perämoottorin asennus?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

perämoottorin asennus?

Post by topi »

Onko täällä ketään perämoottorilla varustetun FE83:n omistajia?

Miten se moottori asennetaan parhaiten peräpeiliin niin, että veneen runko kestää siitä tulevat voimat? Eihän ne toki isoja voimia ole, mutta voimia kumminkin. Ja onko mahdollista jättää uimaportaat kuitenkin käyttöön? Mulla on peräpeili varmaankin tehtaan standardien mukainen, eli siellä on uimaportaat ja suojakaiteet.

Mulla tuo 1GM-merkkinen rakkine on tehnyt tenän joten mietin kuumeisesti kevääksi vaihtoehtoja.

Tällä hetkellä 1 mielenkiintoinen vaihtoehto olisi tilata jenkeistä Minn Kota Riptide 112T transom - kohtuullisen tehokas 36V sähkömoottori, joka antaa 1.5 kW tehoja. Ei ihan vastaa siis 1GM:n tehoja, mutta ei se kauas jää. Varmasti menee ainakin 4 solmua rikki. Sitten vaan tilais siihen 3 kpl LiFePO-akkuja kaveriks. Aurinkopaneeli löytyy jo.
s/y Lorelei, FIN-2740
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Nopein neuvo olis et älä. Perämoottori ei oo kovin kiva FE:n perässä, tuolla yhdistelmällä veneen pyörittely satamassa on aika tuskaa ja lisäksi koneen käyttö aallokossa on vähän mitä on, kun tuo on kuitenkin jo senverran kaukana että joko potkuri nousee välillä ilmaan tai toisaalta kone dippaa mereen. Lisäksi kannattaa huomioida perämoottorien keskimäärin olematon työntö peruuttaessa ja se että potkurivirran hyödyntäminen ohjailussa ei onnistu enää peräsimellä vaan vaatii koneen kääntelyä (joka taas vaatii asennuksta riippuen akrobatiaa, kun sekä kone että peräsin ohjaa). Meillä on siis ollut sekä 1GM10, perämoottori (15hv Yamaha) että sähkömoottori sisäkoneen kohdalla.

Lisäksi olisin aika skeptinen tuon 1,5kW koneen riittävyydestä kelissä. Kevyellä kelillä se on varmasti riittävä ja siirtää venettä tasaiseen veteen noin 4,5kn tai hiukan yli (15" Flex-o-foldilla 0,86kW ~= 4,0kn ja 1,72kW ~=5,0kn). Jos tarttis päästä vastatuuleen tai varsinkin satamoida niin että tuulee vähän enempi niin tuo on auttamatta pieni. Näitä teholukuja verratessa täytyy muistaa että teho != työntö, ja jälkimmäinnen on se jota purkkarissa käytännössä tarvii. Yanmari puskee aika isolla potkurilla tehoonsa nähden paljon työntöä, etenkin matalilla nopeuksilla. Perämoottorin tyypillisesti pieni potkuri on hyvä nopeassa ajossa, mutta hitailla nopeuksilla työntöä ei irtoa ihan samaan malliin. Toki jos tuo on tarkoitettu tarjoamaan paljon työntöä hitaalla nopeudella niin sitten voi toimiakin.

Jos kuitenkin asennat niin ainakin Kumiankassa (nyk. Electrip) oli laitettu paksu vanerinen vahvikelevy peräpeilin sisäpuolelle ja laminoitu kiinni. Teline pultattu läpi tähän. Tuo kesti ainakin 15hv Yamahan kanssa oikein hyvin, ei näkynyt vaurioita, toisin kuin Bilteman max. 5hv telineessä joka kesti meillä puoli kautta, sitä en tiedä kauanko oli kestänyt ed. omistajalla. Asennuksen voi tehä joko uimaportaiden viereen, tai siirtää uimaportaat sivuun. Suosisin ehkä jälkimmäistä, parantanee koneen mahdollisuuksia pysyä vedessä kun pienet kallistelut ei nosta sitä ylemmä.
User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 10:45 am, edited 1 time in total.
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

VVille wrote:Nopein neuvo olis et älä. Perämoottori ei oo kovin kiva FE:n perässä, tuolla yhdistelmällä veneen pyörittely satamassa on aika tuskaa ja lisäksi koneen käyttö aallokossa on vähän mitä on, kun tuo on kuitenkin jo senverran kaukana että joko potkuri nousee välillä ilmaan tai toisaalta kone dippaa mereen. Lisäksi kannattaa huomioida perämoottorien keskimäärin olematon työntö peruuttaessa ja se että potkurivirran hyödyntäminen ohjailussa ei onnistu enää peräsimellä vaan vaatii koneen kääntelyä (joka taas vaatii asennuksta riippuen akrobatiaa, kun sekä kone että peräsin ohjaa). Meillä on siis ollut sekä 1GM10, perämoottori (15hv Yamaha) että sähkömoottori sisäkoneen kohdalla.

No, mulla on kova hinku päästä oikeasti vesille, ja tuo olisi vain "ylimenokauden" halpa ratkaisu. Lisäksi pääseehän siitä perämoottorista helposti eroon, rumat jäljet vaan jää telineen läpipulttauksista peräpeiliin.

Ideaali olisi tietysti se, että laittaisi jonkun Oceanvoltin AX3:n tuon yammun tilalle ja käyttäisi hyväksi vanhaa merivaihdetta, mutta siihenkin sisältyy huomattavasti enemmän duunia kuin perämoottorikiinnikkeen asennukseen. Lisäksi mulla potkuriakseli otti hittiä enkä ole ihan satavarma, pyöriikö se täysin värinöittä nyt. Henkisesti en kestä enää yhtään kautta ilman purjehdusta.

Yksi ratkaisu olisi tietysti palkata joku hanslankari hoitamaan mulle koko moottoriremontin. En vain tiedä kuinka kalliiksi sellainenkin tulee.

Mitä tulee perämoottoreihin ja kovaan keliin, kyllä FE83 on osoittanut sen, että se käyttäytyy paljon siedettävämmin vasta-aallokkoon jos purjeet(reivatut) on ylhäällä. Jos erehtyy ajamaan Yammulla vasta-aallokkoon, saa tuta sellaiset kengurut että oksat pois.

Sitäpaitsi nyt on edessä (valitettavasti) vain perhepurjehdusta joten kaikki vähänkin tuulekkaat purjehduspäivät on auttamattomasti out of question.

Näissä olosuhteissa perämoottorin laitto ei ole mitenkään huono ratkaisu, sanoisinko että quick and dirty hack :)
s/y Lorelei, FIN-2740
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Joo, näillä perusteilla toi lienee varsin fiksu veto. Jos asennus on väliaikainen, ei tarvinne erikseen senkummemmin laminoida mitään tuonne, mutta jos laittaa jonkun vaneripalan taustapuolelle jakamaan kuormia niin ei liene pahasta. Reiät saa aikanaan suht siististi peittoon kun viistoaa reunat ja kittaa.

Tuo on tosiaan kovin totta että jos on keliä niin on ehdottomasti parempi purjehtia kuin konettaa, pääsee paljon mukavammin. Myrskyfokka on ihan oikeasti kiva purje joinain päivinä :) Lähinnä tuota sisäkoneen voimaa kaipaa jos noissa oloissa yrittää osua satamassa omalle paikalleen kolhimatta naapureita.

Ja kyllä, miljoona kertaa parempi purjehtia perämoottorveneellä kuin olla purjehtimatta :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11041
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

VVille wrote: Ja kyllä, miljoona kertaa parempi purjehtia perämoottorveneellä kuin olla purjehtimatta :)
No aamen! Jos vaihtoehdot on tässä, niin joku 2 hp peräprutku teipattuna airoon pläkien varalle riittäisi mulle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:
VVille wrote: Ja kyllä, miljoona kertaa parempi purjehtia perämoottorveneellä kuin olla purjehtimatta :)
No aamen! Jos vaihtoehdot on tässä, niin joku 2 hp peräprutku teipattuna airoon pläkien varalle riittäisi mulle.
Joo, ihmisen henkisestä sietokyvystä pitää pitää huoli, eli vesille on päästettävä, vaikka peräprutkun avulla. Airoon teippaaminen menee vähän sen malliseksi, kuin kaukoidässä 1GM:t. Ehkä kuitenkin jokin näppärä teline ahteriin?

Perämoottorillahan voi olla jälleenmyyntiarvo taikka omaa käyttöä vaikka kumiveneessä myöhemmin. Jos taas alkaakin nauttia 360-astetta pyörivästä perätuupparista, ja siitä että konetunteja tulee entistäkin vähemmän koska koneilukynnys nousee, ei siitä ehkä sittenkään halua enää vaihtaa dieselsisäkoneeseen.

Mulla oli perämoottori Jullessa (ensin 5hv, sitten rikkoutumisen jälkeen lainassa 2 hv ja lopuksi uusi 3,3 hv) ja sähköinen microclassissa, mutta ne nyt olivat kevyitä ja matalarunkoisia lyhytperäisiä veneitä so. perämoottori oli loistavasti käsillä. Perheestä löytyisi nyt yksi Torqeedokin, mutta se tuli valitettavasti myöhemmin kuin nuo veneet poistuvat, joten en päässyt kokeilemaan purjeveneen apukoneena. Mutta hifistelymielessä sähkömoottori + akku + salkkuaggregaatti olisi kyllä aivan ässä.

Huomasitteko, muuten, venemessuilla esitellään nyt kaasukäyttöiset perämoottoritkin!
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

Mun mielestä kannattais ennemmin painia se 1GM kuntoon.
Rahanmeno voi hyvinkin olla pienempää kuin että hankkii erikseen perämoottori ja sen kiinnikkeet.

Jos osaa tehdä perämoottoritelineen, osaa myös rempata kannen.

Eli ottais ensin sen kannen irti, ja jos ilmeistä vikaa ei heti näy niin laittais sen Tammerdieselille koeponnistettavaks. Kustantaa 80e.

Jos kansi on ok, niin vika on
- polttoainepuolella (tukos, siirtopumppu, ruiskupumppu, suutin)
- puristuksissa (männänrenkaat jumissa tai katki)
- pakopuolella (mutka muurautunut karstasta umpeen)
Noi ei ole kovin ylivoimaasia tarkistaa.

Jos kansi on puhki, niin sehän on sitten heleppoo. Tuttu hanslankari hitsaa valualumiiniin lisää tavaraa, ja koneistaa kasaan... kestää sen muutaman kesän :) Ja jos venttiilit puhaltaa läpi, mansetit ja karat voi hioa. Tai sitten ostaa uuden. En usko että sillä ~900 eurolla saa kovin kummosta perämoottoria...

Jos ne netistä ladattavat räjäytyskuvat ei vaikuta havainnollisilta, niin se mainittu Venemestarin 1-2014 kansiremppajuttu 1GM:stä lienee paras resurssi.
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

Jatkan nyt edelleen tätä ketjua, kevät lähestyy ja pitää tehdä päätöksiä...

Yksi asia mietityttää perämoottorivaihtoehdoissa, nimittäin uimaportaat on siinä keskellä tiellä, joten joutuisin laittamaan epäsymmetrisen moottoriasennuksen. (Tai sitten siirtämään uimaportaita, mutta en tiedä onko musta niin isoon urakkaan).

Mahdollinen ratkaisu olisi asentaa kaksi pientä perämoottoria, yksi kummallekin puolen uimaportaita. Noi pienemmät (< 80 lbs) sähköperämoottorit ei juuri maksa mitään. Tosin Bilteman perämoottorikiinnike näyttää maksavan 99 eur, eli ei ihan ilmainen sekään. Toisaalta huvittaisi alkaa virittelemään niihin kotikutoista autopilottia, eli sitomalla peräsin keskiasentoon ja säätelemällä moottoreille eri tehot, pystyy vähän kääntelemään paattia - oon joskus ohjannut katamaraania ja 2 moottorilla se on aika hauskaa puuhaa...

Rahaa tosin menee joka tapauksessa - 2x Motorguide V75 Saksasta n.1000 eur, 2x kiinnikkeet biltemasta 200 eur, 4*60Ah LiFePO-akut Tsekeistä n. 1200 eur eli yht. 2400 eur - kohta kai olisi sama ostaa uusi 1GM10.

Mutta 1GM10:ssa on se vika, että se kuitenkin savuttaa ja pitää meteliä. Kummastakaan ei vaimo tykkää. Perhepurjehdusta tässä kuitenkin ollaan virittelemässä nyt seuraavat N vuotta. (huokaus)
s/y Lorelei, FIN-2740
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Epäsymmetrinen perätuuppariasennus on ok, ainakin omat perämoottorilliset olivat noita, joissa on peräsin ahterin ulkopuolella, joten epäsymmetrinen on ainoa vaihtoehto. Samahan koskee myös FE74:ää. Eikös symmetrinen olisi hankala haruksenkin kannalta 83:ssa?

edit:
Katso Nord-80 blogin ensimmäistä kuvaa:
http://nord-80.blogspot.fi/2013_02_01_archive.html
Image
Post Reply