Moottorinvaihto-wiki?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Moottorinvaihto-wiki?

Post by redwood »

Te jotka olette jo saaneet moottorinne vaihdettua uudempaan, olisiko intoa jakaa tietoa aiheesta meille muille?

Noin otsikkotasolla kiinnostavia aiheita olisivat ainakin
  • moottorivaihtoehdot
    vaihteiston välityssuhteet, moottorin kierroslukualue, vanhan potkurin käyttökelpoisuus
    vanhan moottorin irrottaminen ja siirto pois veneestä
    moottoritilan äänieristys
    uuden moottorin siirto veneeseen ja moottoripukeille
    pukkien modifiointi
    moottorin/vaihteiston ja potkuriakselin sovittaminen yhteen
    moottorin vaihtoon liittyvät sähkötyöt
    jäähdytys ja pakoputki
    kustannukset (moottori, tarvikkeet, työ teetettynä, . . .)
Aloitan osaltani sen verran että
  • Yanmar 1GM10 maksaa n. 5.500 e
    Kubotat n. 4.400 . . . 5.000 e (10 hv)
    vaihtotyötä tarjottu n. 1.500 . . . 2.000 e
    tarvikkeita arvioitu kuluvan n. 500 e:n edestä
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Näyttää taas löytyvän 1GM:n kansia ainakin Englannista kohtuu hintaan, jos vanhaan jammuun haluaa lisävuosia. Näyttävät kuitenkin olivan 10-heppaisen varaosia, mutta käsittääkseni kansi ja tiiviste ovat pienemmän kanssa samoja (? :-k )

http://www.frenchmarine.com/product/Yan ... ly-1312-23

http://www.keypart.com/yanmar/diesel-engine/1gm10
terv. Artsi/DANIELA
mhelin
alokas
Posts: 13
Joined: Mon Apr 11, 2011 15:41 pm
Location: Helsinki

Post by mhelin »

Pitääpä välillä jakaa itse tietoa, eikä vain hyötyä tästä kanssaveneilijöiden avusta..

Me vaihdoimme Matildaan (FE83) alkuperäisen Yanmarin tilalle 2010 kokonaan uuden moottorin. Päädyimme asennuksen helppouden vuoksi Yanmarin vastaavaan 1GM10 -moottoriin. Meillä ei uusittu käytännössä muuta kuin itse moottori sekä liittännäiset sähköjohdot. Potkuri ja akseli pysyivät vanhoina. Hintaa moottorilla taisi olla 4700¤ tarjouksessa ja asennustarjoukset vaihtelivat tonnista pariin tonniin. Päädyimme ottamaan asentajan Åminnen venehuollosta ja täytyy kaikin puolin suositella kyseistä asentajaa. Työ oli tehty yhden päivän aikana, hän hoiti paikalle nostoauton, jolla vanha moottori nostettiin pois paikaltaan ja uusi paikalleen. Asentaja jopa hyvitti jotain vanhasta moottorista ja asennustyön hinnaksi jäi jokunen satanen. Omalla ammattitaidolla homma olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi :lol:
ryde
alokas
Posts: 9
Joined: Sat Apr 02, 2011 10:03 am

Post by ryde »

Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Hintaa tuolla moottorilla taitaa olla 1500¤ . Bensaa kuluu pikkasen enemmän ku dieseliä, mutta määrät kesässä niin pieniä että ei merkitystä.
10l bensaa riittää noin 5 tunnin kaahailuun (torvi auki tietenkin :) )


Plussat

Lähtee narusta käyntiin, eli ei akkuongelmia
Tasainen hiljainen käynti
Sama nopeus kuin diesel koneella varustelluilla sisarveneillä
Jos kone menee rikki, halvempi ostaa uusi. Korjauskuluista ei ole hajuakaan

Miinukset

Ei jaksa pyörittää niin iso laturia, kuin diesel (mutu tuntumaa)
Tosin eipä ole starttiakkua, mitä tarttis latailla.
Narun kiskominen ei ole ehkä niin seksikästä, kuin avaimen kääntäminen

Voiman kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, tosin purjehdinkin helsinkiläisten juomavesialtaassa..
Riittääkö potku merten myrskyihin.. En tiedä

Niin ja moottorien kanssa olen aika tumpelo, joten moni teistä varmaan keksii lisää noita miinuksia.
Mutta tosiaan, vaihtoehtona ainakin..

Terv

Mikko
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FE-Sillanpää wrote:
ryde wrote:Heitetäänpä toinen näkökulma kehiin
Minulla on edellisen omistajan toimesta vaihdettu koneeksi hondan
6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.
Tästä olisi kiva nähdä kuva!
Ääni tälle myös? Monikossa please.

Elin siinä uskossa että ryden vene olisi haukilahdessa, eikös se voisi olla? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

ryde wrote:hondan 6 hvp perämoottori. Lohko menee suoraan volvon s vetolaitteeseen.Mikko
Veikkaisin että kyseessä on Volvo Penta MB2/ 50S. Siinä on Hondan 7.5 hp:n kone ja pentan vetolaite. Meillä oli Lohessa sellainen. Hyvä ja hiljainen (Antti kyseli usein onko kone jo käynnissä ja varmisti asian katsomalla tuleeko pakoputksesta vettä) ;-).

Kone painaa pukkeineen 29kg.

//Tomppa
msalmi1
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Jun 02, 2009 17:20 pm

Post by msalmi1 »

Ruotsalaisessa saildrivessä on myös hondan kone, mutta se on narun lisäksi sähköstartilla.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Saildrive 280 oli Hondan 12,5hv koneella. Nykyinen Saildrive 330 on Yamahan 15heppaisella.

//Tomppa
ryde
alokas
Posts: 9
Joined: Sat Apr 02, 2011 10:03 am

Post by ryde »

Tomppa, vetolaite juurikin tuo.
Tulin juuri veneelle ja kunhan pääsen lokinpaskan läpikajuuttaan laitan kuvaa tulemaan

-mikko
ryde
alokas
Posts: 9
Joined: Sat Apr 02, 2011 10:03 am

Post by ryde »

Juu ja vene voisi olla haukilahdessa, mutta kun tuo retkivarustus painaa niin paljon, että traikussa ei riitä enää kantavuus :lol:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mielellään katsoisin sitä sun venettä täällä haukilahdessa :)

edit: ei ollut niitä hanska-smileyjä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Moottori vaihdettu.

Post by redwood »

Moottorinvaihto ratkesi Ellipsiksen osalta vähän erilailla kuin suunnittelin. Vaihtui koko vene.

Osuin kiveen Porkkalan edustalla Stora Svartön kohdalla. Lopputulos oli se että vakuutusyhtiö lunasti veneen. Salongin puolelta maallikon silmin vauriot eivät olleet kovin ihmeelliset mutta Top-Boatin arvio työtunneista oli n. 90.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No voi huoh, osanottoni. Aika helposti meni lunastukseen, mikä vakuutusyhtiö?

Mielenkiintoista nähdä tuleeko se myyntiin korjattavaksi, eihän tuo ole mikään tavaton korjaus FEneelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply