Yanmar 1GM savuttaa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Handy
Hallitus
Posts: 348
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Motonetissä on valikoima ilmausruuveja letkunipalla. Verkkokaupasta niitä ei vaan löydy. Tarkista nykyisen ruuvin koko ja kierre, tai ota ruuvi mukaan malliksi niin tulee oikea.
Beta 10:ssä on vajaan 1cm mittainen ruuvi (M6 muistaakseni) ja motonetistä löytyi vain 2+cm mittainen. Sekin meni kyllä pohjaan muttei ollut tarpeeksi tiivis joten laitoin siihen mutterin stoppariksi ja prikan ja kumitiivisteen.

Ruuvissa taisi olla nippa 6mm letkulle ja pumppuun sai kiinni vain 8mm letkun. Välissä oli diesel suodatin johon sai sekä 6mm että 8mm letkut kiinni.
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Kiitos.

Tämä auttaa. Piipahdan Motonetissa.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Lopullinen ilmaus kannattaa tehdä suuttimen liitoksesta, vaikka usein riittääkin tuo "normaalin" ilmausruuvin käyttö. (Koneeni kannen vaihtaneen huoltoliikkeen ohje) :?
terv. Artsi/DANIELA
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

tuossa olet oikeassa. Aiemmissa keskusteluissa on kyse enemmänkin pa-järjestelmän täytöstä dieselillä ja ilmaus tapahtuu kuvaamallasi tavalla. Joskus olen onnistunut vaihtamaan pa-suodattimem niin, että pelkkä suodatinkupin ilmausruuvin avaus on riittänyt. Mutta, tosi harvoin.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

hieman kokemuksia jakoon. Irroitin polttoainepumpulle tulevan letkun ja laitoin käsipumpun sen jatkoksi. Sen tilavuus on niin suuri, että ehdin pumpata sillä korkeintaan kymmenen kertaa ja letkut tankilta aina siihen saakka sekä vedeneroitin olivat täynnä dieseliä. Sitten vain letku kiinni pa-pumppuun, ilmausruuvi auki ja n. viiden minuutin verran käsin pumppaamista ja suodatinkupista oli kaikki ilma tullut ulos. Pumpusta eteenpäin menevissä letkuissa ei ollut ilmaa, joten ilmausta seuraavissa vaiheissa ei siten tarvinnut tehdä koska kone lähti käyntiin ensimmäisellä yrittämällä. Noin viiden minuutin jälkeen käynti tasaantui täysin. Ilmeisesti pa-pumpun jälkeisissä osioissa oli jotain kökköä.

Sitten tuhannen taalan kysymys: Onko joku keksinyt jotain sivistynyttä keinoa koko pa-järjestelmän puhdistamiseen? Toki kokovartalo dieselpesulla saattaa olla tuntemattomia positiivisia terveysvaikutuksia eikä veneen sisäpesu dieselilläkään ole välttämättä pahasta. Mutta, mutta .... Olipahan sotkuista hommaa!!

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Post by JIm »

Tehokkain keino on tietysti tyhjentää tankki sekä pyyhkiä kökkö ja paksuimmat öljy/rasvajakeet tankin seinistä mekaanisesti. Voihan sitä yrittää myös pestä vahvoilla liuottimilla. Sopivilla letkuyhteillä pesunesteen saa kiertämään ja homma olis inhimillistä odottelua.

Jotkut asentaa erillisen ison suodattimen ja polttoainepumpun imemään sakkakupista (fuel polishing), mikä vähentänee pesun tarvetta. Väittävät tuon auttavan myös dieselpöpöön. Pesun toistotarpeesta Suomen olosuhteissa kertokoon joku paremmin tietävä.

Noi kumipallopumput on tarkoitettu kannen päällisiin asennuksiin. Ne voi haljeta ja lapota koko tankin pilssiin tai tulikuuman pakosarjan päälle. Jos semmosen päättää kuitenkin asentaa niin kattokaa mihin sen laitatte.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM savuttaa

Post by harald »

Sattuisiko kenelläkään olemaan tuollaista?

1 kpl 128275-11500 Injector heat-shield cover GM's

Tuon on pyörrekammion ja suuttimen väliin tuleva kuparinen tiiviste/lämpösuoja, kaikkiin GM-malleihin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM savuttaa

Post by harald »

Köytyi. Kiitos taas Mikko!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply