella meidän 1GM alkoi herjaamaan lämpötilasta välillä, kun siirryttiin matkavauhdista matalammille kierroksille. Täydellä kuormalla hälytystä ei tullut. Kone lähti hyvin käyntiin ja tuntui käyvän suhtkoht hyvin, lukuunottamatta pientä alkupainia laturin ja puolityhjän akun kanssa...

...Vesikanavat tukossa ja niiden lisäksi termostaatti oli aivan jumissa.
Tervehdys

Kaikkiin raakavesijäähdytteisiin moottoreihin syntyy jäähdytyskanavistoon kattilakiveä. Se säännöllinen poisto on osa moottorin hyvää huoltoa ja kunnossapitoa. Kattilakivi estää palamislämmön siirtymisen jäähdytysveteen ja siten kasvattaa moottorin, etenkin sylinterinkannen, lämpörasitusta.

Kattilakivestä pääset helposti eroon liuottamalla se sitruunahappoon. Sekoita n. 4 L vettä + 2 annosta (pussia 10g?) apteekista saatavaa sitruunahappoa ämpäriin. Sen jälkeen asetat moottorin imu ja paluuletkut samaan ämpäriin ja käynnistät moottorin. Anna käydä kohtuu kierroksilla kunnes "pilli" soi. Anna jäähtyä tunti pari ja käynnistä uudelleen kunnes pilli uudelleen soi. Tätä toistetaan 3-4 kertaa ja sen jälkeen suoritat kunnollisen huuhtelun.

Käsittelyn jäljiltä ei kattilakiveä enää juuri ole ja huoltokin on edullinen itse tehtäessä. Sitruunahappo pussi n 10g? ei maksa kuin alta 1¤.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1149
Ystävällisin veneily terveisin PR

Post Reply