Isopurjeen ratsastajat

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Isopurjeen ratsastajat

Post by Petri »

Yksi ratsastaja on mennyt hajoamaan ja otin sen jo irti vaihtoa varten, mutta mistäs noita sitten löytyy?

venetarvikeliikkeistä vaiko pitääkö eksyä purjeneulomoitten luokse?
Purje on muistaakseni North Sailsin, mutta en usko, että ratsastajat ovat mitenkään erityisen spesifisiä, eli varmaan jokaisesta neulomosta löytynee samanlaisia.

Ovatko nuo ratsastajat siinä määrin standardoituja, että Seldenin n. 10 metriseen mastoon menevät tasan yhdenmalliset ratsastajat vai pitääkö alkaa mittailemaan tuon mittoja millimetriruuvilla.
Ongelma tosin on se, että se maston "sisällä" kulkeva osa on murtunut kokonaan pois.
jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

ratsastaja

Post by jouni »

Samainen etsintä täälläkin käynnissä, sen verran olen kiertänyt, että ei löydy ainakaan niistä Hesan venetarvkeliikkeistä, joissa olen käynyt. Myynissä on ain sen verran isoa kokoa, että ei mahdu mastouraan. Seuraavaksi purjekauppaan, kun vaan ennättää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tiedoksi niin tuo on Seldénin oma ratsastaja. Ainakin Maritimissa on niitä
luettelossa Seldénin Ratsastaja nimikkeen alla. Kannattaa ostaa niitä pussin
valmiiksi.

Ja pitää todellakin käyttää näitä yhdessä Seldénin sakkeleiden kanssa, muut
ei oikein istu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

olen tässä kevään mittaa seuraillut rikiä koskevia keskusteluja. Tähän saakka näyttää siltä, että 83:ssa on järjestään Seldenin riki. Meidän 741:ssä on Johnmastin riki ja olen ollut hieman ihmeissäni, että onko meillä kyseessä vain Nykran aikanaan tekemä kokeilu, vain onko kaikki 741/74:t järjestään rikattu Johnmastin vehkeillä. Entä 83:t, onko kaikki varustetu järjestään Seldenin rikillä.

Mitä tulee Johnmastin ratsastajiin, niitä saa Elvström Sails Finland Oy:ltä,
Laivanvarustajankatu 8b, 00140 HELSINKI.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Pari vuotta sitten (ennen kuin Olgaan tuli uusi purje) kävin muistaakseni WB-sailsilta ostamassa nipun ratsastajia. Vanha ehjä ratsastaja mukaan ja vertailemaan.

-Risto
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Juu, sattuipa pari vuotta sitten niin, että oltiin tulossa kovahkossa n. 10 metrin tuulessa myötäiseen pelkällä isolla ja jiipissä ratsastajia ropisi muutama kappale mastosta alas - aurinko ym. tekijät haurastuttavat noita ilmeisesti. Hartik-sails Herttoniemestä möi ainakin silloin niitä, hintaa en enää muista, mutta eivät olleet mitenkään erikoisen arvokkaita. Ostin kuitenkin reilun kasan niitä, korvasin rikkoutuneet ja mukana veneessä on muutama varakappale.
Toivottavasti löydät uusia tilalle!
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

Post by jouni »

niinhän siinä kävi sitten, että kun menin purjekauppaan ratsastajaa ostamaan, niin lopulta huomasin tehneeni kaupat uudesta isopurjeesta... Hommaa edesauttoi purjekauppiaan tarjoama syyshinta jo nyt, ja viikon toimitusaika, eli saamme uuden ison vielä kesälomareissulle. Olen aina tähän saakka luullut, että tämä keskikesä on purjeneulomoiden kiireisintä aikaa...
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

Post by Jari »

:?: mikä neulomo? :?:
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Ison tarjous?

Post by pjtuomaa »

Ja samaa kyselen minä. Mikä neulomo ja jos saa kysyä niin paljonko jouduit pulittamaan isosta? Minkätyyppisen purjeen otit? Onko kaksi ylintä läpilattaa, kaksi reiviä, vaakaleikattu jne? Minulla on jotain viisi tarjouspyyntöä vetämässä ja hinta haitari tuntuu olevan todella leveä.
Perttu, satunnainen purjehtija
jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

Post by jouni »

kauppiaan nimi on Meripurje, syyshinta on 1355 -15%... mutta en todellakaan tiedä, onnistuuko sama heti perään, kun heillä oli juuri nyt jonkinlainen "tyhjä rako", eli pystyivät aloittamaan purjeen tekemisen heti tilauksen vahvistettuani.. lisäksi suosittelen jotain kieroa neuvottelutaktiikkaa, minäkin aloitin tilaamalla sen purjeen syksyksi ja siitä hivutin ensiviikkoon.. sittenhän niillä saattaa taas olla tilauskirjat täynnä, mutta aina kannattaa kysyä. purje on tavallinen retkipurje Contender kangas 7,402 supercruise... mitä sitten meinaakaan. Kaksi läpilattaa ylhäällä, vaakaleikattu ja "lentävä" puomiliikki, niin kuin nykyisin kai kaikissa isoissa, kaksi reiviriviä. Nopean vertailukyselyn halvin tarjous tuli Turusta Niinirannalta: 1331 -20% jos vanha iso annetaan vaihdossa, mutta toimitus olisi ollut syksyllä tai talvella.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Muistuta samalla tarkasta purjeen koosta, Awassa on
Meripurjeen iso jossa on hippasen liian tiukka mitoitus, tai ainakaan tämmöinen 0,1 tonnin seilori ei sitä saa kiskastua ihan ylös asti, eli purje jää alimman ratsastajan kohdalta pikkuisen rypylle. Tai jos te armoitetut viisaat keksitte kertoa, mistä kiikastaa, olisin kiitollinen. Mutta genu on hyvä!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: ratsastaja

Post by Panu »

jouni wrote:Samainen etsintä täälläkin käynnissä, sen verran olen kiertänyt, että ei löydy ainakaan niistä Hesan venetarvkeliikkeistä, joissa olen käynyt. Myynissä on ain sen verran isoa kokoa, että ei mahdu mastouraan. Seuraavaksi purjekauppaan, kun vaan ennättää.
Tervehdys

Nyt oli minun vuoro käydä ratsastajia etsimässä kahden rikkoutuneen tilalle. Menin suoraa päätä WB-Sailsiin Lauttasaareen ja näytin vanhaa ratsastajaa malliksi. Uudet löytyivät suoraan hyllystä. Ostin 5 kpl ja niihin myös ne muoviset sakkelit varalle. Kauppahinnaksi sovittiin kokonaista 5 euroa. Taisi olla tämän kauden halvimpia venehankintoja :D.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply