FE83 trimmauksesta?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FE-Sillanpää wrote:
KaleviHarkonen wrote:Tässä pari kuvaa meidän levankivirityksestä. Hyvin on palvellut.
Perhepurjehtijan näkökulmasta kun katsoo, ei tuo käy. Juuri taljan kohdalla makaa joku möykky (=lapsi makuupussissa). Tai sitten se sama henkilö kompastuu tuohon mennessään perästä uimaan.

Olen aika aktiivinen levangin käyttäjä, mutta toki, ilman taljaa ja rapulukkoja se vaatii viitseliäisyyttä, voimankäyttöä ja usein Autohelmiä että ehtii repimään levankivaunun eri puolelle sitloodaa. Ensin nostaa luuvartin puoleisen kaikessa rauhassa toiselle puolelle. Sitten vetää kaikin voimin vaunua ja yrittää samalla vetää leen puoleisen stopparin mukaan ja yrittää vielä saada sen kolahtaman oikeaan reikään. Pienellä tuulella ei mikään ongelma :-) . Mutta siis peruslevangilla pystyy virittämään, jos vain on kaksi kättä käytettävissä ...eikä purjehdi kilpaa.
Omat tyttäret ovat kompastuneet tasan kerran niihin uusiin nyöreihin mitä veneeseen on tullut. Sen jälkeen eivät ole kompastuneet enää.

Uskon myös että siinä kelissä missä levankia lasketaan leen puolelle ei tuossa mitää makuupussimöykkyä ole enää. Satamassa tuo ei haittaa.

Paradoksi: Mitä vähemmän on miehistöä veneessä niin sitä tärkeämpää on että helat toimivat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:Perhepurjehtijan näkökulmasta kun katsoo, ei tuo käy. Juuri taljan kohdalla makaa joku möykky (=lapsi makuupussissa). Tai sitten se sama henkilö kompastuu tuohon mennessään perästä uimaan.
En tiedä onko tuo levanki niinkään ongelma, mutta meidän uusi skuuttitalja haitannee kyllä lasten nukkumista sitloodan pohjalla... Viikonloppuna pitäisi ottaa selvää miten perhe sopeutuu uusiin purjehduksellisiin varusteisiin.

Image
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No johan on kun heloitusta suunnitellessa pitää vielä noita asioita miettiä :)

Menköön nukkujat sisään nukkumaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:No johan on kun heloitusta suunnitellessa pitää vielä noita asioita miettiä :)
Tämä kuuluu karavaaniluokan erityispiirteisiin. Käytettävyyttä täytyy pohtia monelta kantilta. Joskus vain joutuu vähän uhraamaan matkustusmukavuutta purjehdusominaisuuksien takia. Merellissä on siistimmin viety nuo köydet levangin palkkia pitkin:

Image

Jää aavistuksen enemmän tilaa lattialla pienille jaloille makuupussissa... Yritin hahmotella vastaavaa, mutta köysi ei olisi mahtunut meidän uuden levangin kanssa.

Ei se aina onnistu 2-vuotiasta nukuttaa sisällä, jos on keliä. Siellä on sitten toinen vanhempi sidottuna siihen puuhaan, ja kaikki muut paitsi kippari kohta meritautisia...
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Olli wrote: Viikonloppuna pitäisi ottaa selvää miten perhe sopeutuu uusiin purjehduksellisiin varusteisiin.
OrmisJippo?
-Erkka / Awasome
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Erkka wrote:OrmisJippo?
Jep. Nähdäänkö siellä?
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jep. Kummipojan synttärit lauantaina klo 14 taitavat lyhentää retken yhden yön mittaiseksi. Ellei sitten tule takaisin illan kähmyssä, hmmm....

Ja sori asian viereen lipsumisesta.
-Erkka / Awasome
Handy
Hallitus
Posts: 351
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

rpuustin wrote:Hei,

millainen vaikutus on keulapurjeen sisäskuutilla ollut nousukulmaan ja nopeuteen? Samoin hieman otsikon ulkopuolelta kysymys, kuinka paljon itseskuuttaavan kiskolle laitetuilla rajoittimilla pystyy parantamaan vastaavia juttuja?

t. Raimo
Eilisen kokemuksen perusteella saattaa käydä niin että skuuttikisko taipuu jos vetoa tulee liikaa väärään kohtaan. Lienee käynyt niin että vendan jälkeen kelkka ei ole liikkunut ihan reunaan asti ja sen jälkeen kun purje kiristettiin oikein kunnolla niin lopputulos on mutka tuossa kiskossa.
Rajoittimilla lienee mahdollista varmistaa sama lopputulos.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Handy wrote:
rpuustin wrote:Hei,

millainen vaikutus on keulapurjeen sisäskuutilla ollut nousukulmaan ja nopeuteen? Samoin hieman otsikon ulkopuolelta kysymys, kuinka paljon itseskuuttaavan kiskolle laitetuilla rajoittimilla pystyy parantamaan vastaavia juttuja?

t. Raimo
Eilisen kokemuksen perusteella saattaa käydä niin että skuuttikisko taipuu jos vetoa tulee liikaa väärään kohtaan. Lienee käynyt niin että vendan jälkeen kelkka ei ole liikkunut ihan reunaan asti ja sen jälkeen kun purje kiristettiin oikein kunnolla niin lopputulos on mutka tuossa kiskossa.
Rajoittimilla lienee mahdollista varmistaa sama lopputulos.
Kuulin saman tarinan NF:stä, eli jumitus siihen kohtaan missä ei ole tukea + kova veto = kisko solmussa.
Olen parannellut itseskuuttaavan muotoa laittamalla spinnuskuutilla skuuttikulmalle vetoa perään päin. Vendassa voi sitten hyvissä ajoin jo löysätä tuota toista skuuttia, jolloin itseskuuttausominaisuus toimii edelleen. Ei ole ainakaan vielä tuon takia jumiutunut.
Marko

Post by Marko »

Missä tuulessa FE83-purjehtijat ottavat (perhemiehistöllä) käyttöön kovan tuulen fokan kryssissä? Omassa FF27:ssa näyttäsi genoa3 + 1.reivi yhdistelmällä pärjäävän tuohon noin 10 m/s asti (+puuskat)(1). Tuulitasapaino on tuolloin aika hyvä. Tuulen nousu tuosta ylöspäin mietityttää. Genoa3 on mulla 13 m2 ja st-fokka (ja vanha fokka) 11,5 m2 ja kovan tuulen fokka olisi 9 m2. Millaisilla purjeyhdistelmillä kryssitte 10-12 m/s tuulissa (perhemiehistöllä)? Mikä materiaali olisi mielestänne hyvä kovan tuulen fokalle?

(1) levanki ja kiristykset käytössä
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo 10 m/s kuulostaa oikealta. Perhemiehistön kanssa siis.

Arvaisin että tuolla 9m² fokalla ajaa hyvinkin, kunhan sitä ei vedä skuutilla aivan levyksi. Fokassa pitää aina olla pieni kaarevuus, oli se sitten vaikka myrskyfokka. Myrskyfokalla on tullut purjehdittua paljonkin, silläkin pääsee eteenpäin mutta sen skuuttaaminen levyksi on todella helppoa.

Periaatteessa pitäisi aina vähentää fokan kokoa, ja vasta kun keulassa on #4 (eli kovan tuulen fokka) lähdetään reivaamaan. Mitä pienempi ja matalempi fokka on, niin sitä enemmän voi twistata isoa. Tai levankia voi laskea reippaammin. Tämä nyt pätee ainakin meidän osatakilaan, onko tuossa FF27-assa huipputakila?

Kovan tuulen fokka tässä kokoluokassa dacronista, ehdottomasti. Olenkin vähän kallistumassa siihen suuntaan että kaikki fokat voivat olla dacronista sillä ne ovat meidän venekoossa aika pieniä ja sen lisäksi niitä käytetään yleensä keleissä missä ne saavat paljon sikaa.

Itse lähtisin täydellä isolla ja 9 m² fokalla 12 m/s tuuleen kryssimään jos olisi pakko. Yleensä ei ole, vaan odotellaan ennemmin.

Vielä tuosta trimmamisesta, muoto on tärkeämpää kuin koko. Sen mukaan mitä me FEneissä ollaan opittu niin vaihtamiskynnys ykkösestä kolmoseen on koko ajan madaltunut. Uskallan väittää että veneet menevät käytännössä samaa vauhtia jo 12 knotsin (n 6m/s) tuulessa. Etenkin vähäisessä aallokossa. Trimmaustaidot kehittyvät, ja pienempi purje voi riittää todella alas rekisterissä jos sitä ei vain kurista liiallisella skuuttaamisella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Marko

Post by Marko »

Kiitos Haraldille hyvin informatiivisesta vastauksesta. Veneeni on osatakila. Mietit varmaan tuon st-fokan neliöitä. Alaliikki on maksimimitoituksella ja purjeessa on ahvenselkä. Siksi pinta-alaa on saatu tuon verran. Tuossa kuvia:

http://charlottaff27.blogspot.fi/2012/1 ... setup.html

Itselläni on genoa1/genoa3 raja myös tuo 6 m/s. Kovan tuulen fokka on vasta harkinnassa. Perheen kanssa en toki lähde kryssimään tuohon keliin, mutta työkaverin kanssa on kiva käydä sporttisemmilla purjehduksilla. Tuolloinkin meiltä puuttuu laitaläskit suoristamasta venettä.
Marko

Lewmarin levanki

Post by Marko »

Levangeista tässä onkin jo ollut puhetta. Minullakin olisi ostoslistalla uusi levanki köysisäädöillä. Olen katsellut eri vaihtoehtoja, ja yhtenä on Lewmarin valmis setti. Osaako joku sanoa, riittäisikö FE83:een Lewmarin pienin (sz0) kun sille on specseissä annettu max. isopurjeen ala 16 m2 (FE83:ssa taitaa olla 19m2). Pykälää isompi sallisi isopurjeeksi 34m2 mutta engl. nettikaupassa hinta on 2,5x. Eli pistää miettimään...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Älä ota pienintä mahdollista. FEne on melko raskas vene ja kuormittaa isopurjeen kamoja suuremman veneen vertaisesti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Marko

levankia vielä

Post by Marko »

Harald kiitokset tästä. Jossain toisessa ketjussa sinulla oli Harkenin osista koottu levanki. Siis kisko, vaunu ja vaunuun tulevat plokit. Mutta varmaan tarvittiin kiskon päihinkin plokit ja rapulukot tms. Olisiko sinulla laittaa kuvaa koko systeemistä?
Post Reply