FE83 Melissa - Täydellinen peruskunnostus
FE83 Melissa - Täydellinen peruskunnostus
Venekuumehan se sitten iski, jo siksikin että on pakko päästä katsomaan kilparadoille mihin rahkeet sitten oikeasti riittävät omalla veneellä. Toki myös retkipurjehdus olisi lähes yhtä tärkeä toteutettava asia veneellä.
Taustaa
Budjettia miettiessä tuli nopeasti selville ne kyseeseen tulevat venevaihtoehdot; Albin Express, X-79 ja Finn Express 83. Muutamia Albineita käytiin katsomassa ja yhtä X-79. Sitten käytiin katsomassa muutamaa FE:tä. Asioita ja omia tarpeita tutkittuani tajusin heti, että FE on se oikea vaihtoehto. Siinä olisi sisämoottori, seisomakorkeus, oikea pentteri ja lukuisia muita asioita, mitä em. veneissä ei. Useamman FE:n katselureissun jälkeen kaksi venettä nousi yli muiden. Toinen näistä oli Helsinkiläinen Melissa ja toinen Raisiosta, jonka nimeä en muista. Ostamani venehän on siis itseasiassa ensimmäinen FE jota kävin katsomassa.
Oli vaihtoehtona joko ostaa täysin moitteettoman kuntoinen vene Raisiosta uudella moottorilla ym, tai sitten Helsingistä vene, joka vaatisi laittoa runsaasti. Nopeiden laskelmien jälkeen Helsingin vene osoittautui kuitenkin parhaaksi vaihtoehdoksi, jos sen saisi laskelmaan sisällytettyyn hintaan. Raision veneeseen pitäisi joka tapauksessa vaihtaa heloitus ja purjekerta vastaamaan kisatarpeisiin. Näin päädyttiin Melissaan. Veneessä houkutteli todella paljon myös laittaminen. Pääsisi rakentamaan, koko talven projektihan siitä tulisi. Siitä tulisi myös sitten juuri omiin tarpeisiin sopiva, oman näköinen vene.
Melissa
Purjenumero: FIN 3500
Rekisterinumero: A57370
Runkonumero: 229
Vuosimalli: 1984
Moottori: Yanmar 1GM
Vene oli seisonut tämän ja edellisen kesän Puotilan venekerhon satamassa kuivilla kolmen kuusen alla ja oli päässyt hieman "likaiseen" kuntoon
Kuvia löytyy täältä: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... r/album561
Lisään kuvia sitä mukaa kun projekti edistyy.
Tässä listaa siitä, mitä veneeseen talven aikana pitäisi tehdä:
Tekniikka
- Moottoriin uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusitaan myös ruiskutussuutin sekä termostaatti)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka uusittaisiin nykymuodin mukaiseksi sekä kilpailukäyttöön soveltuvaksi
- Mittarit sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webaston asennus
- Sähköjen uusimista tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta)
- Radion asennus (kaiuttimet 2kpl salonkiin ja 2kpl sitloodaan)
- Akkulaturin asennus
- Maasähkön asennus
- Vesitankin ja polttoainetankin puhdistus
- Mittaritelineen teko luukkutallin päälle (vinkit tervetulleita)
Runko
- Pohjan teko, sisältäen gelcoatille asti hionnan ja kölin puhaltamisen sekä profiloinnin ja kölisauman laminoinnin
- Peräsimen kunnostus
- Kyljen naarmun korjaus
- Kylkien kiillotus ja vahaus
- Kannen maalaus vaaleanharmaalla grippimaalilla (jos aikaa ja innostusta jää)
- Mastonjalan korjaus
- Vanhojen sysirumien kylkiteippien poisto
- Uusi luukku
- Keulaboksin takaseinän tiivistys
- Vanhojen mittarinreikien laminointi umpeen
- Kattokaiteiden ja pinnan hionta
Riki, purjeet ja heloitus
- Kilpapurjeiden tilaus
- Helojen sekä lähes kaiken köysistön uusinta
- Uusi jatkopinna
- Uudet vinssinvapauttajat
Sisätilat
- Turkkilevyjen hionta(?)
- Homeenpoisto
- Katon verhoilun uusinta
- Patjojen uusinta
- Konehuoneen äänieristyksen uusinta
Tässä on varmasti murto-osa siitä mitä todella tarvitsisi tehdä! Nämä asiat ainakin tuli nopeasti mieleen.
Tähän mennessä tehty:
- Moottoriin asennettu uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusittiin myös ruiskutussuutin. Termostaatti pitäisi vielä hommata)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka ostettu, ei asennettu
- Mittarit asennettu sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webasto asennettu
- Sähköjä uusittu tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta tehty)
- Radion asennus (kaiuttimet puuttuu)
- Maasähkön asennusta aloitettu
- Vesitankki ja polttoainetankki puhdistettu (rosteriseen pa-tankkiin tehtiin miesluukku samalla)
- Pohja hioittu gelkkarille ja köli puhallettu lasimurskalla + vedetty 2 krt Bilteman ruosteensyöjä ja 5 krt epoksiprimer
- Homeenpoistoa tehty joiltakin osin
Panulta olen jo saanut paljon apua monessa asiassa, mutta massan ääni varmasti avaa vielä paljon näkökulmia mistä en asioita ole osannut aikaisemmin katsoa.
Olisi siis mukava kuulla teidän mielipiteitä ko. korjauskohteista ja siitä miten kannattaisi tehdä
mode edit(hh): korjattu gallerian linkki
Taustaa
Budjettia miettiessä tuli nopeasti selville ne kyseeseen tulevat venevaihtoehdot; Albin Express, X-79 ja Finn Express 83. Muutamia Albineita käytiin katsomassa ja yhtä X-79. Sitten käytiin katsomassa muutamaa FE:tä. Asioita ja omia tarpeita tutkittuani tajusin heti, että FE on se oikea vaihtoehto. Siinä olisi sisämoottori, seisomakorkeus, oikea pentteri ja lukuisia muita asioita, mitä em. veneissä ei. Useamman FE:n katselureissun jälkeen kaksi venettä nousi yli muiden. Toinen näistä oli Helsinkiläinen Melissa ja toinen Raisiosta, jonka nimeä en muista. Ostamani venehän on siis itseasiassa ensimmäinen FE jota kävin katsomassa.
Oli vaihtoehtona joko ostaa täysin moitteettoman kuntoinen vene Raisiosta uudella moottorilla ym, tai sitten Helsingistä vene, joka vaatisi laittoa runsaasti. Nopeiden laskelmien jälkeen Helsingin vene osoittautui kuitenkin parhaaksi vaihtoehdoksi, jos sen saisi laskelmaan sisällytettyyn hintaan. Raision veneeseen pitäisi joka tapauksessa vaihtaa heloitus ja purjekerta vastaamaan kisatarpeisiin. Näin päädyttiin Melissaan. Veneessä houkutteli todella paljon myös laittaminen. Pääsisi rakentamaan, koko talven projektihan siitä tulisi. Siitä tulisi myös sitten juuri omiin tarpeisiin sopiva, oman näköinen vene.
Melissa
Purjenumero: FIN 3500
Rekisterinumero: A57370
Runkonumero: 229
Vuosimalli: 1984
Moottori: Yanmar 1GM
Vene oli seisonut tämän ja edellisen kesän Puotilan venekerhon satamassa kuivilla kolmen kuusen alla ja oli päässyt hieman "likaiseen" kuntoon
Kuvia löytyy täältä: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... r/album561
Lisään kuvia sitä mukaa kun projekti edistyy.
