Yanmar 1GM savuttaa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

mehu
alokas
Posts: 8
Joined: Sat May 03, 2014 12:59 pm
Location: Helsinki

Yanmar 1GM savuttaa

Post by mehu »

Olen hiljattain hankkinut Finn Express 741:n jossa on alkuperäinen Yanmar 1GM ja perävetolaite SD20 vuosimallia '84.
Myyjä kertoi ja näytti kuitit että moottorille on tehty syyshuolto Yanmar huollossa. Oheisessa kuvassa lista mitä on tehty. Ainakin dieselsuodatin ja o-rengas on vaihdettu.

Image

Ongelma on se että aluksi moottori lähti käyntiin ja toimi kun vaihde oli vapaalla ja antoi jonkun verran kierroksia, tyhjäkäynnillä sammui. Säädin tyhjäkäyntiä korkeammaksi. Tämän jälkeen tuli vedessä kokeiltua laittaa vaihde päälle mutta moottori sammuu tai tukehtuu. Kyselin tähän laiturilla apuja ja ensimmäisenä ehdottivat että vaihdan diesel suodattimen. Suodattimen vaihdon jälkeen ilmasin moottorin ja sama lopputulos eli vaihteen päälle laittamisen jälkeen moottori sammuu. Jonkin aikaa pyörittelin moottoria vapaalla niin että kierroksia oli jonkun verran ja kun moottori oli lämmennyt niin käynnistin moottorin uudestaa niin että vaihde oli päällä ja kaasu avattu noin puoliväliin. Moottori lähti käyntiin ja eteenpäin olisi päässyt ellei vene olisi ollut laiturissa kiinni. Nyt vain moottori savutti todella paljon ja jäähdytysvesi värjäsi veden mustaksi. Nokea tai öljyä? Ohessa video josta näkee tilanteen, https://youtu.be/BRqIFYBsOM8. Annoin moottorin pyöriä muutamia minuutteja mutta savu ei hälventynyt yhtään. Mikä voisi aiheuttaa käyntihäiriöt ja mitä neuvoisitte ensiavuksi?
Last edited by mehu on Tue Mar 16, 2021 13:51 pm, edited 1 time in total.
FE-741
mehu
alokas
Posts: 8
Joined: Sat May 03, 2014 12:59 pm
Location: Helsinki

Post by mehu »

Juttelin juuri puhelimessa huoltofirman kanssa joka oli tehnyt viime syksynä huollon moottorille ja kertoivat että suuttimet saattavat olla jumissa. Sanoivat että saattaa korjautua itsestäänkin jos vaan antaa tarpeeksi kauan käydä reippaammilla kierroksilla. Se jäi kysymättä miten paljon laskuttavat suuttimien säätämisestä jos savutus ei lakkaa itsestään.
FE-741
Anna-Maria

Post by Anna-Maria »

Edellisessä veneessä oli tasan samat oireet ja samanlainen savu Yanmar 1 GM 10 moottorissa. Epäilin aluksi kansivikaa, mutta kun mittasin puristuspaineet kahdella eri mittarilla kahteen kertaan ja paineita kuitenkin löytyi niin oletin vian olevan muualla. Sen jälkeen vaihdettiin suutin, etsittiin ilmavuotoja, vaihdettiin suodattimet ym. ym. eikä kone vaan tullut kuntoon.

Näiden operaatioiden jälkeen päätin viimeisenä vaihtoehtona ottaa sylinterin kannen pois ja olihan se halki. Siinä venttilien välissä oli siisti pieni haava josta kaikki johtui. Vaihdoin sitten kannen uuteen jonka jälkeen kone taas lauloi kuin uusi.
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Moi,

mulla kävi sama homma viime vuonna (Yanmar 1GM). Perästä tuli mustaa vettä kun kierroksia yritti lisätä ja lopulta veto hyytyi. Tosin savua ei tullut noin paljoa, mutta mustaa vettä kylläkin. Tämä tietysti kesälomareissulle lähdettäessä.

Veto-ongelmat korjaantui kun vaihdoin polttissuodattimen. Huoltomiehen vinkki (soittelin hänelle) oli vaihtaa tuo suodatin. Kuulemma transesteröity biokomponentti dieselissä (ns. biodiesel) jähmettyy talvella, erityisesti suodattimessa. Sen tähden suodatin tulisi vaihtaa aina keväällä.

Tuosta mustaamisongelman syystä en ole varma, mutta mulla se korjaantui itsestään lomareissun aikana. Siten voisi olla syy suuttimissa. Tätä mieltä oli myös laituriparlamentti kun asiaa kyselin.

Moottori pelasi loppukesän hyvin ja niin myös tänä vuonna. Tosin käyttö oli ja ollut aika vähäistä. Tänä vuonna olen ajanut vajaan ½ tunnin matkan viikkokisoihin ja takaisin. Polttissuodatinta en ole vielä vaihtanut, mutta sen teen piakkoin. Suuttimet vien huoltoon jos alkaa tekemään tuota uudestaan.

Sinun tapaukseen en osaa tietysti varmasti sanoa, mutta kuullostaa hyvin samanlaisille oireille.

t. Ville
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Jos tuo dieselsuodatin on syksyllä vaihdettu, ja nyt on taas ongelmia, niin kannattaisi ehkä imeä tankin sisältö ulos, ja uutta tilalle. Esim Biltemasta saa tarkoitukseen sopivia öljyn imemiseen tarkoitettuja pumppuja.

Jos tankkiin on laitettu vääränlaista biodieseliä, niin sisältö alkaa elää, varsinkin jos mukana on kosteutta.
Olli Niemi
jaoksman
alokas
Posts: 39
Joined: Sun Jun 04, 2006 16:52 pm
Location: Turku

Post by jaoksman »

Minulle teki 1GM10 myös tuon tempun kun olin irroittanut suuttimeen menevän korkeapaineputken termostaatin huoltohommissa.
Oireet olivat täysin samat. Mustaa savua ja hyytyminen hetken käynnin jälkeen.

Arvelen että putkeen kai pääsi joku roska, joka ajautui suuttimeen. Ruiskun suutin jäi ilmeisesti vuotamaan polttoainetta pisaroina palotilaan.
Moottori oli kuitenkin käynyt ok ennen tätä putken irroitusta.
Vika korjaantui itsestään seuraavana päivänä kokeiltaessa.
Roska kait pehmeni ja meni läpi.
Jari
FIN-2782 Katariina
mehu
alokas
Posts: 8
Joined: Sat May 03, 2014 12:59 pm
Location: Helsinki

Post by mehu »

Kiitoksia paljon vastauksista!

Soitin myös huollon viime syksynä tehneeseen yritykseen ja he arvelivat että suuttimissa voisi olla joku roska mikä moottoria käyttämällä voisi lähteä irti joten ajoin muutaman tunnin lenkin lähisaarten ympäri sankka savupilvi venettä seuraten. Tilanne pysyi samana edelleen ja peräpeili vain muuttui mustaksi. Rantautuminen oli aika hankalaa kun en saanut vaihdetta pakille vaan laituriin tuli tultua vähän liian vauhdikkaasti. Moottori siis sammuu joka kerta kun vaihteen vaihtaa vapaalle ennen pakkia tai viimeistään kun vapaalta saa pakin päälle.

Tämän jälkeen päätin kysyä apuja Diesel-asennus firmasta http://dieselasennus.fi/venehuolto/ jonka asentaja kävi tarkistamassa paikanpäällä moottorin kunnon. Tuomio oli tyly: moottori on lopussa eikä sitä kannata korjata. Kansi on halki sekä moottori myös 'puhaltaa alakertaan' ja männässä väljyyttä jolloin öljyt pääsevät kulkemaan männän ohi joten pelkkä kansiremontti ei auta korjaamaan ongelmaa vaan moottori on niin pahasti syöpynyt meriveden vaikutuksesta että suositteli uuden koneen vaihtamista jossa olisi makeavesijäähdytys. Nyt pitää lähteä suunnittelemaan minkälaista 1GM:n korvaajaa lähden asentamaan paikalleen. Myös perämoottoria olen harkinnut sillä se olisi sopivampi kukkarolle.
FE-741
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mehu wrote:...jonka asentaja kävi tarkistamassa paikanpäällä moottorin kunnon. Tuomio oli tyly: moottori on lopussa eikä sitä kannata korjata. Kansi on halki sekä moottori myös 'puhaltaa alakertaan' ja männässä väljyyttä jolloin öljyt pääsevät kulkemaan männän ohi joten pelkkä kansiremontti ei auta korjaamaan ongelmaa vaan moottori on niin pahasti syöpynyt meriveden vaikutuksesta että suositteli uuden koneen vaihtamista jossa olisi makeavesijäähdytys...
Tervehdys

Pikkuisen pani ihmettelemään, että millä tuo asentaja "näki" että kone on väljä? Se voi olla totta, että se puhaltaa alakertaa, muttei sen tarvitse olla "väljyyden" aiheuttama ongelma.

Ensimmäisenä tuolle kannelle ei kait voi juuri muuta tehdä, kuin vaihtaa. Kyllä valujakin toki voi paikkahitsata, mutten usko korjauksen sylinterinkannessa kestävän kovinkaan pitkään. Toisaalta hitsaukset pitäisi myös tarittaessa koneistaa, joten unohdetaan se vaihtoehto.

Sitten tuohon koneen väljyyteen. Ihan heti en usko tähän vaihtoehtoon. Sen kyllä uskon, että paineet katoavat männän ja sylinterin välistä alakertaa, muttei se vielä tarkoita koneen olevan väljä. Ensimmäinen ajatus on, että männänrenkaat ovat pikeentyneitä ja jumittuineita uriinsa. Näin männänrengas ei pysty tiivistämään sylinteriä ja tuloksena on juuri tuo puristus- ja palopaineiden katoaminen alakertaan. Männänrenkaiden sekä niiden urien huolellinen putsaus tai tarvittaessa renkaiden vaihto voisi olla edullinen ratkaisu ongelmiisi.

Eiköhän Yanmarin varaosien nettimyymälät googlella löydy ja sieltä tilaamalla saat osat murto-osahintaan verrattuna härmän hintoihin. Perinteisesti USA:n hinnat ovat selvästi edullisempia, kuin vanhan mantereen. USA:sta tilaamalla joudut kyllä tullit yms. viraomaismaksut suorittamaan, joten homma kannattanee laskea tarkoin. Nyt olisi oiva hetki soitella sille vanhalle amerikan sukulaiselle...

Muista, että huoltomiehen tuntilaskutus on kova ja tämä kaveri tekee sinusta saman tilin paljon pienemmällä vaivalla asentamalla sinulle uuden mootttorin kuin korjaamalla vanhan. Toki uusi on aina uusi...

Jos sinussa on yhtään "tee se itse miestä", niin kyllä sinä tästä selviät itsekin...? Ja kun itselle ei tarvitse palkaa maksaa, niin edulliseksihan tuo voi jopa tulla. Toisaalta mitä menetettävää sinulla on? Ota kone itse auki ja kurkkaa sisään ja tutki missä mättää. Jos siitä ei sitten kalua tulekaan, niin sitten korkeintaan tuon asentajan (lue: masentajan) ennustus toteutui.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sen verran muuten kyllä todettava että nykyisillä valuuttakursseilla tuo ameriikan maa tai sumujen saari eivät enää ole niin houkuttelevia tilauskohteita kuin ennen. Etenkin punta on nyt aivan älyttömän kallis.
No, jokainenhan nuo laskelmat osaa tehdä itsekin mutta asia vain avautui itsellenikin kun tuli paria tuotetta katseltua ja lopulta räknättyä. Toki osin nuo kurssit siirtyvät hintoihin Suomessa, jolleivat jo ole.
Kman
alokas
Posts: 27
Joined: Sun Oct 28, 2012 20:52 pm
Location: Helsinki

Post by Kman »

Tai sitten ostat pitkä/erikoispitkärikisen perämoottorin telineineen ja ruuvaat siihen perälaitaan kiinni. Halvempaa kuin uuden sisämoottorin hommaaminen ja mikä parasta: voit talvella huoltaa moottorin kaikessa rauhassa vaikka parvekkeella kuntoon. Tämä on oma suunnitelmani kun FE741:n moottori laukee siihen uskoon että se ei tule kuntoon omin voimin.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote: Männänrenkaiden sekä niiden urien huolellinen putsaus tai tarvittaessa renkaiden vaihto voisi olla edullinen ratkaisu ongelmiisi.
Tervehdys

Männänrenkaat maksaa UK nettimyymälässä alle 60£ setti. Setin varaosanumero ja -nimi on: 721000-22500 Piston Ring Set - Std - Genuine
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mehu wrote:...Nyt pitää lähteä suunnittelemaan minkälaista 1GM:n korvaajaa lähden asentamaan paikalleen...
Tervehdys

Nyt on samaa tautia liikkeellä. Meillä Yammu ei lähtenyt käyntiin, ja pukkasi ohuelti sellaista harmaata savua pakoputkestä. Kasikammella pyörittäen ei tuntunut "täysiä" puristuksia. Eli saa dieseliä, mutta puristukset eivät riitä syttymiseen. Kansi irti (kiitokset Harrille ja Alexille avusta) ja tutkimaan. Tätä on odotettu jo muutaman vuoden tapahtuvaksi. Se että alkuperäinen kansi kesti 34 vuotta on jo aika hyvä suoritus. Ei suotta Wiedebaum kehoittanut poistamaan kattilakiveä ja pitämään talvella kansi märkänä pakkasnesteestä. Voin todeta, että toimii. Monellahan on kansi ollut entinen jo alta 10 vuoden.

Näyttää siltä että kansi on entinen. Venttiilien yläpuolelle ruiskutettu sprayöljy vuotaa läpi pakopuolelta heti miten. Vielä en ole ottanut venttiileitä irti ja tutkinut vaurioin laatua. Sylinterissä ei tuntunut eikä näkynyt mitään merkittäviä / hälyyttäviä merkkejä kulumisesta. Männän päälle ruikittiin sprayöljyä liottamaan karstaa ja mahdollisesti männänrenkaiden tahmoja.

Odotan mielenkiinnolla tarjousta marmoritiskiltä osista, mutten usko hinnan olevan kilpailukykyinen nettimyymälöihin verrattuna.
Ystävällisin veneily terveisin PR
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Tee Panu kulttuuriteko, ja korjaushitsaa se kansi :)

FWIW, Tammer-Diesel otti koeponnistuksesta muistaakseni 50e - jos se on tarpeen. Mutta taidat saada ne hiushalkeamat esiin itsekin?

Toinen vaihtoehto on juottaa (!) se kansi.
esim. tutkien alumiinisia aaltoputkia ja resonaattoreita ym. keernoille liian sekopäisen muotoisia kappaleita tehdään kahdesta kappaleesta juottamalla ne yhteen suolakylvyssä. (Aluminium brazing) En tiedä jaksaako sylinterikannessa, mutta kokeileminen saattaisi olla halapaa...

Kolmas vaihtoehto on tehdä miehekkäästi valumuotit, ja alkaa tehtailemaan kansia itse :D yhdistyshän saisi kivat myyntitulot yanmarin harakiriosia myymällä... :)

edit: venttiilien ohjaimet, lautasten mansetit ja keinuvivun holkit saattaa olla hyllytavaraa. Ja jos ei ole, niin saahan ne vivisektoitua siitä vanhasta kannesta vannesaha-avusteisesti.

edit2: neljäs vaihtoehto: epämiehekkäästi billetistä. Ja jos peittais vesikanavat vielä sähköavusteisesti fosforihapolla tms, niin saattais olla melkolailla ikuinen kansi ?

t. PetriF
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Panu wrote:...Odotan mielenkiinnolla tarjousta marmoritiskiltä osista, mutten usko hinnan olevan kilpailukykyinen nettimyymälöihin verrattuna.
Tervehdys

Ihmeiden aika ei ole ohi. Joku on jossain Suomessa nähnyt valon ja hinnoitellut Yanmarin varaosat KILPAILUKYKYISEKSI. Ero UK - FI kansirempan osista on luokkaa 50¤, minkä eron mielelläni maksan pitääkseni Oy Suomi Ab:n rattaita käynnissä.

Poissa tuntuu olevan vanhanliiton hinnoittelijat, jotka kertoivat kilpailijan hinnan vähintään piillä (~3.14).
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

PetriF wrote:Tee Panu kulttuuriteko, ja korjaushitsaa se kansi :)
Tervehdys

Älähän hättäile. Seuraavaksi venttiilit irti ja tutkitaan miksi vuotaa.

Jos ei sitten muuta keksitä, niin otetaan lastenlaulusta mallia: "Pikku Matin autosta on kumi puhjennut.... purukumilla paikkasimme sen." :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply