Kölin huolto FE 83

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Riksi

Kölin huolto FE 83

Post by Riksi »

Moro!

Kyseessä on 30 vuotta vanha vene ja köli on päässyt vuosien saatossa pahasti ruostumaan.
Mitenkä kannattaisi ruoste poistaa ja minkälaisen uuden pinnan siihen olisi järkevä laittaa? Veneellä tultaisiin purjehtimaan merellä.
Kölin rakenteesta ei ole tarkempia tietoja, olisiko umpirautaa vaiko teräslevy pinnassa ja lyijy sisällä?!?
Köli olisi ruosteen poiston jälkeen melko muhkurainen eli pinnan oikaisuun tarvittaisiin myös hyviä ehdotuksia.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tervetuloa foorumille, kannattaa rekisteröityä, tai peräti liittyä jäseneksi, jos olet FE:n onnellinen omistaja.

Köliremppa on eräs tämän foorumin suosituimmista aiheista, siitä löytyy tekstiä mm. tuosta ketjusta: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1261

Kannattaa myös kokeilla foorumin haku-toimintoa vaikkapa hakusanalla kölirem* tms.

FEwikistä löytyy myös artikkeli kölin profiloinnista: http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma

Jos et kaikkea jaksa kahlata, niin tässä referoituna:

-köli paljaaksi kaikista maaleista pakkeleista tms. Köli on umpivalurautaa, puhki et saa hiottua. Rälläkkää kannattaa näyttää ihan surutta, esim. hiekkapaperilaikka on hyvä. Huokoisia kohtia ja muita montunpohjia voi rälläköidä palmikoidulla teräsharjalla.
-heti rälläköinnin jälkeen passivointi fosforihapolla.
-välittömästi kerros epoksiprimeria päälle, muuten ruostuu. Kannattaa siis tehdä puoli kerrallaan, muuten käy päivä lyhyeksi.
-epoksiprimeria maalataan ainakin 4 kerrosta.
-Tasoitus/profilointi epoksipakkelilla. Esim Nils Malmgren NM206 lätt. Ohjeita tähän esim, FEwikistä.
-hionta tasaiseksi, ja päälle epoksiprimerit tartuntapinnaksi, ja sitten myrkky.
Olli Niemi
Riksi
alokas
Posts: 22
Joined: Mon Nov 19, 2012 22:27 pm
Location: Järvenpää

Post by Riksi »

Köli on sen verran pahasti ruostunut, että ajattelin antaa
ammattimiehen hiekkapuhaltaa sen.
Onko teillä kokemusta hiekkapuhalluksesta ja mielelläni ottasin vastaan hyvien hiekkapuhaltajien yhteystietoja(vene uudellamaalla).
Paljonko tämmöinen urakka karkeasti kustantaa?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Riksi wrote:Köli on sen verran pahasti ruostunut, että ajattelin antaa
ammattimiehen hiekkapuhaltaa sen...
Tervehdys

Noihin suosituksiin hiekkapuhaltajista ja kustannuksista en osaa vastata, mutta yhden neuvon osaan antaa. Se on, että ensimmäinen passivointi ja epoksikerros pitäisi levittää ennen, kuin puhalluksen pöly ehtii laskeutumaan. Suojaamaton valurauta ruostuu ihan silmissä pelkästään ilman kosteuden vaikutuksesta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

West-epoksin keksijöiden Gougeonin veljesten kirjassa "Gougeon Brothers on Boat Construction" annetaan valurautakölin käsittelyyn ohje, jonka mukaan esim hiekkapuhallettuun tai muuten hiottuun pintaan levitetään kerros hitaasti kovettuvaa epoksia, joka välittömästi hiotaan esim. erittäin hitaasti pyörivällä laikkakoneella. Tällöin pinnan oksitoitunut kerros irtoaa eikä pinta enää pääse kosketuksiin ilman kosteuden kanssa. Hiotun epoksin annetaan kuivua kölin pinnalle. Sitä ei saa mitenkään pyyhkiä tai yrittää siloittaa. Kuivuneen kerroksen päälle levitetään tasoituskerros (tai useampia epätasaisuudesta riippuen) joka vasta hiotaan sileäksi. Rautaan asti ei tietenkään saa hioa. Muistaakseni väittivät menettelyn tekevän kölistä "ikuisen" :roll:
Valitettavasti kirja ei minulle enää ole saatavissa, joten en pysty aivan varmuudella asiaa tarkistamaan, mutta kuulostaa järkeenkäyvältä menetelmältä.

