Vanttien kiinnityksestä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Vanttien kiinnityksestä

Post by Artsi »

Suunnittelin joko siirtää alavanttien heloja sisemmäksi, tai sitten asentaa niille kokonaan uudet helat, jotta pystyisin paremmin skuuttaamaan G-kakkosta vanttien välistä. Päätin siis varovasti "puukottaa" kiinnikkeet näkyviin verhouksen alta. Rakenteen toteutus oli melkoinen yllätys :shock:
Molempien vanttien kiinnikkeet ovat kiinni samassa rustinraudassa yhden hitsaussauman varassa.

Katso kuvat:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... -kiinnitys

Itse olisin jakanut rasitteet siten, että taaempi kiinnike olisi yhteydessä nykyiseen "valerustiin" salongin puolella. Ainakaan en enää kiinnitä ylävantteja taaempaan helaan. Rustinrautojen pultit olivat myös löysällä, eli kannattaa tarkistaa kireys muiden kevätpuuhien yhteydessä.
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Vanttien kiinnityksestä

Post by FE-Sillanpää »

[quote="Artsi]Itse olisin jakanut rasitteet siten, että taaempi kiinnike olisi yhteydessä nykyiseen "valerustiin" salongin puolella. [quote]

Valerustiko on siis vain aluslevy laipion läpi tuleville pulteille? Olisiko syynä ollut että oli hankalaa rakentaa venettä niin, että molemmissa olisi ollut hitsi ja tämä haarukka olisi pitänyt työntää paikalleen ennen veneen kannen kiinnitystä?
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Valerusti toimii tosiaan vain "prikkana" varsinaiselle rustinraudalle. Mielestäni sen yläpäähän olisi voinut hitsata kiinnikkeen taaempaa helaa varten. Palat olisi sitten voinut liittää päällekkäin, jolloin taaemmallekin helalle olisi tullut sama tuki kuin etummaiselle. Tällöin ylävantin voisi huoletta kiinnittää taaempaan helaan, missä se käsiittääkseni lähes kaikilla on jo nyt, varsinkin kun rakea on lisätty alkuperäisestä konseptista :-s
Hiukan harmittaa, että paikassa, johon ei pysty näkemään, on menty,jos ei nyt aivan aidan matalimmalta kohdalta, niin melko läheltä kuitenkin :evil:
terv. Artsi/DANIELA
filia
alokas
Posts: 34
Joined: Tue Jun 29, 2010 13:28 pm

Post by filia »

Rakenteen paljastuminen meille suuremmillekin joukoille antaa uusia näkökulmia pohdintaan "ylävantti eteen vai taakse". Tämän uuden tiedon valossa etummainen kiinnike on siis kestävämpi ja ylävantissa on enemmän vetoa. Pitäisiköhän siis vaihtaa vanttien järjestystä ensi kesäksi?

Tähän ketjuun on kerätty "kaikki" teitämys aiheesta:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1424

Pasi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11039
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei tästä minun mielestä mitään mullistavaa, iltalehden etusivulle sopivaa uutista saa millään. Onko kukaan kuullut että rustit olisi tästä veneestä mennyt rikki?

Ja odottaisin nyt vähän aikaa vielä, ennen kuin tehdään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä parin kuvan perusteella.

30 vuotta on tuolla virityksellä kuitenkin purjehdittu, joten ilmeisen kestävä se on. Tai ainakin riittävän kestävä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Ei tästä minun mielestä mitään mullistavaa, iltalehden etusivulle sopivaa uutista saa millään. Onko kukaan kuullut että rustit olisi tästä veneestä mennyt rikki?
Ei itse rustiraudat, mutta vanttien kansikiinnikkeet kyllä. Harmi, että tämän keskustelun kuvat eivät ole galleriassa: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1117

Täytyisi varmaan kiristää pultit, huolto-ohjelmassa voisi lukea "tarkistettava 30 vuoden välein"...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, tulipa Ollin muistutuksesta tsekattua myös Olgassa nuo ruuvit ja kyllä sinne viitisen kierrosta sai kiertää pienellä räikkäavaimella, eli kaitpa nekin olivat hivenen löystyneet. Etuvanttien osalta en vielä tehnyt mitään koska eipä niissä kuormaakaan ole paljoa vs. takavantit.
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Kansikiinnikkeet ovat rustiraudan jatke. Kun niiden muttereita kiristää, koko kiinnike aluslevyineen tulee lähemmäs varsinaista rustirautaa. Jos aluslevy on kiinni kannessa, niin siinä tulee myös kansi mukana eli painuu lommolle. Viisi kierrosta kuulostaa aika paljolta, tuliko kanteen lommoa? Ja jos helpolla kiristyi, niin onko kannen ja sisäkuoren väliaine enää kunnossa?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No nuo kierrokset tulivat ilman suurempaa voimaa ts. lopetin kiristämisen kun olisi pitänyt tosissaan alkaa käyttämään voimaa (10cm pitkällä räikkäavaimella) ja olettaisin että sen verran tuo rakenne antaa periksi ongelmitta ja kun kyse on 30v vanhasta veneestä niin välirakenne joko on tai on olematta kunnossa. Silmämääräisesti ei kannessa näkynyt kummempaa, pitää katsella noita rakenteita vähän tarkemmin nyt kun masto on kisatrimmissä, jotain se kertoo toki välirakenteista että mastonjalan alta tuli taas hivenen ruskeaa nestettä rikiä kiristäessä (samaa efektiä on nähty käsittääkseni muissakin veneissä missä kannelle ei ole tehty mitään mastonjalan kohdalta).
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulle jäi noita kiristäessä sellainen mielikuva, että tossa on M8 hienokierre. Ruuvin pää oli mutterin sisällä, ja kurkki kiristyksen jälkeen sieltä vain vähän ulos, joten paha nähdä varmuudella nousua. Muutaman kierroksen mäkin noita ruuvasin samalla kun seurasin ikkunasta mitä kannella tapahtuu.

Mulla ainakin levyn ulkosyrjä oli kuorman alla n. millin irti kannesta ennen kiristystä, ja kiristyksen jälkeen kiinni kannessa.
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Mulle jäi noita kiristäessä sellainen mielikuva, että tossa on M8 hienokierre...Muutaman kierroksen mäkin noita ruuvasin s...
Tervehdys

Itsekin muutama vuosi sitten vedin puukolla vinyylit auki, että pääsin rustit kiristämään. Löysää tuntui olevan useamman kierroksen verran. M8 vakiokierteen nousu on 1,25mm ja hienokirteen 0,75mm. En tosin näe mitään syytä miksi tuohon kohteeseen olisi valittu juuri hienokierre. Tarkoitushan ei ole puristaa kantta rustiraudalla kasaan vaan varmistaa tukeva kiinnitys, johon vakiokierre on riittävän hyvä. Se ettei missään veneen kannen ja rungon liitoksen, mantookin jalan taikka rustiraudan ruuvissa / mutterissa ole käytetty välissä ruuvilukitetta ihmetyttää kovastikin. Sen kun luulisi olevan tuollaiseen "ikuisesti" suljettavaan kohteeseen juuri sopivaa tavaraa.
Olli wrote: Mulla ainakin levyn ulkosyrjä oli kuorman alla n. millin irti kannesta ennen kiristystä, ja kiristyksen jälkeen kiinni kannessa.
Tuttu juttu show. Ensin ajattelin sipaista sikaa väliin. Sitten tulin toisiin ajatuksiin ja sipaisin sikaa väliin ja seuraavaksi kiristin mutterit räikkäaivaimella. Tiivis tuli ja vesikin alkoi pysyä kajuutan ulkopuolella :).
Ystävällisin veneily terveisin PR
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Mulla on kierre 8mm 1,25.

Mutta sitä en ymmärrä, miksi kiinnikkeet eivät ole suorat, vaan niissä on 8 asteen kulma. Minulla ne ovat kallistuneena eteenpäin, josta seuraa se, että vantit eivät ole samassa linjassa kiinnikkeiden kanssa. Jos ne kääntää, niin ei siitäkään apua ole.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... n_kiinnike

Tokkopa haittaa, mutta vaihdan silti suoriin malleihin. Nyt näyttää kuitenkin olevan niin, että kaupoissa on vain 8 asteen mallia. Siis katsomaan trailerisilmukoita, joista sitten taas 40 mm haarukalla ei oikein löydy mistään mitään. Maritim lopulta myi sopivaa, Wichartin 10 mm silmukkaa, suolaiseen hintaan.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kappas perhanaa :shock: . Kyllä mulla on kiinnikkeet suoria. Nyt tulee mieleen, että mitäpä, jos alun perin onkin ajateltu asentaa kiinnikkeet PITUUSSUUNTAAN, jolloin ylävantit olisivat ulompana ja alavantit siempänä? :idea: Kallistus tukisi tuota ajatusta. Reijät sitten vaan olisi porattu väärin :?: ja lopulta asennettu kiinnikkeet nykyisellä tavalla. Uudempiin runkoihin sitten hankittu suorat kiinnikkeet :?
terv. Artsi/DANIELA
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Ajattelin ensin, että ne on vain asennettu väärin, mutta porausreiät eivät ole neliössä eikä kääntäminen siis onnistu. Lienee niin, että' edellinen omistaja on vaihtanut kiinnikkeet ja saanut kallistetun mallin. Ei ole huomannut tai välittänyt asiaa korjata. Tiedä tuosta.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

avoipio wrote:Ajattelin ensin, että ne on vain asennettu väärin, mutta porausreiät eivät ole neliössä eikä kääntäminen siis onnistu. Lienee niin, että' edellinen omistaja on vaihtanut kiinnikkeet ja saanut kallistetun mallin. Ei ole huomannut tai välittänyt asiaa korjata. Tiedä tuosta.
Tervehdys

Tuli tuossa mietintämyssystä täysin "älyvapaa" ajatus. Käännä tuo etummainen kiinnike, siten että se on kallellaan taakse päin. Näin rustien alla olevaan teräkseen syntyisi molempiin päihin kiinnikkeistä momentti, joka pyrkisi vastustamaan tuon alusraudan taipumista rikirasitusten alla. :roll:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply