Wallaksen ylimääräisen surinan poistaminen
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Wallaksen ylimääräisen surinan poistaminen
Wallas 1800 Sail toimii muuten hyvin, mutta noin 10-15 min käytön jälkeen täysteholla se alkaa päristä reilusti kovempaa kuin kuuluisi. Puolella teholla ei tätä ilmene.
Suurin harmi metelistä koituu yöllä, kun haluaa sammuttaa puolella teholla olleen lämmityksen ja viimeiset 7 min laitehan puhaltaa aina täysillä.
Onko edessä laakerinvaihto, puhaltimen vaihto vai mikä? En ole Wallasta koskaan avannut, kun laite on toiminut muuten moitteetta.[/quote]
Suurin harmi metelistä koituu yöllä, kun haluaa sammuttaa puolella teholla olleen lämmityksen ja viimeiset 7 min laitehan puhaltaa aina täysillä.
Onko edessä laakerinvaihto, puhaltimen vaihto vai mikä? En ole Wallasta koskaan avannut, kun laite on toiminut muuten moitteetta.[/quote]
- harald
- Hallitus
- Posts: 11029
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Onko pärinä puhaltimen laakereista johtuvaa, vai onko tuossa pienoinen hormipalo päällä? Tekstitse on kyllä hiukan vaikea kuvailla pärinää.
Jos flektin laakeri pärisee vaihtaisin hetikohta kaikki puhaltimet. Meillä kävi niin että laakeri leikkasi varoittamatta kiinni kun 3-kuinen nukkui keulassa. Itse istuimme onneksi rantakalliolla, ja kuulimme humps-äänen ja näimme miten joka rakosesta rupesi tulvimaan sankkaa valkoisa savua. Tämän pikku insidentin jälkeen tulikin sitten hankittua webasto.
Jos flektin laakeri pärisee vaihtaisin hetikohta kaikki puhaltimet. Meillä kävi niin että laakeri leikkasi varoittamatta kiinni kun 3-kuinen nukkui keulassa. Itse istuimme onneksi rantakalliolla, ja kuulimme humps-äänen ja näimme miten joka rakosesta rupesi tulvimaan sankkaa valkoisa savua. Tämän pikku insidentin jälkeen tulikin sitten hankittua webasto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Tämä pärinä alkaa aina suunnilleen samalla minuutilla, eli laitteen lämmittyä sopivasti. Hormipalohan on mielenkiintoinen teoria.harald wrote:Onko pärinä puhaltimen laakereista johtuvaa, vai onko tuossa pienoinen hormipalo päällä? Tekstitse on kyllä hiukan vaikea kuvailla pärinää.
Jos flektin laakeri pärisee vaihtaisin hetikohta kaikki puhaltimet. Meillä kävi niin että laakeri leikkasi varoittamatta kiinni kun 3-kuinen nukkui keulassa. Itse istuimme onneksi rantakalliolla, ja kuulimme humps-äänen ja näimme miten joka rakosesta rupesi tulvimaan sankkaa valkoisa savua. Tämän pikku insidentin jälkeen tulikin sitten hankittua webasto.
Venenetissä on näköjään ladattavissa 3 e hintaan juuri tuon laitteen huoltoartikkeli.
Täytyy tähän muistella myös savukokemusta, tosin diesellämppärillä aikaansaatua: Toisessa lähes omassa veneessämme diesel-lämmitin sai aikaan koko laituritienoolle valkoisen savusumun. Syynä oli ilmeisesti se, että pakoputki on kyljessä ja sinne oli päässyt meri jossakin kovemmassa luovissa. Savun, tai siis höyryn määrä oli käsittämättömän suuri eikä ihme että naapurit pelästyivät.
Mulla on myöskin Wallas pärissyt aika ajoin tänä kesänä. Oireet on aika lailla kuvatun tyyppisiä.
Ongelma on puhaltimessa, mistä sitten seuraa laitteen ylikuumeneminen ja lämpökytkimen laukeamminen. En ole vielä vehjettä irroittanut, mutta ilmeisesti syystä tai toisesta puhaltimen lavat ottaa johonkin kiinni, eikä se pääse kunnolla vauhtiin ja kaikki lämpö jää laitteeseen. Ainakin se pärinä on ennemminkin sellaista räpätystä, kuin laakerivaurion ujellusta/murinaa. Mene ja tiedä. Täytyy ottaa talvella irti ja tutkia.
Ongelmasta pääsee eroon pienellä napautuksella laitteen kylkeen puhaltimen kohdalla. Sen kuulee äänestä, kun puhallin pääsee vapaasti puhaltamaan. Sen jälkeen on toiminut pitkään ihan moitteettomasti. Tämä on tuntunut ilmaantuvan lähinnä silloin, kun sitä ei ole käytetty vähään aikaan.
Ongelma on puhaltimessa, mistä sitten seuraa laitteen ylikuumeneminen ja lämpökytkimen laukeamminen. En ole vielä vehjettä irroittanut, mutta ilmeisesti syystä tai toisesta puhaltimen lavat ottaa johonkin kiinni, eikä se pääse kunnolla vauhtiin ja kaikki lämpö jää laitteeseen. Ainakin se pärinä on ennemminkin sellaista räpätystä, kuin laakerivaurion ujellusta/murinaa. Mene ja tiedä. Täytyy ottaa talvella irti ja tutkia.
Ongelmasta pääsee eroon pienellä napautuksella laitteen kylkeen puhaltimen kohdalla. Sen kuulee äänestä, kun puhallin pääsee vapaasti puhaltamaan. Sen jälkeen on toiminut pitkään ihan moitteettomasti. Tämä on tuntunut ilmaantuvan lähinnä silloin, kun sitä ei ole käytetty vähään aikaan.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Toissayönä ei pärissytkään, mutta eilen päivällä taas pärisi. Pärisee siis myös jäähdytysaikana eli kun ei ole enää lämmittämässä. Tosiaan, äänihän voi olla siiven rapinaa kehykseensä. Meillä ei ole vaikuttanut lämmön siirtymiseen, ainakaan vielä. Salongissa lämpö nousi iloisesti 24 asteeseen lauantaina illalla. Yöllä piti katkaista puoleltakin teholta pois, kun oli liian kuuma nukkua, jonka vuoksi herätessä oli enää 15 astetta.
Wallaksen kylkeen on paha napauttaa meidän paatissa, kun laite on niin kekseliäässä paikassa piilossa. Varmaankin sama operaatio edessä "talvella" (lue: viime tingassa kevätkunnostuksen yhteydessä).
Wallaksen kylkeen on paha napauttaa meidän paatissa, kun laite on niin kekseliäässä paikassa piilossa. Varmaankin sama operaatio edessä "talvella" (lue: viime tingassa kevätkunnostuksen yhteydessä).
Onko se nyt surinaa vai pärinää?
Yölliseen pärinään varmasti auttaa ruokavalion muutos paremmin kuin Wallaksen naputtelu...
Hormipalo taas kuulostaa enemmänkin utkutukselta ja siihen auttaa kun lisää niitä levyjä joiden läpi poltoaine imeytyy. Liioittelu aiheuttaa tehon tippumisen.
Surina varmasti selviää varmastiainakin täällä:
http://www.directa.fi/yritykset/6988278 ... HANSKIFIX/
Tai viimeistään vaihtamalla Safireen, loppuu mekkalointi.
Anteeksi asiattomuudet pisti vaan yölliset pärinät naurattamaan
Yölliseen pärinään varmasti auttaa ruokavalion muutos paremmin kuin Wallaksen naputtelu...
Hormipalo taas kuulostaa enemmänkin utkutukselta ja siihen auttaa kun lisää niitä levyjä joiden läpi poltoaine imeytyy. Liioittelu aiheuttaa tehon tippumisen.
Surina varmasti selviää varmastiainakin täällä:
http://www.directa.fi/yritykset/6988278 ... HANSKIFIX/
Tai viimeistään vaihtamalla Safireen, loppuu mekkalointi.
Anteeksi asiattomuudet pisti vaan yölliset pärinät naurattamaan
Onko teidän pärinät olleet tälläisiä? Kävin iskemässä wallaksen tulille keväthuoltojen yhteydessä eilen ja lämmettyään se alkoi pitämään julmaa pärinää.
Tuleeko tuo laakerista vai ottaako joku siipi kiinni runkoon?
https://www.youtube.com/watch?v=45chXcWZLfY
Tuleeko tuo laakerista vai ottaako joku siipi kiinni runkoon?
https://www.youtube.com/watch?v=45chXcWZLfY
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Aivan kuin siipi ottaisi runkoon. Melkein uusi laite, ei luulisi laakerin hajoavan. Mutta saako sitä raapimaan runkoa pelkästään käsillä pyörittämällä? Tuolla tavalla vastasivat kun viimeksi oli samanlaista vikaa, mutta vikaahan ei silloin löytynyt tuulettimesta vaan epäilivät liian pitkää paluuputkea tankkiin:Kman wrote:Onko teidän pärinät olleet tälläisiä? Kävin iskemässä wallaksen tulille keväthuoltojen yhteydessä eilen ja lämmettyään se alkoi pitämään julmaa pärinää.
Tuleeko tuo laakerista vai ottaako joku siipi kiinni runkoon?
https://www.youtube.com/watch?v=45chXcWZLfY
"Laitteessa täytyy olla jokin löysällä/pois paikoiltaan, joskus esim.
kuljetuksessa paketin putoaminen saattaa aiheuttaa puhallin elementin
"tipahtamisen" asennus uraltaan.
Parasta olisi että lähettäisitte laitteen suoraan meille niin laitamme sen
kuntoon pikaisesti.
Lähetys ohjeet löytyvät sivuiltamme.
http://www.wallas.fi/default.asp?id=tehdashuolto
...
Wallas Marin Oy
Toi meteli vaikuttaisi tulevan siipien mekaanisesta osumisesta runkoon. Laakerien pitäisi vielä olla ehjänä kun käyttötunteja on melkoisen vähän. Jotenkin se laitteen lämpeneminen vaikuttaa tuohon melun alkamiseen. Täytyy kokeilla laitteen pyörittelyä kylmänä kun seuraavan kerran rantaan taas pääsen.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Kuulostaa kovasti samalta kuin ketjun aloitusviestini Sep 05, 2011. Silloin oli kyseessä melkein 30v ikäinen Wallas. Mistähän sen jäljittäisi mikä siellä voi olla paikaltaan? Ei siinä montaa vaihtoehtoa voi olla, huollon mainitsema "elementti asennus-uralla" kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, koska koko elementin pieni siirto/kohdistus voisi olla mahdollinen toteuttaa.Kman wrote:Nyt on ainakin poissuljettu se, että laite pärisisi lämmettyään. Se pärisee myös pelkästään kylmää ilmaa puhaltaessaan, kunhan ensin on noin minuutin pyörinyt normaaliäänellä.
Myin vanhan 1800:ni romuhinnalla pois hyllyä täyttämästä joten en pääse sen anatomiaa tutkimaan.
FWIW:Kman wrote:Nyt on ainakin poissuljettu se, että laite pärisisi lämmettyään. Se pärisee myös pelkästään kylmää ilmaa puhaltaessaan, kunhan ensin on noin minuutin pyörinyt normaaliäänellä.
Ota ropelli moottoreineen irti kotelostaan ja käynnistä vapaana. (johdon pitäisi riittää).
Jos metakoi edelleen, se on laakeri.
Jos ei, niin saattaa ottaa pohjaan/kanteen kiinni - ruuvit löysällä?
Tai/ja jos ei auta niin moottorin/kansilevyn nosto ylemmäs prikoilla tms.
ps. laakerit tottelee gaussin käyrää. saattaa kestää 10% luvatusta, ja mahtuu silti tilastolliseen vaihteluun. Kalenteriaikakin vaikuttaa, etenkin veneissä.
pps. ne pikkulaakerit maksaa muutaman euron. Vaihto saattaa vaatia sopivan ulosvetäjän ja/tai maltillista lämmitystä.
Tuosta oli se puhaltimen laakeri mennyt. Ropellit pääsi hankaamaan päätylevyyn.
Huollatin Wallaksen huollossa siellä Kaarinan suunnalla toukokuun alussa. Laite tuli takaisin muutamassa päivässä uuden moottoriyksikön kanssa, lisäksi vaihdatin siihen ne huoltopaketin osat polttimeen. Eikä ollut edes kovin kallista hommaa.
Huollatin Wallaksen huollossa siellä Kaarinan suunnalla toukokuun alussa. Laite tuli takaisin muutamassa päivässä uuden moottoriyksikön kanssa, lisäksi vaihdatin siihen ne huoltopaketin osat polttimeen. Eikä ollut edes kovin kallista hommaa.