Barbereiden lukko

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Marko

Barbereiden lukko

Post by Marko » Thu Jul 10, 2014 10:04 am

Asennan veneeseen barbereita ja uusin muutenkin tarvittavat helat sekä plokit. En osaa päättää miten kannattaisi vetää ja lukita barberit sitlootaan. Vene ei ole FE 83 vaan FF 27 ja veneen geometria eroaa siten, että skuutit kulkevat kaiteiden sisäpuolella. Kts. kuva http://tinyurl.com/kf8qvsz

Charlottan kaaviota olen tutkaillut ja joitain kysymyksiä se herättää. Miksi barberin rapulukko on käännetty 90 astetta? Onko se vaan siksi, että köysi olisi pois sivukannelta? Omassa jouduin kiinnittämään etummaisen plokin rustirautaan. Siksi tuntuisi parhaalta vaan vetää köysi suoraan tuohon vinssin taakse lukkoon. Tässä tapauksessa järjestelyn pitää suosia yksinpurjehdusta eikä kisailua. Siksi skuutteja ei vedetä katolle. Rapulukko arveluttaa myös. Käyttäisin mielummin tuollaista kunnollista metallista jam clampiä jo ihan kestävyyden takia. Mitä etuja rapulukolla tässä tapauksessa olisi? Mistä tuollaisia jam clampeja enää myydään?

Takaplokit olivat aikaisemmin varsin pienet ja kiinni takakaiteessa. Nyt ole laittanut Wichardin helan ja Lewmarin D72 metallirunkoplokin. Työkuomaa paketilla 1100 kg ja murtolujuus 2200 kg.

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Thu Jul 10, 2014 11:41 am

Charlottan ratkaisu on hyväksi havaittu kisaveneissä. Ihan 90 astetta ei ole käännetty, vaan noin 45, mikä on tuon sitloodan etureunan kulma FE83:ssa.

Image
Yleensä pianisti operoi noita barbereita, kun skuuttaajalla on kädet täynnä skuutteja. Pianisti pääsee samalta paikalta kiskomaan falleja ja barbereita. Jos barberien lukot ovat reunalla, tulee turhaa liikennettä.

Toimii hyvin myös yksin purjehtiessa, tosin silloin voisi lukko ehkä olla reunallakin. Haittapuoli tässä Charlottan mallissa on se, että köysi kulkee kannen poikki n. 5-10 cm korkeudella, ja jos sen jättää kireälle esim. satamaolosuhteissa, niin siinä on melkoinen ansalanka esimerkiksi lapsille.

Jos sun veneessä paremmin sopii reunalle asennus, niin laita toki sinne. En tiedä tarkoititko jam clampilla Clam Cleat-tyyppistä ratkaisua? Niitä löytyy esim. Maritimista, mutta vaikea kuvitella, että noilla olisi mitään tekemistä "kunnollisen" kanssa. Rapulukot ovat mielestäni luotettavampia, ja kevyempiä käyttää. Pitävät todella hyvin, mikä on barberissa tärkeää kovemmalla kelillä. Tietysti ravun pitää olla laadukas, esim. Harkenin alumiininen, tai Servo Cleat, ja siinä kannattaa olla silmä, joka pitää köyden hollilla, muuten sitä saa aina etsiä ympäri kantta, kun pitäisi vetää kireälle.
Olli Niemi

Marko

Post by Marko » Thu Jul 10, 2014 12:17 pm

Jam cleatilla tarkoitan samanlaista lukkoa millä skuutit lukitaan. Ts. se mikä näkyy tuossa kuvassa. Paljonko barbereihin tulee vetoa? Rapulukossa on tietysti parempi hammastus, mutta täytyy ehdottomasti olla metallirunkoinen. Tuo Harken on ainakin varsin arvokas. Barberit mun pitää joka tapauksessa ottaa pois satamassa. 2 kpl pieniä lapsia veneessä ja koska ovat kiinni rustiraudoissa muodostavat joka tapauksessa ansan.

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Thu Jul 10, 2014 12:43 pm

Marko wrote:Jam cleatilla tarkoitan samanlaista lukkoa millä skuutit lukitaan. Ts. se mikä näkyy tuossa kuvassa. Paljonko barbereihin tulee vetoa? Rapulukossa on tietysti parempi hammastus, mutta täytyy ehdottomasti olla metallirunkoinen. Tuo Harken on ainakin varsin arvokas. Barberit mun pitää joka tapauksessa ottaa pois satamassa. 2 kpl pieniä lapsia veneessä ja koska ovat kiinni rustiraudoissa muodostavat joka tapauksessa ansan.
Noita saattaisi löytyä FEneilijöiltä ylimääräisiä, kun niistä yleensä halutaan eroon. Omani taisin tosin jo myydä. FE:ssä vinssit ovat sisempänä, joten nuo knaapit on monessa korvattu sitloodan reunaan asennettavilla ravuilla, mikä lisää käytettävyyttä ihan huikeasti.

Komposiittinen rapulukko kestää ihan hyvin, ja pitää, kunhan siinä on metallikynnet. Esim. Servo Cleat on Harkenia selvästi huokeampi. En osaa lukuarvoja antaa, mutta huomioiden, että sitä jaksaa käsin vetää ilman välitystä kovassakin kelissä, niin kyllä sen laadukas rapulukko kestää. Köysi taitaa useimmilla olla 6 mm tavaraa. Pitääköhän sellainen knaapissa?

FE:ssä alunperin ollutta knaapimallia olen nähnyt jossain myytävän Plastimo-merkkisenä, mutta en muista missä. Se on vähän eri näköinen kuin sun kuvassa, mutta toimintaperiaate ihan sama. Itse en ottaisi veneeseen enää yhtään tuollaista, mutta makuasia :)
Olli Niemi

Marko

Post by Marko » Thu Jul 10, 2014 12:52 pm

Itse en ole noissa knaapeissa mitää moitittavaa nähnyt. Minkä syyn takia ne pitäisi korvata rapulukoilla? Tiedätkö kuka myy servo cleatia pääkaupunkiseudulla? Se pitääkö knaapi nähdään la. Hyvää myötätuulta luvattu länteen lähtijöille. Laitan toistaiseksi skuutin ja barberin tuohon samaan peräkkäin. Toinen kun on halkaisijaltaan paljon pienempi. Samalla voi sitten pähkäillä lopullista asennuspaikkaa.

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Thu Jul 10, 2014 13:29 pm

Maritimista saa tuotakin. Pienempikin koko varmaan riittäisi tuolle barberin 6 mm köydelle. Luettelon kuvassa ei näy ohjainta, mikä servossa on simppeli teräslankalenkki.

Mun mielestä nuo knaapit kannattaa korvata ravuilla, koska se on nopeampi käyttää, pitää paremmin kovemmilla dyneema-köysillä, ja ainakin FE83:ssa on mukavampi istua sitloodan reunalla, kun nuo knaapit heivaa. Jotkut eivät tosin pidä reunan sisäpuolella olevasta ravusta, koska se voi painaa selkärankaa kun istuu sitloodassa sisäpuolella.

Loppupeleissä nämä ovat makuasioita. Mäkin pidin niitä knaapeja pitkään, kunnes kokeilin rapulukkoja. FF27:ssa noiden asennus ei ehkä ole yhtä näppärää kuin FE83:ssa. Oheinen kuva on huono, mutta siinä näkyy idea miten nuo FE:ssä on laitettu. Tossa on vielä jäljellä vanhat knaapit, jotka myöhemmin poistin. Barberin lukko jää tossa valitettavasti lastenistuimen taakse.

Image
Olli Niemi

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Thu Jul 10, 2014 13:34 pm

Ainiin, meillä ajetaan spinnua noilla ruffikaton vinsseillä, kuten myös Charlottan kaaviosta näkyy. Siksi myös katon reunaan on asennettu vinsseille ravut, mikä näkyy myös tossa kuvassa. Sprayhood on silloin laskettava, mutta on tosi kätevää, kun nuo toiset vinssit voi sitten pyhittää keulapurjeelle.
Olli Niemi

Marko

Post by Marko » Thu Jul 10, 2014 14:57 pm

Kävin tuossa veneellä katsomassa ja jo asennetut rapulukot olivat noita Servo Cleateja. Hyvin ovat toimineet, joten samanlaiset sitten voi asentaa. Tuo istumatilan lisääntyminen on ihan hyvä peruste rapulukoille. Itselläni nuo reunat ovat tasaiset ja niissä on mukava istuskella. Tuskin koskaan istun penkeillä. Levanki on lisäksi vinssien kanssa aika samassa linjassa, joten tuossa kohtaa ei muutenkaan voi istuskella. Pitää katsella jos laittaisi tuohon tolpanjalkaan plokin kiinni ja kääntäisi sillä barberin sitten skuutin rapulukon viereen. Miten tulppasit knaappien kiinnityksien reiät?

Toiselle ruffivinssille on jo laitettu rapulukko, mutta toisesta puuttuu. Saisi olla siinäkin. Nyt on liian vähän jos vaikka haluaa nostaa fokan ennen spinnun laskua. 32 vuotta on kuitenkin veneellä jo purjehdittu vaikka tällaisia pahoja puutteita on ollut. Ihmettelen vaan.

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Thu Jul 10, 2014 15:57 pm

Rapulukko vs knaapi tilanteen tajuaa parhaiten, kun joutuu käyttää knaapeja rapulukkoihin totuttelun jälkeen. Ravut toimivat varmasti (jos ovat kunnolliset) ja nopeasti. Jos ei kisaa, niin asialla ei varmaan ole suurta merkitystä. Alimiehitetyllä kisamiehistöllä jokainen sekuntti on kallisarvoinen merkin kierrossa ja ravut ovat silloin kyllä hyvät.

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Thu Jul 10, 2014 16:00 pm

Vielä sellainen kommentti, että Charlotan mallisessa ratkaisussa pinnamies pystyy pitämään skuutteja käsissä sekä operoimaan barbereita suht helposti. Tämä helpottaa yksinpurjehdusta spinnulla ja vajaamiehistöllä ajoa.

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max » Thu Jul 10, 2014 16:03 pm

Ääh. Vielä kannella olevista köysistä. Skuutit ja barberit ovat pahasti ansanaruina, mutta en muista, että lapset olisivat niihin juurikaan kompastelleet. Itse olen tainnut kerran kompastua, mutta eivät ne käytännön ongelmia ole. Meillä nuo ansanarut ovat jatkuvasti viritettyinä.

mason
alokas
Posts: 17
Joined: Sun May 26, 2013 08:45 am

Post by mason » Fri Jul 25, 2014 12:09 pm

Mitä tarkoitusta varten FE74:ssa on ruffikatolla edessä harusten kohdalla kiskossa bloki eli Ollin kuvassa 2:n kohdalla mutta katolla.

Fokan skuuttia vai barberia varten?

Tällä hetkellä en käytä niitä mihinkään, mutta olisi tarkoitus jossain vaiheessa asennella spinnulle tarvittavat välineet ja siitä syystä ihmettelen.

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Fri Jul 25, 2014 20:32 pm

Spinnun barberit on yleensä ulompana, FE83:ssa varvaslistassa, 74:ssä joutuu ehkä miettimään jotain muuta ratkaisua. En tunne FE74:aa, mutta oliskohan nuo fokan skuuttia varten? Joku FE74:n omistaja voisi ehkä kommentoida mihin niitä käytetään, ja miten spinnuvarustus kannattaa hoitaa. Ja kuva olis kiva, voisi ehkä selventää mitä noilla plokeilla on tarkoitus tehdä...
Olli Niemi

nikkem
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Feb 27, 2013 22:33 pm
Location: Turku

Post by nikkem » Fri May 29, 2015 08:19 am

Millä olette täyttäneet nuo knaapien jättämät reiät kun olette vaihtaneet tilalle rapulukot?
S/Y Vilppu, FE83

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2012
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Fri May 29, 2015 16:30 pm

Rei'ät on niin pienet, että pelkkä pakkeli riittää. Bilteman polyesteripakkeli "Fin" on aika monikäyttöinen. Siihen voi sitten töpöttää päälle top coatia tai valkoista uretaanimaalia, jos välttämättä haluaa. Joku gel coat filler voisi olla valmiiksi valkoista.
Olli Niemi

Post Reply