Öljyä koneeseen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood »

harald wrote:
harald wrote:, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.
Hyvä meitä (deluxe-mallin omistajia)! :oops:
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tulipahan eilen koettua ihmeellinen hetki, vaihdettiin koneen ja vaihteiston öljyt ja kaikki meni ihan putkeen. Pohjapropun avaaminen oli ainakin viime vuonna sellaista taistelua että odotukset eivät olleet korkeat, mutta niin vain proppu aukesikin helposti ja öljyt tulivat kivasti ulos.
Vaihteistoöljyn tilanne vähän jännitti kun koneen lämmitys ajettiin vapaalla mutta olipa sekin öljy jo ehtinyt vähän lämmetä ja Biltema-pumppu imi tavaran kivasti ulos. Yanmarin SAE30- vaihteistoöljyähän sinne siis meni joten katsotaan josko ensi vuonna tulee päivityksiä väärästä valinnasta :)
Koska tuon öljyn vaihtosykli ei ole järin tiheä niin puolikas pullollinen tuota lojuu nyt Olgassa jos joku sattuu innostumaan eikä tahdo myöskään ostaa koko pulloa.

Nyt vain mental-note-to-self, pidä aina 24mm hylsy kehissä kun öljyproppua pitää avata.
Guest

Vaihteistoöljy

Post by Guest »

Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? Koneen vieressä oli pullo Teboilin Hypoid 80W-90 Gear oilia, jota laitoin. Sitä ei ollut ihan ylämerkkiin, mutta merkkien puoliväliin hyvinkin. Käynnistin ja vaihdoin vaihdetta, niin kuului hieman semmoista metallin kiristystä, niin en uskaltanut enempää kokeilla.

Onko määrä liian vähäinen, vai onko öljy väärää? Mutterit jotka pitävät kaukohallintalaitteen vaijeria laatikossa kiinni ovat myös kohtuu löysällä, pitäisikö nämä kiristää, vai kuuluuko näissä olla väljyyttä? [/img]
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Vaihteistoöljy

Post by mihor »

Anonymous wrote:Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? [/img]
Puhutaanko nyt moottorin öljyistä vai laatikon/kytkimen/merivaihteen öljyistä? Kuvauksesta päätellen kytkimen öljystä, mutta mahdoitko kutenkin kaataa tuon moottorin sisään ja/tai tarkoitit moottorin öljyjä.

Merivaihteen öljystä on kaksi koulukuntaa. Osa noudattaa laatikon kyljessä olevan tyyppikilven suositusta SAE30 öljystä ja osa taasen käyttää automaattivaihteistoöljyä (ATF). Omassa laatikossa on SAE30 öljy mutta ennen kytkinremonttia käytin laatikossa ATF öljyä. Itse laittaisin nyt ATF öljyä.

FE83 moottorissa öljyä on:
- Moottorissa (diesel moottoriöljy) Täytetään moottorin etupuolelta, keltaisen muovikorkin kautta.
- Merivaihteessa (ATF tai SAE30) Moottorin ja potkuriakselin välissä, 6-kulmainen tulppa, jonka jatkeena öljymäärän mittatikku.
- Vannasputkessa (potkuriakselin veneenpohja läpivienti), muoviputki vannasputkesta.

Olettaisin, että tuota paksua Teboil öljyä on mahdollisesti käytetty vannasputkessa. Tuota laitetaan siis siihen ohueen muoviputkeen mikä lähtee vannasputkesta.

Näin lähtöarvoisesti ”W” öljyjä EI PIDÄ laittaa merivaihteeseen. Niissä on lisäaineita jotka eivät kuulu kytkimeen. Laatikossa pitää olla ”vanha” yksiasteöljy SAE30 (tätä ei nykyään löydä kovinkaan helposti kaupoista) tai sitten tuo ATF.

Merivaihteessa öljypinnan minimi ja maksimitason ero on vain muutamia millimetrejä. Mittauksessa on huomattava, että öljytulpaa ja mittatikkua ei ruuvata paikoilleen öljynpintaa mitattaessa. Eli mittatikku/tulppa vain laitetaan koloonsa (ilman että se kierretään paikoilleen) ja sitten katsotaan mihin tasoon öljy on täytetty.

Vivuston mutterien periaatteessa pitää olla kiinni, mutta on huomattava, että laatikon kyljessä olevassa vaihdevivussa on eräänlainen jousiripustus, jousi ensin painuu/venyy ja sitten kun vaihdevipu varsinaisesti lähtee liikkeelle, antaa jousi lisää vauhtia vivuston liikkeelle.

Täällä on mun kuvia laatikosta: https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album457
s/y Mariko, FIN-2380
Guest

Post by Guest »

Eli juuri sinne väärään paikkaan siis todenäköisesti. Laitin siis keltaisesta korkista, joka on moottorin takana. Pitää siis kipinkapin ottaa pois. Riittääkö että pumppaa vanhat pois, vai pitääkö muita toimenpiteitä tehdä? Olleet noin viikon eikä muuta käyttöä kuin tuo testi.

Tämmöistä esim tilalle? ”Motox ATF II/IID on mineraalinen öljy, joka soveltuu käytettäväksi automaattivaihteistoissa, ohjaustehostimissa ja niissä hydraulisissa järjestelmissä, joihin suositellaan ATF GM Dexron II/IID - öljyn käyttöä.”
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Vaihteistoöljy

Post by Panu »

Anonymous wrote:Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? Koneen vieressä oli pullo Teboilin Hypoid 80W-90 Gear oilia, jota laitoin.
Anonymous wrote: Onko määrä liian vähäinen, vai onko öljy väärää? Mutterit jotka pitävät kaukohallintalaitteen vaijeria laatikossa kiinni ovat myös kohtuu löysällä, pitäisikö nämä kiristää, vai kuuluuko näissä olla väljyyttä? [/img]
Tervehdys

Valitettavasti tulkintani mukaan öljy on väärää. Öljyn merkinnassä tuo W tarkoittaa (Winter) eli talvea, jolloin kyseessä on ns. moniasteöly. Moniasteöljyn viskositeetti vaihtelee (esim 10W40) lämpötilan mukaan ollen kylmässä 10 ja lämpimässä 40. Käytännössä tämä on tehty lisäämällä öljyyn viscosity indexer aineita, eli erityistä muovipolymeeria, jonka muoto (kähärä kuitumainen vs pallomainen) muuttuu lämpötilan mukaan. Tämä polymeeri aiheuttaa "kitkapinnoilla" pintaominaisuuksien muutoksia sen "palaessa" pintaan kiinni. Tällöin kitkapintaan syntyy liukas "lasittunut" (palanut muovi) kalvo, joka muuttaa pinnan kitkaominaisuksia merkittävästi ja a'vot kytkin alkaa luistaa.

Ohjekirjan mukaaista SAE30 mineraaliöljyä saa esim Bilipali Teemaasta, jossa sitä myydään yksiasteöljynä esim. ruohonleikkureihin. Toinen toimiva vaihtoehto on tuo jo aiemin mainittu automaattilaatikkoöljy, eli ATF.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Hei,

Kiitos vastauksista! Riittääkö toimenpiteeksi, että otan öljypumpulla vanhat pois ja laitan uudet tilalle (esim tuota jonka kirjoitin tuohon) vai vaatiiko jotain puhdistusta välissä jollain muulla aineella vielä ennen uutta, oikeaa öljyä?
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

En tiedä, mutta kuvittelisin, että tuolta saa aika hyvin imettyä vanhat öljyt pois. Mutta kun tuonne kerran menee ylipäätään niin vähän öljyä, olisiko hyvä keino huuhteluun ensin imeä väärä öljy pois, sitten täyttää kertaalleen oikealla tuotteella. Sen jälkeen voi vähän heilutella vaihdevipua ja pyörittää potkuriakselia käsin ja sitten lopuksi imeä öljyt vielä kertaalleen pois.

Lopuksi sitten laitat uudet puhtaat öljyt sisään. Olettaisin, että tuolla tavalla ei Winter öljystä ole paljoakaan jäljellä.
s/y Mariko, FIN-2380
Post Reply