WC:n talvisäilytys ja jäänesto

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

WC:n talvisäilytys ja jäänesto

Post by FE-Sillanpää »

Mitä olette käyttäneet wc-pöntön jäänestona? Vaihtoehtoina tulee mieleen
- jäähdyttimen pakkasneste / glykoli
- auton tuulilasinpesuneste
- wc:n hajunpoistokemikaali (mikähän kestäisi pakkasta)
- pöntön kuivaus vedestä (?)

Olen itse laittanut joskus glykolia, joskus wc-kemikaalia. Ei ole pöntön pumppu haljennut. Ei ole myöskään kumeja pilannut kumpikaan menetelmä. Eipä kai tuulilasinpesunestekään kumia voi pilata, kun sitä ruikitaan autokäytössäkin suoraan pyyhkijöille, mutta onko niissä jotain pesuaineita mukana?
Ympäristöystävällistä aine saisi olla koska heti keväällä ei ehkä imuasemat ole käytössä. Mikään noista kemikaaleista ei täytä tätä kriteeriä.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Joskus olen laittanut glykolia, mutta sivuvaikutus on kuulemma juuri tämä tiivisteiden väsähtäminen. Kuivausta olen suosinut, aika helpolla sen pumpun ruuveja raottaa sen verran että vesi valuu ulos, ja tietenkin imeytyy siihen rättiin joka sitä varten on pumpun juureen laitettu.
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tämän ketjun luettuani ajattelin lurautaa vähän pakkasnestettä pönttöön. Neste valahti suoraan läpi puiselle tasolle.

Onneksi kysessä oli pakkasnestettä eikä sitä muuta nestettä. Mitäköhän pojat ovat tehneet karvalakin aikana kun vessapöntön alaputken päätyproppu makasi irrallaan?

Taitaa mennä nyt viimeistään uuden pöntön hankkimiseksi. Todnäk. svb:ltä tuo Jabsco PAR - new style hintaan 136,90¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Mitäköhän pojat ovat tehneet karvalakin aikana kun vessapöntön alaputken päätyproppu makasi irrallaan?
No jätkäthän ovat selvästi hoitaneet pöntön talvihuollon sun puolesta. Mä olen tullut siihen tulokseen, että tyhjentäminen on ihan riittävä talvihuolto, mitään litkuja ei tarvita...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Proppu on siis ollut liimattuna tai hitsattuna paikalleen. Se on enemmänkin päätytulppa, tyhjennykseen on sitten oma punainen ruuvinsa (johon voisi myös valmiiksi laittaa letkunpätkän ensi inkarnaatiossa).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

harald wrote:Proppu on siis ollut liimattuna tai hitsattuna paikalleen. Se on enemmänkin päätytulppa...
Voisiko se olla ns pakkastulppa?
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:. Mä olen tullut siihen tulokseen, että tyhjentäminen on ihan riittävä talvihuolto, mitään litkuja ei tarvita...
Uusissa Jabscoissa ja muissakin on kivana ominaisuutena parissa sekuntissa jakoavaimella irrotettava mäntä. Sen kun nostaa ylös niin näkee tosiaan ettei kuivatusta kummempaa tarvita. Mutta onpa svb:llä halpa pytty, kun tuntui että kotimaisen kaupan 199:kin oli jo halapa hinta jabsco twist&lockista. Svb:n kuvassa näyttäisi että siinä on sama twist&lock pumppu.
harald wrote:Mitäköhän pojat ovat tehneet karvalakin aikana kun vessapöntön alaputken päätyproppu makasi irrallaan?
Pytty räjähtänyt, peräsmies miehistössä?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Mitenköhän Comfort eroaa normaalimallista? Pehmustettu alttari? hintaa on 65 egeä enemmän. Ja SVB:llä näytti olevan vain toispuoleisia pumppuja, mutta tähänkin siis pitäisi osata ottaa kantaa tilatessa.
-Erkka / Awasome
User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 11:03 am, edited 1 time in total.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Kiitos! Pumpun sopiminen molemmille puolille ei heti kuvista käynyt ilmi, en vaivannu tällä päätäni kun kuvassa oleva istuu meille :) Täytyy harkita hankkimista, vanha vuotaa sitkeästi jostain pumpun kieppeiltä, vaikka tiivisteet on vaihdettu.
-Erkka / Awasome
Post Reply