Yanmar rupesi käymään öljyllä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Fene vesille 29.4. ja kone 30-vuotis juhliaan viettävä Yanmar 1GM käynnistyi Katsastuskunnossa tänään ja vappupurjehdus edessä.

... Ja kaikki ei sitten sujunutkaan suunnitelman mukaan. 30v riitti koneelle ja vappupurjehduksen alussa sanoi työsuhteensa irti...tuli todettua että käy myös öljyillä, savut sen mukaiset. Ainoastaan imupuolen tukkiminen sammutti koneen.

Suosituksia koneista? Eikö Yanmar 1GM10 mene suoraan vanhan 1GM:n paikalle? Muita?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi voi, pahoittelen. Nosta nyt ensin kansi pois niin tietää vähän paremmin miten edetä. Kui vanha se kansi nyt olikaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Voi voi, pahoittelen. Nosta nyt ensin kansi pois niin tietää vähän paremmin miten edetä. Kui vanha se kansi nyt olikaan?
Tervehdys

Todennäköisesti on sylinteri väljä taikka männänrenkaat pahasti vaurioituneet. Muuten ei paine pääse männänpäältä sen sivuitse kampikammioon puhaltamaan öljysumua huohottimesta imusarjaan. Toinen mahdollisuus on, että koneessa on reilusti liikaa öljyä, jolloin paine kampikammiossa kasvaa esitetyin seurauksin.

Sellainen nopea "paikko" olisi vaihtaa öljyt paksuun SAE30:n (ei moniasteöljyä) taikka vieläkin tujumpaan. Paksu öljy ei pääse yhtä kaposista raoista läpi ja tiivistäisi sylinterin paremmin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tai sitten huohotus on jotenkin tukossa niin, että siitä syystä kasvaa paineet. Tai kuten Panu tuossa sanoi, männänrenkaat jumissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Irroitetaan huomenna kone ja katsotaan mitä pitää sisällään kun kannen aukaisee. Uusi kyllä menee suurella todennäköisyydellä sisälle.
Eli todennäköisesti joitain vanhoja varaosia sitten löytyy. Kansi vaihdettiin noin 7 vuotta sitten.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Korppikotkat kaartelee, HEP tuolle kannelle jos se joutaa ja on vielä kunnossa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Arkki wrote:Suosituksia koneista? Eikö Yanmar 1GM10 mene suoraan vanhan 1GM:n paikalle? Muita?
ElecTripissä olisi ratkaisu osioon "muita". Akselivetoisena jäisi vetolaitekustannus pois. Mutta ei tässä tarvitse mennä sähkömoottori taas -ketjun alueelle, tulipahan vain mieleen.
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

ei kai Seppo moottorisi oireet ole samat kuin meillä 2009. Vilkaiseppa tämä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016 ?

Lisäksi ohessa asiantuntijalta saatu linkki samaan aiheeseen, josta on juuri kirjoiteltu Turun sanomissa: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/479289 ... a+bakteeri .

Saattaa siis olla niin, että selviät vain ruiskutusjärjestelmän tjsp:n vaihdolla.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

No eilen tehty eka koeajo Kubota Nanni 2.14 moottorilla 1,5vkon lähes kaikki illat työllä. Eihän se aina suju kuin Strömsössä.
Nyt toimii kaikki ja Sterling säätimen kytkentä ja viimeistelyt tehdään kun keritään.
0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?

Ps. Kuvia kommentteineen tulee myöhemmin.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Arkki wrote:0,5h koeajo osoitti kahdella lyhyellä spurtilla kierrokset 3300 ja 3400 vs. Max 3600rpm eli potkuri aavistuksen liian iso jos kunnon vasta-aallokkoon ajaa.
2500rpm oli 6 solmua, tyhjäkäynti n.3,6solmua
Mitäs tehdään potkurille? Ideoita?
Mulla on aika pieni, mutta melko jyrkkänousuinen potkuri, muistaakseni 14x11. Kubota Betan huippukierrokset ovat silläkin vain 3400 rpm, jolloin nopeutta on n. 7,2 solmua. 6 solmua saavutetaan n. 2400 rpm kohdalla, ja tyhjäkäynnillä mennään muistaakseni jossain alle 2 solmun. Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi silmään.

Muistaakseni Veneakselisto laski, että 15x10 olisi ollut tohon paras potkuri, mutta olisi tullut liian lähelle pohjaa, kun mulla on vire7:n peruja vannasputki vähän eri paikassa ja kulmassa kuin useimmilla muilla. Tällä pienemmällä lavalla ja jyrkemmällä nousulla kavitoi aika herkästi pakilla.

Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?
Olli Niemi
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Olli wrote:
Arkki wrote:Tyhjäkäyntikierrokset ovat jossain 800 tuntumassa. Tohon kovahkoon vauhtiin tyhjäkäynnillä alkaa jo tottua. Ajelen paljon satamassa vapaalla, ja potkaisen välillä vaihdetta hetkeksi.

Paljonkos sulla kiertää tyhjäkäynnillä? Jos saisi vähän kierroksia pudotettua, niin voisiko olla ettei tarvitse tehdä potkurille mitään? Vääntääkö kuitenkin hyvin jarrutettaessa ja paikaltaan kiihdytettäessä?
Tyhjäkäynnillä nopeus nyt noin 2,3 solmua joten ihan vaihteella hallittavissa. Voimaa löytyy hyvin sekä eteen että taakse. Ajonopeus noin 5,8-6,2 solmua 2300-2500 rpm aallokosta riippuen.

Pistin kuvia foorumiin ja melkein valmista kaikki paitsi yksi ongelma tuon Sterling älysäätimen toiminnassa - toimii ulkoisesti (ledit) oikein mutta kulutusakun jännitettä ei enää nosta tuonne 14,4v vaan pysyttelee 13,3v ja startille menee suoraan n.14v. Jännitteen haistelijapiuha kiinni eikä löydetty katkosta? Mielenkiintoinen ongelma.

Tuli samalla todettua että 25v vanha jakodiodi oli mennyt ilm vanhan koneen ryntäyksen seurauksena tai sitten uuden koneen 70A laturilla. No uusi 120A Mastervolt jännitteen kompensointidiodilla löysi paikkansa feneestä. Ellei Sterling ota toimiakseen niin johdotuksen muutos kentästä ja D+ sta jakodiodin kompensointiruuvin alle.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä virtoja se laturi työntää sterlingin läpi? Onko sinulla A-mittaria?

Joko sille 1GM-lle on tehty obduktio?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Moi,
Vaihtuiko Arkkiin pelkkä kone vai myös potkuri,akseli,ym?
Kuvista saisi sen kuvan, että akselilaippa on ainakin vanha vai kuinka?

Lähinnä mietiskelen kuinka paljon vanhoja vielä toimivia osia voi koneen vaihdon yhteydessä käyttää.

Antti
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

vain kone, potkuri ja akseli vanhat. Toimii. Ainoastaan joustolaippa uusi akselin ja vaihteiston väliin.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Teitkö rihtauksen vanhalla laipalla? Kovalla laipalla on tarkempi rihdata, jos vaan sen jälkeen mahtuu vielä jotenkin uittamaan tuon joustokytkimen väliin...
Olli Niemi
Post Reply