Ilmaus ja yanmarin pumppu

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

kajakki
alokas
Posts: 13
Joined: Sun May 15, 2011 21:44 pm

Ilmaus ja yanmarin pumppu

Post by kajakki »

Ikävää kirjoitella tänne aina vain ongelmista, mutta valitettavasti olen sillä tasolla, että "taidot" eivät muuhun riitä.

Vaihdoin siis Yanmariin polttoainesuodattimen ja tyhjensin samaan syssyyn myös vedenerottimen. Ilmaus ei kuitenkaan tunnu onnistuvan (no okei, pari satunnaista pisaraa dieseliä olen saanut sieltä ilmausruuvin juuresta ulos, mutta sehän ei riitä). Ihmiset ovat tällä foorumilla puhuneet muutamista pumpun painalluksista, huoltomies sanoi puhelimitse, että viisikin minuuttia voi mennä pumppaillessa, mutta minä olen kuluttanut sormi ojossa sohvalla makoiluun jo ainakin puoli tuntia. Pumppua painettaessa tuntuu vastusta, eli jotain luulisi tapahtuvan - mutta dieseliä ei tule ulos ilmausruuvista, eikä mistään muualtakaan.


Toisesta threadistä:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=ilmaa

Luin, että vedenerottimen pitäisi täyttyä dieselistä. Omani on täyttynyt vain noin neljänneksen verran. Voisiko tässä olla joku vihje ongelman laadusta? Mitään ongelmia koneen kanssa ei ole ollut ennen kuin menin kajoamaan siihen kirottuun polttoainesuodattimeen.

Kyllä sitä voi taas ihminen tuntea itsensä tyhmäksi! Huoltomieskin sanoi, että ilmaus on helppo homma. Ehkä sitten muille.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Painatko manuaalista pumppua varmasti loppuun asti? Pumpussa liikerata on alkuun kevyt, mutta varsinainen pumppaus tapahtuu aivan vivun liikkeen lopussa (ja on huomattavasti raskaampi painaa).
s/y Mariko, FIN-2380
kajakki
alokas
Posts: 13
Joined: Sun May 15, 2011 21:44 pm

Post by kajakki »

Mielestäni painan. Siitä kuuluu sellainen ääni (ei nyt ihan "naks", mutta sinnepäin, kun se on pohjassa) ja jos tarkkaan katsoo, niin ilmausruuvin juuressa näkyy silloin pientä liikettä (kuvittelen, että ilmaa tulisi ulos). Voi olla, että alkuun en tajunnut painaa sitä ihan pohjaan asti, mutta viimeisen vartin pumppailin kyllä huolellisesti ja kuulostellen juuri sitä, että tulee koko vivun liikerata käytettyä.

Ei siinä pumppailussa mitään vikaa ole. Kyllähän sitä tekee, jos tietää, että se puoli tuntiakin on vielä normaaliaika kuluttaa tuommoiseen. Vaan kun se ei tunnu olevan.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Four things come to my mind, in order of trying out.

1. Make sure you push the fuel pump manual lever all the way down. First it goes down easily and it is an idle move, then you need force to push it and it makes a slight kwaak sound + here is the working cycle.
2. Make sure pump lever (internal) is not pressed by a cam - turn crankshaft manually or crank the engine with starter. Then try to pump fuel manually again.
3. Make sure it does not suck any air anywhere - all pipes and hoses are suspects.
4. Make sure fuel lines are not blocked.
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

jos ohjeista huolimatta asia ei ole vielä ratkennut niin täytä vedeneroitin kaatamalla sinne polttoainetta suoraan ja jatka sitten pumppaamista. Uskoisin, että näin saat ilmauksen tehtyä nopeammin.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Jos vedenerotin on tyhjä, niin sitä ilmauspumppua on ihan turha nilkuttaa.

Itse ihmettelin omassa (silloin uudessa) veneessäni tovin jos toisenkin, että miten ihmeessä se vedenerotin/karkeasuodatin ilmataan, kun pumppuhan imee sieltä eikä suinkaan työnnä, niinkuin se työntää sinne pa-suodattimen suuntaan.

Ratkaisu oli lopulta niinkin yksinkertainen, että karkeasuodatin täytty painovoimaisesti tankista. Mutta se edellyttää, että tankki on piripintaan tankattu, tätä en itse heti tajunnut.

Eli tankki täyteen, karkeasuodattimen ilmausruuvi auki, diesel valuu tankista karkeasuodattimeen, ilmausruuvi kiinni ja sitten se "pieni helppo" polttoainepumpun niksutus ja ilmaus suodattimelta.

En yhtään tiedä vastaako alkuperäisen kysyjän asennus tätä, mutta mulla meni kyllä todella pitkään tajuta, että tosiaan tuo ratkaisu on painovoimainen ja edellyttää tankin täyttämistä piripintaan.

T.

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Ei onnistu läheskään kaikissa (useimmissa) purjeveneissä ilmaus painovoimaisesti. No ehkä täyttämällä tankin putkenkenkin täyttöhelaan saakka. Kyllä se sillä ilmauspumpulla onnistuu, mutta vaatii aikansa.

Erityiseti pitää huomioida, että sen esisuodattimen ilmausruuvia ei saa avata pumpulla ilmattaessa, vaan ilmaus tulee tehdä pumpun "takaa". Monissa ohjeissa neuvotaan avaamaan ilmausruuvi, mutta silloin pitää olla tankin polttoainepinta ylempänä kuin ilmausruuvi.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mä sain joskus ammattiauttajalta vinkin, että kannattaa asentaa tankin ja vedenerottimen väliin käsipumppu. Silloin ei ole juuri väliä nestepinnoilla. Laitoin sellaisen perämoottoreista tutun pallopumpun, ja sillä onnistui. Pumpun pitää vaan sitten olla kunnollinen, ettei se itse päästä ilmaa letkuun, kuten esim. Bilteman pumput saattavat tehdä.
Olli Niemi
kajakki
alokas
Posts: 13
Joined: Sun May 15, 2011 21:44 pm

Post by kajakki »

Kiitos paljon neuvoista alex ja kumppanit! En ole varma, että missä kohtaa prosessia tarkalleen alunperin mentiin pieleen, mutta sain ilmauksen lopulta onnistumaan neuvoillanne ja purjehdukset voivat jatkua 8)
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Jos vedeneroitin on korkeimmalla kohtaa systeemiä, niin sen saa täyteen ihan imemällä, jonka jälkeen meillä onkin toimiva lappo. Olen jossain nähnyt jonkinlaisia lapon muodostamisvälineitä, mutta kun panen suupuoleen pätkän läpinäkyvää puutarhaletkua U-mutkalle, niin ei tule löpö suuhun saakka. Tämän jälkeen voi myös ilmata vedenerottimen nostamalla letkun tarpeeksi ylös ja ottamalla ilmausruuvin ripeästi auki. Ei erottimessa kaiketi kovin paljoa ilmaa ole? Takaiskuventtiili tankin puolella helpottaisi tätä vaihetta. Perämoottoreiden letkuissa taitaa olla sekä pumppu että takaisku, jolloin koko homma sujuisi tosi helposti. Voikohan niitä käyttää dieselille vai liukenavatko tms. ikävää?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

avoipio wrote:Perämoottoreiden letkuissa taitaa olla sekä pumppu että takaisku, jolloin koko homma sujuisi tosi helposti. Voikohan niitä käyttää dieselille vai liukenavatko tms. ikävää?
Ei ole ainakaan vielä kuudessa vuodessa liuennut. Olen elänyt siinä uskossa, että löpö on kesympi liuotin kuin bensa...
Olli Niemi
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Danielassa on myös ollut puristettava "perämoottoripumppu" ja kolme vuotta ilman ongelmia. Meidän mylly ei ilmautunut koneen omalla vipupumpulla, ellei irroittanut syöttöputkea suuttimesta asti. Luovuin lisäksi koko ilmausruuvilla varustetusta vedenerottimesta. Tilalla on neljättä vuotta aivan tavallinen volkkaripakun (Transporter) dieselsuodatin. Ei niitä autoissakaan vaihdeta joka vuosi! :wink: Ongelmat tietysti alkavat heti tämän kirjoituksen jälkeen... :roll:
terv. Artsi/DANIELA
Guest

Post by Guest »

Mulle Yanmarin huoltaja neuvoi käyttäämään öljynvaihtopumppua (tyhjöpumppu, esim mallia Biltema). Pumpun imuletku laitetaan hienosuodattimen ilmausruuvin tilalle ja pumpussa oleva tyhjö imee järjestelmään polttoaineen. Kun pumpun säiliöön tulee hiukan polttoainetta, niin letku pois ja ilmausruuvi kiinni. Itse vaihdoin CAV suodattimen ja hienosuodattimen ja ilmaukseen meni muutama minuutti. Kone lähti käyntiin ilman ongelmia heti.
jbeardie
alokas
Posts: 47
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

siirtopumpun läppäventtiilit

Post by jbeardie »

Ilmausongelmat saattavat johtua siirtopumpun läppäventtiileihin kertyneestä moskasta. Tuttu osti halvalla "romu" 1gm-10. Koneessa ei ollut muuta vikaa kuin sakasta vuotavat venttiilit , jonka takia siirtopumppu vain työnteli polttoainetta edes takas. Siirtopumpun putsauksen jälkeen kone on työnnellyt puista fiskaria jo toista kesää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta puuvene.net nimimerkin Qubik hyvä viesti;
Päivittäin myös polttoaine suodattimia vaihtavana ei ole vielä tullut vastaan imupumpullista, missä ei saa käsipumpulla polttoainetta nousemaan. Jos järjestelmä on ehjä. Toki jossain pikkuyanmarissa se vie paljon aikaa. Vähä turhauttavan paljonkin, mutta tulee varmistetuksi, että järjestelmä todella toimii. Tänä kesänä meidän hinuri kävi hakemassa 3 tapausta merelta takaisin laituriin, kun olit juuri vaihtanet suodatimen ja päässet ajamaan sen täydettyn suodattimen verran. Alternatiivinen tapaa olis käyttää alipainepumppua ja imaista se polttoaine ilmausruuvin kautta suodattimeen ja sieltä eteenpäin, missä nyt se ruuvi sattu olemaan. Öljujen imuvaihtoon tarkoitettu alipainepumppunkelpaa siihen vallan mainiosti. Vaikka isolla ruiskulla ja kumiletkunpätkällä ilmausruuvin ympärilla saa sen asian hoidettuksi.
Miksi näin. Esimerkiksi yanmarin pikkukoneissa moottorin päällä oleva hienosuodatin vuotaa usein ja vääränlaisen asennuksen johdosta. Siellä on ohkainen kumirengas, mikä kupin kiristusrengasta kiristaessa lahtee pyörimaan mukaan ja huonolla tuurilla halkee. Virhe on se, että kuppi pyörii kiristusrengaan mukaan jos sitä ei pidettä paikalla ja O-rengas sitä pyöriva liiketta ei kestaa.
Vikaa tulisi ilmi heti, jos järjestelmä ilmattais pumpun veivia nylkyttamalla. Esitäytettynä vikaa tulee ilmiin noin 1-3 tunnin ajon kuluttua. Melko epämukava, vai mitä.
Myös ne CAV suodattimien kumiringulat pitää uusia joka kertaa, ne tulee pakkauksessa mukana juuri sen takia, ihan ne kaikki 5.
Joten kehottaan vielä kerrän: ei kannattaa laiskotella ja etsia siinä sitä oikotiedä! Kostautuu ilkeesti ja silloin kiroilu ei autta.
Samassa säikeessä ei oikein tykätä tuollaisesta pallomaisesta perämoottorin käsipumpusta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply