Outhaul plokit
Outhaul plokit
Osaisiko joku vinkata, miten puomiliikin säätö "outhaul" kannattaisi toteuttaa. Nykykinen kun vaatii niin paljon voimaa kiristää ja vielä enemmän löysäämiseen. Ymmärtääkseni jotkut ovat tehneet puomin sisälle plokeista ja kuorettomasta dyneemasta taljan. Olisiko antaa tarkempia ohjeita tai kuvaa. Jos tekisi esim. 4-kertaisen, niin kuinka kestävät plokit pitää olla (max. load)? Pitääkö niissä olla leikarit, ettei köydet kierry? Köysi 4 mm sopiva? Mihin saisi maston puoleisessa päässä köydet kiinni?
Oli sama ongelma itsellänikin. Purin puomin sisuskalut esiin, vetelin hieman köysistä ja kuinka ollakaan, jokin jumitus purkaantui itsestään eikä muuta tarvinnut. Nyt liikkuu hyvin sekä sisään että ulos.
Täällä asiasta kunnon selvitys
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album408
Täällä asiasta kunnon selvitys
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album408
TervehdysMake wrote:Osaatko sanoa/muistatko mikä oli plokin max. sallittu kuorma?
En usko, että plokin kuormankesto tulee outhaulissa rajoitteeksi. Alkuperäinen 3xtalja käsivoimin vedettynä ei suuria kuormia tuota. Tosin tuulikuorma antaa omansa plokeille, mutta en jaksa uskoa sen muodostuvan ongelmaksi. Enemmän olisin kiinnostunut plokien jouksevuudesta ja yleisestä toimivuudesta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Albin Expressin outhaulvirityksestä oheisesta linkistä. Samanlainen sopinee hyvin FE:lle. Tosin jos teillä on joku "originaali" 3-kertainen niin sen sisuskaluista ei ole mitään hajua. Jokatap kaksi tai kolme tuplausta kannattaa laittaa eikä esim. yhtä 3- tai 4- kertaista taljaa. Vain käteen ja purjeeseen tulevat köydet kuorellista, muut kuoretonta dyneemaa esim. 4 tai 5 mm. Liikkumavara pitää mitoittaa tarkkaan, jotta 2*2*2=8*välitys mahtuu puomin mitalle. Käteen tuleva köysi on hyvä olla suoraytimistä, meillä oli ekassa virityksessä ongelmia köyden kiertymisen kanssa. Ongelma poistui vaihtamalla köysi suoraytimiseen.
http://www.expresspurjehtijat.net/2004/ ... svinkkeja/
Ville
http://www.expresspurjehtijat.net/2004/ ... svinkkeja/
Ville
Alkuperäisessä systeemissä puomissa on vaijeri, joka tulee puomin päästä urassa liukuvalle ratsastajalle, johon sitten purje kiinnittyy. Vaijerin varmaan voisi korvata tuolla 4 mm dyneemalla. Alkuperäinen pyörä puomin päässä varmaan toimisi dyneemallakin?vvoltti wrote:Vain käteen ja purjeeseen tulevat köydet kuorellista, muut kuoretonta dyneemaa esim. 4 tai 5 mm.
Kiitokset kaikille vastauksista!
Tuo taisi olla Ronstan 20mm kuulalaakeriploki, missä murtolujuus 550 ja työkuorma 250 kg, mutta kuten tuossa aikaisemmin todettiin, mikä hyvänsä ploki varmaan käy ja kestää. Kun katsoo tuota alkuperäistä plokia, niin ei sen murtolujuus voi kovin kummoinen olla. Oleellisempaa on tosiaan kokonaisuuden toimiminen ja siinä auttaa herkät plokit ja ohuet köydet.Make wrote:Kiitokset tästä! Vaihdoit uuden plokin. Näyttää olevan hyvin näppärän kokoinen. On ilmeisesti kestänyt käytössä. Osaatko sanoa/muistatko mikä oli plokin max. sallittu kuorma?
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album408
Tuossa mun 3x3 virityksessä huonoa on puomin ulkopuolella olevan taljan satunnainen takertelu reivivinssiin. Jos vinssiä ei olisi, tuo toimisi oikein hyvin. Kunhan joskus taas ehtii ja jaksaa, niin ajattelin tehdä tuon niin että koko talja on puomin sisällä.
s/y Mariko, FIN-2380