Vesipumpun stefat

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=stefat

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=197#12104

edit (hH): äskeisten threadien viestejä yhdistetty tähän.

Akselin kunto voi yllättää. Pumppu tullee irti ilman hihnapyörän irtiottamista, mutta itse en ole harjoitellut.

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=91145
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Homma on hoidettu! Aika selkeäpiirteinen homma:

- Vesiletkut irti pumpusta
- Pumpun kansi auki (3 ruuvia) ja impelleri irti
- Pumpun kiinnitysruuvit auki 3kpl dia 10mm holkkiavaimella
- Pumppu irti vetämällä
- Pumpun moottorinpuoleisesta päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin voi työntää laakereineen irti
- Stefat saa pois painamalla ruuvimeisselillä / tuurnalla
- Uudet stefat painetaan paikoilleen, kasataan pumppu käänteisessä järjestyksessä ja asennetaan takaisin moottoriin. Huomaan pumpun akselin pään asema moottorissa olevaan hahloon nähden.

Tarvikkeet:
- 2 kpl stefoja (iso ja pieni)
- 1 O-rengans pumpun tyven tiivistämiseksi mottoria vastaan.

Työkalut:
- Ruuvimeisseli / 7mm kiintoavain (vesipumpun kansi)
- 10 holkki avain pumpun irrotusta varten
- Kärkipihdit lukkorenkaan irrottamista varten
- Sopiva tuurna tai ruuvimeisseli stefojen irrottamista / asentamista varten

Tämän jälkeen ei sitten tarvita enää kuin kovaa menoa... :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.infernopurjehtijat.org/fooru ... d58f#p1744
Kiskasin yanmarin tulille vesillelaskun jälkeen ja havaintona oli vettä vuotava vesipumppu.

Syyllinenkin löytyi; genuiininen yanmar stefa (hinta ihan törkeen kallis) oli sitten varustettu mustarautaisella jousella. Jousi oli hiljalleen haihtunut meriveteen ja siksi vuoto.

Laakeriliikkeestä uudet stefat rosterijousilla ja nyt taas pelittää...

Stefat 1gm10 vesipumppuun ovat:

Vesipuolen stefa 8 x 18 x 5 BA hinta 3,6 ¤
AISI jousi 25 x 1,6 x 0,25 hinta 1 ¤

Öljypuolen stefa 8 x 22 x 7 hinta 3,6 ¤
Kiitokset Zaidalle!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tämä tuli ajankohtaiseksi. Akselin läpivienti on tiivis, mutta nyt Cage huomasi että pumppu tiputtaa enemmän kuin tippa sekunnissa.

Onko ajatuksia mistä suur-lauttasaaren alueella saisi oikeanlaisia stefoja hankittua?

edit: loistavaa että näitä tietoja täällä on. Saa olla vaikka 6 tai 10 vuoden väli keskustelussa, mutta sama se tieto on edelleen.
Last edited by harald on Mon May 09, 2016 12:36 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jomppa

Post by jomppa »

Moi!

Ei ihan suur-lauttasaaren aluella, mutta ainakin itse sain viime vuonna samanlaiseen tarpeeseen (tosin eri moottoriin) stefat, lukitusrenkaat ja rosterijouset Tiivistekeskus Oy:stä, joka sijaitsee Vantaan Koivuhaassa. Todennäköisesti tarvitsemasi kilkeet löytyvät suoraan hyllystä. Rosteriset jouset pitää muistaa pyytää erikseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yes kiitos vinkeistä. Seikkailua aiheutti jousen liittäminen itseensä (otin vanhan uusiokäyttöön) ja sitten työnsin isomman stefan liian syvälle ja sen onkiminen takaisin ulos ei ollut kovin helppoa. No, ei vuoda enää.

Image Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Yes kiitos vinkeistä. Seikkailua aiheutti jousen liittäminen itseensä (otin vanhan uusiokäyttöön)...
Tervehdys

Tuo stefan rosterijousi on sellainen mato, jonka toinen pää on kavennetty kartioksi. Mato, siis jousi, katkaistaan sopivan mittaiseksi (ei kartioidusta päästä) ja jouseen kierretään vastapäivään kierrettä, jonka jälkeen kartiopää työnnetään jousen toiseen päähän sinään muodostaen rinkulan. Äsken kiertämällä tehty jännitys purkautuu ja kartio porautuu ja tarttuu jousen päähän kiinni. Avot on uusi jousi valmis asennettavaksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Noin siis teoriassa :) Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä. Onnistuin kyllä siinä, mutta tämä oli vaativin osuus hommasta. Sitten kun jouduin työntämään stefat takaisin ulos uudelleenasennusta varten ja se äsken tekemäni jousi venyi juuri sen kierretyn osuuden kohdalla taisin päästellä muutaman sattuviitanan ja tungin sen vanhan jousen siihen uuteen stefaan.

Se uusi pikkustefa on muuten yhdellä huulella, kun vanhassa oli kaksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos laturin hihnasta irtoaa paljon ryönää, ja tämä menee juorureiistä sisään voi olla että stefa ei tykkää. Pumpussa on siis jouru-reikä sekä ylä- että alapuolella.

Kannattaa siis vastaisuudessa suojata tuo jouru-reikä jos pesee moottoria.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Yhdistin kolmesta eri aiheesta tähän yhteen ketjuun nämä Yanmar vesipumpun stefojen ihmettelyt.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:...Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä.
Tervehdys

Tästäköhän löytyy se selitys miksi kaukoidässä yleisesti tehtaissa käytetään paljon lapsityövoimaa. Pienet sormet ja turmeltumaton hyvä näkö ovat tuolloin eduksi tällaista näppäryyttä vaativissa tehtävissä :? [-X :B-flag:

Oikeasti nuo jouset ovat aika pieniä ja niiden käsittely aikuisen normisormilla haastavaa. En tiedä löytyyköhän tuohonkin jokin ammattikikka, jolla tuosta selviäisi helpommin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erno
kokelas
Posts: 57
Joined: Tue Sep 10, 2013 13:03 pm
Location: Espoo

Post by Erno »

Meillä samanlainen tilanne pumpun kanssa. On itseasiassa vuotanut jo siitä lähtien kun vene ostettiin. Pumppu vuotaa -> kone ja alla olevat putket ruostuneet. Pitääköhän tehdä stefajumppa.. Samalla o-rengas.

Vähän ehkä väärä ketju mutta onko tietoa saako Yanmarin harmaata maalia jostain?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Noi öljyputket pitäisi tosiaan meilläkin jumpata kuntoon samalla. Joku oli tettänyt hydrauliikka-liikeessä kumiset letkut tilalle. Tämä ei vaikuta huonolta ajatukselta mun mielestä.

http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost1929287

Sitä maalia saa varmaan Yanmar liikkeestä. Boat World helsinki lauttasaaressahan on varaosaliike. Itse laittaisin jotain muuta. Epoksimaalia kunnollisen rasvanpoiston jälkeen.

http://shop.toadmarinesupply.com/marine ... ame=engine

http://shorelinesailboats.com/2014/11/f ... ne-engine/

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply