Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Post by Panu »

harald wrote: Sun May 03, 2020 14:05 pm Monellako teillä on tuollainen "sulkuventtiili" ja minkälainen se oikeasti on? Googlailut eivät löydä sellaisia tuotteita, ei ainakaan 8 mm letkuun sopivia. Käytetäänkö tässä vain paloloventtiileitä supistajilla ja toivotaan etteivät päästä ilmaa kiertoon?
Tervehdys

Meillä Annelissa on polttoainelinjaan laitettu palloventtiili, jolla tarvittaessa saa katkaistua polttoaineen syötön koneelle. Tuo venttiili asennettiin samalla kertaa vedenerottajan kanssa. Fyysisesti venttiili on siinä moottorin edessä konekopan reunan takana keskellä. Ainut "kauneusvirhe" sen asennuksessa on, että venttiilin kahvan pitäisi osoittaa nesteen virtaussuuntaan sen ollessa auki, meillä siis vastakkaiseen suuntaan. Venttiilin asentoa en ole katsonut tarpeelliseksi muuttaa.

On tuota venttiiliä käytännössä jopa tarvittu. Mitään ilmavuotoja 30v aikana ei tuosta ole "toistaiseksi" vielä esiintynyt
harald wrote: Sun May 03, 2020 14:05 pm edit: Taidanpa laittaa yhdet jarruletkun puristuspihdit pakkiin niin sillä saa tarvittaessa nesteen valumisen estettyä.
Varmasti toimiva, mutta hieman hankalampi käyttää kuin kiinteästi asennettu venttiili. Lisäksi kun tuota katkoa sitten tarvittaisiin nopeasti, on nuo pihdit kuitenkin jossain "jemma nimisessä" paikassa hukassa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Post by harald »

Totta tuo saatavuudesta hädän yllättäessä. Voisihan ne pihdit laittaa johonkin koukkuun roikkumaan siinä letkun lähellä.

Tuon venttiilin pitäisi olla hetikohta tankin lähdön jälkeen, jotta saat sillä mahdollisen vuodon loppumaan. Lappo syöttää sitä löpöä jos vaikka joku letku, letkunklemmari tai em. vedenerotin alkaa falskaamaan. Sitten on vähän tulkintakysymys pitääkö paluussakin olla venttiili. Monesti paluu loppuu heti tankin sisäpinnassa joten lappoa ei pääse siihen syntymään. Säännöissä sanotaan että "Kiinteässä säiliössä on putkien säiliönpuoleisessa päässä oltava sulkuventtiili, jos säiliö voi letkuvaurion vuoksi tyhjentyä."

Pitäisikö olla webaston letkuissakin venttiili? Sääntöjen mukaan kyllä siinäkin pitää olla...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sasuh

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Post by Sasuh »

Gaiasta löysin hanan heti tankin lähdön jälkeen. Voisiko olla vuosimallihomma, Gaia oli -83?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Post by harald »

Kaikki nämä tällaiset on kyllä jälkeenpäin asennettu. Tuo hanavaatimus on ollut muutaman vuoden jo katsastussäännöissä, sitten sitä ei ollut ja löysin saman säännön taas 2007 säännöistä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply