Kölin mallikaaret turunseudulla?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cora
alokas
Posts: 11
Joined: Sat May 23, 2009 22:53 pm

Kölin mallikaaret turunseudulla?

Post by Cora »

Moi,

Onko kenelläkään turunseudulla lainata kölin mallikaaria kevääksi?

-Cora-
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Luulen, että täällä pyörii vain yksi versio, joka oli mulla pari vuotta sitten. Taisi matkata Uuteenkaupunkiin. Ei ollut kovin hyvässä kunnossa enää. Jos et mistään niitä helposti saa, niin tule hätätilassa tekemään mallit Danielan kölin mukaan. Sen "pitäisi" olla kohtalisen hyvässä muodossa. :?
terv. Artsi/DANIELA
Cora
alokas
Posts: 11
Joined: Sat May 23, 2009 22:53 pm

Post by Cora »

Toivon saavani ne lainaksi jostain. Voisin ihan muutenkin tulla katsastamaan, että minkä näköinen siitä pitäisi saada tehtyä.
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Kuulutan tässä samalla että missäpäin menevät ne alkuperäiset kapa-pahviset Weban tekemät mallit 90 luvulta sekä niistä tehdyt vaneriset?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Helmisen Antti (ALMAn kippari) kävi muistaakseni hakemassa yhdet vaneriset minulta keväälä 2008 Raisiosta telakalta, kun olin saanut Danielan kölin profiloitua. Ne olivat kuitenkin jo sen verran vääntyneet kosteudesta, että uusille olisi tarvetta. Yhdistys varmaan voisi teettää uudet vanhojen kapalevyjen tilalle, jos ovat hävinneet. Mitat löytynee Webalta? Vaneristen työmuottien teko ei niistä sitten ole kovin vaikeaa.

Niko/CORA: soittele mulle, niin sovitaan aika, jos haluat tutustua aiheeseen!
Puh 0456526645
terv. Artsi/DANIELA
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Arkki wrote:Kuulutan tässä samalla että missäpäin menevät ne alkuperäiset kapa-pahviset Weban tekemät mallit 90 luvulta sekä niistä tehdyt vaneriset?
Mulla on yhdet vaneriset kellarissa. En tiedä tarkkaa historiaa mistä nämä ovat peräisin, saattavat olla juuri nuo mistä puhut. Jyrängön Harrilta ne hain muutama vuosi sitten, ja puhe oli, että pidän niitä kunnes seuraava tarvitsija ilmaantuu.

Näissä profiileissa on jäykisteenä puurima, ja ne ovat vielä siistissä kunnossa. Yksi profiili taisi olla hieman käyristynyt, mutta vanerilevyn hyvin pieni propellimuoto ei juurikaan vaikuttane köliprofiiliin. Nämä ovat siis Helsingissä, ja tietysti kenen tahansa jäsenen käytettävissä. Eiköhän ne Turkuunkin saada ennen lumien lähtöä, jos ei lähempää löydy.
Olli Niemi
Cora
alokas
Posts: 11
Joined: Sat May 23, 2009 22:53 pm

Post by Cora »

Onko kenelläkään CAD-kuvia mallikaarista, voisin tehdä uudet niistä. NACA65A012/010 ?

-Cora
msalmi1
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Jun 02, 2009 17:20 pm

Post by msalmi1 »

VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Ja tuosta. Toivoakseni ovat oikein, generoin autocad-skriptan David Lednicerin ohjelmalla http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/naca.exe ja pukkasin autocadin läpi dwg:ksi joka auennee useimmilla cadeilla. Tuo pitää vielä skaalata oikean kokoiseksi, en nyt muistanut kölin tarkkoja mittoja niin jätin sen tekemättä.

Jos haluaisi optimoida omalle kölilleen kittaamisen ja hiomisen minimiä silmälläpitäen niin voisi kai mitata myös paksuuden ja skaalata sillä erikseen. Noita 65-sarjalaisia ei saa skaalata samalla lailla useiden prosenttien päähän kuin 00-sarjaa mutta promillejen skaalaus leveyteen lienee ihan hyväksyttävää siinä kuin muutkin riittävän tarkat approksimaatiot, kyllähän käsityöstössä joku millin kymmenys heittoa on kuitenkin. Toisaalta sitten ei välttämättä sovi enää kaverin köliin.

65A012: http://dl.dropbox.com/u/4616966/65A010.dwg
65A010: http://dl.dropbox.com/u/4616966/65A012.dwg

ps. saako nää näppärästi liitteeksi tai wikiin tai johonkin jos joku tarvii vuosien päästä uudestaan?
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote:ps. saako nää näppärästi liitteeksi tai wikiin tai johonkin jos joku tarvii vuosien päästä uudestaan?
No kyllä saa, KVW (eli käytä ..sitä Wikiä) ;)
Ts. loggaa sisään Wikin puolella niin vasempaan alakulmaan ilmestyy työkalu-valikko missä on myös tallenna tiedosto-vaihtoehto.
Tai suorana linkkinä, jonne on pääsy vain rekisteröityneille
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Toiminnot:Tallenna
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Kappas, oon näköjään saanu oikeudet loggautua tuonnekin :) Vaan wiki syö vain .gif, .png tai .jpg ja hylkii .dwg:tä myös em. päätteillä kuorrutettuna. Josko joku näppärä saisi tuon .dwg:n sinne ninjattua?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:
Arkki wrote:Kuulutan tässä samalla että missäpäin menevät ne alkuperäiset kapa-pahviset Weban tekemät mallit 90 luvulta sekä niistä tehdyt vaneriset?
Mulla on yhdet vaneriset kellarissa. En tiedä tarkkaa historiaa mistä nämä ovat peräisin, saattavat olla juuri nuo mistä puhut. Jyrängön Harrilta ne hain muutama vuosi sitten, ja puhe oli, että pidän niitä kunnes seuraava tarvitsija ilmaantuu.
Jotta kaarien sijainti pysyy kartalla, kirjaan tänne, että nämä kaaret lähtivät tänään matkahuollolla Turkuun s/y Coran kipparille.
Olli Niemi
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

Hei , onhan mulla yhdet vaneriset, aika rumat ja käytetyt, mutta käyttökelpoiset. Miten tämä juonne on multa livahtanut ohi silmien?
Itse asiassa en muistanut , että kaaret on mulla. Kun tyhjensin tallista toisen kesäriemuni , 2CV:n, niin sieltä altahan kaaret löytyivät, huolella talletettuna!
antti
s/y Alma,FIN-2754
Post Reply