Sisustuksesta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

pekka
alokas
Posts: 4
Joined: Fri Dec 14, 2007 14:26 pm
Location: Kantvik

Sisustuksesta

Post by pekka » Tue Feb 24, 2009 13:47 pm

Hei

Tässä on alkanut poltella fe:n sisutuksen uusiksilaitto ja tulikin aloitettua se jo viime kesänä. Patjastot meni uusiksi ja sitten siitä innostuneena aloin lastan ja kuumailmapuhaltimen kanssa irroitella sitä muovimattoa sisäpinnasta, rimoja ostettu talvenmittaan läjäpäin ja sahailtukkin oikean kokoisiksi ja siitä sitten nälkä kasvaa jonka seurauksena seuraavanlaisia kysymyksiä herännyt:

a) Osaatteko suositella alumiinisten ikkunapokien valmistajaa/ostopaikkaa? Olen tarjouspyyntöjä lähetellyt googlauksen tuloksista kuuteen paikkaan, vastauksia kasassa huimat 0kpl parin viikon odottelun jälkeen... ilmeisesti ko. alalla pyyhkii niin hyvin ettei kiinnosta parin karmin myyminen?

b) Voisko joku ystävällinen ihminen ottaa kuvia liukuovikaapistojen varsinaisesta kiinnityksestä läheltä, kaukaa sisältä kaapista jne, omassa veneessäni on avohyllyt kummallakin kyljellä ja olis tarkoitus muuttaa ne liukuovillisiksi. Kuvia löytyy kuvagalleriasta mutta ei ihan siitä, että millälailla ja miten nuo liukuovien kartmit ovat kiinni..

c) Syylariprojektin kuvat ovat loistavia ja tuli lämmönvaihdin kyhättyä mallin mukaan ja testattuakin, ei siitä projektista sattuisi olemaan muuta informaatiota kuin nuo kuvat? askarruttaa hieman tuo pakkaskierron pumppu ja paisuntasäiliön mitoitus jne..

ei kai sitä muuta tällä kertaa.. tuli tässä samalla korkattua forumi sitten ihan itse kirjoittamalla!

pekka
alokas
Posts: 4
Joined: Fri Dec 14, 2007 14:26 pm
Location: Kantvik

Re: Sisustuksesta

Post by pekka » Sun Mar 15, 2009 16:49 pm

a) http://www.nic.fi/~gs-sys/ ainoana paikkana josta vastattiin kyselyihin, muilla putiikeilla ilmeisesti menee niin hyvin taantumasta huolimatta, että ei muutaman satasen myynti kiinnosta. Tuonnekkaan en olisi osannut laittaa postia ollenkaan jollen olisi saanut yhteystietoja tutulta.

b) Sain kuvia erään ystävällisen veneenomistajan myynnissä olevasta fe83 veneestä, kiitos hänelle

c) tässä ei edistystä

Uutena asiana hakusessa yritys mikä tekisi rosterihitsauksia, tälläisiinkin putiikkeihin mitä kaivelin viitisen kappaletta laitoin sähköpostilla kyselyä, mutta ei vastausta? ilmeisesti sama homma kuin ikkunapokien tekopuljuilla, että ei jokusen kympin tai satkun työt kiinnosta.. tarttee ottaa paneli & suojus mukaan ja mennä putiikilta putiikille ihan livenä kunnes joku taho kiinnostuu töitä tekemään.

Irrottelin tuon missä sprayhood on kiinni, siihen tarkoitus paneli kiinnittää sopivalla rosteritelineellä, paneli ei saa taipua valmistajan (naps) mukaan kuin 2cm/1M joten haluan varmistua että se ei mene rikki mikäli joku siihen sattuu astumaan tai jotain päälle laittamaan.

http://pekka.hellen.fi/awa/sprayhood.jpg
http://pekka.hellen.fi/awa/sprayhood2.jpg

ihmettelin, että kun ruuvit millä tuo suojus on kiinni siuilta pyöri ja pyöri --> nokkapihdeillä vedin ruuvit pois:

http://pekka.hellen.fi/awa/sprayhood3.jpg
http://pekka.hellen.fi/awa/sprayhood4.jpg

Mureni ihan käsiin kummaltakin puolelta nuo puurimat, tuleepahan nekin uusittua samalla.

Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo » Sun Mar 15, 2009 20:01 pm

Korkkaanpa minäkin foorumin. Kokemuksesta tiedän että metallifirmat on aika nihkeitä sähköpostin käyttäjiä joten uskon että käynti paikanpäällä on paras tapa. Saa heti hinnankin selville. Tietysti voi soittaa ensin että ei tule turhia reissuja. Omassa veneessäni on sisustus täysin uusittu joskus vuosia sitten ja ilmeisesti oikean venepuusepän toimesta. Sen jäkeiset uudet omistajat ovat kyllä jättäneet (myös minä) vähemmän tyylikkäitä muistoja itsestään. Jos olet aikeissa verhoilla venettä uudestaan voin suositella solumuovia eristeeksi rimoitusten alle. Omassani on sitä käytetty ja tuntuu että vene "hikoilee" huomattavasti vähemmän kuin ilman eristystä olevat. Alumiiniset ikkunatkin on mutta valmistajasta ei tietoa.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Mon Mar 16, 2009 10:15 am

Tuossa on "syylari*" haulla löytynyt säie projektista n 7 vuoden takaa:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ht=syylari*

Ja siihen liittyen pumppukeskustelua:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ht=syylari*

Ja hiukan uudempi säie jossa kerrotaan että painejäähdytysjärjestelmä paljasti puhkimenneen kannen:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ht=syylari*

Tuo luukkutallin puulistojen mureneminen on tiedossa täälläkin. Nimim: pyhällä hengellä kiinnioleva meidän veneessä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä » Wed Mar 18, 2009 13:52 pm

Tuossa on "syylari*" haulla löytynyt säie projektista n 7 vuoden takaa:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ht=syylari*


Entisessä Hennulissa / PikkuMyyssä ei ole Pasin patentti lämmönvaihdinta, vaan ihan kunnollinen pentan vanha lämmön vaihdin. Tuo letku viritelmä ei muistaakseni toiminut.

T: Jussi
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Guest

Re: Sisustuksesta

Post by Guest » Mon Mar 23, 2009 13:16 pm

Irrottelin tuon missä sprayhood on kiinni, siihen tarkoitus paneli kiinnittää sopivalla rosteritelineellä, paneli ei saa taipua valmistajan (naps) mukaan kuin 2cm/1M joten haluan varmistua että se ei mene rikki mikäli joku siihen sattuu astumaan tai jotain päälle laittamaan.

Olen nähnyt tuollaisen napsin paneelin kiinnityksen tuohon paikaan ihan sikalla, sopiva paino vaan kuivumisen ajaksi alle jotta taipumaa ei tule liikaa.

Toinen asia sitten on miksi siirrettävä paneeli asennetaan kiinteäksi? Muista ainakin siirtää puomin aiheuttama varjo pois paneelin päältä, kun latausta tarvitset.

Varjo herkästi aiheuttaa paneelin tehon puolittumisen, riippuu siitä missä kohtaa paneelia varjo on. Myös tuo horisontaalinen sijoitus vähentää tehoa.

Itse kokeilen kesällä napsin keskikokoisen paneelin olisko ollut 33W sijoitusta puomiin satamaolosuhteissa ihan kumilenksuilla. Voipi kääntää helposti puolelta toiselle. (Siis jos pysyy paikallaan eikä valahda = riittävän vahvat kumiköydet).

Tuohon luukkutalliin olen rakentanut kesäksi telineen kyoceran 54W paneelille. Teline mahdollistaa paneelin wendaamisen puolelta toiselle n. 45asteen kulmaan. Myöskään tätä ei ole vielä hyväksytty palvelukseen, koska en ole sitä vielä päässyt testaamaan.

Tälläisiä on tullut talven aikana keksittyä, kun parenpaakaan tekemistä ei ole ollut... tuleva kausi näyttää toimiiko.

Vene ei ole fene...

pekka
alokas
Posts: 4
Joined: Fri Dec 14, 2007 14:26 pm
Location: Kantvik

Re: Sisustuksesta

Post by pekka » Mon Mar 23, 2009 13:45 pm

Voihan sen panelin tosiaan pelkällä Sikaflex:llä laittaa kiinni, mutta sitten kun joku sattuu horjahtamaan tai muuten vaan astumaan päälle niin paneli on entinen.. Kiinteäksi olisi tarkoitus se asentaa ja sen verran tukevasti että siihen voi astua päälle ilman pelkoa, että tulee vauriota, paneli meinaan kestää päälle astumista kunhan alusta on vakaa eikä taipumista pääse tapahtumaan. Tuo luukkutalllin kansi on reunoiltaan aika kaareva, sanoisin, että 20cm matkalla 1,5cm on aika lähellä totuutta.

Ideana on itsellä, että paneli lataa akut "täyteen" sinä aikana kun en ole veneellä eli käytännössä viikko aikaa panelin saada akkuihin hönkää. Kukaan ei ole venellä panelia kääntelemässä tänä aikana. Tehon puolittuminen ei haittaa eikä aurinko käsittääkseni suomessa paista kohtisuoraan ylhäältä vaan aina "jostain suunnasta" jolloin masto on se isompi varjontekijä päivänmittaan eikä sille oikein mitään voi.

Nyt jo näillä "auringonpaisteilla" vene kun on vaalean pressukatoksen alla ja panelin laittaa kiinni niin erillinen virta/jännitemittari sanoo panelin antavan 0,2Ah ja latausjänniteen se saa nostettua 14,2V mikä on musta aikamoinen saavutus, vaikka ei tuolla teholla akkuja kovin tehokkaasti latailla, mutta kuvittelisin tilanteen olevan huomattavasti energisempi :) sitten kun on suorassa auringonpaisteessa paneli jolloin jännitteen pitäs nousta speksien mukaan yli 17V ja amppereitakin parikappaletta saada ulos lataussäätimen avustuksella vaikka ei ihan optimaalisin asento panelilla olisikaan. NAPS:n taulukon arvot on jossain äärimmäisen täydellisissä olosuhteissa saavutettu varmasti mutta jos ne ~puolittaa

http://www.napssystems.fi/tuotteet/vene ... eelit.html

ja siitä laskee sitten jollain sopivalla kaavalla paljon akut kerkeis latautua päivässä/viikon aikana.. vai haaveilenko nyt vaan tietämättömänä liikaa? Jääkaappi sekä lämmitin olisi kivalisä retkeilykäytössä, mutta ne vie sen verran paljon sähköä, että ei moisia voi harkita ennen kun on sähkönsaanti turvattu eli saa nähdä miten toimii, mutta joka tapauksessa pelkkää plussaa tuo lisävirrantuoja on jos vertaa siihen, että aikaisemmin ei ole ollut mitään muuta kun kone jota käyttää reissun aikana mahdollisimman vähän, papatusta kukaan kestä kuunnella.

mode edit(hh): poistettu turha lainaus, kun viitataan edelliseen viestiin ei tarvitse lainata koko viestiä.

wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Re: Sisustuksesta

Post by wiljo » Mon Mar 23, 2009 15:02 pm

Anonymous wrote:Tuohon luukkutalliin olen rakentanut kesäksi telineen kyoceran 54W paneelille. Teline mahdollistaa paneelin wendaamisen puolelta toiselle n. 45asteen kulmaan. Myöskään tätä ei ole vielä hyväksytty palvelukseen, koska en ole sitä vielä päässyt testaamaan.

Vene ei ole fene...
Olisiko tuosta kuvaa tai muuta tarkempaa selostusta? Itse hommasin samanlaisen paneelin syksyllä niin myöhään ettei asennusta enää ehtinyt viime kesän reissuille edes ajattelemaan.

Paneeli on ollut nyt koekäytössä pari viikkoa parvekeella. Se on kytketty lataussäätimen kautta 120Ah akkuun josta otetaan virta jääkaapille joka on sisäillä jäähdyttämässä olutta 8). Parvekkeelle paistaa aurinko tällä hetkellä noin 4 tuntia päivässä jos on paistaakseen. Tuo kyllä tuntuu riittävän jos joka päivä paistaa, mutta jos vaikka on kaksi pilvistä päivää välissä niin kaljat on kannettava ulos jäähtymään :cry:.

Samalla on tullut huomattua että kaapissa kannattaa pitää kuormaa eli olutta suhteellisen paljon jolloin se ei lämpene niin nopeasti kun sattuu se sadepäivä. Kerrankin pätevä syy pitää olutta "tarpeeksi" kaapissa :D

Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa » Mon Mar 23, 2009 15:50 pm

Mulla oli paneeli Nahemassa luukkutallin päällä, ja homma pelitti erittäin hyvin. Jääkaappia ja lämppäriä pystyi huoletta käyttämään yli viikonlopun. Akkuina 4x38 ah geeliakut joita n.40w paneeli latasi viikot, ja aina lähtiessä akut olivat täynnä. Jääkaappi tosiaan kannattaa pitää mahd. täytenä jolloin kompura käy selvästi lyhyempiä aikoja, eli aina jos jotain otat, lisää vaikka olutta tilalle :lol: .

Guest

Post by Guest » Mon Mar 23, 2009 16:18 pm

Jep.
Lähinnä kommentoin tuota varjojuttua silleen jotta se on hyvä tiedostaa.

Ja tiedossa oli.

Oma sähkön tarve on juurikin Safire, kylmälaukun kompura, plotteri 0,8A ainakin 4h päällä per päivä... Valot, muksut haluaa kuunnella radiosta Rölliä :)
Akkuja 225Ah ja tavoite koluta saaristomeren luonnonsatamia viikkotolkulla.

Millainen teline sulla on mielessä sille paneelille luukkutaliin, äkkiä ajatellen jos se on ainoastaan kulmista kiinni ja irti luukkutallista ainakin päistä, niin onko siellä sitten joku tuki alapuolella ettei se pääse taipumaan jos siihen kohdistuu joku kuorma?

Joku finnfoam muotoon leikattuna siten että alapuoli on tallin muotoinen ja yläpuoli suora vois olla aika passeli. Kuumalankaleikkurilla tuollainen olisi helppo tehdä... Siihen reunoille vähän rowinkia ja sopivan värinen maali ja valmis. Kasaaminen ja kiinnittäminen sikalla.

Kuumalankaleikkuri:

http://www.jr-hobby.com/phpnuke/html/mo ... cle&sid=32

Tästä saa käsityksen millaisia muotoja pystyy tekemään. Käytännössä rajautuu kaksoiskaareviin.

Tai google hot wire cutter.

Hesassa ainakin lennokkikerhoilla on leikkureita, luulisin heidän avustavan kohtuullista korvausta vastaan. Itse vaikutan Varsinais-suomessa.




Olisiko tuosta kuvaa tai muuta tarkempaa selostusta?

En kyllä pysty tuota omaa telinettä selostamaan, mutta voin ottaa kuvan kun saan sen kuvattavaan kuntoon.

Ideana on jotta paneelin kehys on akseloitu luukkutalissa oleviin kiinnikkeisiin. Nämä akselit on irroitettavia, jotta paneelin jompikumpi reuna saadaan nousemaan irti kannesta ja akseli siirretään panelin taakse tueksi. Yksi kuva kertoisi nyt enemmän kuin tuhat sanaa.

Osat on tehtynä ym. muu valmiina kunhan saisi pressun pois jotta pääsee asentamaan. Näkee mitä muutoksia / toimiiko.

Pitää vielä off topikkina kehaista, koska täältä sen idean sain siitä tuunatusta Naantalista myydystä feneestä jonka sisäkuvia täällä on.

jotta tulipas tehtyä tuollainen laipioon asennettava pöydänjalka, joka mahdollistaa pöydän siirtämisen sivuun ja pyörittämisen akselinsa ympäri 180 astetta. Tuli mukavasti tilaa keskikäytävälle ja jalkatilaa pöydän alle. Vene on 7.98m pitkä ja 2.8m leveä. Eli pieni ja tarvetta oli...

Emäntäkin oli sen nähtyään niin tyytyväinen jotta meinas siinäpaikkassa ryhtyä, jollen olis ehtinyt häthätään sanomaan ettei se sentään sitä kestä...

Guest

Post by Guest » Mon Mar 23, 2009 16:26 pm

Esa wrote:Jääkaappi tosiaan kannattaa pitää mahd. täytenä jolloin kompura käy selvästi lyhyempiä aikoja, eli aina jos jotain otat, lisää vaikka olutta tilalle :lol: .
Olettekos kokeillut jääkaapin lähinnä varmaan arkkumallisen tyhjäntilan osastoimista esim. retkipatjan tapaisella eristeliuskalla jolloin saisi osastoitua ruuat ja höyrystimen omaan tilaansa?

Ajattelin tuollaista kokeilla kesällä, kun rakenne sen mahdollistaa. Vai meneekö näpertelyksi ja selvää energian säästöä ei saa aikaan.

Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Re: Sisustuksesta

Post by Rea » Wed Mar 25, 2009 23:13 pm

wiljo wrote:Samalla on tullut huomattua että kaapissa kannattaa pitää kuormaa eli olutta suhteellisen paljon jolloin se ei lämpene niin nopeasti kun sattuu se sadepäivä. Kerrankin pätevä syy pitää olutta "tarpeeksi" kaapissa :D
Siis meneekö toi selitys muka ihan oikeasti läpi himassa, hih? =D>

Post Reply