Page 2 of 2

Posted: Wed May 20, 2015 19:45 pm
by mason
Miten olisi kuumailmapuhallin vai tykkääkö kansi huonoa? Maalin tai lakan poistoon puupinnoilta puhallin toimii ainakin hyvin.

Posted: Thu May 21, 2015 08:50 am
by alex
mason wrote:Miten olisi kuumailmapuhallin vai tykkääkö kansi huonoa? Maalin tai lakan poistoon puupinnoilta puhallin toimii ainakin hyvin.
One thing it is too easy to overheat the gelcoat I am afraid. Another thing is that höyrypesuri brings more energy and moisturizes the film. With höyrypesuri the film was coming off in long pieces - about a meter or more, while with solvent or kuumailmapuhallin there were very little pieces.

Posted: Thu Jun 25, 2015 21:58 pm
by nikkem
Tänään lähti koristeraidat toisesta topicista bongaamani Kiilto Removerin kanssa. Toimi kyllä todella hyvin. Vielä pitäisi hioa pinnat, mutta samassa alkoi myös mietityttää uusien tarrojen laittaminen. Jotenkin ei heti ainakaan silmä tottunut tuohon tarrattomuuteen. Ajatuksena oli saada modernimpaa ilmettä poistamalla tarrat, mutta tuntuu että nyt menikin päinvastaiseen suuntaan kuin piti. Kaikki on tietysti katsojan silmässä.

Posted: Fri Sep 14, 2018 23:26 pm
by harald
Olisiko aika palauttaa niitä tarroja kylkeen? Mistä ja millä hinnalla olette saaneet raitoja kylkeen, vai olisiko parempi vain vetää sudilla?

Posted: Fri Oct 19, 2018 11:13 am
by FE-Sillanpää
harald wrote:Olisiko aika palauttaa niitä tarroja kylkeen? Mistä ja millä hinnalla olette saaneet raitoja kylkeen, vai olisiko parempi vain vetää sudilla?
Tässä lainaus 8.5 vuoden takaa. Teipparista Ogelista kanattaa edelleen kysyä. Teetettiin kylkiraitaa viime vuonna:
"
Sat Apr 25, 2009 08:16 am Post subject: kylkiviivaa

Nostinpa tämän vanhan kysymyksen esiin, kun kävin eilen rekisteritarroja teettämssä Teipparissa Helsingissä ( http://teippari.net ). Siellä oli pöydällä FE83 valokuvat ja kylkitarrat tulossa tekeille.
"

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Sun Jun 09, 2019 22:42 pm
by harald
Olen jälleenrakentamassa ruffikaton raidat jotka lähtivät painepesurilla lentämään monta vuotta sitten. Ostinkin Marikon albumista bongaamani Hempelin väriä punaisena, mutta kun nyt luin uudestaan noteerasin että "reippaasti ohennettuna". Miksi ohentaa?

Image

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Jun 10, 2019 07:58 am
by mihor
Ostinkin Marikon albumista bongaamani Hempelin väriä punaisena, mutta kun nyt luin uudestaan noteerasin että "reippaasti ohennettuna". Miksi ohentaa?
Tuo levittyi paljon helpommin ja tasoittui sileämmäksi, kun maalia ohensi.

En nyt muista mitä tuo "reippaasti" tarkoitti, mutta jonkin verran lorautin ohenninta joukkoon (varmaan ihan ohjearvojen puitteissa). Ohennettu maali peitti kuitenkin hyvin: Marikoon tuli vain yksi kerros tuota maalia ja lopputulos on edelleenkin hieno.

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Jun 10, 2019 09:00 am
by harald
Kiitos tästä, yhden kerroksen ajattelin hukata aikaa tälle projektille. Aina voi vetää lisäkerroksia sitten myöhemmin.

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Jun 10, 2019 20:00 pm
by Olli
Vahan poisto huolella ennen maalausta. Jos sitä jää vähänkin, niin hylkii maalia jännästi. En tiedä mikä on oikea tapa, mutta kertapyyhkäisy asetonilla ei riittänyt.

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Jun 10, 2019 20:49 pm
by mihor
Pari muuta konkareilta opittua vinkkiä.
  • Jos sivellin on uusi, kannattaa kuivalla pensellillä pyyhkiä hetki karkeaa hiekkapaperiarkkia. Tuo nyppii pois irtonaisia jouhia ja samalla tekee karvoista mattapintaisia (maali tarttuu siveltimeen tasaisemmin ja levittyy paremmin). Lopuksi pesu miedolla saipuavedellä (+kuivaus) ennen siveltimen käyttöä.
  • Kannattaa käyttää tuoretta ja laadukasta rajausteippiä, niin maalireunasta tulee siisti. Muistaakseni laitoin sellaista muovipohjaista teippiä reunaan ja sitten paperiteippiä jatkoksi. Automaalikaupoista saa hyviä teippejä

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Jun 10, 2019 20:51 pm
by harald
Ajattelin vaahtorullalla maalata.

Nuo siveltimen ohjeet olivat hyviä.

Re: Fe:n koristeraidat

Posted: Thu Oct 26, 2023 11:25 am
by Janne Nieminen
Poistin just ruffin alkuperäiset raidat höyrypesurilla, jollaista kuulemma ammttilaiset käyttävät bussien ja kuormureiden teippauksien vaihdossa. Reilun parin tunnin homma huomattavasti hellävaraisemmin kuin kuumailmapuhaltimella. Lähinnä aikaa kului siihen, että raidat olivat jo repeilleet sen verran pieniin osiin, ettei päässyt kovin suuria kappaleita irroittamaan kerralla. Vähän jäi viimeisteltävää Sinolilla, mutta kohtuullisen hyvin lähti liimatkin. on kyllå erittäin suositeltava kampe tähän hommaan. Lauantaina jatkuu hommat runkoteippien poistolla, ja keväällä sitten myllytetään.