tankin koko

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Make

tankin koko

Post by Make »

Moi

Minkä kokoisia polttoainetankkeja teidän Feneissä on? Tarkoitan siis moottorin dieseltankkia. Minulla on 15 litrainen rst-tankki avotilan alla. (Liekö alkuperäinen?). On käynyt mielessä sen vaihtaminen isompaan. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta saako jostain valmiina isompaa feneeseen sopivaa tankkia vai pitääkö teettää mittojen mukaan? Onko muut vaihtaneet?
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Arkissa on n.20l rosteritankki sitlooran pohjan alla ja siitä nakuttaa -83 Yanmar 1GM n.18h jos koneelle hyvää marssivauhtia ajelee. Lämppäri ottaa polttoaineensa samasta tankista ja kevät/syksykeleillä on syytä ottaa huomioon n. 4-6 litran ylimääräinen löpökulunki vuorokaudessa - jopa hieman enemmänkin. 1 tai 2x10 varakannu mukaan niin toimii pitkänkin viikonlopun vaikka lähes nolla kelissä:)
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: tankin koko

Post by FE-Sillanpää »

Make wrote:Moi

Minkä kokoisia polttoainetankkeja teidän Feneissä on? Tarkoitan siis moottorin dieseltankkia. Minulla on 15 litrainen rst-tankki avotilan alla. (Liekö alkuperäinen?). On käynyt mielessä sen vaihtaminen isompaan. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta saako jostain valmiina isompaa feneeseen sopivaa tankkia vai pitääkö teettää mittojen mukaan? Onko muut vaihtaneet?
Putkella varustetusta varatankista on niin helppo tankata, että en kävisi hyvää tankkia vaihtamaan. Riittäähän se 15litraakin 15 tunniksi, vrt. kiinteän perämoottoritankin noin 1 tunti.

Tuli hankittua alle 10 eurolla 10 L lisävaratankki, josta voi tankata myös pahemmassa kelissä. Vanha Made in USSR 20 L peltijerrykannu oli aivan mahdoton tankattava liikkeellä ollessa eikä ollut helppoa paikallaankaan ollessa. Oli iso kynnys tankata sillä laiturissa "jos vaikka kuitenkin vielä riittäisi tähän reissuun". Se jäi rannalle. Taipuisalla suuletkulla varustettu muovinen varatankki madalsi lisätankkauksen kynnystä sopivasti.
Ismo

löpön tankkaus

Post by Ismo »

Meillä on varatankkeina kanistereita( 10...20 litraa), joissa ei ole korvausilmaliitintä. Siksi löpö tulee ulos pulpahdelleen, joka aiheuttaa roiskeita. Tähän kyllästyneenä asensin kiinteästi maneettiventtiilipumpun, jonka paineputken liitin tankin paluuliittimeen T-kappaleella. Nyt tankkaus käy kivasti, vain imuletku kanisteriin ja kytkimestä pumppu käyntiin.
Make

Post by Make »

Kiitoksia vastauksista. Mekin ollaan pärjätty kympin varakannulla missä on taipuisa kaatonokka. Lappopumppua yritin, ja toimiihan se, mutta käytännössä suttaamiseksi menee sekin. Voi olla että tulee tänäkin telakkakautena hadattua tuo ajatus isommasta tankista. Isompi olisi kyllä silti parempi niin ei tarvitsisi niin usein käydä tankilla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Arkki wrote: Lämppäri ottaa polttoaineensa samasta tankista ja kevät/syksykeleillä on syytä ottaa huomioon n. 4-6 litran ylimääräinen löpökulunki vuorokaudessa - jopa hieman enemmänkin.
Olisit kertonut vähän aiemmin että se kuluttaa pakkasessa tuon verran. Ei ollut muuten kiva aallokossa pitkän saaressa vietertyn noppapeli-illan jälkeen kotipurjehduksen aikana ilmata konetta.

Lähtöä tehdessä oli silloin lahti jäässä;
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
hmoilanen

Post by hmoilanen »

Meillä on syksyllä ostetussa veneessä 75-80 litran tankki sitlooran alla. Tuskinpa sitä tulee ikinä tankattua täyteen painon takia, mutta voi siitä jollain pidemmällä reissulla iloakin olla.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

hmoilanen wrote:Meillä on syksyllä ostetussa veneessä 75-80 litran tankki sitlooran alla. Tuskinpa sitä tulee ikinä tankattua täyteen painon takia, mutta voi siitä jollain pidemmällä reissulla iloakin olla.
Mitenkähän suuri riski dieselin pilaantumiselle on, jos tankki on ylisuuri verrattuna käyttöön? 20 L tankki 1GM10:ssä on ollut mielestäni oikein sopiva, varsinkin kun Wallas on valopetrolilla (Crystal-lamppuöljyn kulutus tällaisena kylmänä kesänä n. 15-20 L, veneilypäiviä n. 50). Tankin kierto on ollut 4-5 tankillista per vuosi, mutta saisi se nyt varmasti ainakin kerran vuodessa vaihtua ja syksyllä piripintaan.

Mikä lämppäri vie 4-6 L / vrk dieseliä? Mikäs sen dieselin lämpöarvo olikaan... kun Wallas 1800 Saililla saa kulumaan max 4,32 L valopetrolia/vrk, (Fuel consumption: 0,1- 0,18 l/h)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulla on 42 litrainen tankki anopinlaatikon etuosassa. Vielä en ole koskaan tankannut yli puolen välin. Yleensä siellä on jotain 10-15 litraa pohjalla. 10 litran varakanikka on ollut mukana yleensä aina paitsi kisoissa.

Jotenkin V-mallinen tankki tuntuisi turvallisemmalta kuin tällainen suorakaide. Tässä on todella matala syvennys pohjalla mistä imee löpön, mutta ei ole vielä haukannut ilmaa kovemmassakaan kelissä.

Image

Webasto AT2000 taitaa imeä täysillä jotain 0,3 l/h, eli jos koko vuorokauden posottaa täysillä, niin pitäisi hävitä 7 litraa savuna ilmaan.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo wallaksen ja webaston kulutusero selittyi jossain muualla kun Joakim selvitti että Wallaksen teho on otto-teho polttoainekulutuksesta laskettuna kun taas webaston teho on ulostuleva lämpöteho.

Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.

Meillä taitaa olla noin 28 litrainen tankki, jota pidän vähintäänkin riittävänä. Pari kertaa kauden aikana saa tankata. Webasto on käytössä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote: Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.
Pitäisikö lähteä täältä safire/wallasleiristä todellisen kilpavarustelun teemalla eteenpäin... otetaan vaikka
http://www.spinea.fi/oljylammittimet.htm
tällainen 25kW:n puhallin ! (Sorry tämä meni ihan ohi ketjun keskustelunaiheen, mutta jotta sivuttaisiin edes, niin kulutus pari litraa tunnissa, 12x teho. Samassa linjassa webaston kanssa kulutus kilowattia kohden)
Image
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se on vissiin niin että lämmitysteho ilmaistaan yksiköllä Btu/h? Mikä lie british thermal unit.

1 Btu = 1055 J, joka vuorostaan vastaa vesipannan (0.454 kg) lämmittämistä asteella.

2000 W =~ 6824 Btu/h.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Meilläkin tankki on 15 litraa - luultavasti. En ole kokenut polttoaineen riittävyyden olevan mikään ongelma.

Muisto ensimmäiseltä Fe-kesältä: olimme olleet melkein viikon reissussa ja moottoria oli käytetty muuhunkin kuin rantautumisiin, mm. Barösundin läpiajoon. Inkoossa sitten näin venehuoltoaseman ja ajattelin, että ajetaan nyt pumpulle ja otetaan tankki piripintaan. Meni kokonaista 3 litraa.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Aloitin syksyllä tankinkunnostusprojektin. Tai aloittaminen on ehkä vähän vahva ilmaisu, kun tähän mennessä projektin tuloksena on syntynyt kaksi valokuvaa...

Galleriasta löytyy huono kuva alkuperäisestä kolmiotankista sekä tankin mitat (pituus 45cm, leveys 45cm ja korkeus 21cm) mistä laskien tilavuudeksi tulee karvan alle 20 litraa. Imuputken alle jää varmaan muutama käyttämättä jäävä litra.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album527
s/y Mariko, FIN-2380
Guest

Post by Guest »

Sofiassa, sitlooran kulmassa n. 22l kolmiomainen tankki. Mylly on 1GM.
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.

Jussi
Post Reply