Yanmarin latauksen varoitusvalo

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Yanmarin latauksen varoitusvalo

Post by FE-Sillanpää »

Tuli hieman viriteltyä Yanmarin varoitusvaloja eli vaihdettua ledeiksi tilansäästömielessä. Meni muutama päivä vesillelaskun jälkeen miettiessä pää riipuksissa, että mitä ihmettä olen tehnyt väärin siinä kohdassa tai toisessa vielä hankalammassa paikassa mitä ropelsin, kun lataus ei enää toimi ollenkaan. Valo palaa ja laturi ei nosta jännitettä. Herätysvirran luulin tulevan perille laturille, koska jännite oli ok niissä laturin takapuolen johdoissa.

Syyllinen oli ledi. Sen läpi kulkee olematon virta. Alkuperäisen lampun läpi kulkee huomattavasti enemmän virtaa. Ainakin Yanmarissa herätysvirta kulkee tuon lampun läpi (tai ainakin lampunkannan, luultavasti kuitenkin lampun, en tarkistanut ilman lamppua) ja virtaa tarvitaan riittävästi laturin käynnistymiseen. Näin jälkikäteen muistelen lukeneenikin tuon jostain, mutta enpä vain muistanut nyt ennen kuin keskustelin asiasta riittävän monen kanssa.

Ratkaisuna liitin alkuperäisen varoitusvalon jemmaan panelin taakse ja rinnan ledin kanssa. Johan pärähti lataus käyntiin koneen käynnistymisen myötä.

Onnea ja opinkappaleita vaan kaikkien kevätkunnostuksiin!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitos tästä viestistä. Kun olin sen RSS-lukijan läpi lukenut muistui hyvin mieleen latausvalon toimivuuden tärkeys latauksen kannalta. Tuli sitten putsattua latausvalon liitin kojetaulun takaa ja rupesti lataamaan taas. FEneilyä parhaimillaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jbeardie
alokas
Posts: 46
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

laturi ja merkkivalo

Post by jbeardie »

Meillä lakkasi edellinen laturi toimimasta. Todennäköisesti hiilet meni, mutta laturin hinta on 80¤, joten kävin Aditasta hakemassa uuden samanlaisen. Kyseessä siis ei ole alkuperäinen yanmarin laturi, vaan mitsubishin vastaavanlainen, mutta 40A tehoinen.

Vanhan laturin toiminta oli siitä hyvä, että lataus käynnistyi vasta kun koneeseen antoi reippaammin kierroksia. Näin saimme kylmän koneen käyntiin ilman laturikuormaa ja laturi pantiin käyntiin vasta lämmenneellä koneella. Tämän jälkeen odoteltiin vielä minuutti pari että yanmar sai jumpattua tyhjäkäynnillä akun jännitteen 14V paikkeille.

Uusi laturi, jonka piti olla ihan vastaavanlainen kuin edeltäjänsä alkaa ladata heti koneen käynnistyessä. Kone ei näin suurta kuormaa tunnu jaksavan kylmänä, vaan sammuu. Koneen saa kyllä käyntiin painelemalla starttia useita kertoja, jonka jälkeen lämpöjä on riittävästi voittamaan laturin kuorman.

Mietin tuossa ratkaisuksi kytkimen asentamista laturin lamppuun. Saisin tällä tavoin laturin kytkettyä päälle manuaalisesti vasta kun kone on lämmin. Oletteko muut joutuneet tekemään vastaavia virityksiä?
FIN-3119, s/y Janita III
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: laturi ja merkkivalo

Post by toxi »

jbeardie wrote:Mietin tuossa ratkaisuksi kytkimen asentamista laturin lamppuun. Saisin tällä tavoin laturin kytkettyä päälle manuaalisesti vasta kun kone on lämmin. Oletteko muut joutuneet tekemään vastaavia virityksiä?
Mulla oli edellisessä (Lohi 25) veneessä samankaltainen ongelma. Koneena Volvo MB2 johon olin hitsannut ulkoiselle laturille telineen ja kone ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä jos akut olivat tyhjät. Ratkaisin ongelman kytkimellä joka katkaisi roottoriikäämin virran. Mulla oli ulkoinen lataussäädin jossa se oli helppo toteuttaa mutta vaihtoehtoisesti pitää katkoa sisäisen säätimen piiriä. Tärkeintä on kuitenkin katkaista roottorin magnetointivirta. Pelkän latausvalon kytkeminen katkaisijan taakse tekee vain sen että laturi ei ala lataamaan heti vaan vasta kun roottorin remanennsimagetismi on riittävä käynnistämään prosessi, mutta sen jälkeen laturi toimii riippumatta latausvalosta, eli prosessi ei ole hallittavissa ja laturi alkaa lataamaan milloin milläkin kierrosalueella/ aikavälillä.

//Tomppa
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yanmarin laturissa ei sinänsä taida olla mitään viivästettyä latausta, vaan se rupeaa kyllä lataamaan heti. Jos vanha oli rikki, niin en ihmettele jos lähti lataamaan vasta kierroksilla.

Jos Yanmar ei jaksa lähteä käyntiin niin vikaa katsoisin jostain muualta. Vaikka akut olisi oikosulussa pitäisi kyllä koneen lähteä käymään ja jäädä käyntiinkin. Se vaatii vähän kaasua mahdollisesti.

Sterlingin lataus-säätimessä on sitten viivästystoiminto, mutta ilmankin on aina lähtenyt käyntiin ja jaksanut jäädä. Vaikka akut olisi miten finaalissa.

Laturi ei lataa kuin 35 A, sen verran pitäisi kyllä kylmänäkin olla käytettävissä tehoa.

Annetaanhan tässä tapauksessa kaasua vapaalla käynnistettäessä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jbeardie
alokas
Posts: 46
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Post by jbeardie »

Mentiin muutama vuosi sitten ostamaan vaihdekeppi, jossa ei voi säätää kaasua vaihteen ollessa vapaalla, joten joutokäyntikierroksilla joutuu käynnistelemään.

Keksittiin keino saada viivästetty lataus. Heti starttauksen jälkeen kun kääntää virta-avaimen off-asentoon, niin latauslamppu ei ehdi aktivoida laturia.
FIN-3119, s/y Janita III
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En suosittele. Laturi voi mennä rikki. Virittäkää joku patentti jolla saa hiukan kaasua annettua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

harald wrote:Yanmarin laturissa ei sinänsä taida olla mitään viivästettyä latausta, vaan se rupeaa kyllä lataamaan heti. Jos vanha oli rikki, niin en ihmettele jos lähti lataamaan vasta kierroksilla.
Ei siinä sinänsä ole viivästetyä latausta, mutta jos latausvalo puuttuu niin roottori ei saa magnetointivirtaa mistään eikä näinollen lataa. Lataus käynnistyy vasta kun roottorin remanenssimagnetismi on riittävä (vaatii kierroksia koneeseen) käynnistämään prosessi. Tämän jälkeen laturi syöttää itse virtaa magnetointipiiriin ja homma toimii. Latausvalo saa miinuksensa roottorin käämin kautta ja sammuu kun laturi lataa koska silloin sen molemmissa navoissa on +12V. Tämä on myös selitys sille useita askarruttaneeseen ongelmaan että jos hiilet loppuu laturista niin se ei lataa mutta latausvalo ei silti syty.

//Tomppa
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

harald wrote:En suosittele. Laturi voi mennä rikki. Virittäkää joku patentti jolla saa hiukan kaasua annettua.
En äkkiseltään keksi miksi tuo voisi rikkoa laturin. Virta-avain ei katkaise latauspiiriä, elii kuorma ei häviä laturilta, joten tuo kuullostaa kyllä toimivalta "patentilta". Itse laittaisin kuitenkin kytkimen johonkin kohtaa magnetointipiiriä jolloin tuo on tarkasti hallittavissa.

//Tomppa
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Latauslampun voi ottaa pois, korvata ledillä jonka rinnalle kytketään vastus arvoltaan noin lampun resistanssi kylmänä.
Post Reply