Page 1 of 2

Fe:n koristeraidat

Posted: Mon Apr 26, 2004 22:48 pm
by Panu
Tervehdys

Alkuperäiset Fe:n koristeraidat sekä ruffin kyljessä että vesilinjassa on toteutettu tarralla :x . Nämä tarrat ovat kaikissa näkemissä veneissä enemmän tai vähemmän UV-n polttamia ja hapertamia. Enää ei voida puhua koristeraidoita, vaan ihan jostain muusta.

Meillä aikanaan ruffin kyljistä poistimme tämän rumiluksen ja maalasimme uuden siistimmän raidan MIRANOLILLA erään veneenrakennuksen ammattilaisen neuvosta.

Itse tarrojen poisto oli kamala homma, ennen kuin oikeat lääkkeet löytyi. Kuumailmapuhaltimella pehmensimme tarraa, jonka jälkeen revimme sitä pois sormin ja skrapalla. Pienet repaleet istuivat todella tiukassa. Asetoni puri, mutta haihtui liian nopeasti. Puhdistettu petrooli oli se taikasana, jolla helpotusta oli havaittavissa. Petroolihan on raskaampi rasvainen liuotin, joten haituminen ei enää haitannut vaan liima ikään suli mömmöksi, jota oli jo melkein ilo skrabata pois :roll: . Lopuksi huolellinen pyyhkiminen rasvanpoistajalla ja maalia pintaan.

Jos (lue kun) muut ovat painineet saman ongelman kanssa niin kertokaa ihmeessä mikä oli paras työmuoto, ettei kaikkien tarvitse ruuti keksiä :!: .

Posted: Wed Apr 28, 2004 10:06 am
by harald
Meillä on taas hyviä kokemuksia tarroista. Olen seurannut vierestä
miten yhdistyksen toinen jäsen on maalaillut vesilinjan viivan uudestaan
joka kevät kun meidän tarra on kai ihan ok:n näköinen vielä runsaan
20 vuoden (?) jälkeenkin.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0960

Onhan tuo vesilinjan tarra saanut vähän reikiä mutta viiden metrin
etäisyydellä sitä ei enää huomaakaan;

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000125


Ruffikaton tarrat on sitten aika monessa yksilössä ollut hieman vähemmän
edustavan näköisiä. Näin ainakin -81 mallisissa. Meidän tarrat on
mielestäni ihan ok kunnossa. Olisiko niin että ovat jälkeenpäin laitettu
paremmalla matskulla tai alunperinkin? Tarroista löytyy huonommin ja
paremmin UV-säteilyä kestävää laatua.

Kun se maalipinta vaatii kuitenkin jotain ylläpitoa niin mielestäni
tarra on aika huoleton vaihtoehto.

Ja Miranoli ei vissiin kuivu ihan kunnolla ikinä vaan siinä on sellainen
hiukan rasvainen pinta aina, vai onko?

Posted: Wed Apr 28, 2004 10:40 am
by Panu
harald wrote: Kun se maalipinta vaatii kuitenkin jotain ylläpitoa niin mielestäni tarra on aika huoleton vaihtoehto.

Ja Miranoli ei vissiin kuivu ihan kunnolla ikinä vaan siinä on sellainen
hiukan rasvainen pinta aina, vai onko?
Tervehdys

Tuo Miranol pinta on ollut noin 10 vuotta jo veneen ruffin kyljessä. Kertaakaan se ei ole saanut pesua kummoisempaa hoitoa. Lisäksi se on edelleen siisti. Alkuperäinen tarrapinta oli samassa ajassa karsean näköinen :!:.

Miranoliahan mainostetiin aikanaan TV:ssä jokapaikan iskunkestävänä maalina. On totta, että pinta tuntuu käteen hieman liukkaalta (no jaa tosi vähän), mutta se mielestäni johtuu pinnan sileydestä.

Posted: Mon Feb 28, 2011 11:28 am
by redwood
Vanha aihe on ainakin täällä taas ajankohtainen:

- onko kenelläkään tietoa, mikä on ruffin raidan korkeus? Kontaktimuovia on tarjolla tyypillisimmin 45 cm leveänä rullana, saako tuosta halkaisemalla riittävän korkean tarran?

Edit: - mitattu, tarran korkeus on ruffin takaosassa n. 20 cm.

Posted: Thu Jun 09, 2011 21:51 pm
by rpuustin
Hei,

sattuneesta syystä Charan kevätaskareisiin oli aikaa enemmän kuin normaalisti ja päätin usean vuoden pohdintojen jälkeen poistaa varalaidasta kuluneet tarrat. Kokeilin tässä säikeessä olleita keinoja ja kuten kaikki kokeilleet tietävät niin tuskaista oli.

Ammattilaisten avulla päädyin kokeilemaan seuraavaa kombinaatiota, joita myy Koivunen Oy:
- Pneutrend:in puhdistuskone (286-82015)
- ko. koneeseen sopiva kuminen pyyhinlaikka tarrojen poistoon (246-153008)
- paineilmakompressori 0-12 baria, mutta jonka virtausarvoa en tullut tarkistaneeksi

Sain näin poistettua tarrat kahdessa tunnissa kun kummallakin puolella oli päällekäin kaksi max. viiden sentin tarraa siten, että samalla lähti myös kaikki liima. Jäljelle jäi siisti pinta eikä laikka ollut kuluttanut pintaa ainakaan näkyvästi. Suosittelen.

Kompressori ja puhdistukone kannattaa vuokrata, mutta laikan joutunee ostamaan hinnan ollessa 37 Euroa. Koneen listahinta on 199 Euroa, joten kertakäyttöä varten sitä ei kannata hankkia paitsi esim. yhdistykselle tai sitten muuten kimpassa.

t. Raimo

Posted: Wed Aug 03, 2011 15:24 pm
by harald
Ksyleeni ja auton jääskraba (muovinen) tepsi muuten aivan loistavasti vanhaan liimaan. Nyt on Charlottan ruffikatto oikeasti kalju.

Posted: Sun Jan 11, 2015 11:22 am
by nikkem
Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen kun kelit lämpenevät. Jouduitteko ruffin raitojen poiston jälkeen puleeraamaan tuota aluetta? Eli oliko tarrojen alla oleva pinta täysin eri sävyinen kuin tarraton alue.

Posted: Sun Jan 11, 2015 17:12 pm
by rpuustin
Hei,

30 vuotta tekee tehtävänsä ja värieroa on luonnollisesti. Joten varaudu vain puleeraamiseen.

t. Raimo

Posted: Sun Jan 11, 2015 17:24 pm
by mihor
Joo, kyllä siinä aika suuri sävyero tulee olemaan. Maalattiin viime keväänä Merellin kanssa uudet raidat tarrojen tilalle ja maalin rajausteipit (maalarinteippi) oli helppo kiinnittää vanhoille paikoille gelkkarin sävyeron mukaan.

Vesihiomalla (2000, 3000, 4000), oksaalihappokäsittelyllä ja lopuksi kiillottamalla, sävyrajan saa käytännössä katoamaan.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... eippaukset
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album582

Posted: Sun Jan 11, 2015 22:48 pm
by nikkem
Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Pitää siis varautua hiomaan, tai laittaa uudet teipit tilalle.

Posted: Tue Feb 24, 2015 00:53 am
by avoipio
Kiilto Oy:n Remover-nimisellä aineella lähtee kyllä tarra kuin tarra "sulamaan". Sisältää EU:n kulutusmyynnissä kieltämää kloorattua hiilivetyä, mutta silti ammattikäytössä sallittu. Netistä saa tilaamalla. Liima on kyllä minulla niin tiukassa, että konstit sen irrottamiseen ovat vähissä. Kun eivät liukene mihinkään tuntemaani aineeseen. Mutta kokeillaan. Hionnan kanssa saa olla kyllä tarkkana, päällimmäinen kerros on ohut ja alta alkaa paistamaan tuotapikaa sinertävä väri.

Linkki kuvaan:

http://www.fe83.org/albums/album538/Tarrat6.sized.jpg

Posted: Mon May 18, 2015 08:50 am
by nikkem
Onko kukaan sattumoisin testannut tätä tarrojenpoistolaitetta? Jos toimii niin on ainakin kustannustehokas ratkaisu.

Posted: Mon May 18, 2015 09:32 am
by harald
Tuota suositellaan autoissa, pitäisi varmaan kokeilla. Tuo maininta muovimateriaaleista ei varmaan päde muoviveneisiin?

Posted: Mon May 18, 2015 13:39 pm
by alex
Ah, tape removing business pops up every year. :-)

I removed waterline tape this year. Used Kärcher steam machine (like this - http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ypuhdistin). It is a lot safer that hot air gun - you won't overheat the gelcoat, and is very fast - two people removed the whole waterline in less than 2 hours. With no unhealthy solvents and no damage to gelcoat. The only disadvantage is hot water is running inside your sleeves, but I got used to it quite fast. :-)

Posted: Mon May 18, 2015 13:46 pm
by harald
Höyrypesuria suosittelen minäkin. Pienellä harjoittelulla lähtee liimatkin tarran mukana.