Page 3 of 6

Posted: Tue Nov 05, 2013 19:49 pm
by Panu
Erno wrote:...Äänestys:
Mittarit mastolle, vai luukkutallin päälle? Mitä sanotte?
Tervehdys

Kumpikin on selvästi parempi kuin se normaali paikka ruffin takaseinässä. Jos mittarin näyttö on pieni ja siitä syntyy lukemisongelmia ei mastoasennuksesta ole juuri iloa. Perhepurjehduksella taas mastoasennus voi olla hankala ikävällä kelillä sprayhoodia käytettäessa. Luukuntalliasennus taas voi olla sprayhoodin tiellä ja lyhyemmän kipparin voi olla hankalampi nähdä mittariston yli eteenpäin esim. moottorimarssilla shiitloodassa istuen.

Jos ääni pitää antaa, niin varovainen puolto luukuntalliasennukselle sen lähemmän sijainnin ja helpomman näppäilyn / käsittelyn vuoksi. En oikein osaa nähdä itseäni juoksemassa mastolle esim. nollaamassa trippiä tai asettamassa kaikuhälytystä jne.

Posted: Tue Nov 05, 2013 20:03 pm
by Panu
Artsi wrote:OK. Myönnettäköön, että teoriassa asia saattaa olla noinkin. Tosin esimerkissä todennäköisesti puhutaan kuitenkin kyseisen firman omasta tai edustamastaan tuotemerkistä, jolloin akkujen rakenteet ovat todennäköisesti kokolailla yhteneväisiä amperimäärästä riippumatta...
Tervehdys

Kyllä Artsi taitaa tässä olla jyvällä. Eri akkumallien sisäinen vastus, kennojen pinta-ala, akkulevyn- ja sen ristikkorakenteen jne. muuttavat akun sähköisiä ominaisuuksia. Näinhän on todettukin. Jos oikein muistan lukeneeni vanhoja TM:n akkutestejä, niin testatuissa akuissa oli merkittäviä eroja. Jotenkin tuntuisi erikoiselta ettei rinnan kytkennässä näillä eroilla olisi merkitystä, vai onko? Jo pelkästään varauksen vastaanottokyky vaihtelee eri akuilla. Kun akun napajännite on riippuvainen varauksesta ei voida välttää tilannetta, missä akuilla olisi käyttötilanteessa "luonnollisesti" eri varaustilanne ja siten napajännite. Tämä potentiaaliero rinnan asennuksessa tasaantuu, joten rasitus on akustolle epäsymmetrinen rasittaen jotain akkua enemmän kuin toisia.

Posted: Tue Nov 05, 2013 20:12 pm
by Mikko E
Moi,

Komeeta edistystä!

Tripin puolella on kokemusta sekä laipioasenteisesta, että Elecciin tehdystä luukkutallitelineestä. Blogissa on kuvia pitkin rakennusvaiheita, telineen tekemisestä käyttöönottoon jos et ole vielä törmännyt:

http://e-vene.blogspot.fi/search?update ... date=false

Oma ääni menee luukkutallitelineelle. Lähinnä ainoa miinus voisi olla, mahdollinen sprayhoodin asennus, joka sekin varmasti voitais modata tohon sopimaan. Tossa lukemat on riittävän lähellä, jotta näkee, nappuloita voi helposti painella, mutta toisaalta eivät ole miedän käytössä kärsineet vahinkopainalluksista toisin kuin laipioasennuksessa. Toki laidalla ollessa jää noikin helposti katveeseen. Tästä asennuksesta täytyy kyl sekin huomata, että kompassiin tuli eksymää lisää, joten ei ehkä optimaalisin paikka sille... Näköhaitta ei telineestä mielestäni ole kummoinen.

Mastoa kaataessa on masto saatu sopimaan kannelle kaiteiden ja ruffin katon varaan, kun laittaa sopivasti fendaria väliin. Teline taitaa olla just sopivan kapea.

Posted: Sat Nov 09, 2013 21:53 pm
by PetriF
Tosta akkujen kytkennästä vielä:

("akuston" määritelmä tässä= rinnan kytketty blokki 12v tai 6v akkuja -> veneen käyttö aka ns. hupiakusto, eng. House battery bank)

Sen kokemuksen perusteella mitä mulla on kertynyt venesähkötöitä työkseni tehdessä:

- Akusto, joka on kytketty "toiselta reunalta", ei kestä kovin pitkään. Lähin akku menee ensin.

- Akusto, joka on kytketty "ääripäistä" vanhenee yleensä normaalisti (vrt. Artsin löydökset edellä)

- Pääsääntöisesti: erikokoinen tai eri-ikäinen akusto vanhenee ennenaikaisesti.

- MUTTA... Erikokoiset akut mutta samanikäisinä ja samanrakenteisina on saatu toimimaan aivan ok. esim. 95+130Ah agm-akut. Mieluiten saman valmistajan.

- Maalatureissa on merkillisen paljon "harmaita vikoja", esim:

-- absorptiojännite (85-100% vaihe) jää merkittävästi alle 14,2 voltin vaikka kytkentä on ilman diodeja. (krooninen alilataus)
-- pitää 14.4V absorptiojännitettä päällä maailman tappiin (kuivat akut kauden jälkeen)
-- Tiputtaa absorptiojännitteestä floattiin (kestää normaalisti 5-6h) vaikka akku on edelleen selkeästi alle 100% (100% kriteeri: latausvirta menee alle 2% akun C20 Ah-lukemasta)
-- lämpötilakompensointi ei toimi, sama 14,2-14,4V absorptiojännite nollakelissä ja helteellä
summarum: --> maalatureiden ei kannata olettaa olevan selvinpäin sen enempää paketista otettaessa kuin maailman tappiin, kannattaa tarkistaa latausjännite ainakin yleismittarilla. shuntillinen akkuvahti paras.

- Etenkin geeliakustoihin on tullut joillekin kallis vaihtorumba, jos ovat olleet asennettuna kuumassa umpinaisessa tilassa. lämpö + korkea absorptiojännite on akuille myrkkyä, etenkin geeliakuille.

- Veneissä joissa on vain 01212 seinäkello, se näyttää jäävän luvattoman usein 1+2 asentoon. mielestäni parempi on kytkeä se vain startin syötönvalitsimeksi, ja laittaa käyttöakustolle oma onoff kytkin helposti käsillä olevaan paikkaan. Ja latausrele (biltema: "erotusrele") väliin niin konelaturi kytkeytyy käyttöakustoon automatique ja startin kytkimeen ei tarvise koskea.

Jos akkulatauksen problematiikkaan on kiinnostusta tutustua tarkemmin, niin pallonkiertäjillä on tästä asiasta kaikesta päätellen syvällisin käytännön näkemys - 365 x n-vuotta akkujen lataamista-> siperia todellakin opettaa...

Hyvin suositeltavaa lukemista esim. täällä:
http://www.morganscloud.com/category/electrical/

se paras materiaali on tosin maksullista. Mutta mielestäni 7,65 euroa ei ole oikeastaan mikään hinta, noiden artikkelit on ainakin itselleni olleet paljon enemmän väärttejä...

Posted: Sun Nov 10, 2013 10:16 am
by Joakim
Panu wrote: Jo pelkästään varauksen vastaanottokyky vaihtelee eri akuilla. Kun akun napajännite on riippuvainen varauksesta ei voida välttää tilannetta, missä akuilla olisi käyttötilanteessa "luonnollisesti" eri varaustilanne ja siten napajännite. Tämä potentiaaliero rinnan asennuksessa tasaantuu, joten rasitus on akustolle epäsymmetrinen rasittaen jotain akkua enemmän kuin toisia.
Niin eroja on eri mallien ja merkkien välillä, joten on aivan sama onko rinnan kaksi eri merkkistä, mutta samankokoista, akkua vai kaksi eri kokoista.

Oleellista on se, että molempien akkujen latausjännitteet ja lepojännitteet täysinä ovat samat. Eli niiden pitää olla samaa "kemiaa". Se, että toisella on pienempi sisäinen vastus tai kennojen rakenne on erilainen ei ole oleellista, varsinkaan hupiakkukäytössä, jossa purkausvirrat ja usein latausvirratkin ovat pieniä akkukapasiteettiin nähden.

Rinnankykennässä akku ei tiedä kaveristaan mitään. Se näkee vain ja ainoastaan napajännitteensä ja reagoi siihen aivan samalla tavalla kuin yksin ollessaan. Napajännite tietysti sitten riippuu siitä kaverista, mutta kunnolla (= pienin jännitehäviöin) rinnan kytketyissä akuissa on kaikissa tilanteissa täysin identtinen napajännite eli käytännössä myös täysin identtinen varaustila.

Usein kuultu ylivarovainen ohje siitä, että hiukankaan erilaisia akkuja ei saa kytkeä rinnan juontanee juurensa sarjaan kytkennästä. Siinä on oikeasti oleellista, että akut ovat samanlaisia, koska yksittäiset napajännitteet (ja siten varaustilat) eivät muuten pysy lainkaan samoina. Koska suurelle yleisölle rinnan- ja sarjaankytkennän ero on hämärä, on helpompi vain sanoa katogorisesti, että erilaisia akkuja ei saa kytkeä yhteen.

Posted: Thu Dec 12, 2013 19:13 pm
by Cage
Erno, kun siellä veneessä näköjään vietät varsin paljon aikaa, niin voisitko mitata tikkaitten alle tulevan kolmion mitat ja postata tänne? Nyt ei tähän hätään kerkeä millään itse käydä satamassa mittaamassa.

Posted: Mon Dec 30, 2013 18:54 pm
by Erno
Cage wrote:Erno, kun siellä veneessä näköjään vietät varsin paljon aikaa, niin voisitko mitata tikkaitten alle tulevan kolmion mitat ja postata tänne? Nyt ei tähän hätään kerkeä millään itse käydä satamassa mittaamassa.
Sori viivytyksestä, tässä kuitenkin nyt vihdoin ne mitat.

Alareunan mitta konehuoneen seinästä portaisiin lattiatasolla 45,5cm
Konehuoneen seinästä aukon yläreunasta portaisiin on 27cm
Koko leveys punkan reunasta pentterin seinään on 81cm, tasaiselta osuudelta 57,5cm

Edit: Ainiin, ja korkein kohta turkkilevystä portaisiin on 105,5cm.

Tarpeeksi tarkat mitat? :)

Jos siis tarkoitit sitä ns. kylmälaukun paikkaa portaiden alla?

Päivitystä

Posted: Fri Jan 10, 2014 19:23 pm
by Erno
Noniin, päivitetääs projektia myös tänne pitkästä aikaa.

Eli paljon on veneellä tapahtunut (tosin lähinnä purkamista) viime päivitysten jälkeen. Onhan siellä melkein joka vapaailta oltukin :lol:

Viime aikoina on tehty mm:

- Irroitettu ikkunat
- Teetetty uudet ikkunat ja luukku (ikkunat 6mm sävyakryyliä ja luukku samaa kamaa 8mm vahvuisena)
- Tilattu heloja, plokeja, jatkopinnaa, vinssinvapauttajia, rapulukkoja, mastonjalka ym. ym. iso kasa
- Aloitettu tekemään mittaritelinettä joka tulee luukkutallin päälle
- Laminoitu vanhat mittarinreiät umpeen ruffin takaseinästä
- Avattu peräsin teekkareiden konstilla ja kaivettu kaikki vanhat märät täytteet pois, kuivuu nyt ja odottaa uusia epoksivaahtoja sisäänsä (http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2250)
- Webaston ilmaputket uusittu, uudet pienemmät putket vedettiin vanhojen isojen sisälle lämpöeristyksen parantamiseksi
- Notkahtanut mastonjalka avattu, vanhat märät puut pois -> laminoitu täyteen -> uudet gelkkarit päälle, vielä hienohiontaa vaille
- Webariltakin soittivat, ja purjeet ovat näemmä joskus sieltä tulossa :)

Tämän lisäksi, yhtenä isona asiakokonaisuutena aloitettiin sisustaremonttia:
- Uudet patjat teetetty 10cm vaahtomuovista Sisustus Muovikum Oy:ssä Raisiossa (vanhoista herkkullisen näköisistä patjoista pari kuvaa galleriassa)
- Purettu salongin kaapit laidoilta
- Revitty salongista ja pistopunkista kaikki vanhat vinyylit pois
- Haettu Muovikumista 28m uutta vinyylimattoa ja liimat
- Aloitettu uuden maton liimaamista kattoon ja seiniin

En voi kuin suositella, vinyylimaton liimaaminen ei verrattain ollutkaan niin vaikeaa mitä ensin luulimme. Se mm. taipuu, venyy ja menee kasaan tosi hyvin joten vaikeatkaan paikat eivät pitäisi tuottaa ongelmia istuvuuden kanssa kunhan vähän ensin suunnittelee mihin saumat jäävät. Tästä tulee ainakin huomattavasti siistimpi kuin mitä veistämön jäljiltä oli nuo liimattu. Todella rumia saumoja oli tehty ja paljon.

Vaikka paljon on tehty, paljon pitäisi vielä tehdä!

Tuolla kuvia viime aikojen aikaansaannoksista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album577

Ei voi kun todeta, että hieno tulee (toivotaan ainakin niin :D) kun kaikki on uutta... :)

XoXo, Erno.

Re: Päivitystä

Posted: Mon Jan 13, 2014 14:39 pm
by FE-Sillanpää
Erno wrote:Eli paljon on veneellä tapahtunut (tosin lähinnä purkamista)
Näyttää hienolta! Täältä ruudun takaa katsottuna sisäverhoilukin lähti irti näppärästi parilla hiiren kliksautuksella. Uusi verhoilu näyttää kuvissa niin hienolta, että vaikea uskoa ettei siinä olisi salaa käytetty ammattilaista apuna :-D

Re: Päivitystä

Posted: Mon Jan 13, 2014 23:55 pm
by mhelin
Erno wrote:Noniin, päivitetääs projektia myös tänne pitkästä aikaa.

- Avattu peräsin teekkareiden konstilla ja kaivettu kaikki vanhat märät täytteet pois, kuivuu nyt ja odottaa uusia epoksivaahtoja sisäänsä (http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2250)

XoXo, Erno.
Meillä sama tilanne peräsimen kanssa, kuivuu vielä pari kk mutta epoksia pitäisi ruveta jostain tilailemaan. Oletteko Erno löytäneet sopivaa jostain jo?

Re: Päivitystä

Posted: Wed Jan 15, 2014 13:19 pm
by Erno
FE-Sillanpää wrote: Näyttää hienolta! Täältä ruudun takaa katsottuna sisäverhoilukin lähti irti näppärästi parilla hiiren kliksautuksella. Uusi verhoilu näyttää kuvissa niin hienolta, että vaikea uskoa ettei siinä olisi salaa käytetty ammattilaista apuna :-D
No kohtuullisen helposti. Kyllä sitä irroittaessa revittiin vaikeista paikoista ergonomisissa työasennoissa kynsin ja hampain lastojen ja puukkojen kera sitä pois! :-D Mutta ilman kaappien irroitusta ei olisi voinut koko hommasta haaveillakaan, ei poistamisesta eikä uusien kiinnityksestä.

Täytyy myöntää kyllä, että aika monia tahoja haastateltiin ja foorumia on luettu ennen kuin hommaan ryhdyttiin! Jälleen kerran emme voi muuta kuin todeta, että tästä foorumista on kiistatta iso apu ko. veneiden kanssa pelatessa!

Re: Päivitystä

Posted: Wed Jan 15, 2014 13:24 pm
by Erno
mhelin wrote:
Erno wrote:Noniin, päivitetääs projektia myös tänne pitkästä aikaa.

- Avattu peräsin teekkareiden konstilla ja kaivettu kaikki vanhat märät täytteet pois, kuivuu nyt ja odottaa uusia epoksivaahtoja sisäänsä (http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2250)

XoXo, Erno.
Meillä sama tilanne peräsimen kanssa, kuivuu vielä pari kk mutta epoksia pitäisi ruveta jostain tilailemaan. Oletteko Erno löytäneet sopivaa jostain jo?
Olin yhteydessä tuttuni kautta Kevraan ja mikäli oikein ymmärsin, heillä on epoksivaahtoa myynnissä ainoastaan 18kg astioissa. Jossain täällä foorumilla teekkareiden threadissa puhuttiin että peräsimeen menee 250kg/m3 tavaraa vajaa viisi purkkia. Mikäköhän on oikea määrä mikä sinne menee...? Mietin että olisikohan 18kg kahdelle jaettuna liikaa?

Posted: Wed Jan 15, 2014 14:51 pm
by PetriF
Terve,

Ihmettelin sitä harmaata "sinitarraa" kans, että mitä järkeä tämmöstä kuraa on pistää veneeseen.
Valistuin sitten kovasti tästä artikkelista:
http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware

Harmaa massa on butyyliteippiä, joka on ainakin tuon saitin perustelujen mukaan maailman paras tiivistemassa - koska se on erittäin joustavaa eikä kovetu "koskaan".

Pystysaumoissa kuten ikkunoissa se voi olla hieman sotkuista tavaraa, koska lämpö voi saada sen valumaan saumoista. Tosin en tiedä onko ElecTripin valuvissa ikkunasaumoissa pohjimmiltaan se ongelma, että sisäpuolelle laitettu sikamassa reagoi butyylin kanssa tehden siitä liian juoksevaa.

Tossa artikkeissa on kans hyvä pointti toi reikien senkkaus.
Ja se reikäsahan väärinpäin ajaminen on vissiin ainut keino säästää viilutettu vaneri rispaantumiselta.
EDIT: väärinpäin poraamisesta ja reikäsahoista puhuttiin tässä artikkelissa:
http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck

Toimii myös gelkkariin poratessa jos terä on toi kärjellinen ja "reunasiivellinen" puuterä, ks kuvia.

t. PF

Posted: Wed Jan 15, 2014 16:01 pm
by harald
Minulla on pitkä pätkä tuota butyylikumia jota aion käyttää seuraavaksi. Tuo on sellaisti todella tahmean sinitarran kalstaista kamaa, joka ei tosiaan kuivu koskaan. Tämä on hyvä ominaisuus sellaisissa kohdissa jossa saumaan kohdistuu liikettä. Kuten ikkunat, rustiraudat ja varmasti aivan kaikki. Tahmaisuus tekee sen että syntyvä rako tiivistyy itsestään takaisin.

Minulla on mustaa nauhaa.

Re: Päivitystä

Posted: Wed Jan 15, 2014 19:55 pm
by mhelin
Erno wrote:
mhelin wrote:
Erno wrote:Noniin, päivitetääs projektia myös tänne pitkästä aikaa.

- Avattu peräsin teekkareiden konstilla ja kaivettu kaikki vanhat märät täytteet pois, kuivuu nyt ja odottaa uusia epoksivaahtoja sisäänsä (http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2250)

XoXo, Erno.
Meillä sama tilanne peräsimen kanssa, kuivuu vielä pari kk mutta epoksia pitäisi ruveta jostain tilailemaan. Oletteko Erno löytäneet sopivaa jostain jo?
Olin yhteydessä tuttuni kautta Kevraan ja mikäli oikein ymmärsin, heillä on epoksivaahtoa myynnissä ainoastaan 18kg astioissa. Jossain täällä foorumilla teekkareiden threadissa puhuttiin että peräsimeen menee 250kg/m3 tavaraa vajaa viisi purkkia. Mikäköhän on oikea määrä mikä sinne menee...? Mietin että olisikohan 18kg kahdelle jaettuna liikaa?
OK, teekkreiden blogissa http://e-vene.blogspot.fi/2012/01/peras ... tettu.html sanotaan seuraavaa:

"Yhdestä 5kg + 1.55kg paketista tulee reilusti lapa ja tulee ylikin kuten kuvista näkyy, mutta koska nuo on massasuhteilla tarkasti punnitut, on hyvä sekoittaa koko purkilliset ja kaapia pohjat myös mukaan jotta suhde on tarkka"

--> Pitäsikö harkita kimppahankintaa? Kysyitkö hintaa?

Miikka