Tässä listaa siitä, mitä veneeseen talven aikana pitäisi tehdä:
Tekniikka
- Moottoriin uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusitaan myös ruiskutussuutin sekä termostaatti)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka uusittaisiin nykymuodin mukaiseksi sekä kilpailukäyttöön soveltuvaksi
- Mittarit sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webaston asennus
- Sähköjen uusimista tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta)
- Radion asennus (kaiuttimet 2kpl salonkiin ja 2kpl sitloodaan)
- Akkulaturin asennus
- Maasähkön asennus
- Vesitankin ja polttoainetankin puhdistus
- Mittaritelineen teko luukkutallin päälle (vinkit tervetulleita)
Runko
- Pohjan teko, sisältäen gelcoatille asti hionnan ja kölin puhaltamisen sekä profiloinnin ja kölisauman laminoinnin
- Peräsimen kunnostus
- Kyljen naarmun korjaus
- Kylkien kiillotus ja vahaus
- Kannen maalaus vaaleanharmaalla grippimaalilla (jos aikaa ja innostusta jää)
- Mastonjalan korjaus
- Vanhojen sysirumien kylkiteippien poisto
- Uusi luukku
- Keulaboksin takaseinän tiivistys
- Vanhojen mittarinreikien laminointi umpeen
- Kattokaiteiden ja pinnan hionta
Riki, purjeet ja heloitus
- Kilpapurjeiden tilaus
- Helojen sekä lähes kaiken köysistön uusinta
- Uusi jatkopinna
- Uudet vinssinvapauttajat
Sisätilat
- Turkkilevyjen hionta(?)
- Homeenpoisto
- Katon verhoilun uusinta
- Patjojen uusinta
- Konehuoneen äänieristyksen uusinta
Tässä on varmasti murto-osa siitä mitä todella tarvitsisi tehdä! Nämä asiat ainakin tuli nopeasti mieleen.
Tähän mennessä tehty:
- Moottoriin asennettu uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusittiin myös ruiskutussuutin. Termostaatti pitäisi vielä hommata)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka ostettu, ei asennettu
- Mittarit asennettu sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webasto asennettu
- Sähköjä uusittu tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta tehty)
- Radion asennus (kaiuttimet puuttuu)
- Maasähkön asennusta aloitettu
- Vesitankki ja polttoainetankki puhdistettu (rosteriseen pa-tankkiin tehtiin miesluukku samalla)
- Pohja hioittu gelkkarille ja köli puhallettu lasimurskalla + vedetty 2 krt Bilteman ruosteensyöjä ja 5 krt epoksiprimer
- Homeenpoistoa tehty joiltakin osin
Panulta olen jo saanut paljon apua monessa asiassa, mutta massan ääni varmasti avaa vielä paljon näkökulmia mistä en asioita ole osannut aikaisemmin katsoa.
Olisi siis mukava kuulla teidän mielipiteitä ko. korjauskohteista ja siitä miten kannattaisi tehdä
mode edit(hh): korjattu gallerian linkki
Last edited by Erno on Fri Jan 10, 2014 20:49 pm, edited 1 time in total.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Paljon olet ehtinyt tekemään.
Maasähköstä: mekin asennettiin heti ensimmäisenä kautena maasähkö veneeseen. Viime kaudella laitoin rinnalle aurinkopaneelin ja säätimen. ja sehän osoittautui mainioksi hankinnaksi. Akut ovat aina reissuun lähtiessä 'piripintaan' täynnä sähköä. Satamissa ei tarvitse valita kiinnittymispaikkaa sen mukaan, löytyykö vapaa pistorasia. Ja maasähkökaapelin virittämisessä oli aina oma työnsä siinäkin.
Jos nyt aloittaisin alusta, jättäisin maasähkön pois. Aurinkopaneeli riittää.
Maasähköstä: mekin asennettiin heti ensimmäisenä kautena maasähkö veneeseen. Viime kaudella laitoin rinnalle aurinkopaneelin ja säätimen. ja sehän osoittautui mainioksi hankinnaksi. Akut ovat aina reissuun lähtiessä 'piripintaan' täynnä sähköä. Satamissa ei tarvitse valita kiinnittymispaikkaa sen mukaan, löytyykö vapaa pistorasia. Ja maasähkökaapelin virittämisessä oli aina oma työnsä siinäkin.
Jos nyt aloittaisin alusta, jättäisin maasähkön pois. Aurinkopaneeli riittää.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kannen ja kylkien puhdistukseen ensin fairya, sitten suolahappoa. Suolahappoa saa mm. Starbrite Ez-On EZ-Off nimisenä. Suojaa itsesi
Sisäänkäynnin luukku pleksistä/polykarbonaatista on aivan must juttu. Antaa valoa sisälle reilusti.
Keulaluukku joutaa varmaan vaihtoon myös. Vai oliko tämä se "uusi luukku"?
Teippien poistoon höyrypesuri. Sen tuottama kostea ja lämmin höyry tehoaa hyvin sekä tarraan että liimaan.
Tee mittariteline mastolle ennemmin. Ruffikatolla ei oikein toimi, testattu on. Haittaa myös näkyvyyttä siinä, ja aina on joku tiellä.
Olet ilmiselvästi lukenut foorumia
Olisi kiva jos laittaisit kuvat meidän galleriaan, pysyvätpä siellä sitten jos ja kun imageshack lopettaa/kaatuu/unohtaa.
Sisäänkäynnin luukku pleksistä/polykarbonaatista on aivan must juttu. Antaa valoa sisälle reilusti.
Keulaluukku joutaa varmaan vaihtoon myös. Vai oliko tämä se "uusi luukku"?
Teippien poistoon höyrypesuri. Sen tuottama kostea ja lämmin höyry tehoaa hyvin sekä tarraan että liimaan.
Tee mittariteline mastolle ennemmin. Ruffikatolla ei oikein toimi, testattu on. Haittaa myös näkyvyyttä siinä, ja aina on joku tiellä.
Olet ilmiselvästi lukenut foorumia
Olisi kiva jos laittaisit kuvat meidän galleriaan, pysyvätpä siellä sitten jos ja kun imageshack lopettaa/kaatuu/unohtaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: FE83 Melissa - Täydellinen peruskunnostus
Onnittelut veneen hankinnasta!
Muutama kyssäri sähköistä:
-- Ostitko Nexuksen NX2 -paketin? langallinen tuulianturi?
-- Mihin tankkimittariin päädyit? Huomioita niistä?
-- Tuli siis webasto, ei Eberi, Wallas tai Safire? Mikä ratkaisi valinnan?
-- Jos haluat pitkäikäisen venekaapeloinnin, laita tinattua kaapelia ja duraseal-päät. Suolasumu tappaa talossa ja puutarhassa :p
-- Akkuvedon plussaan kannattaa laittaa 200A ANL- tai Midi-sulake kengän lähelle samaan syssyyn. Suojaa akkuvedon oikosulun varalta.
-- Maasähköissä Elecissä päädyttiin laittamaan sisäänsyöttö keulaboksiin. Erinomainen ratkaisu. Paras olisi molempiin päihin ja vaihtokytkin.
Fiboxin PC5 on edullinen ja sopivankokoinen keskuslaatikko, siihen mahtuu vikavirtasuoja ja kolme automaattia.
-- Akkulaturiksi kannattaa katsoa semmonen, että antaa vähintään 10% hupiakuston kapasiteetista (ja 3/4-step, tietty). Kalleusjärjestyksessä: mastervolt, ctek, victron, sterling, suosittelisin victron IP20 jos on kuiva paikka, potentiaalisesti märkään paikkaan ctek IP67.
-- Akkumittari shuntilla on paljossa cruisaamisessa hyödyllinen, koska se ainoana pystyy kertomaan akun todellisen varaustilan. Victronin BMV-600 maksaa jotain 180e, ja hoitaa ton. Vielä fiksumpi vekotin on Bluesean VSM 422, tietää lisäksi tankit, AC:n ja siinä on pilssihäly, maksaa jotain 480e.
t. PF
Muutama kyssäri sähköistä:
-- Ostitko Nexuksen NX2 -paketin? langallinen tuulianturi?
-- Mihin tankkimittariin päädyit? Huomioita niistä?
-- Tuli siis webasto, ei Eberi, Wallas tai Safire? Mikä ratkaisi valinnan?
-- Jos haluat pitkäikäisen venekaapeloinnin, laita tinattua kaapelia ja duraseal-päät. Suolasumu tappaa talossa ja puutarhassa :p
-- Akkuvedon plussaan kannattaa laittaa 200A ANL- tai Midi-sulake kengän lähelle samaan syssyyn. Suojaa akkuvedon oikosulun varalta.
-- Maasähköissä Elecissä päädyttiin laittamaan sisäänsyöttö keulaboksiin. Erinomainen ratkaisu. Paras olisi molempiin päihin ja vaihtokytkin.
Fiboxin PC5 on edullinen ja sopivankokoinen keskuslaatikko, siihen mahtuu vikavirtasuoja ja kolme automaattia.
-- Akkulaturiksi kannattaa katsoa semmonen, että antaa vähintään 10% hupiakuston kapasiteetista (ja 3/4-step, tietty). Kalleusjärjestyksessä: mastervolt, ctek, victron, sterling, suosittelisin victron IP20 jos on kuiva paikka, potentiaalisesti märkään paikkaan ctek IP67.
-- Akkumittari shuntilla on paljossa cruisaamisessa hyödyllinen, koska se ainoana pystyy kertomaan akun todellisen varaustilan. Victronin BMV-600 maksaa jotain 180e, ja hoitaa ton. Vielä fiksumpi vekotin on Bluesean VSM 422, tietää lisäksi tankit, AC:n ja siinä on pilssihäly, maksaa jotain 480e.
t. PF
Näkisin että ehdottomasti positiivisinta tässäkin projektissa on se että ns. raadoillekin löytyy kysyntää.
Lisäveneet eivät tosiaankaan haittaa, pikemminkin sitä alkaa miettimään että pitäisikö jossain vaiheessa tehdäkin jotain veneelle kun kilpakumppanien tuunaus on noinkin korkealla tasolla.
Noin kunnianhimoiseen remppaprojektiin ei siis parane näillä näytöillä lähteä sorkkimaan mutta sitten kun projektia pitää syystä tai toisesta lähteä optimoimaan (lue jättämään väliaikaisia ratkaisuja pysyviksi) niin ehkä sitten täältäkin löytyy neuvoja ns. minimienergiaratkaisuun
Lisäveneet eivät tosiaankaan haittaa, pikemminkin sitä alkaa miettimään että pitäisikö jossain vaiheessa tehdäkin jotain veneelle kun kilpakumppanien tuunaus on noinkin korkealla tasolla.
Noin kunnianhimoiseen remppaprojektiin ei siis parane näillä näytöillä lähteä sorkkimaan mutta sitten kun projektia pitää syystä tai toisesta lähteä optimoimaan (lue jättämään väliaikaisia ratkaisuja pysyviksi) niin ehkä sitten täältäkin löytyy neuvoja ns. minimienergiaratkaisuun
Hyvä pointti, näinhän monet kokemukset kertovat. Olen ajatellut hommata paneelin, mutta tuskin tulee ensi kesäksi vielä. Prioriteettina on saada vene "purjehduskuntoon" ensi kesälle, joten ehkä paneeli tulee sitten seuraavalle kesälle Muuten ei budjetti oikein kestä...KaleviHarkonen wrote:Paljon olet ehtinyt tekemään.
Viime kaudella laitoin rinnalle aurinkopaneelin ja säätimen. ja sehän osoittautui mainioksi hankinnaksi.
Jos nyt aloittaisin alusta, jättäisin maasähkön pois. Aurinkopaneeli riittää.
Maasähkön hyvä puoli on kyllä se, että saa veneseen 230V pistorasian, jonka asennan piakkoin. Saa sitten pitkätukkainen huilutella tukkaa kuivaksi hymyssä suin.
Kiitokset! Mukava tulla foorumille, josta saa oikeasti apua! Ja mikä parasta, kaikenmoiset turhanpäiväiset pätijät ja v*ttuilijat on poissa...harald wrote:Vakuuttava ensimmäinen viesti Ernolta, tervetuloa foorumille!
Sisäänkäynnin luukku pleksistä/polykarbonaatista on aivan must juttu.
Keulaluukku joutaa varmaan vaihtoon myös. Vai oliko tämä se "uusi
luukku"?
Tee mittariteline mastolle ennemmin. Ruffikatolla ei oikein toimi, testattu on. Haittaa myös näkyvyyttä siinä, ja aina on joku tiellä.
Eikö luukkuja ole tehty myös akryylistä (luulen lukeneeni täältä siitä) koska polykarbonaattia ei saa sävykamana vaan ainoastaan kirkkaana...?
Keulaluukku on uusittu joitakin vuosia takaperin, eikä ole siis se alkup. ritilämalli vaan joku "pleksi-mallinen" luukku. Hyvin näytti pitävän vettä kun annoin painepesuria.
Mittarit mastolla on huippujuttu, mutta oman käsityksen mukaan silloin niiden pitäisi olla maxeja... Toinen on niiden näppäily sitten perhepurjehduksella (ja miksei kisassakin), pitäisi olla remote control. Siksi voisi olla minusta perusteltua asentaa ne siihen luukkutallin päälle? Vaikokö?
Nexuksen paketti ei tuntunut järkevältä hintansa takia, vaan parhaaksi valinnaksi osoittautui TackTickin (nykyään Raymarinen) setti: http://www.marinea.fi/tacktick_micronet ... telma_t108.Flänä wrote: Onnittelut veneen hankinnasta!
Muutama kyssäri sähköistä:
-- Ostitko Nexuksen NX2 -paketin? langallinen tuulianturi?
-- Mihin tankkimittariin päädyit? Huomioita niistä?
-- Tuli siis webasto, ei Eberi, Wallas tai Safire? Mikä ratkaisi valinnan?
-- Jos haluat pitkäikäisen venekaapeloinnin, laita tinattua kaapelia ja duraseal-päät. Suolasumu tappaa talossa ja puutarhassa :p
-- Akkuvedon plussaan kannattaa laittaa 200A ANL- tai Midi-sulake kengän lähelle samaan syssyyn. Suojaa akkuvedon oikosulun varalta.
-- Maasähköissä Elecissä päädyttiin laittamaan sisäänsyöttö keulaboksiin. Erinomainen ratkaisu.
-- Akkulaturiksi kannattaa katsoa semmonen, että antaa vähintään 10% hupiakuston kapasiteetista (ja 3/4-step, tietty).
-- Akkumittari shuntilla on paljossa cruisaamisessa hyödyllinen, koska se ainoana pystyy kertomaan akun todellisen varaustilan.
Tuon lisäksi hommattiin vielä tämä: http://www.marinea.fi/tacktick_t060_micro_compass
Tankkimittarien virkaa hoitaa ihan Bilteman mittarit, totesin että riittävät tuohon ja pääasia ettei niissä lue Biltema! Asennus on helppo, ja valittavissa on eri pituisia antureita eri kokoisille tankeille.
Webastot on työn kautta tuttuja laitteita, joten se oli luonnollinen valinta. Ja sinne on myös työpaikan kautta suhteet, joten ei tarvinnut maksaa ihan listahintaa... Kuten täälläkin aikasemmin todettu, Webasto työntää veneeseen ilmaa paljon ja siten kuivaa hyvin. Myös käy dieselillä, ei tarvitse leikkiä valopetrooleiden ym. kanssa, vaan käytössä on yksi polttoaine. Varmatoiminen se myös on, vrt Safire tai Wallas. Eberi ja Webasto on käytännössä sama, kumman ottaa.
Sokeripalat saa kyytiä kyllä, durasealilla ja muillakin sulatettavilla liittimillä laitan kaikki mitkä mahdollista.
Starttiakun pääsulakkeena on oikosulun välttämiseksi 150A ANL ja hupipuolella 80A putkisulake.
Maasähkön pistoketta suunnittelin paaran hanskalokeroon sitloodaan, olisi roiskeilta suojassa. Keulaboksi olisi paras paikka, mutta se voi olla märkä paikka esim. aallokossa...
Akkulaturiksi tulee todennäköisesti CTEK M-200.
Tosiaan, akun todellista varaustilaahan ei jännitemittari kerro. Mutta tämänhetkinen rakennusbudjettikaan ei kaikkea kestä Ehkä sitten tulevaisuudessa.
Huhhuh, tulipa pitkä viesti..
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No tervetuloa vain. Onhan näitä foorumeita maailma täynnä, mutta tämä on kyllä rakkaimpia mun maailmassaErno wrote: Kiitokset! Mukava tulla foorumille, josta saa oikeasti apua! Ja mikä parasta, kaikenmoiset turhanpäiväiset pätijät ja v*ttuilijat on poissa...
On varmaan jotain polyjotain, säie löytyy varmaan ennemmin tai myöhemmin. Etra on toimittaja, ja vanha malliksi. Tee ohkainen ja paksunna reunat niin että sopii uriin. Minulla on jossain sitä liimaa mitä tarvitaan, saat periä tuubin.Eikö luukkuja ole tehty myös akryylistä (luulen lukeneeni täältä siitä) koska polykarbonaattia ei saa sävykamana vaan ainoastaan kirkkaana...?
Sitloodasta mastolle on kolmisen metriä. Hanki silmälasit? Ei tuohon mitään makseja tarvita, vaikka minullakaan ole mikään terävin näkö.Mittarit mastolla on huippujuttu, mutta oman käsityksen mukaan silloin niiden pitäisi olla maxeja...
Ei, tuossa on samat boat speed ja depth päivästä toiseen. Ei niitä näppäillä. Jos pitää näppäilä on mittareita liian vähänToinen on niiden näppäily sitten perhepurjehduksella (ja miksei kisassakin), pitäisi olla remote control.
Tai näppäile sitten loman aikana jotain äly-kännyä tjms?
Ja ankkuriboksissahan asuu spinnu, joka repeytyy jos siellä on jotain muuta. Ja ankkuriboksi on veneen toinen pää, ei hyvä paikka millekkään ylimääräiselle painolle.Maasähkön pistoketta suunnittelin paaran hanskalokeroon sitloodaan, olisi roiskeilta suojassa. Keulaboksi olisi paras paikka, mutta se voi olla märkä paikka esim. aallokossa...
Akkulaturiksi tulee todennäköisesti CTEK M-200.
Jos Webasto on työn kautta niin CTEK on oikein hyvä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11030
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tämä purjehduskuntoon on varmaan se tärkein! Pidä se mielessä!Erno wrote: Hyvä pointti, näinhän monet kokemukset kertovat. Olen ajatellut hommata paneelin, mutta tuskin tulee ensi kesäksi vielä. Prioriteettina on saada vene "purjehduskuntoon" ensi kesälle, joten ehkä paneeli tulee sitten seuraavalle kesälle
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Akkuina toimii Sznajderin 45Ah starttipuolella, ja hupipuolella Sznajderin 100Ah marineakku. Kytketty juuri niin kuin mainitsit.harald wrote:Mikä on muuten akusto? Suosittelen kahta rinnan, ja nimellisesti siihen vaihtokytkin että se täyttää katsastusmääräykset.
Oliko se nyt 5mm, vai 8mm? Muistatko kumman valitsit silloin? Liimasit siis tiikkilistat sen luukun reunoihin?harald wrote:On varmaan jotain polyjotain, säie löytyy varmaan ennemmin tai myöhemmin. Etra on toimittaja, ja vanha malliksi. Tee ohkainen ja paksunna reunat niin että sopii uriin. Minulla on jossain sitä liimaa mitä tarvitaan, saat periä tuubin.
Ja lisää tulee koko ajan kun kerkeän uppaamaan.harald wrote: Kiitettävästi on tullut kuvia galleriaan. Mitä tuossa sangossa on?
Mutta kuten Panu jo tuohon kuvaan vastasi niin tosiaan kattilakiveä ajettiin poies. En olis uskonut että voi vesi mennä ton väriseksi. Ja tämä sitruunahappoajo tehtiin kahteen kertaan, vesi vaihdettiin välissä. Sen jälkeen vielä huuhdeltiin kaksi kertaa pelkällä vedellä ilman sitruunahappoa, nekin tuli aika likaiseksi
Suosittelen!