Öljyä koneeseen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FE-Sillanpää wrote:Miten poistatte vanhat öljyt koneesta?

Pohjapropun käyttö on mahdollista, muttei mtenkään hauskaa.

Olen käyttänyt B.teman parin kympin 12v öljytikkuimuria ja laite on niin shittiä että ottaa pannuun joka kerta kun sen ottaa käyttöön. Pari vuotta sitten tuli Pahkasiasta tuttu "jätteet kylkeen-pila" koettua konkreettisesti, kun poistoputki lipsahti irti laitteesta ( se käy helposti vahingossa) ja remonttitakkina käytetty vaimon vanha untuvatakki päätyi sitten roskikseen. Suurempi ongelma on ohut, taipuisa imuletku josta on vaikea päätellä onko se öljypohjan pohjassa vai jossain aivan muualla.

Vaihtoehtoista menettelyä etsiessä hakukone löysi tällaisen keskustelun, jossa on "White glove oil change with no sweat or drama" siten, että öljynpaineen varoitusvalon anturiin laitetaan T-haara ja hana, josta sitten konetta käyttämällä pumppautuu öjyt pois. Kone seis heti kun tulee ilmaa eikä öljyä. Kiinnostava ajatus, jos öljynkierto todella menee niin että tällä ei riko konetta.
http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... 26774.html

(Tämä Öljyä koneeseen-ketju oli niin mielenkiintoinen enkä ollut aiemmin sitä lukenut, joten jatkoin vaikka aihe on vain osittain samaan liittyvä)
Käytän Biltema #31690 jota voin suositella. Sopii mm. myös vaihteen öljyjen imemiseen, sekä kaiken onkaloitten tyhjentämiseen. Meillä on pilssissä mm. rasvansekaista nestettä jota on tuolla mukava siivota.

Tuolla vaihtaa näppärästi autonkin öljyt itse.

edit: Taitaa olla sittenkin Motonet #76-5180.
Last edited by harald on Mon Nov 05, 2012 12:58 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: Öljyä koneesta

Post by Olli »

FE-Sillanpää wrote:Miten poistatte vanhat öljyt koneesta?
Uudemmissa koneissa on usein kiinteä öljynvaihtopumppu. Mulla on Kubota Betassa tuollainen:

Image

Toimii kohtuudella, nykyään tosin laitan yleensä letkun tuohon pumpun kärsään, jolla saan öljyt mihin tahansa purnukkaan, toisin kuin tuossa kuvassa.

Tästä pumpusta siis lähtee letku, joka on kiinteästi asennettu pohjaproppuun. Välissä on venttiili, joka avataan vaihdon ajaksi, ja sitten vain pumppaillaan.

Ihan heti en tuon linkin kuvaamalla tavalla moottorin omalla öljypumpulla lähtisi öljyjä vaihtamaan, ennemmin sitten asentelisin pohjaproppuun jonkun hanaratkaisun, josta saa sitten vaikka ulkoisella pumpulla imettyä öljyt, jos se propun avaaminen on kynnyskysymys...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hmm, mikäköhän kierre tuossa pohjapropussa on? Olisi nimittäin melkoisen paljon helpompaa imeä em. imurillani jostain putken päästä kuin mittatikun reiästä. Pysyisi ainakin letku puhtaampana eikä yhtä helposti maalaisia veneen sisustan ja vaatteitaan mustalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Pohjapropun kierteestä en tiedä, mutta minä olen sen verran old-school kaveri että propun kautta ne öljyt on tullut aina vaihdettua. Näin ainakin tulee kaikki öljy ja mahdollinen sakka pois. Väittävät että se kupariprikka pitäisi joka kerta vaihtaa, mutta koskaan ei ole uutta ollut käsillä ja tähän päivään saakka hyvin on pysynyt tiiviinä.

Oon leikellyt 3 litran kanisterista astian, jonka saa soviteltua koneen alle johon sitten valutan öljyn. Samaan astiaan valuu öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä valuvat öljytkin. Vanhassa venessäni sen astian sai vielä otettua sieltä koneen alta pois ja siitä sai korkin kautta valutettua jäteöljyn toiseen astiaan. Infernossa se ei läikyttämättä onnistu ja öljyt pitää pumpata astiasta pois.

Mun osalta käsipumppailut on lopullisesti on loppu. Siitä minä saan aina aikaan hirveen sotkun. Lainasin viime keväänä duunista kätevää käsiporaan liitettävää pumppua. Kun siihen vaan sain imun päälle, homma meni sukkelasti ja siististi. Niitä kai saa motonetistä tai jostain. Suosittelen.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kokeilin kerran tuota Bilikan pumppua ja pistin saman tein kellariin muovikassiin suljettuna (häpeillen). Letkut olivat aivan p..seestä, eikä pumppu todellakaan jaksanut imeä puolijähmeää öljyä ulos. :x
Pumppu sitten löytyi tänä syksynä puolivahingossa ja letkut olivat niin kovettuneita, että katkesivat, kun niitä yritti oikaista. Kävin sitten ostamassa uudet kumiletkut muovisten tilalle, jonka jälkeen pumppu toimi kuin "unelma", eli tosiaan imi puolilämpimät öljyt koneesta ilman ongelmia kohtuullisessa ajassa. Eli pumppu on ok, mutta muoviletkut vuotavat liitoksistaan niin paljon, ettei pumppu jaksa toimia. Täysin kylmää öljyä ei näillä pumpuilla kannata edes yrittää. :evil:

EDIT: Niin, kyseessä oli tietysti bilikan 12V sähköpumppu, eikä Haraldin käyttämä käsipumppu. Se vaikuttaa asialliselta :?
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Arttu wrote:Pohjapropun kierteestä en tiedä, mutta minä olen sen verran old-school kaveri että propun kautta ne öljyt on tullut aina vaihdettua. Näin ainakin tulee kaikki öljy ja mahdollinen sakka pois. Väittävät että se kupariprikka pitäisi joka kerta vaihtaa, mutta koskaan ei ole uutta ollut käsillä ja tähän päivään saakka hyvin on pysynyt tii
Kupari kovettuu muokattaessa eli tässä puristettaessa. Prikka kannattaa pehmittää hehkuttamalla punaiseksi nestekaasuliekillä aina ennen uusiokäyttöä. Spriiliekkiä en ole kokeillut mutta voi sekin riittää. Hetki kuumassa liekissä (pihdeillä kannateltuna) pehmittää kovettuneen kuparin niin että sen uskoo toimivankin tiivisteenä. Ilman pehmitystä uusiokäytetty voi tihkua öljyä.
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

FE-Sillanpää wrote:
Arttu wrote:Pohjapropun kierteestä en tiedä, mutta minä olen sen verran old-school kaveri että propun kautta ne öljyt on tullut aina vaihdettua. Näin ainakin tulee kaikki öljy ja mahdollinen sakka pois. Väittävät että se kupariprikka pitäisi joka kerta vaihtaa, mutta koskaan ei ole uutta ollut käsillä ja tähän päivään saakka hyvin on pysynyt tii
Kupari kovettuu muokattaessa eli tässä puristettaessa. Prikka kannattaa pehmittää hehkuttamalla punaiseksi nestekaasuliekillä aina ennen uusiokäyttöä. Spriiliekkiä en ole kokeillut mutta voi sekin riittää. Hetki kuumassa liekissä (pihdeillä kannateltuna) pehmittää kovettuneen kuparin niin että sen uskoo toimivankin tiivisteenä. Ilman pehmitystä uusiokäytetty voi tihkua öljyä.
Näin itseasiassa vaarivainaakin opetti aikoinaan. Muinoin näitä auton öljynvaihdon yhteydessä tuli hehkuteltua. Enimmäkseen laiskuutta on jäänyt tuokin tekemättä. Prikan kääntäminen on tähän asti riittänyt, eikä ole tihuttanut .

Ei kyllä ole tullut mieleen, että sitähän tosiaan voisi siinä liedellä käryttää pehmeäksi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Keitin on siitäkin hyvä että jos talvihuolto on venynyt sen verran että pakoputki on jo jäätynyt niin keittimellä saa kuumaa vettä aikaiseksi, jota voi sitten kahvipannusta lorottaa pakotputkeen ulokkautta. Been there, done that sen jälkeen kun kumiputki ampui itsensä pakokäyrästä irti kun putkessa oli jäätulppa.

Meilllä talvihuolto alkaa yleensä parin-kolmen tunnin lämppärinajolla, jotta konetilan saa lämpimäksi. Meillähän on lämppäri konehuoneessa. Sitten ajetaan konetta vaihde päällä jos vene on vielä vesillä, dieselit eivät tykkää tyhjäkäynnistä.

Em. imupumpun kanssa ei ole ollut Artsin mainitsemia ongelmia. Aina se on imenyt, sekä autot, veneet että vedetkin. Ehkä se oli se motonetin malli joka oli sitten se ero, en jaksa muistaa. Kylmänä ei kyllä kannata ikinä muutenkaan vaihtaa öljyjä missään ajoneuvossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Em. imupumpun kanssa ei ole ollut Artsin mainitsemia ongelmia. Aina se on imenyt, sekä autot, veneet että vedetkin. Ehkä se oli se motonetin malli joka oli sitten se ero, en jaksa muistaa. Kylmänä ei kyllä kannata ikinä muutenkaan vaihtaa öljyjä missään ajoneuvossa.
artsi wrote:EDIT: Niin, kyseessä oli tietysti bilikan 12V sähköpumppu, eikä Haraldin käyttämä käsipumppu. Se vaikuttaa asialliselta
Omat huonot kokemukset ovat siis myös 12V pumpusta. Lihasvoimalla toimiva imu on siis parempi. Katselin sellaista jo Motonetissa, mutta en keksinyt miten sillä imetään öljyt tikun reiästä, joten jäi vielä ostamatta.

Pohjapropun käytössä on hankalaa se, miten saada roiskuttamatta jäteöljyastia pois koneen alta. Voisi toki toimia niin, että laskisi öljyt koneen alle kaukaloon ja imaisisi ne sieltä pois. Alkoi myös kiinnostamaan proppuun tehtävä imuputki, jonka voisi kytkeä Motonetin imupumppuun. Hifistelyratkaisu, mutta tulilsipa tästäkin ei-niin-purjehduksellisesta harrastuksen osasesta kivempaa.
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood »

FE-Sillanpää wrote:Omat huonot kokemukset ovat siis myös 12V pumpusta. Lihasvoimalla toimiva imu on siis parempi.
Just niin. Manuaalimalli toimii paljon luotettavammin ja ilman mitään piuhojen virittämistä. Tuon reilun litran imaisu mittatikun reiän kautta ei kauaa kestä.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuon manuaalisen imurin kanssa pitää kehittää vähän tuntoa, jos sen putken tökkää liian pohjaan tuntuu välillä siltä että se ei ime mitään. Sitten jos putkea nostaa hitusen kunnes rupeaa kuulemaan imuääniä kampikammiosta rupeaa lorisemaan pytyssäkin. En sitten tiedä meneekö imuputki jonnekin väärään paikkaa, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.

On hyvä muuten tarkistaa tuosta imurista että pytyssä on sen noin litran verran öljyä operaation jälkeen, eikä vain kaada uutta litraa vajavaisesti tyhjennettyyn koneeseen.

Tai sitten meillä on öljypohjan pohjalla niin tiukkaa bitumeenia että imuri vain menee tukkoon :)

Parasta olisi tosiaan jos öljypropun tilalle, tai sen läpi saisi pienen kupariputken johon sitten em. imurin saisi liitettyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Hmm, mikäköhän kierre tuossa pohjapropussa on? Olisi nimittäin melkoisen paljon helpompaa imeä em. imurillani jostain putken päästä kuin mittatikun reiästä. Pysyisi ainakin letku puhtaampana eikä yhtä helposti maalaisia veneen sisustan ja vaatteitaan mustalla.
Ennen kuin ostan samanlaisen pumpun, valotatko hieman miten homma toimii, eli onko siinä ohut imuletku vakiona joka sopii tikun reikään? Mistä tuo riski sotkun aikaansaantiin tulee?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sen mukana tuli kaksi muoviputkea, ohuempi ja paksumpi. Se ohuempi työnnetään koneeseen mittatikun reiästä, ja se jatketaan kumitulpan avulla siihen paksumpaan. Se paksu laitetaan sitten irroitettavaan nippaan joka on pumpun kannessa. Em. nipan paikka on samalla tyhjennysaukko kaatonokalla.

Itse tein pneumatiikkaletkusta pidemmän, mutta se oli liian kova eikä toiminut. Palasin alkuperäiseen.

Muoks: se sotku tulee siitä kun imuputken vetäisee ulos koneesta. Se on öljyinen päältä, ja se sisältä tippuu öljyä. Kannattaa varata mukaan joku pullo tjms. johon pään voi tiputtaa tippumaan, ja rätti jolla pyyhkäisee letkun ulosvedon jälkeen (kuullostipa hauskalta).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood »

harald wrote:Tuon manuaalisen imurin kanssa pitää kehittää vähän tuntoa, jos sen putken tökkää liian pohjaan tuntuu välillä siltä että se ei ime mitään. Sitten jos putkea nostaa hitusen kunnes rupeaa kuulemaan imuääniä kampikammiosta rupeaa lorisemaan pytyssäkin.
Mulla on ilmeisesti deluxe-malli. Imuputken pää on viisto ja ilmeisesti sen ansiosta se ei mene tukkoon öljypohjaa vasten.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11029
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

harald wrote:, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply