Purjemateriaalit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Tero H.
alokas
Posts: 6
Joined: Sun Apr 08, 2012 23:28 pm
Location: Lappeenranta

Purjemateriaalit

Post by Tero H. »

Moi!

Viikko sitten kirjotettiin kauppakirjat meidän uudestä FE83:sta! Venebudjetista jäi hieman rahaa yli, joten ajattelin saman tien hankkia vähän purjeita. Olen kisaillut Saimaalla n. 10 vuotta H-veneellä ja vähän muillakin LYS-paateilla, joten kilpakelpoiset purjeet pitäisi saada. H:ssa kun oli vain yksi materiaalivaihtoehto (dacron), niin en oikein meinaa saada selvää noista nykyajan laminaateista ynnämuista : )

Olen jo kysellyt ja saanut tarjouksiakin useasta neulomosta ja saamieni vinkkien perusteella olen päättänyt uusia ison purjeen ja fokan. Ison materiaaliksi pitäisi saada sellainen, joka kestää "arkikäyttöä" mutta olisi kuitenkin mahdollisimman venymätön. Olisikohan siihen hyvä joku "warp-drive" dacron radial leikattuna, vai lähes saman hintainen Dimension PX15 laminaatti?

Veneessä on ehkä vuosikymmenen ikäinen rullalaite ja samoihin aikoihin hankittu Northin bi-radial Genoa 1 (ehkä laminaattia pintakankaiden välissä). Sillä pärjännee alkuun kevyissä keleissä, vaikka rullapurje ei kyllä varmasti mikään kisapurje olekaan. Myöhemmin, jos kisailu näyttää sujuvan, eteen hankitaan kannesta asti lähtevä kevyt G1.

Fokaksi suunniteltiin 110 prosenttista rullattavaa, joka toimisi kovempien kelien kisapurjeena ja mahdollisesti "arkikäytössä" perheen kanssa. Mikähän tämän materiaali kannattaisi olla? Kannattaakohan tällaiseen purjeeseen ajatella pystylattoja (saisi vähän lisää pinta-alaa ja tehoa)? Mikä on tällaisen fokan minimituuli, ts. miten kovassa tuulessa tällainen fokka kannattaa valita kisoihin, jos vaihtoehtona on tuo vanha Genoa 1?

Kaikki vinkit tervetulleita!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kannattaa liittyä jäseneksi niin saa vähän näkemystä meidän kimppa-hankinnan toiminnasta.

Suosittelisin ensi tilassa jotain hyvää kevyt/medium ykkösgenoaa, ja spinnu ellei sellainen kunnollinen vielä ole. Toiseksi genua kolmonen dacronista ja kolmanneksi dacron isopurje. Näillä pärjää vallan hyvin ekat 5-50 vuotta.

Jos oikeasti venymättömän isopurjeen haluat niin sitten joku D4 aramidi. Se ei maksa hirveästi dacronia enemmän, ja on sitäpaitsi erittäin coolin näköinen. Kestoiästä en voi kertoa vieläkään. Meillä ei ole muita isopurjeita edes enää kuin se, el viikkojen lomatkin menee tuolla. Ei se isopurje tuossa kulu kun se on ylhäällä eikä hankaa vantteihin sillä tavalla kuten genoa.

Jäsenpalstalla on suoraan vaihtoehdot hintoineen.

Etenkin genuoissa on valtavasti eroja tänä päivänä, verrattuna muutaman vuoden takaisiin. Kehitys kehittyy.

Jos olet purjehtinut hoolla niin heivaa se rullalaite -ttiin tai -ttuun ellet oikeasti tarvitse sitä. Genoa kolmonen tippuu yleensä kannelle mantookien väliin ja sen viikkaaminen on helppoa mantookien välissä, ainakin se toimii joka kerta.

Kolmosella voi kisata noin 6 m/s tuulesta lähtien tasapäin genoaveneitten kanssa jos vesi on ns. flattia. Aallokossa ehkä noin 8m/s tosituulessa.

Tervetuloa!

Muoks: ai se jäsenyys onkin uraputkessa jo :)

Muoks2: ehkä vakuuttavin eka viesti tässä foorumissa ikinä. Jos tämä on se meininki niin kohta pitää alkaa harjoittelemaan! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tero H.
alokas
Posts: 6
Joined: Sun Apr 08, 2012 23:28 pm
Location: Lappeenranta

Post by Tero H. »

Heh, kiitoksia, tuosta ekasta viestistä sai ehkä vähän liiankin pro käsityksen. Se johtuu varmaan siitä että olen ollut viikon lomalla ja miulla on ollut liikaa aikaa selailla nettiä. Ainakin ensikesän kisailut saattaa kuitenkin jäädä varsin vähäisiksi, kun perimmäinen syy veneen vaihtoonkin on tuo 1,5-v tyttönen.

Veneen spinnu on yllättävän hieno (vanha, mutta todella vähän käytetty) ja rullagenoakin ihan ok, mutta muita keulapurjeita ei sitten käytännössä ole (pari pistoolihakaista vaaanhaa). Isopurje on tosi vanha ja melkoinen säkki, mitä nyt mastoon nostamatta ollaan sitä saatu tutkituksi. Tämän takia olen päätynyt hommaamaan ekaksi tuon ison ja fokan kovia tuulia varten. Jos rahaa olisi enemmän, ottaisin kyllä saman tien myös tuon kevyen genoan.

Kevlar-iso kiinnostaisi, mutta taitaa nostaa hintaa kuitenkin jonkin verran. Tällä hetkellä kärkisijalla vertailussani olisi ehkä PX15 laminaattiset iso ja fokka jotka irtoaisi vähän yli kolmella tonnilla Meripurjeelta. Radial-leikattu (warp-drive) dacron olisi satasen-pari halvempaa. Tuossa PX15 laminaatissa myös ulkonäkö olisi aika kohdallaan, joka onkin tärkeää varsinkin kilpakumppaneiden pelottelu-mielessä : )

Harald, ei tarvitse huolestua, en ole suunnitellut merelle tuloa ainakaan ensi kesänä. Tulkaa itse tänne Saimaalle, täällä on kivoja puolirentoja kisoja ja LYS-luokkiakin säädettiin juuri niin että pikku-lys:in yläraja on 1,08! FE83 veneitä kisoissa ei kyllä kovin paljon ole näkynyt. Eteläsaimaalla yksi melko aktiivinen ja pohjoisessa 1-2.

Tulispa nopeasti tuo jäsenyys, niin pääsisin tutustumaan tuohon kimppa-hankintaan! Nyt meinaan pitäisi laittaa purjetilaus pikimmiten menemään, jos tälle kaudelle meinaa purjeita saada. Ja ainakin isopurje olisi melkeinpä pakko saada.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kyselepä ELMOLTA Puolalaisesta laminaatti-isosta. Kuvakin löytynee AURORAN albumista. Saattaisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto ainakin hinnaltaan suomalaisiin tarjouksiin verrattuna. Et kuitenkaan enää täksi kesäksi saa kimppatilaushinnaston mukaisia purjeita webalta.

Haraldin maanittelusta huolimatta en nyt aivan ensimmäiseksi olisi heivaamassa ritä rullaa. Toki varmaa on se, ettei sillä rullajennyllä kisoissa pärjää, mutta todennäköisesti rulla- ja hakaskolmosella ei ole suurtakaan eroa, kun lähestytään 10 m/s tuulia.

Eri juttu on sitten rikitrimmi. Useimmissa näkemissäni rullaveneissä on etustaagi aivan liian lyhyt, joissakin jopa niin, että masto on selvästi etukenossa! Raken lisäämiseen ei oikein togglet riitä ja nekin pitäisi laittaa yläpäähän, ettei rulla nouse liikaa kannesta, eli etustaagin vaihto olisi tarpeen. Samalla joutunee vaihtamaan ylimmän foilipalan pitempään, ainakin Furlexissa.

Mulla olisi "ylimääräisenä" yksi G-kolmonen, Maxx Aramidia, jossa skuuttikulma korjattu ja varustettu RULLALATOILLA! Älä kysy, toimiiko, kun en ole vielä hakenut neulomosta. Lisäksi siinä on rullatäytteet, kun purjeneuloja ymmärsi hieman väärin korjaustilauksen :x . Valonsuojaa ei ole, joten sen joutuu lisäämään, jos pitää aina staagissa.

Tilasin webalta kiireessä viime keväänä laminaattirullakolmosen. Sillä on kisattu yksi kisa ja kerran on ollut kokeeksi ylhäällä sen lisäksi. Purje on pystylatoilla ja todella hyvän näköinen, mutta hankala pakata, jollei lattoja irroittele.

Tuota vanhempaa voisin lainata sulle kokeeksi. En osaa keksiä sille oikeaa hintaa, sillä modakseen on mennyt aika paljon, osin turhaan. Uudemman voisin myydä suoraan, mutta sillä on sitten uuden hintakin. Kumpikin on kuitenkin leikattu pitkälle staagille, joten ilman kokeilua ei ostoksia kannata ruveta tekemään.

Vanhan laminaattiykkösen hankinta ei myöskään ole huononpi ajatus. Etuliikin modaus ei paljoa maksa. Sellaisella voisi päästä melko edullisesti alkuun ja uusia sitten muutaman vuoden päästä ne keulapurjeet mieleisekseen. Meillä on Charlottan ja sittemmin Merellin vanha Smokey-Pentex, joka toimii litteänä purjeena siedettävästi jopa rullattuna. Kisapurjeeksi se toki on liian pieni, mutta muoto on vielä siedettävä. (Taitaa löytyä videota Danielan albumista)

Isopurjeeksi en ostaisi uutta dacronia, jos aikoo tosissaan ruveta kisaamaan. :? :roll:
terv. Artsi/DANIELA
Tero H.
alokas
Posts: 6
Joined: Sun Apr 08, 2012 23:28 pm
Location: Lappeenranta

Post by Tero H. »

Kiitti Artsi, tuo Puolalainen isopurje on saamieni tarjousten mukaan viitisen sataa halvempi kuin Suomessa tehty vastaava (taffeta-pentex-taffeta laminaatti). Auroran kuvassa ainakin ihan kelvollisen näköinen. Pitääpä kysellä kokemuksia Elmolta.

Periaatteessa kyllä kiinnostaa käytetytkin purjeet. Varsinkin tuo uudempi G3 joka taitaa olla juuri sellainen, mitä etsinkin. G1:stä otetaan myös tarjouksia vastaan, jos jollain sattuu olemaan ylimääräisenä.

Panu jo soittelikin ja käski laittaa jäitä hattuun purjehankinnoissa, mutta en tiedä maltanko nyt enää olla tilaamatta ainakin isoapurjetta kun siihen kerrankin olisi mahdollisuus. Tähän asti olen aina ajellut muiden vanhoilla. Huomenna vanhenee nopean päättäjän tarjous siihen PX15 laminaatti-isoon. Mitähän tekisi. Hinta olisi oikeastaan sama kuin warp-drive-dacronisella.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Panu on (taas kerran) oikeassa. Jos vanhoilla pärjää aluksi vuoden, pari, niin hyvä niin. Joskus täysin venyneestä dacronisosta voi pienellä remontilla saada suhtkelpoisen purjeen. Kun liikkiköyden alaompeleen purkaa ja vetää purjeen tiukasti mastoon ja sitten merkkaa liikkiköyden alapään uudestaan, ja ompelee sen kiinni, saa jo huomattavasti pussia pienenmäksi. Sitten vielä mastoon hieman normaalia enemmäm prebendiä, niin purje istuu paremmin. Uudet laminaatti-isot ovat kuitenkin selvästi suurempia ja paremman muotoisia, joten hiuppuvauhtia näillä säädöillä ei voi saavuttaa. Toki FEneessä keulapurjeet ovat vauhdin kannallata määräävämmät, mutta valitettava tosiasia on se, että kisojen kärkiveneissä on kaikissa laminaatti-isot.

Kävin katsomassa Auroran sivuilta isopurjeen kuvia. Mielestäni leikkaus viittaisi kuitenkin hieman "takavuosien" teknologiaan. Suunniteltu rasitusvastus näyttäisi olevani luotu paneeleilla, kuten joskus dacronpurjeissakin, eikä suunnatuilla kuiduilla, kuten nykyisin lähes kaikkien purjevalmistajien laminaateissa. No, valmistustekniikka ei tietenkään ole tärkein kriteeri. Hinta-laatusuhde on varmaan kohtuullinen. Kuitenkin kuvista päätellen Auroran purjeen alaliikki on lyhyt, joten kannatta varmistaa , että tilausmitat ovat max/luokkasääntö, jos päätyy tällaisen hankintaan.

Se meidän uusi G3 on todella hyvä purje. En kuitenkaan kovin mielelläni olisi myymässä sitä, koska aivan varmasti seuraavassa kimppatarjouksessa saisit samanlaisen halvemmalla. (toki voisin myydä ja itse ostaa sitten uuden halvemmalla!).

Isopurjeeseen pätee edelleen edellinen mielipide: Jos kisailu on intohimo, niin silloin laminaatti. Meillä kennelläkään ei taida olla pitkän ajan kokemusta laminaatti-isosta, mutta todennäköinen kulutusikä on lähellä dacronia ja oikean muodon säilyminen lähes samana jatkuu koko purjeen eliniän, toisin kuin dacronissa, joka tietysti käytöstä riippuen kuitenkin venyy jo muutamassa vuodessa tilaan, jossa reivauskynnys muuttuu selvästi aikaisemmaksi. Retkipurjehduksessa juuri tuo reivauskynnys on mielestäni merkittävä tekijä. Me ajetaan vielä 12-15m/s tuulessa kryssillä ilman reiviä, kun hekin säätö on maksimissa. Ero vanhaan dacroniin on hämmästyttävä! :D

Vielä tukea Panun kommenteille: Kun FEne on sulle uusi tuttavuus, niin tutustu siihen niillä vanhoilla purjeilla. Jos siellä Saimaalla ei ole teillä kovin aktiivista fleettiä, voi noilla vanhoillakin ainakin matkakisoissa sijoittua kohtuullisesti. (valitettavan tärkeä on pohjan sileys! Meillä Hempel Hard Raceing on hiottu 1000:n vesihiomapaperilla). Ja jos etustaagin mitta on riittävä, kokeile meidän vanhaa kolmosta! :D

Spinnusta vielä: Onko spinnu vanha IOR-säännön mukainen, vaiko uudempi LYS-spinnu. Kokoero taisi olla yli 5m/2? Tästä on taidettu käydä vääntöä palstalla aiemminkin. On mietitty, josko isompaa spinnua saisi aluksi käyttää, mutta jos menestyy liian hyvin, niin sitten protestoidaan. Mielestäni kaikkien kuitenkin pitää noudattaa samoja sääntöjä, eli vanha spinnu ei ole hyväksyttävä. Jos kuitenkin aikoo aloitella kilpapurjehdusta, on isompikin spinnu parempi, kuin ei spinnua ollenkaan! Kyllä sinut sitten protestoidaan pois, kun tuloksia alkaa syntyä! :D
terv. Artsi/DANIELA
Tero H.
alokas
Posts: 6
Joined: Sun Apr 08, 2012 23:28 pm
Location: Lappeenranta

Purjeongelma ratkaistu, sitten pitäisi silittää pohja

Post by Tero H. »

Pahoittelen vastauksen viipymistä.. Tekemisen määrä vaan alkaa ylittää yhden miehen kapasiteetin.

Isopurjeasiaan tuli ratkaisu. Sen verran kerron, että en malttanut kuunnella ihan kaikkia neuvoja : ). Kiitos silti hyödyllisistä vinkeistä!

Spinnu meillä on tosiaan melkein uuden karhean tuntuinen ja oman mittauksen mukaan jopa hieman pienempi kuin luokkasääntöjen maksimi. Todella painavat kulmat siinä kyllä on (paksut vahvikkeet ja paksut metallirenkaat), joten olemattomassa tuulessa se on varmasti aika hankala.

Oliskohan vinkkiä, mitä kannattaisi tehdä veneen pohjalle? Se on kyllä täydellisen remontin tarpeessa, mutta se on pakko jättää ensikevääseen. Pohjassa on useita Mille Light kerroksia ja se on melkoisen epätasainen. Voisikohan tuota tekohengittää sileämmäksi yhdeksi kesäksi jotenkin? Kerran yritin hioa Mille Lightiä, mutta ainakin santapaperilla se oli toivotonta. Entisessä veneessä on pelkkä teollisuusepoksi ilman myrkkyjä, joka täällä Saimaalla on toiminut mainiosti, kunhan kerran-pari kesässä (tai ennen kisoja) käy harjaamassa pohjan. Onnistuisikohan Millen poisto jotenkin primeriä vahingoittamatta?

Artsi, mittaan etustaagin kevään aikana ja palailen sitten tuosta kolmosgenoasta. Olisi ihan kiintoisaa ainakin kokeilla sitä.
Guest

Post by Guest »

Kokemuksesta voin sanoa, että tuon pehmeän maalin hionta onnistuu ihan hyvin tällaisella:

http://tuontitukku.fi/tuote/mirka-abran ... 868573640/

Tasoiteltiin veneemme pohjasta tuollaisella ensiapuna pahimpia epätasaisuuksia. Tuolla Abranetillä ei pölise ja käsityönä ei aiheuta liikaa vahinkoja. Hiomisen vaivaa se ei poista, mutta hiomaverkko kestää todella pitkään, ei tukkeudu ja ei pölise.

Pölynimuri tuossa on kovilla, joku teollisuusmalli on suositeltava.

Mikko
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aloittakaa mieluiten uusi aihe, tai jatkakaa jotain vanhaa. Tämä oli purjemateriaalesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Marko

Post by Marko »

WB sailisista kyselin tarjousta isosta spekseillä:

- radiaalileikkaus
- kuitulujitettu
- lentävä alaliikki

Mainitsin tuon D4 aramidin myös. Tarjouksen sain kuitenkin PX15-materiaalilla. Pystyykö kukaan arvioimaan D4 aramidin ja PX15 eroja.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Marko wrote:WB sailisista kyselin tarjousta isosta spekseillä:

- radiaalileikkaus
- kuitulujitettu
- lentävä alaliikki

Mainitsin tuon D4 aramidin myös. Tarjouksen sain kuitenkin PX15-materiaalilla. Pystyykö kukaan arvioimaan D4 aramidin ja PX15 eroja.
Tervehdys

Jos olen asian oikein ymmärtänyt:

Niin tuo PX15 on "perinteinen" mylar laminaatti, johon on lisätty diagonaalista jäykkyyttä tukevaverkko (arviolta noin 30 asteen kulmassa pääsuuntaan nähden). Tällöin materiaali on ns multiaksiaali, jossa purjeen vahvuus on hyvä pääsuuntaan + - 15 asteen haarukassa ja poikittaissuunnassa. Mylar filmin välissä on ilmeisesti PEN kuituja (Pentex), jolla on hieman polyesteriä paremmat venymäarvot.

PX15:sta tehdyt purjeet tehdään radiaalisesti panelit suunnattuina "kankaan" lujuuden / rasitusten mukaan onpelemalla. Multiaksiaalisuus sallii hieman harvemman paneloinnin, kuin perinteisillä normi laminaateilla.

D4 aramid on "custom load path" purje, jossa purje muodostuu / valmistetaan kustomoidusti laminoiduista vaakapaneleista, jotka yhdistetään toisiinsa liimaamalla + ompeleella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jokaisen paneelin kuidut on tapauskohtaisesti asetettu mylar filmille purjesuunnittelijan laskelmien / suunnitelman mukaan ja laminoitu ensin alipaineella ja lopuksi laminaattorilla. "Ulkoisesti" katsoen näyttää kuin kuidut jatkuisivat purjeen nurkista nurkkiin yhtenäisinä, mutta katkeavatkin jokaisessa vaakasaumassa.

Kahta näin erilaista purjetta on paha verrata, mutta yritetään jotain löytää:

- Molemmat tavat tuottavat suorituskykyisen ja nykyaikaisen laminaattipurjeen
- Aramidin venymäarvot ovat huomattavasti paremmat, kuin Pentexillä, mikä ei FE:n kokoisessa veneessä ole mikään "lopun ajan kriteeri".
- D4:n etu on, että "kankaan" paino ei ole vakio, vaan kuitua on asetettu rasitusten mukaan sinne missä sitä tarvitaan. Tästä seuraakin myös se huono puoli, että mahdollisessa korjaustilanteessa pahaa repeämään ei saada korjatua entiseen vahvuuteensa kauniisti ja huomaamatta.
- Paneleista tehty radiaalinen purje on "kangaspakasta" leikattu, jolloin materiaali on "homogeeninen" ja rikkoutunut paneeli on korjaustilanteessa korjattavissa samanlaisella palalla alkuperäistä materiaalia.
- Custom load path purje on kevyempi, kuin vakiolaminaatista tehty purje. Painoa säästyy alhaisemman rasituksen alaiseksi joutuvilta alueilta, joita ei ole tarvinnut "ylimitoittaa" vakiomateriaalilla.
- Molemmat varmasti hyviä, mutta D4:ssa suuri osa työstä / jalostusarvosta valuu "kangastoimittajalle". PX15 on taas enemmän Suomalaista käsityötä.

Pari kuvaa, jotka voisivat selventää:

PX15 tyyppinen Genoa 1 triradiaalina http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album193
ja biradiaalina osin taffetalla suojattuna http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... purjeet-07

D4 Genoa 1 http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album432
Ystävällisin veneily terveisin PR
Marko

Post by Marko »

Kiitos Panu pitkästä vastauksesta. Mulla on tavoitteena turvallinen isopurje, millä voi myös kisata. Nykyistä 10 vuotta vanhaa dacron-purjetta ei saa riittävän levyksi tuulen noustessa äkillisesti. Pitääköhän tuo PX15 muotonsa hyvin tässä kokoluokassa?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Marko wrote:Kiitos Panu pitkästä vastauksesta. Mulla on tavoitteena turvallinen isopurje, millä voi myös kisata. Nykyistä 10 vuotta vanhaa dacron-purjetta ei saa riittävän levyksi tuulen noustessa äkillisesti. Pitääköhän tuo PX15 muotonsa hyvin tässä kokoluokassa?
Tervehdys

Miten määrittelet turvallinen? Itselläni on myös dacron isopurje ja kaudessa kisataan 20 - 30 lähtöä, joten se ei ole ollut rajoite. Itsellä ei ole ollut ongelmia ison latistamisen kanssa vaan päin vastoin. Olen joutunut kiristämään alavantteja hieman estääkseni purjeen muodon täydellistä katoamista. Summa kardemumman kaikkihan riippuu rikin perustrimmistä ja kuinka vene jännityksiä kestää.

Kaikki kalvopurjeet ovat jäykkiä muodoltaan, toisin kuin kudotut kankaat esim Dacron. Tuo kalvo lisää materiaalin jäykkyyttä etenkin diagonaalisuuntaan kuitujen ottaen vastaan päätasojen suuntaiset voimat. Kudotussa kankaassa kuitu (kude) kulkee vuoronperään loimen ylä- ja alapuolitse. Näin kuitu ei ole suora, vaan mutkittelee. Rasituksen alla kuitu sitten suoristuu ja kangas venyy. Tätä ominaisuutta ei sitten voi poistaa edes kasvattamalla kankaan painoa. Lisäämällä kankaaseen hartsia saadaan venymistä vähennettyä, mutta samalla siitä tulee hauraampi ja helpommin repeävä. Tällaisen dacronin tunnistat siitä kirkkaasta rapisevasta äänestä. Kudotut kankaat ovat kuitenkin repeämislujuudeltaan parempia kuin kalvolaminaatit. Pienikin jousto pitää jännitykset purjeessa alhaisemmalla tasolla.

Eli uskoisin PX15 isopurjeen olevan varsin muotojäykän, dacroniin verrattuna. Toisaalta onko tuo sitten mikään ongelma on jo ihan toinen juttu. Se, että kärkiporukalla ovat kaikki purjeet kalvolaminaattia, ei vielä todista mitään muuta, kuin heidän uskovan valintansa hyvyyteen.

Kunnollinen dacron isopurje kestää 20 vuotta. Kalvopurjeelle en tuota ikää uskalla luvata. Hyvä kuin kolmasosaan pääsee... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Marko

Post by Marko »

Turvallinen mulle tarkoittaa korkeampaa reivikynnystä. Mikä välitys sulla on takastaagissa? Luulen että en saa riittävästi twistiä. Nykyisessä isossa alaliikki kulkee lisäksi puomiurassa ja tuossa en näe mitään etuja. Vanhoja dacron etupurjeita olen nyt uusinut ja vaikutukset kallisteluun ja nopeuteen ovat olleet mieluisia.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Marko wrote:Turvallinen mulle tarkoittaa korkeampaa reivikynnystä. Mikä välitys sulla on takastaagissa? Luulen että en saa riittävästi twistiä. Nykyisessä isossa alaliikki kulkee lisäksi puomiurassa ja tuossa en näe mitään etuja. Vanhoja dacron etupurjeita olen nyt uusinut ja vaikutukset kallisteluun ja nopeuteen ovat olleet mieluisia.
Tervehdys

Jos haet korkeampaa reivikynnystä, niin en näe juurikaan eroa noiden vaihtoehtojesi välillä. Eroa syntyisi dacronin ja laminaatin välille, joka sekään ei ole suuren suuri FE:n kokoisessa veneessä.

Meillä on dacroninen iso ja hekissä normaali FE:n 4xkertainen talja, eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia latistaa isoa hekillä ja outhoulilla kiristäen. Kisamiehistöllä ajamme 12 m/s (+ puuska 15m/s) keleissä täydellä isolla ja Genua 3:lla. Tämä tosin vaatii hieman jo intoa ja reitkeilymieltä :D.

FE:ssä hyvä dacroninen iso on kyllä tarpeeksi laajasti trimmattavissa. Ei sitä kannata pelätä. Suuremman hyödyn katson saatavan laminaatti keulapurjeista. En esim. halunnut dacron OD-leikattua G3 purjetta, koska pidin sitä turhan venyvänä. Valitsin sen sijaan Matrix polyester + taffeta G3:sen, joka on TODELLA muotojäykkä ja hyvä seili vetää kovemmassa kelissä. Olisi tuonkin saanut jalommilla kuiduilla ryyditettynä, mutta mielestäni siihen ei olisi ollut tarvetta. Täysi iso ja tuo Matriz G3 + kaksi henkeä veneessä 10 - 12m/s kelissä vene oli täysin lapasessa, vailla mitään pakkoliikkeitä minnekään. Meni vauhdilla kuin juna ja korkealle tuuleen :shock: .

Tuosta Matrix G3:sta pari kuvaa löytyy http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album485
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply