Miksi lukot vaunussa ovat syvältä? Systeemillä on monta etua. Välitys on selkeästi suurempi samalla ploki- ja köysimäärällä, kitkaa on vähemmän, säätö onnistuu muualtakin kuin kiskon pään kohdalta ja vetosuunta on paljon parempi.
Öh, tuota, kyllä se välitys on täsmälleen sama. Esimerkiksi tuossa edellisen veneesi tapauksessa välitys on yhä kaksinkertainen, vaikka se köysi johdettasiin plokin jälkeen lukon sijaan uudelle taittoplokille ja vasta sitten lukkoon. Kitkaa tietysti tulee jokaisesta ylimääräisestä mutkasta.
Lukot vaunussa ovat syvältä seuraavista syistä:
1) Lukko liikkuu levangin mukana. Silloin kun levanki on alhaalla lukkoa on (ainakin joissain virityksissä) melko mahdotonta käyttää tuulen puolen laidalta.
2) Jos levangin säätököyttä ei pidä kädessä, se lojuu jossain sitlooran pohjalla. Yhdistettynä kohtaan 1 säätököyden onkiminen käteen voi olla melkoinen operaatio.
3) "Turhan puolen" lukkoa ei saa avattua köyden avulla tuulen puolelta. (Tjaa, mikä ettei periaatteessa voisi yrittää yhtenäisen köyden viritystä?)
4) Yleensä lukot sojottavat kiskon suhteen hieman etu- tai takaviistoon. Levankia voi siis asennustavasta riippuen käyttää JOKO etupuolelta käsin (gasti) TAI takapuolelta käsin (pinnamies), ei molemmin päin tilanteesta riippuen.
Suurin ongelma keskilevangissa on mielestäni se, että lukkoa joutuu kaivelemaan sieltä keskiveneestä missä se nyt milloinkin sattuu olemaan. Itse pidän siitä, että kun olen pinnassa, puuska hoituu heilauttamalla vasenta rannetta 20 cm reidestäni sivussa, minkä paikan löydän irrottamatta katsettani purjeista. Strooran skuuttaajalta sama onnistuu oli sitten jalat sisällä tai veneen ulkopuolella, lukko löytyy aina samasta paikasta sen kaverin kohdalta, jonka sitä on tarkoitus käyttää.
Nämähän ovat tietysti asioita, jotka riippuvat hyvin paljon veneen sitlooran muotoilusta ja varustuksesta, veneen käyttötavasta ja miehityksestä. Ja omasta mausta myös. Jos esim. cruisailee yksin ja tykkää istua sitloorassa sisällä eikä laidalla, voi ihan erilainen viritys olla toimiva kuin jos pinnamies vaan ajaa ja ylenpalttinen määrä gasteja istuu jalat ulkona. Ja tietysti myös tottumiskysymys, oma viritys tuntuu aina omalta.
Aivan oma asiansa on sitten tämmöiset rimpulalevangit, jotka on vaan liian vanhoja tai muuten vaan paskoja, laakerit lentäny pihalle vuosia sitten tms. Levangissa heloituksen laatuerot todella tulevat näkyviin. Tuollaisia lukot vaunussa -systeemejä olen ajanut sellaisia, jotka toimivat teknisessä mielessä kuin unelma ja toisaalta sellaisia, joita ei käytännössä pystynyt vauhdissa säätämään ollenkaan.
Ville