Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen

Post by Guest »

Terve,

Tämähän on Suomen 1 GM ihmisten mekka? Osaisiko joku sanoa, mistä kannattaisi ruveta vikaa metsästämään kun tänä kesänä veneemme ympärille on ilmaantunut öljyläikkiä aina kun konetta on käytetty.

Viime kesänä mitään öljyjä ei näkynyt ja tuntuu, että kesän mittaan läiskät ovat kasvaneet. Kone myös ehkä nokeaa normaalia enemmän, mutta mitään valkoista savupilveä, mikä viittaisi kansimurheisiin ei näy.

Kone myös käy ja käynnistyy normaalisti.

Suurkiitokset kommenteista!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko pakoputken ympäristö rasvainen?

Meillä tuollainen pilvi veneen ympärillä, etenkin koneen vatkatessa
tyhjäkäyntiä puolityhjillä akuilla johtui akselitiivisteen vuodosta. Tästä
tihkui rasvaa ulos, joka aika nopeasti teki saateenkaaripilven veneen
takaosan ympäri.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Sitä mietin itsekin toisena vaihtoehtona. Eikös silloin pitäisi myös tulla vettä sisäänpäin? Ainakaan pilssiin asti vettä ei kuitenkaan ole tullut.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Guest wrote:Sitä mietin itsekin toisena vaihtoehtona. Eikös silloin pitäisi myös tulla vettä sisäänpäin? Ainakaan pilssiin asti vettä ei kuitenkaan ole tullut.
Tervehdys

Ei välttämättä. Tuossa tiivistys plokissa on kolme stefaa, joista kaksi tiivistää veteen ja yksi veneeseen päin. Ei tuon sisimmäisen stefan välttämättä tarvitse olla rikki. riittää kun kaksi uloimmaista on.

Onko tuon akselitiivisteen öljykupissa öljyn pinta laskenut? Jos pinta on vajunut on syy selvä, stefat rikki. Jos pinta ei ole vajunut voit harkita myös muitakin syitä... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Uskon myös että pakoputken ympäristö olisi selvästi rasvainen mikäli
koneesta öljyä tulisi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Uskon myös että pakoputken ympäristö olisi selvästi rasvainen mikäli
koneesta öljyä tulisi.
Tervehdys

Joo ja pinta öljyn mittatikussa vajoaisi huolestuttavasti :shock:...
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja jos (palamatonta) öljyä tulee sen verran että vesikin värjääntyy
tai öljyn määrä näkyy vedessä, näkyisi tämäkin kyllä tikussa. Minun
on vaikea uskoa että kone päästäisi palamatonta öljyä lävitseen niin
paljon että sitä ei tikusta huomaisi, tai käynnistä.

Akselinläpivientiteoria on siinä mielessä osuvampi että siitä voi tulla
yksi tippa aivan palamatonta tavaraa. Etenkin satamassa milloin kone
käy joutokäyntiä ja vatkaa vetoakselia tiivisteen sisällä. Tällainen
raaka voiteluainetippa näkyy kyllä vuorostaan vedessä hyvin. Vaikka
pinta öljukupissa ei mainittavasti laskisikaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.

Kone täristää vaihde päällä aika rajusti jos kaasua lisää, ennen kuin vauhti kerkeää kiihtymään. Kun vuhti nousee "kierroslukua vastaavaksi" akselin tärinä loppuu. Siis tärinä tuntuu tulevan enemmänkin potkuriakselista kuin itse moottorista.

Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.

Kiitokset vastauksista!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Guest wrote:Jouduin akselin tiivisteöljyä kertaalleen lisäämään. Enole sen jälkeen edes tarkistanut, mikä tilanne on. Koneella on sen jälkeen ajettu vain n. 20 h ja edellisen täytön jälkeen ainakin 60 h. Olen vaan ajatellut, että öljyä ilman muuta on.
Tervehdys

Normaali kulutus vannasputken tiivisteöljylle on tippa tai kaksi kaudessa. Jos olet joutunut lisäämään, niin on se mielestäni selkeä merkki että kaikki ei ole niin kuin pitää.

Guest wrote: Onnistuukos se stefojen vaihto kuinka helposti? Peukalo kun on aika keskellä kämmentä.

Kiitokset vastauksista!
Asiaa on jo tällä foorumilla "vatuloitu" muutamaan kertaaja sen mukanaan kertyneen tiedon löydät haku toiminnolla. Seuraavassa muutama linkki:
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... annasputki
- http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ight=stefa

Lisää juttua löytyy varmasti, kunhan ryhtyy etsimään erilaisilla hakusanoilla. Eikä stefojen vaihto, niin kamalan hankala ole itse tehdä... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

uusi black jack akselitiiviste

Post by Guest »

Veneessäni, joka ei kylläkään ole FE83, mutta samankaltainen koneen suhteen (Yanmar 1GM, akseliveto, 25 mm akseli ja 38 mm vannasputki), stefaboksi on vuodellut ja otin läpiviennin auki stefat vaihtaakseni. Veneessä on ollut alunperin BMW:n pikkukone ja stefaboksi oli BMW:n. Letku oli aivan öljyssä eli olihan se vuotanut reippaasti. Etummaisen stefan poistettuani hämmästyin, boksi oli puhki stefan alta! Vesillelaskuun on enää pari päivää ja aloitin vimmatun uuden boksin etsimisen. Suurin osa liikkeistä myy eioota, koska 38 mm vannasputki ei ole niin yleinen kuin 42 mm. Pencentran mukaan mm. "Black Jack" ei ole kuin 42/25mm ja ei käy pienemmälle vannasputkelle.
Onneksi veneakselistolla oli uusi Radicen "parannettu Black Jack". Siinä on oma natsa letkulle, jota kautta boksi ilmautuu, ei tarvi puristella. Samoin siinä on "nippa", josta saa puristettua tuubista rasvaa tiivisteelle. Nopeammissa veneissä pitää ilmausnatsaan johtaa osa jäähdytysvedestä, mutta purjeveneissä riittää, että vetää letkun vaan vesilinjan yläpuolelle (vähän kuin stefaboksien öljyletku).

Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa :D

L-4267
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: uusi black jack akselitiiviste

Post by Panu »

Guest wrote:...Katsotaan syksyllä, miten tuo uusi keksintö on pelannut. Moni on kuulemma vaihtanut "Black Jackin" tuohon uuteen malliin. Eihän tuo toki ilmainen ollut, 117 EUR alennuksineen. Toisaalta, ainahan harrastukset maksaa :D

L-4267
Tervehdys

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.

Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Re: uusi black jack akselitiiviste

Post by Guest »

Panu wrote:[Tervehdys

Kiitoksia vinkeistä. Jotenkin uskoisin, että pelkkä stefojen vaihto on edullisempi kuin boksin vaihto. Toisaalta sinulla ei ollut mitään vaihtoehtoa.

Näin yleismaailmallisen lamaantumisen aikana ei liene vaikeaa löytää konepajaa, joka sorvaa vanhan mallin mukaisen boksin. Näin voisi säästää esim jälleenmyyjien katteissa. Mihinkään ryöstöhinnoitteluun ei liene syytä suostua missään tapauksessa.
Morjens

Joo, itseäni toki ruoskin, miksi hommaan piti ryhtyä pari päivää ennen vesillelaskua!! Jos olisi älynnyt (lue viitsinyt) talven aikana tehdä homman, olisi tosiaan voinut hakea hinnallisesti järkevämpää ratkaisua ja laittaa tuonkin rahan fiksumpaan tarkoitukseen (lue bisseen :wink: ). Otetaan tämä opiksi ja ojennukseksi ja aloitetaan kunnostusprojektit jatkossa ajoissa.

L-4267
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Muistaako joku vannasputken stefojen koon?Tässä ne nyt on
1kpl 25.47.10
2kpl 25.35.7

Ja kaikkiin rosteri jouset.
S/Y Aurora
FIN 2775
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re:

Post by asalovuo »

elmo wrote: Sat Mar 14, 2015 20:52 pm Muistaako joku vannasputken stefojen koon?Tässä ne nyt on
1kpl 25.47.10
2kpl 25.35.7

Ja kaikkiin rosteri jouset.
Tietääkö joku ovatko tiivisteet tyyppiä "A" tai "AS" vai jotain muuta?
Attachments
Tiivisteet.JPG
Tiivisteet.JPG (12.43 KiB) Viewed 2990 times
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply