Koitin löytää mun ostoslistaa, mutta löysin vain pumpun stefat ja sitten vuodelta 2004 tuo
https://www.fe83.org/forum/viewtopic.ph ... ilit=stefa
Tuotenumerot 2535 (2 kpl) sekä 2547 (1kpl). Noista minulla ei tietoa että millaisella huulella olivat.
Vaihdoin sittemmin kokonaan toisenmalliseen kokokumiseen tiivisteeseen, nyt pilssi on ollut kuiva eikä akseli hakkaa tähän niin kuin tuolla messingisellä.
Tuo pitää tosin vaihtaa 5 vuoden välein.
Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
Tilasin tuollaisen
Paljonkohan tuon vaihtamiseen pitäisi varata aikaa? Mietin, että jos sen saa tehtyä nopeasti niin veneen voisi nostaa ylös hetkeksi ja jatkaa kautta vielä hieman.
Lähtikö esim. vanha tiiviste tai akselilaippa helposti pois kun vaihdoit tuota tiivistettä Charlottaan? Pitikö vannasputkelle tai akselille tehdä jotakin?
Paljonkohan tuon vaihtamiseen pitäisi varata aikaa? Mietin, että jos sen saa tehtyä nopeasti niin veneen voisi nostaa ylös hetkeksi ja jatkaa kautta vielä hieman.
Lähtikö esim. vanha tiiviste tai akselilaippa helposti pois kun vaihdoit tuota tiivistettä Charlottaan? Pitikö vannasputkelle tai akselille tehdä jotakin?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11034
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Yanmar 1 gm vuotaa öljyä veteen
Katsot vain että akselin päässä ei ole pahoja jäysteitä, tuskin on. Tiivisteen mukana tulee muovinen holkki, jolla suojataan tiiviste sen aikaa kun akseli työnnetään siihen. Nykyään tuosta löytyy oikean kokoinen FEneeseen, eli 25/39 mm. Viitisen vuotta sitten kun ekan kerran vaihdoin tuohon se taisi olla 25 / 41-42 mm ja välitila piti täyttää pätkällä tyhjennysletkua. Nyt tuo menee suoraan vannasputkeen. Kiristä kunnolla. Katso myös että ilmausletku on aina vedenpinnan yläpuolella eikä pääse tippumaan alas pilssiin, tuosta pienestäkin reiästä pilssi täyttyy vauhdilla ja voi aiheuttaa jänniä tilanteita. Kannattaa ehkä laittaa vähän laadukkaampaa letkua ilmausletkuksi, vene kelluu sen varassa.
Joka kevät sitten töräytetään keulimmaisesta pultinreiästä mukana toimitettavaaa vaseliinia. Pitäisi puristella ilmat pois, mutta minä olen luottanut täysin ilmausletkuun.
Laippa irtoaa helposti. Muistaaksei 17 mm pultit, ja ne akselin ympärille kiristävät kuusiokolot. Koko homman suoritin pistopunkasta käsin. Ei tuohon voi saada yli 30 minuuttia uppoamaan (huono sananvalinta). Jos sinulla on kaikki umpiruosteessa niin voi olla pahempi rasti.
Akselia pitää muistaakseni työntää hitusen ulospäin, jotta tiivisteen saa pujotettua paikalleen ja/tai potkurin puoleisen laipan siirrettyä sivuun. Varaudu tähän irroittamalla tai siirtämällä sinkki, ja putsaa ehkä akseli pata-pata tai vesihiomapaperilla että se työntyy P-kannakkeen sisään asennuksen ajaksi.
Jos sinulla on uria akselissa pitää varmaan vähän mallailla että mihin kohtaan asentaa tuon tiivisteen. En tiedä oliko minulla onnea vai mikä, mutta tiivis tuo on ollut koko sen viisi vuotta mitä se tuolla oli. Olisi se varmaan kestänyt kauemminkin, mutta näissä asioissa en halua ottaa betatestaajan roolia ja löytää rajat kestävyydelle iän puolesta.
En asentaisi vene vedessä.
Joka kevät sitten töräytetään keulimmaisesta pultinreiästä mukana toimitettavaaa vaseliinia. Pitäisi puristella ilmat pois, mutta minä olen luottanut täysin ilmausletkuun.
Laippa irtoaa helposti. Muistaaksei 17 mm pultit, ja ne akselin ympärille kiristävät kuusiokolot. Koko homman suoritin pistopunkasta käsin. Ei tuohon voi saada yli 30 minuuttia uppoamaan (huono sananvalinta). Jos sinulla on kaikki umpiruosteessa niin voi olla pahempi rasti.
Akselia pitää muistaakseni työntää hitusen ulospäin, jotta tiivisteen saa pujotettua paikalleen ja/tai potkurin puoleisen laipan siirrettyä sivuun. Varaudu tähän irroittamalla tai siirtämällä sinkki, ja putsaa ehkä akseli pata-pata tai vesihiomapaperilla että se työntyy P-kannakkeen sisään asennuksen ajaksi.
Jos sinulla on uria akselissa pitää varmaan vähän mallailla että mihin kohtaan asentaa tuon tiivisteen. En tiedä oliko minulla onnea vai mikä, mutta tiivis tuo on ollut koko sen viisi vuotta mitä se tuolla oli. Olisi se varmaan kestänyt kauemminkin, mutta näissä asioissa en halua ottaa betatestaajan roolia ja löytää rajat kestävyydelle iän puolesta.
En asentaisi vene vedessä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020