EDIT: Netti on ihmeitä täynnä! Kyseinen kirja löytyy kokonaisuudessaan ilmaisena pedukkana osoitteesta:

http://www.westsystem.com/ss/assets/How ... 061205.pdf

Kyseessä on viides painos, eli todennäköisesti viimeisin versio. Itse olen lukenut ensimmäisen painoksen, enkä enää muista, missä kohtaa ko. asiasta on kerrottu, mutta kannattaa lukea koko teos! Siellä on paljon hyödyllistä tietoa veneenrakennuksesta ja korjailusta yleensäkin :D
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse suosittelen tuota hapotusta. Esim CRC rust remover epoksin alle on tehnyt kölistä kukkimattoman. Tuo on 47%-ista fosforihappoa. Tuosta on paljonkin juttua aiemmissa säikeissä.

Harmi ettei tällä foorumisoftalla voi yhdistellä aiheita. Suosittelen että käytetään aina hakua ensin, ja jatketaan vanhaa aihetta jos joku edes likimain samanlainen säie löytyy.

Rahallisesti järkevin on varmaan rälläkkä ja pyörivä teräsharja. Runsaasti kahvia ja tupakkaa jos on sellaisia miehiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Artsi wrote:...Tällöin pinnan oksitoitunut kerros irtoaa eikä pinta enää pääse kosketuksiin ilman kosteuden kanssa...
Tervehdys

Veljekset B taisivat olla parempia veneen tekijöitä, kuin metalurgeja. Valurautaköli on ns "harmaata valurautaa", joka tunnetaan paremmin suomugrafiittivalurautana. Vanhan standardin mukainen merkintä oli esim. GRS250 (nimellinen vetomurtolujuus 250MPa). Harmaan valuraudan työstössä syntyneitä lastuja käytetään testimateriaalina mm. määriteltäessä lastuamisnesteiden korroosioestokykyä.

Tämän materiaalin pinta on mikrorakenteesta ja valuteknisistä syistä johtuen aina hieman huokoinen. Vaikka hiomalla voit poistaa materiaalin pinnalta epäpuhtaudet ja hapettumat, jää niitä vääjäämättä noihin huokosiin. Tästä syystä "Suomen kansallispurjehtija", nyt jo edes mennyt, Pertti Dunker onkin todennut hiekkapuhalluksen olevan ainut menetelmä, millä pinnan saa huokosia myöden puhtaaksi. Hän mainitsi myös tuosta maalauksesta ennen pölyn laskeutumista.

Tämä "vuodatus" on siinä mielessä hieman "akateeminen", että tuo epoksin kanssa hiominen tuottaa varmasti teräsharjalla puhdistettua paremman lopputuloksen. Tämänhän olemme jo huomanneet, että viime vuonna harjatut ja paikatut kölin ruostelaikut kukkivat hetimiten seuraavana vuonna uudelleen ](*,) :B-flag: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote:Tämänhän olemme jo huomanneet, että viime vuonna harjatut ja paikatut kölin ruostelaikut kukkivat hetimiten seuraavana vuonna uudelleen ](*,) :B-flag: .
Vaan eipä kuki kun hapottaa fosforihapolla ennen maalausta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Riksi
alokas
Posts: 22
Joined: Mon Nov 19, 2012 22:27 pm
Location: Järvenpää

Post by Riksi »

Tere!

Kiitokset vastauksista, tärkeitä pointteja kaikki.
Olen nyt päätynyt kölin puhdistuksessa hiekkapuhallukseen.
Kumpi menetelmistä on suositeltavampi, kuiva vaiko märkäpuhallus?
Kölin ja rungon välissä on sauma, jossa on tiivistysmassa.
Kannattaako kyseinen massa-aine poistaa ennen hiekkkapuhallusta vai toimisko se kölipulttien suojana puhalluksen aikana ja sitten uusisi massan vasta maalauksen jälkeen?
Hiekkapuhallus ei varmaan ole kovin tarkka puuhaa ja vaarana siinä voi olla, että tulee puhallettua hiukan rungonkin puolelta. Onko olemassa mitään vahvaa ainetta esim. teippiä, joka kestäisi hiekkapuhallusta?
Tässä taas muutama kysymys, toivottavasti nämä herättävät laajaa keskustelua foorumilla.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Riksi wrote:Kumpi menetelmistä on suositeltavampi, kuiva vaiko märkäpuhallus?
Kölin ja rungon välissä on sauma, jossa on tiivistysmassa.
Kannattaako kyseinen massa-aine poistaa ennen hiekkkapuhallusta vai toimisko se kölipulttien suojana puhalluksen aikana ja sitten uusisi massan vasta maalauksen jälkeen?
Onkohan tolla puhallusmenetelmällä lopputuloksen kannalta niin paljon merkitystä... Telakointialueella voi olla jotain sääntöjä puhallukselle, kuivana pölyää aika paljon.

Kölipultithan eivät tuolta saumasta ihan heti tule esiin, ellet avaa niitä, ja nosta venettä irti kölistä. Massa tuskin muutenkaan kestää puhallusta, joten se varmaan lähtee joka tapauksessa, eikä paljon mitään suojaa.

Saumanhan voi sitten tehdä kuten ennenkin, eli massalla, tai sitten laminoida kölin kiinni runkoon. Jos puhallus vähän ulottuu lasikuituun, niin en olisi asiasta niin kovin huolissani, etenkin jos sauma on tarkoitus laminoida umpeen. Silloin saat ehkä myös rungon puolelle hyvän tartuntapinnan, ja mahdolliset hiushalkeamatkin tulevat esiin? Varovaisuutta siinä kyllä varmaan kannattaa noudattaa, laminaatti tuskin pitää kovin rajusta hiekkapuhalluksesta...
Olli Niemi
Riksi
alokas
Posts: 22
Joined: Mon Nov 19, 2012 22:27 pm
Location: Järvenpää

Post by Riksi »

Veneen köli hiekkapuhalletaan kuivana.
Siinä on se etu, että maalaamaan päästään aikaisemmin.
Märkäpuhalluksessa hiekka pitää vielä painepesurilla poistaa kölin pinnasta. Kuivapuhalluksessa pelkkä harjaus riittää. Kuivapuhalluksesta syntyy melkoisesti pölyä, jotenka ajattelin huputtaa veneen.
Tuossa aikaisemmin oli puhetta kölin passivoinnista laimennetulla fosforihapolla. Kävin motonetista hakemassa litran pullon ruosteenpoistoaineena myytävää fosforihappoa(Annitrol) ja käyttöohjeissa sanottiin, etta se pitää vaikuttaa vähintään 1/2 tuntia metallin pinnalla, 2 käsittelyä ja sen jälkeen aine huuhdellaan metallin pinnalta. Tuohon menee jo 3-4 tuntia aikaa, koska käsittelyn jälkeen pitää antaa kölin vielä kuivua, ennen kuin voi käsitella sen 20 % laimennetulla primerillä. Jos pinta hiekkapuhalletaan hyvin, niin eikä tuo passivointi ole vähän turhaa?
Primereita levitetään köliin noin 4 kerrosta. Pitääkö aina odottaa edellisen kerroksen kuivumista ja sen jälkeen pinnan hionta vai voiko maalata märkää märälle. Siinä ainakin voittaa ajassa huomattavasti, kun jää tuo välihionta pois.
Veneessäni on kölin ja rungon välisessä saumassa jokin massa-aine. Olisiko jollakin tietoa, mitä ainetta saumaan kannattaa laittaa, kun tiivistysmassan kannattaa kuitenkin tässä vaiheessa uusia.

Ari
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Riksi wrote:Jos pinta hiekkapuhalletaan hyvin, niin eikä tuo passivointi ole vähän turhaa?
Primereita levitetään köliin noin 4 kerrosta. Pitääkö aina odottaa edellisen kerroksen kuivumista ja sen jälkeen pinnan hionta vai voiko maalata märkää märälle. Siinä ainakin voittaa ajassa huomattavasti, kun jää tuo välihionta pois.
Noissa pohjatöissä ei välttämättä kannata muutaman tunnin takia oikoa. Hiekkapuhalluksesta ei ole kokemusta, mutta väittäisin, että sun köli on pintaruosteessa puhalluksen jälkeen heti kun saat sen pestyä ja kuivaksi. Itse kyllä siinä vaiheessa tekisin passivoinnin ihan varmuuden vuoksi.

Primereissa noudattaisin myös ehdottomasti ohjeita. En tiedä, mutta voi olla, että liuotteeton epoksi kovettuu paremmin, vaikka maalaisit märälle, mutta ainakin tavallisissa liuottimellisissa primereissa (esim. Hempel light primer) luulisi tulevan liuottimen haihtumisen kanssa ongelmia, jos kerroksia maalataan päälle ennen edellisten kovettumista.
Riksi wrote:Veneessäni on kölin ja rungon välisessä saumassa jokin massa-aine. Olisiko jollakin tietoa, mitä ainetta saumaan kannattaa laittaa, kun tiivistysmassan kannattaa kuitenkin tässä vaiheessa uusia.
Tossa mallisuoritus Sikaflex 291i:llä ja asianmukaisella Sikaprimerilla:

Image
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En kyllä skippaisi tuota passivointia kun tuon verran menee joka tapauksessa aikaa ja vaivaa. Olisi vähän harmillista huomata sitten jälkeenpäin että olisi ehkä kannattanut passivoida sittenkin.

edit: toisessa säikeessä mainitaan että se on fosfaattihappoa, ei fosforihappoa. Minä en ole mikään kemisti tosin. editedit: Kyllä se on niitten selosteen mukaan nimenomaan 47% fosforihappoa. Kuullostaa jännältä.

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCI3%20RUSTREM.PDF

Koskien primereita niin niitten mukaan tulee ylimaalaus-ohjeet mukana, joita kannattaa noudattaa. Hempelin Light Primer esimerkiksi

http://www.hempel.fi/product-list/pds-a ... ish.pdf%22

Ylimaalaus itsellään @20°C min 4h, max 30 vrk.

Jännää muuten että sielläkin mainitaan fosforihappo.

edit³: Omaan kölisaumaan tuli ihan vain polyesteri ja/tai epoxipakkelia, ja sitten polyesteri/lasikuitukudoksella laminoitiin yli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11027
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sattui tuossa wikipediaa plärätessäni sellainen kuin Parkerizing. Tämä on juuri fosforihappo-käsittelyä. Jännä maininta;
Alternatively, the Parkerized surface may be painted over with an epoxy or molybdenum finish for added wear resistance and self-lubricating properties.
Tuossa parkeroinnissa (?) käytetään tosin paljon lämpöä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Riksi
alokas
Posts: 22
Joined: Mon Nov 19, 2012 22:27 pm
Location: Järvenpää

Post by Riksi »

Viime kesänä tuli köli hiekkapuhallettua ja sen päälle pistin muutaman kerroksen primeria. Hiukka jännitti, lähteekö köli uudestaan ruostumaan, mutta ilokseni huomasin, että köli on vieläkin siistin näköinen. Tänä kesänä olisi tarkoitus laminoida kölisauma ja profiloida köli. Mistäpäin kannattaa hankkia lasikuitumaton ja hartsin? Kuinka paksu matto on ok, grammaa per /neliö? Hartsejakin taitaa olla erityyppisiä. Sauma menee veneen etuosassa lähellä pohjaa, kuinka leveä matto on ok?
Tämän jälkeen olisi työn alla kölin profilointi. Ymmärsin, ettei profiilikaaria voi lainata, jos ei ole yhdistyksen jäsen.
Olen pari kertaa lähetellyt hakemuksen ohjeiden mukaan, mutta mitään ei ole tapahtunut. Missä on mennyt vikaan? :(
Post Reply