FE83 Melissa - Täydellinen peruskunnostus
Posted: Thu Oct 31, 2013 23:12 pm
Venekuumehan se sitten iski, jo siksikin että on pakko päästä katsomaan kilparadoille mihin rahkeet sitten oikeasti riittävät omalla veneellä. Toki myös retkipurjehdus olisi lähes yhtä tärkeä toteutettava asia veneellä.
Taustaa
Budjettia miettiessä tuli nopeasti selville ne kyseeseen tulevat venevaihtoehdot; Albin Express, X-79 ja Finn Express 83. Muutamia Albineita käytiin katsomassa ja yhtä X-79. Sitten käytiin katsomassa muutamaa FE:tä. Asioita ja omia tarpeita tutkittuani tajusin heti, että FE on se oikea vaihtoehto. Siinä olisi sisämoottori, seisomakorkeus, oikea pentteri ja lukuisia muita asioita, mitä em. veneissä ei. Useamman FE:n katselureissun jälkeen kaksi venettä nousi yli muiden. Toinen näistä oli Helsinkiläinen Melissa ja toinen Raisiosta, jonka nimeä en muista. Ostamani venehän on siis itseasiassa ensimmäinen FE jota kävin katsomassa.
Oli vaihtoehtona joko ostaa täysin moitteettoman kuntoinen vene Raisiosta uudella moottorilla ym, tai sitten Helsingistä vene, joka vaatisi laittoa runsaasti. Nopeiden laskelmien jälkeen Helsingin vene osoittautui kuitenkin parhaaksi vaihtoehdoksi, jos sen saisi laskelmaan sisällytettyyn hintaan. Raision veneeseen pitäisi joka tapauksessa vaihtaa heloitus ja purjekerta vastaamaan kisatarpeisiin. Näin päädyttiin Melissaan. Veneessä houkutteli todella paljon myös laittaminen. Pääsisi rakentamaan, koko talven projektihan siitä tulisi. Siitä tulisi myös sitten juuri omiin tarpeisiin sopiva, oman näköinen vene.
Melissa
Purjenumero: FIN 3500
Rekisterinumero: A57370
Runkonumero: 229
Vuosimalli: 1984
Moottori: Yanmar 1GM
Vene oli seisonut tämän ja edellisen kesän Puotilan venekerhon satamassa kuivilla kolmen kuusen alla ja oli päässyt hieman "likaiseen" kuntoon
Kuvia löytyy täältä: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... r/album561
Lisään kuvia sitä mukaa kun projekti edistyy.
Tässä listaa siitä, mitä veneeseen talven aikana pitäisi tehdä:
Tekniikka
- Moottoriin uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusitaan myös ruiskutussuutin sekä termostaatti)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka uusittaisiin nykymuodin mukaiseksi sekä kilpailukäyttöön soveltuvaksi
- Mittarit sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webaston asennus
- Sähköjen uusimista tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta)
- Radion asennus (kaiuttimet 2kpl salonkiin ja 2kpl sitloodaan)
- Akkulaturin asennus
- Maasähkön asennus
- Vesitankin ja polttoainetankin puhdistus
- Mittaritelineen teko luukkutallin päälle (vinkit tervetulleita)
Runko
- Pohjan teko, sisältäen gelcoatille asti hionnan ja kölin puhaltamisen sekä profiloinnin ja kölisauman laminoinnin
- Peräsimen kunnostus
- Kyljen naarmun korjaus
- Kylkien kiillotus ja vahaus
- Kannen maalaus vaaleanharmaalla grippimaalilla (jos aikaa ja innostusta jää)
- Mastonjalan korjaus
- Vanhojen sysirumien kylkiteippien poisto
- Uusi luukku
- Keulaboksin takaseinän tiivistys
- Vanhojen mittarinreikien laminointi umpeen
- Kattokaiteiden ja pinnan hionta
Riki, purjeet ja heloitus
- Kilpapurjeiden tilaus
- Helojen sekä lähes kaiken köysistön uusinta
- Uusi jatkopinna
- Uudet vinssinvapauttajat
Sisätilat
- Turkkilevyjen hionta(?)
- Homeenpoisto
- Katon verhoilun uusinta
- Patjojen uusinta
- Konehuoneen äänieristyksen uusinta
Tässä on varmasti murto-osa siitä mitä todella tarvitsisi tehdä! Nämä asiat ainakin tuli nopeasti mieleen.
Tähän mennessä tehty:
- Moottoriin asennettu uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusittiin myös ruiskutussuutin. Termostaatti pitäisi vielä hommata)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka ostettu, ei asennettu
- Mittarit asennettu sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webasto asennettu
- Sähköjä uusittu tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta tehty)
- Radion asennus (kaiuttimet puuttuu)
- Maasähkön asennusta aloitettu
- Vesitankki ja polttoainetankki puhdistettu (rosteriseen pa-tankkiin tehtiin miesluukku samalla)
- Pohja hioittu gelkkarille ja köli puhallettu lasimurskalla + vedetty 2 krt Bilteman ruosteensyöjä ja 5 krt epoksiprimer
- Homeenpoistoa tehty joiltakin osin
Panulta olen jo saanut paljon apua monessa asiassa, mutta massan ääni varmasti avaa vielä paljon näkökulmia mistä en asioita ole osannut aikaisemmin katsoa.
Olisi siis mukava kuulla teidän mielipiteitä ko. korjauskohteista ja siitä miten kannattaisi tehdä
mode edit(hh): korjattu gallerian linkki
Taustaa
Budjettia miettiessä tuli nopeasti selville ne kyseeseen tulevat venevaihtoehdot; Albin Express, X-79 ja Finn Express 83. Muutamia Albineita käytiin katsomassa ja yhtä X-79. Sitten käytiin katsomassa muutamaa FE:tä. Asioita ja omia tarpeita tutkittuani tajusin heti, että FE on se oikea vaihtoehto. Siinä olisi sisämoottori, seisomakorkeus, oikea pentteri ja lukuisia muita asioita, mitä em. veneissä ei. Useamman FE:n katselureissun jälkeen kaksi venettä nousi yli muiden. Toinen näistä oli Helsinkiläinen Melissa ja toinen Raisiosta, jonka nimeä en muista. Ostamani venehän on siis itseasiassa ensimmäinen FE jota kävin katsomassa.
Oli vaihtoehtona joko ostaa täysin moitteettoman kuntoinen vene Raisiosta uudella moottorilla ym, tai sitten Helsingistä vene, joka vaatisi laittoa runsaasti. Nopeiden laskelmien jälkeen Helsingin vene osoittautui kuitenkin parhaaksi vaihtoehdoksi, jos sen saisi laskelmaan sisällytettyyn hintaan. Raision veneeseen pitäisi joka tapauksessa vaihtaa heloitus ja purjekerta vastaamaan kisatarpeisiin. Näin päädyttiin Melissaan. Veneessä houkutteli todella paljon myös laittaminen. Pääsisi rakentamaan, koko talven projektihan siitä tulisi. Siitä tulisi myös sitten juuri omiin tarpeisiin sopiva, oman näköinen vene.
Melissa
Purjenumero: FIN 3500
Rekisterinumero: A57370
Runkonumero: 229
Vuosimalli: 1984
Moottori: Yanmar 1GM
Vene oli seisonut tämän ja edellisen kesän Puotilan venekerhon satamassa kuivilla kolmen kuusen alla ja oli päässyt hieman "likaiseen" kuntoon
Kuvia löytyy täältä: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... r/album561
Lisään kuvia sitä mukaa kun projekti edistyy.
Tässä listaa siitä, mitä veneeseen talven aikana pitäisi tehdä:
Tekniikka
- Moottoriin uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusitaan myös ruiskutussuutin sekä termostaatti)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka uusittaisiin nykymuodin mukaiseksi sekä kilpailukäyttöön soveltuvaksi
- Mittarit sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webaston asennus
- Sähköjen uusimista tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta)
- Radion asennus (kaiuttimet 2kpl salonkiin ja 2kpl sitloodaan)
- Akkulaturin asennus
- Maasähkön asennus
- Vesitankin ja polttoainetankin puhdistus
- Mittaritelineen teko luukkutallin päälle (vinkit tervetulleita)
Runko
- Pohjan teko, sisältäen gelcoatille asti hionnan ja kölin puhaltamisen sekä profiloinnin ja kölisauman laminoinnin
- Peräsimen kunnostus
- Kyljen naarmun korjaus
- Kylkien kiillotus ja vahaus
- Kannen maalaus vaaleanharmaalla grippimaalilla (jos aikaa ja innostusta jää)
- Mastonjalan korjaus
- Vanhojen sysirumien kylkiteippien poisto
- Uusi luukku
- Keulaboksin takaseinän tiivistys
- Vanhojen mittarinreikien laminointi umpeen
- Kattokaiteiden ja pinnan hionta
Riki, purjeet ja heloitus
- Kilpapurjeiden tilaus
- Helojen sekä lähes kaiken köysistön uusinta
- Uusi jatkopinna
- Uudet vinssinvapauttajat
Sisätilat
- Turkkilevyjen hionta(?)
- Homeenpoisto
- Katon verhoilun uusinta
- Patjojen uusinta
- Konehuoneen äänieristyksen uusinta
Tässä on varmasti murto-osa siitä mitä todella tarvitsisi tehdä! Nämä asiat ainakin tuli nopeasti mieleen.
Tähän mennessä tehty:
- Moottoriin asennettu uusi sylinterinkansi (vanha ruostunut puhki) (samalla uusittiin myös ruiskutussuutin. Termostaatti pitäisi vielä hommata)
- Kattilakiven poisto moottorista sitruunahapolla
- Navigointi-elektroniikka ostettu, ei asennettu
- Mittarit asennettu sekä vesitankille, että polttoainetankille
- Webasto asennettu
- Sähköjä uusittu tietyiltä osin
- Akkujen siirto anopinlaatikosta styyran punkan alle etuosaan (akkuhyllyn rakennus ja kaapeleiden sekä akkujen uusinta tehty)
- Radion asennus (kaiuttimet puuttuu)
- Maasähkön asennusta aloitettu
- Vesitankki ja polttoainetankki puhdistettu (rosteriseen pa-tankkiin tehtiin miesluukku samalla)
- Pohja hioittu gelkkarille ja köli puhallettu lasimurskalla + vedetty 2 krt Bilteman ruosteensyöjä ja 5 krt epoksiprimer
- Homeenpoistoa tehty joiltakin osin
Panulta olen jo saanut paljon apua monessa asiassa, mutta massan ääni varmasti avaa vielä paljon näkökulmia mistä en asioita ole osannut aikaisemmin katsoa.
Olisi siis mukava kuulla teidän mielipiteitä ko. korjauskohteista ja siitä miten kannattaisi tehdä
mode edit(hh): korjattu gallerian linkki