Konetilan siistiminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Konetilan siistiminen

Post by avoipio »

Aikeena kunnostaa konetila. Vanha eriste on liimattua vaahtomuovin kaltaista foliopaallysteista (sorry, USA Mac kaytossa) ohuehkoa levya. Itse eriste lahtee lahes henkayksesta ja osa on jo itsestaan pudonnut pohjalle. Mutta liima istuu vanerissa todella tiukasti. Sitten kysymyksia:

1. Voiko uudet levyt liimata suoraan vanhan liiman paalle?
2. Enta kiinnitys aluslevyilla ja ruuveilla/pulteilla?
3. Jokin muu ratkaisu?

Koneen aanella ei ainakaan minun kaytossani ole valia, joten tila voisi olla ilman varsinaista eristamista, mutta tuo liima...

Aion myos maalata konetilan katon ja lattian, jotka ovat paljaana. Lattia varsinkin on oljyinen. Miten kannattaa puhdistaa ja pohjakasitella, etta maali pysyy kunnolla. Ja milla maalilla tyo kannattaa tehda.

Olen myos ajatellut, etta maalaisin myos kaikki nyt ruskealla maalatut lasikuitupinnat jollain vaaleammalla varilla. Varsinkin perasailytystilat saisivat valoisamman ilmeen.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mun mielestä voi ihan hyvin liimata vanhan liiman päälle. Itse ainakin liimasin. Mä laitoin thinsulate-äänieristettä, mutta kannattaa ennemmin hakea vaikka Biltemasta ihan tavallista. Tuon thinsulaten liimaamiseen käytin spray-kontaktiliimaa, noissa perinteisissä matoissa taitaa yleensä olla tarra itsessään. Niitä ruuvikiinnityksiä voi sitten miettiä lisäksi, jos matto ei näytä pysyvän...

Maaliksi on monia vaihtoehtoja. Harald käytti pentterin alla tämmöstä Hempelin 1-komponenttimaalia

Image

Mä laitoin valkoista top coatia konetilan lattiaan. Puhdistin pinnan asetonilla, ja karhensin epäkeskolla P80 tai jotain. Hyvin on pysynyt, vaikka öljyä oli mullakin konetilassa.

Image

Valkoinen on ihan ehdoton väri noihin lokeroihin, tulee paljon valoisampaa. Lokeroita en kuitenkaan vielä ole maalannut, teen sen sitä mukaa kun siellä on muuta korjattavaa. Konetilassakin tuo valkoinen on hyvä, siiinä näkyy heti, jos siellä on öljyä tms.
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Konetilan siistiminen

Post by FE-Sillanpää »

avoipio wrote: Olen myos ajatellut, etta maalaisin myos kaikki nyt ruskealla maalatut lasikuitupinnat jollain vaaleammalla varilla. Varsinkin perasailytystilat saisivat valoisamman ilmeen.
Kannattaa suoda pieni ajatus tälle: Veistämön jäljiltä oleva maali osoittaa että mitään vikoja ei ole peitetty maalilla. Tämä on minusta ainakin kölituennan ympäristössä arvokasta. Jos vene ei ole ollut rikki, sitä ei ole koskaan tarvinnut maalatakaan. Ehkä vain mielipideasia vailla faktaa, mutta reippaasti uusintamaalattu pilssi on minusta veneen jälleenmyyntiarvoa laskeva juttu, tai ainakin on vaikeampi osoittaa että runko on "alkuperäiskuntoinen".

Ts. äänestän kunnon pesun puolesta maalausta vastaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Konetilan siistiminen

Post by harald »

Onko kokemusta tuosta Bilteman äänieristyslevystä, onko pysynyt seinillä? Massa on varmaan hyvä asia näissä äänieristys-hommissa.

Varmaan tuota ÄÄNIERISTYSLEVY 1000X500X30 menee kolme-neljä levyä? Riittääkö edes metrin pituinen?

Harmi että galleria on tällä hetkellä nurin, ei pääse sieltä katsomaan mitä muut ovat käyttäneet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Konetilan siistiminen

Post by mihor »

Onko kokemusta tuosta Bilteman äänieristyslevystä, onko pysynyt seinillä?
Taisin käyttää juurikin tuota samaa tavaraa. Ei ole vielä kulunut kovin montaa vuotta, mutta ainakin toistaiseksi tuo on pysynyt hyvin kiinni omalla tarrallaan.
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Konetilan siistiminen

Post by harald »

Eristitkö katonkin, eli sitloodan pohjan? Siihen olisi ehkä hyvä saada joku lista kannattelemaan eristystä ettei ole pelkästään liimansa varassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Konetilan siistiminen

Post by harald »

Meh, pituus-suunnassa pitäisi olla 110 cm pituutta. Tai 107, jos tekee takaseinän palasta täysleveän. Leveyskin on 66 cm, joka tekee sen että 110 x 66 cm katto on vähän vaikea äänieristää jotenkin fiksusti 100 x 50 cm paloilla. Haluaisin että kattopala olisi A) yhtenäinen ainakin leveys-suunnassa ja B) täysileveä niin, että sen reunat makaavat seinäpalojen päällä.

Saako näitä mistään isompina levyinä?

edit: Puuilon sivulta bongattu teksti: "Tuote täyttää Huvivenedirektiivin 94/25/EY, EN ISO 9094-1:2003, RSD Guidelines, ISO 4589, ISO 3795, FMVSS 302 eli tuote on itsestään sammuva. Tuotetta voidaan tällöin käyttää äänieristemateriaalina ajoneuvoissa ja CE-merkittyjen huviveneiden konehuoneasennuksissa. "

Tuohan olisi kiva tosiaan, että se soveltuu huviveneiden konehuoneasennukseen! :D
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply