Öljyä koneeseen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Öljyä koneeseen

Post by Panu »

Tervehdys

Nyt kevätkunnostuksen ollessa kiireimmillään kannattaa huomioida moottorin öljynvaihto. Kerronpa pienen opettavaisen tarinan aiheesta :arrow: .

Veneen dieselmoottorin öljyt yleensä vaihdetaan syksyllä, jotta kesänaikana dieselöljyn palamisesta syntyneet korrosoivat aineet ja karstat saataisiin talveksi pois konetta ruostuttamasta. Tunnolliset moottorin huoltajat käyttävät talvella ns. säilytysöljyjä (rust ban), jotka sitten keväällä vaihdetaan normaaliin moottoriöljyyn ensi käytön jälkeen öljyn ollessa vielä lämmintä (helpompi imeä pois). Öljyn tyypin ja oikean viskositeetin (paksuus/juoksevuus) pitää tarkistaa moottorin ohjekirjasta. Tähän asti kaikki lienee tuttua.

Mutta nyt pieni varoituksen / opetuksen sana, nimimerkillä (ikävää) kokemusta on :!: .

Kun veneilykautta aloitetaan, kannattaa kaiken öljyvaihto hässäkän jälkeen tarkistaa siis TARKISTAA öljytikusta öljyn määrä. Liian vähäinen öljyn määrä johtaa öljyn ylikuumenemiseen (öljy ja sen volyymi on osa moottorin lämmöntasausjärjestelmää), mikä taasen laskee voimakkaasti öljyn viskositeettiä. Seurauksena tästä on voitelevan öljykalvon paksuuden merkittävä ohentuminen, moottorin voimakkaampi kuluminen ja pahimmillaan kiinni leikkautumisen :x .

Liian paljon öljyä moottorissa on myös haitallista. Tällöin moottorin käydessä öljyn lämmettyä kampiakseli piiskaa voimakkaasti öljyä kampikammiossa, mistä seuraa kampikammiossa paineen kasvu. Höyrystynyt / piiskattu öljysumu pyrkii kohonneen paineen takia löytämään tiensä ulos koneesta. Tämä tapahtuu yleensä huohottimen kautta. Tässä piileekin se vaaran paikka, koska yleisesti huohotin on ympäristösyistä johdettu imusarjaan. Tällöin pienet huohottimen kautta tulleet öljy "vuodot" eivät päädy pilssiin, vaan moottoriin poltettavaksi.

Diesel moottorihan käy öljyllä (diesel on öljy) ja valitettavasti se käy myös huohottimen ja imusarjan kautta sylinteriin päässeellä voiteluöljysumulla :idea: . Ainoana erona on, ettei moottoria voi tällöin hallita, vaan se ryntää omia aikojaan helposti ylikierroksille. Kaasukahvan asennolla ei enää sen jälkeen ole MITÄÄN merkitystä :!: . Kone huutaa ja paksu musta savu tulvii pakoputkesta :cry: .

Olen kuullut eräältä moottori korjaajalta tapauksesta, missä maahantuojan asentajien koulutustilaisuudessa testipenkissä koekäytössä ollut n. 50 hv:n dieselmoottori ryntäsi em. syistä ylikierroksille. Kouluttajat olivat, tietoisina piilevästä vaarasta, erittäin nopeasti tyhjentäneet kyseisen tilan ja vieneet oppilaat suojaan. Hetken kuluttua oli kuulunut voimakas pamaus ja mustan savun hälvettyä havaittiin, että moottorin vauhtipyrä oli lähtenyt kiertoradalle katon läpi vailla osoitetta. Läheinen maajussi oli parin viikon kuluttua löytänyt vauhtipyrän ja tuonut se takaisin verstaalle toteamalla "Tämä taitaa kuulua teille? se löytyi tuolta meidän pellolta" En tiedä onko edellinen tarina ns. urbaani legenda, mutta vakavasti se on ainakin otettava. Riskinä on siis moottorin totaalinen hajoaminen ja vakava uhka terveydelle :!: .

Itselleni kävi Yanmar 1GM:n kanssa ryntäys ylikierroksille, jota en saanut kaasuvivun eri asennoilla enkä edes moottorin sammuttimella talttumaan. Onneksi meillä on polttoaineletkuun asennettu sulkuventtiili, jolla voidaan katkaista dieselin syöttö koneelle. Suljin hanan, ja jäin jännittyneenä odottamaan mitä tapahtuisi. Sammuihan se moottori viimein noin 5 piinallisen pitkän minuutin kuluttua. Peräpeili oli aivan musta, mutta kone tuntui ehjältä (pyöritin käsikahvalla ja tuntui normaalilta siis pirun tahmealta) -> ei se siis ollut leikannut kiinni ja puristukset tuntuivat olevan tallella. Tilanne oli mitä epämielyttävin kun muitetaan, että olin matkalla mastoa nostamaan ja masto oli kannella ja purjeet pusissa. Olin siis liikkeellä "moottoriveneellä", joka ilman moottoria oli tuuliajolla, vaikka purjevene olikin. Toinen ystävällinen veneilijä veti minut viimein poijuun. Moottoria en uskaltanut enää sillä kertaa käyttää :? .

Huoltomiehen käynti siitä sitten tuli ja ainoa vika minkä hän löysi, oli vajaa litra ylimääräistä öljyä koneessa. Kertoipa hän samalla em. tarinan vauhtipyörän matkasta ja opasti muutoin moottoria huoltamaa. Hän kertoi myös miten moottorin ryntäys tilanteessa tulee toimia. Kiintoavaimella tulee polttonesteen paineputki löysätä joko suuttimesta taikka ise ruikutuspumpun päältä, niin että ruiskutuspaine häviää. Kone sammuu tällöin, kun se ei saa dieseliä enää edes tyhjäkäynnin vertaa. Itse en tähän uskaltanut ryhtyä (ajattelin kyllä), koska kone tärisee valtavasti, laturin hihna kulkee vinhaa vauhtia aivan vieressä ja ruiskutuspiirissä on valtava paine, joka purkautuessaan suihkuna lävistää tietääkseni hienosti ihoa ja lihaa... "Jos liitoksia vain löysätään hieman, ei sieltä pitäisi päästä purkautumaan mitään käsille." huoltaja tosin vakuutti minulle :idea: .

Meillä oli siis onnea matkassa (kone ja minä olimme ehjiä), mutta kuka uskoo itse olevan yhtä onnekas? Eli muistakaa aina tarkistaa öljyn oikea määrä, niin moottorinne ja te itse voitte varmasti parhaiten :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Aihe on tänäkin keväänä ajankohtainen, joten nostetaan se taas näytille muistutukseksi :oops:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

On käsittääkseni toinenkin tapa "tappaa" kone em. tilanteessa.... Mehän tiedämme, että palamisprosessi tarvitsee aina myös happea toimiakseen, joten estämällä imuilman virtaus koneeseen saadaan kone "tukehtumaan" ilman työkaluja ja suuria pelkoja riuskutuspaineiden silmille saamisesta.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan käsi imuilman "tötterön" päälle ja kone pysähtyy vääjäämättä.... On syytä kuitenkin tiedostaa, että varsinkin suurilla ylikierroksilla alipaine saattaa muodostua kohtalaiseksi, joten jos paljaan käden siihen tökkää on seusauksena melkoisella varmuudella suuri säikähdys ja sarja nopeita liikkeitä, jolloin vahinkoja sattuu herkästi... Mutta purjehdushansikas tms. käteen ja rohkeasti kämmen imuilman aukkoon niin kyllä pysähtyy.. Jos kone nyt kuitenkin saisi vielä jostain niin paljon vuotoilmaa, että se vaan jatkaa, vaikkakin pyörimisnopeus hidastiu selkeästi, niin asiaa voi tehostaa vääntämällä samanaikaisesti vasemmalla kädellä ruiskutuspumpun pysäytysvipua ja kyllä pysähtyy..
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mikkol wrote:On käsittääkseni toinenkin tapa...

...Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan käsi imuilman "tötterön" päälle ja kone pysähtyy vääjäämättä....
...niin asiaa voi tehostaa vääntämällä samanaikaisesti vasemmalla kädellä ruiskutuspumpun pysäytysvipua ja kyllä pysähtyy..
Tervehdys

Olet kyllä oikeassa. Käynti loppuu kun ilman saanti estyy. Ongelmana vain on, että ilmanottoaukko on koneen takapuolella. Sinne ei helposti pääse käsiksi kuin takaluukun kautta ja sillooinkin työkaluja käyttäen. Etupuolelta en kyseisessä tilanteessa halua konetta lähteä "syleilemään" :?.

Ruiskupumpun pysäitinvipu oli täysin poissa pelistä. Vaikka siitä kuinka repi, niin sillä ei ollut vaikutusta :cry:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

Tervehdys!

Niin aivan kuten itsekin totesit:

"Ruiskupumpun pysäitinvipu oli täysin poissa pelistä. Vaikka siitä kuinka repi, niin sillä ei ollut vaikutusta"

Kone ei enää välttämättä saakkaan kaikkea ruokaansa ruiskupumpun kautta, vaan osittain myös huohotusputken kautta (kuten kertomuksessasi toteat), jota tukee myös kertomuksesti koneen käynnistä varsin pitkän ajan, vaikka suljit polttoaineensyötön kokonaan !!

Näin ollen ilmasaannin tukkiminen jää ainoaksi keinoksi pysäyttää raivoava kone, tai siis ainakin lannistaa sen raivoa huomattavasti, joka taasen vähentää huohotusputken kautta saatavaa ravintoa jne. ja sammutus on lopulta mahdollista.. Itse asiassa paineputken avaaminen / löysääminen on mielestäni yhtä tehokasta, kuin sen polttoainehanan kiinni laittaminen... Tosin vaan paljon hankalampaa... :wink:

Mutta yhtä kaikki varmasti kaikkein viisaian tapa on pitää oikea öljymäärä koneessa.. :D
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mikkol wrote:...Itse asiassa paineputken avaaminen / löysääminen on mielestäni yhtä tehokasta, kuin sen polttoainehanan kiinni laittaminen... Tosin vaan paljon hankalampaa... :wink:

Mutta yhtä kaikki varmasti kaikkein viisaian tapa on pitää oikea öljymäärä koneessa.. :D
Tervehdys

Menee hieman akateemiseksi, mutta tulipa mieleeni vielä yksi tapa auttaa kys. tilanteessa konetta sammumaan. Liika öljy siis muodostaa öljysumua, joka paineella pääsee huohottiminen kautta imusarjaan. Mitenkän käy, jos poistamme paineen esim vetämällä öljyn mittatikun ulos. Tällöin ylipaine pääsee purkautumaan toista kautta ja saattat saada moottorin taas komentoosi 8).
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

Morjens Panu !
Liika öljy siis muodostaa öljysumua, joka paineella pääsee huohottiminen kautta imusarjaan. Mitenkän käy, jos poistamme paineen esim vetämällä öljyn mittatikun ulos. Tällöin ylipaine pääsee purkautumaan toista kautta ja saattat saada moottorin taas komentoosi .
Hieno teoria !!! En ole itse koskaan joutunut ko. tilanteeseen, joten en voi kokemuksesta puhua. Puhtaasti mielikuvittelemalla tilanne omassa pikku päässä saadaan aikaan seuraavanlainen toimintamalli....

Tähän kohtaan lienee syytä kuitenkin lainata Haraldin loppukommenttia, että "mielipiteet on mielipiteitä".. :lol:

Niin siis öljyn päästyä huohotin putken kautta imusarjaan, ei se suinkaan ole 200 Barin korkeapaineisena sumuna, vaan enemmän tai vähemmän kuolamaisena norona, joka valuu ilmavirtauksen avustamana kohti imuventtiiliä ja sitä kautta männän päälle. Siitä seurannee, että kampikammion paineettomaksi tekemisellä ei välitöntä vaikutusta ryntäämiseen olisi, vaan turbovaikutus lakkaisi vasta öljyn kadottua kokonaan imusarjasta. Näin ollen itse olisin edelleen sen tukehduttamisen kannalla..

Viimeksi veneellä käydessäni mallasin em. tilannetta ja kyllä ainakin mun FE:n konehuoneessa on sen verran tilaa, että nää meikäläisen narut sinne imuilman tötterön päälle yltää / mahtuu.. Tosin tilanteen ollessa päällä vaatii kohtalaista kylmäpäisyyttä... :wink:

Mutta elämä on sarja valintoja.. Eli itsenäisiä päätöksiä.. :D
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mikkol wrote:Morjens Panu !

Hieno teoria !!! En ole itse koskaan joutunut ko. tilanteeseen...
Tervehdys

Kiitos 8)... Toivon, että et joudukaan... :). Siksi asiasta kirjoitinkin.
mikkol wrote:Niin siis öljyn päästyä huohotin putken kautta imusarjaan, ei se suinkaan ole 200 Barin korkeapaineisena sumuna, vaan enemmän tai vähemmän kuolamaisena norona, joka valuu ilmavirtauksen avustamana kohti imuventtiiliä ja sitä kautta männän päälle. Siitä seurannee, että kampikammion paineettomaksi tekemisellä ei välitöntä vaikutusta ryntäämiseen olisi, vaan turbovaikutus lakkaisi vasta öljyn kadottua kokonaan imusarjasta. Näin ollen itse olisin edelleen sen tukehduttamisen kannalla..
Ei toki paine ole 200 baria, vaan silti selkeä ylipaine. Turha tätä painetta on kuitenkaa aliarvioida.

Oletko koskaan kuullut mitä tapahtuu, kun polttomoottorin huohotin jäätyy umpeen talvella? Tuloksena on, että ylipaine ei pääse purkautumaan ulos normaalia suunniteltua reittiä pitkin (huohotin), vaan se on hakee oman reittinsä ulos (esim mittatikku, stefat ja tiivisteet). Aina seurauksena on ollut ensin öljyn ja sitten ajon loppuminen siihen paikkaan. Ilman oljyä, kun on paha huristella.

Lisäksi polttomoottorin tekniikka edellyttää polttoaineen hienojakoista sumua, jotta palamisprosessi voisi toimia. Vertaa bensaa lasissa ja lasillinen bensahöyryä suljetussa tilassa... :roll:. Ero on muuten valtava. Enkä kehoita ketään kokeilemaan käytännössä eron vaikutusta :roll:.
mikkol wrote:Viimeksi veneellä käydessäni mallasin em. tilannetta ja kyllä ainakin mun FE:n konehuoneessa on sen verran tilaa, että nää meikäläisen narut sinne imuilman tötterön päälle yltää / mahtuu.. Tosin tilanteen ollessa päällä vaatii kohtalaista kylmäpäisyyttä... :wink:
Kyllä. Pää on pidettävä kylmänä ja on muistettava, että menetettyä terveyttä (tai päätä) ei saa rahalla takaisin. Eli jos jotain rahalla saa niin se on HALPAA... :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

Moro !

Paineista olen aikalailla samoilla linjoilla sun kanssa... On tietysti suoraan verrannollinen männä ohivirtausmääriin, eli koneen kuluneisuuteen..
Lisäksi polttomoottorin tekniikka edellyttää polttoaineen hienojakoista sumua, jotta palamisprosessi voisi toimia. Vertaa bensaa lasissa ja lasillinen bensahöyryä suljetussa tilassa... . Ero on muuten valtava. Enkä kehoita ketään kokeilemaan käytännössä eron vaikutusta .
Tästä olisin hieman eri mieltä.. Polttoaine palaa kyllä, vaikkei sitä sumutetakkaan palotilaan... Vanhaan "hyvään" aikaan moottoreille annettiin ongelmatilanteissa "huikka" , eli bensaa loraus imusarjaan ja joskus jopa tulpan reijästä suoraan männän päälle... Sama pätee dieseliin (no ei nyt ihan suoraan mutta kuitenkin). Siis mikäli puristuspaine on riittävä ja lämpötila kohdilaan kone käynnistyy. Tämän voi vaikka kokeilla... Liraus tippakannulla ölyä ruiskusuuttimen reijästä männänpäälle ja suutin paikalleen. Varsinkin lämmin kone "hörähtää" vaikkei se muuta polttoainetta saisikaan...

Huom !!! en ota mitään vastuuta tästä, jos joku päättää kokeilla !!!

Korkeapainesumun tarkoitus on saadaan tehostettua palamista, jolloin tehoja suhteessa syötettyyn polttoainemäärään saadaan enemmän, kone on taloudellisempi ja saastuttaa vähemmän...

Mutta kuten sanottu... Pidetään siellä koneessa oikea määrä öljyä, ni ei tarvii murehtia !! :D
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mikkol wrote:Tästä olisin hieman eri mieltä.. Polttoaine palaa kyllä, vaikkei sitä sumutetakkaan palotilaan... Vanhaan "hyvään" aikaan moottoreille annettiin ongelmatilanteissa "huikka" , eli bensaa loraus imusarjaan ja joskus jopa tulpan reijästä suoraan männän päälle...
Tervehdys

Kyllä huikan antaminen bensakoneelle käy vallan hyvin. Bensan höyrystymislämpötila on niin alhainen (muistaakseni jotain -80 astetta), että polttoaine kerkiää muodostamaan palavaa höyryn ja ilman seosta.
mikkol wrote: Sama pätee dieseliin (no ei nyt ihan suoraan mutta kuitenkin). Siis mikäli puristuspaine on riittävä ja lämpötila kohdilaan kone käynnistyy. Tämän voi vaikka kokeilla... Liraus tippakannulla ölyä ruiskusuuttimen reijästä männänpäälle ja suutin paikalleen. Varsinkin lämmin kone "hörähtää" vaikkei se muuta polttoainetta saisikaan...

Diesel polttoaineen höyrystymislämpötila on luokkaa +78 astetta (eli sata astetta korkeampi kuin bensalla). Tämän takia ei pelkän öljyn ruikkaaminen sylinteriin ei saa vielä konetta käymään. Kuten sanoit, niin moottorin täytyy olla kuuma, mutta sen täytyy saada myös sumuna ruiskutettua polttoainetta, jotta palaminen olisi mahdollista. Polttoainesumu syttyy ja saa nesteenä olevan poltoaineen hieman höyrystymään ja siten vähäisessä määrin osallistumaan palamisprosesiin. Jos kerran ruiskutettua sumua ei tarvittaisi, niin diesel moottorit olisivat varmasti varustettu kaasuttimin taikka tippakannuin...:roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

Morjens jälleen !!
Panu wrote: Diesel polttoaineen höyrystymislämpötila on luokkaa +78 astetta (eli sata astetta korkeampi kuin bensalla). Tämän takia ei pelkän öljyn ruikkaaminen sylinteriin ei saa vielä konetta käymään. Kuten sanoit, niin moottorin täytyy olla kuuma, mutta sen täytyy saada myös sumuna ruiskutettua polttoainetta, jotta palaminen olisi mahdollista. Polttoainesumu syttyy ja saa nesteenä olevan poltoaineen hieman höyrystymään ja siten vähäisessä määrin osallistumaan palamisprosesiin. Jos kerran ruiskutettua sumua ei tarvittaisi, niin diesel moottorit olisivat varmasti varustettu kaasuttimin taikka tippakannuin...:roll:.
Muistellaanpas hetki kouluaikoja ja pohditaan, miten sen nesteen höyrystymislämpötila (kiehumispiste) muuttui paineen alaisena :?: Ja kuuma Diesel = esilämmitys + aika kova ylipaine.... :!: Ja eikös toi "huohotusputkilinko" vähän alkeellista kaasaria muistutakin.:wink: Kun hyötysuhteista puhutaan, on sumu hieno asia...

Mutta tämä alkaa nyt kovasti paljon harhautumaan alkuperäisestä asiasta, eli siitä oikeasta öljymäärästä..!! Tulkoon se polttoaineeksi soveltuva aine sinne sylinteriin nyt vaikka käpyinä taivaalta, :D niin pääasia lienee turvallinen vesilläliikkuminen... Tähän olet omalta osaltasi onnistuneesti tuonut yhden huomionarvoisen kohdan ja pannut palstan lukijat pohtimaan, että "mitäs jos tää kävis mulle".... Hyvä näin !! Itse kiitän mielenkiintoisesta keskustelusta ja toivotan kaikille auringon paistetta ja myötätuulia kesän purjehduksille..!! :)
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Post by mikkol »

Öööö tota noin... Kun nyt tarkemmin aloin kouluaikoja itsekin muistelemaan, niin se kiehumispiste taitaakin nousta, eikä laskea paineen kasvaessa.. :oops:

Mutta siitäkin huolimatta hyvää kesää kaikille.. :D
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Muistaakos kukaan mitä öljyä manuualin mukaan kone söi, kun pitäisi öljyä hieman lisätä, mutta vanha öljykanisteri on kadonnut jonnekin ja koneen manuaali on jo veneellä.
Jotain Mobil 1 10-30W öljyä se taisi olla, mutta onko siis se kama ihan normaali mobil ykköstä, jota löytyy lähinesteeltä, vaiko jotain erikoisempaa kamaa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Muistaakos kukaan mitä öljyä manuualin mukaan kone söi, kun pitäisi öljyä hieman lisätä, mutta vanha öljykanisteri on kadonnut jonnekin ja koneen manuaali on jo veneellä.
Jotain Mobil 1 10-30W öljyä se taisi olla, mutta onko siis se kama ihan normaali mobil ykköstä, jota löytyy lähinesteeltä, vaiko jotain erikoisempaa kamaa.
Tervehdys

Kaiken tämän "säätämisen" jälkeen todetaan vielä. Öljy jota käytän koneessa on aivan normaalia moniasteista moottoriöljyä 10W-30 tai 10W-40 laatua. Yleensä katson lähihuoltamolta sen halvimman mineraaliöljypurkin 4L, josta sitten riittää 3-4 kerraksi. En näe mitään hyötyä kayttää mitään "hienoja" synteettisiä, koska kesällä ei tuo kylmäkäynistys ole mikään ongelma. Jos öljy hankinnoissa haluaa säästää euron tai viisi, kannattaa kipaista Tarjoustaloon yms., missä öljyt tuntuvat olevan edullisia.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Öljyä koneesta

Post by FE-Sillanpää »

Miten poistatte vanhat öljyt koneesta?

Pohjapropun käyttö on mahdollista, muttei mtenkään hauskaa.

Olen käyttänyt B.teman parin kympin 12v öljytikkuimuria ja laite on niin shittiä että ottaa pannuun joka kerta kun sen ottaa käyttöön. Pari vuotta sitten tuli Pahkasiasta tuttu "jätteet kylkeen-pila" koettua konkreettisesti, kun poistoputki lipsahti irti laitteesta ( se käy helposti vahingossa) ja remonttitakkina käytetty vaimon vanha untuvatakki päätyi sitten roskikseen. Suurempi ongelma on ohut, taipuisa imuletku josta on vaikea päätellä onko se öljypohjan pohjassa vai jossain aivan muualla.

Vaihtoehtoista menettelyä etsiessä hakukone löysi tällaisen keskustelun, jossa on "White glove oil change with no sweat or drama" siten, että öljynpaineen varoitusvalon anturiin laitetaan T-haara ja hana, josta sitten konetta käyttämällä pumppautuu öjyt pois. Kone seis heti kun tulee ilmaa eikä öljyä. Kiinnostava ajatus, jos öljynkierto todella menee niin että tällä ei riko konetta.
http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... 26774.html

(Tämä Öljyä koneeseen-ketju oli niin mielenkiintoinen enkä ollut aiemmin sitä lukenut, joten jatkoin vaikka aihe on vain osittain samaan liittyvä)
Post Reply