Levankiin säädöt

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

JoonasV wrote:Terve!

Itse tein levangin säädöt näin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 703_155713

Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.
Tervehdys

Kyllä tuolla levangilla pärjää. Hyvän näköinen ja toimivan oloinen.
JoonasV wrote: Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.

Joonas
Tämä on sellainen lopunajan kysymys, johon ei liene täydellistä vastausta olemassa. Kaikkihan tunnetusti riippuu kaikesta ja olosuhteilla, radalla, muilla kisaan osallistuvilla veneillä jne. on asiassa oma merkityksensä.

Miten itse otan puuskan riippuu mihin olen ajamassa ja mitä ympärillä on. Ratakisan kryssillä "vapaassa vedessä" lyhyessä puuskassa ajan ylemmäksi, sinnehän sitä ollaan pääsääntöisesti menossa. Jos taas ollaan lähellä kääntömerkkiä ja ylös ajaminen ei ole järkevä kurssinvalinta, niin sitten tilanteen mukaan joko levangista tai ison skuutista auki. Hekkiä en lähde ihan heti joka puuskaan nykimään.
Ystävällisin veneily terveisin PR
JoonasT
alokas
Posts: 18
Joined: Wed Mar 16, 2016 13:13 pm
Location: Lauttasaari, Helsinki

Post by JoonasT »

Kaimallakin hyvä ehdotus nuo x-tereme angel -lukot. Nyt täytyy vaan laskea rahoja ja miettiä mihin kannattaa sijoittaa ja kuinka paljon.

Kiitos kommenteista. Tämä yhteisöhän toimii hyvin! :D
FIN2434 - Odelia - 0504861340
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Jos oikein muistan, niin Lisbethissä on uusittu levanki Harkenin kaluilla. Olli korjaa jos olen väärässä. Yritin katsoa Lissun albumista kuvaa, mutten väsyneillä silmillä nyt sitä löytänyt. Muistaakseni Olli kehui levangin hyvää kulkua, mutta samalla manasi säätököysien jumittumista vaunun ja kiskon väliin.
Lisbethissä on Lewmarin levanki, muut osat kyllä aika pitkälti Harkenia.

Image

Levankivaunu on aika reippaasti ylimitoitettu, mutta kun hinta kiskosta vaunuineen ja plokeineen oli satasen luokkaa, niin otin sen mitä sattui löytymään.

Köyden kiilaantumiseen mietin muutamia vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta en ole tehnyt asialle mitään, kun sen kanssa oppii elämään, ja joskus siitä on jopa hyötyä.
Olli Niemi
nikkem
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Feb 27, 2013 22:33 pm
Location: Turku

Post by nikkem »

Vilppuun askarreltiin viime keväänä vanhaan vaunuun modaamalla tälläinen versio. http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album643
S/Y Vilppu, FE83
JoonasT
alokas
Posts: 18
Joined: Wed Mar 16, 2016 13:13 pm
Location: Lauttasaari, Helsinki

Post by JoonasT »

Päädyin sitten vaihtamaan uuden kiskon, koska hintaero vanhan säilyttämiseen verrattuna jäi aika pieneksi, kun sain tuunattua hinnan 417 egeen Prosailorista.

Tässä on se hyvä puoli, että saan kiinnitettyä kaikki rojut kiskolle. Eli poraan nuo kuvassa vielä teipatut plokit suoraan kiinni tuohon kiskoon. Hieman custom-ratkaisuhan tämäkin on, mutta katsotaan sitten keväämmällä kuinka toimii käytännössä. :D

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=levanki
FIN2434 - Odelia - 0504861340
JoonasT
alokas
Posts: 18
Joined: Wed Mar 16, 2016 13:13 pm
Location: Lauttasaari, Helsinki

Post by JoonasT »

Toki olisi siis halvemmallakin päässyt, mutta halusin kuitenkin kokeilla noiden 180 astetta kääntyvien pivot-plokien toimivuutta ja silloin hintaero vanhan kiskon säilyttämiseen olisi jäänyt johonkin 70-80 euron kohdille.
FIN2434 - Odelia - 0504861340
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pro-tip; copy-paste tuo rimpsu joka löytyy joka kuvan alta niin saat seuraavanlaisen thumbnail-linkin kuvaan;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jbeardie
alokas
Posts: 47
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Pfeiffer ja levankiin kiinnitettävä taljajärjestelmä

Post by jbeardie »

Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?

Alkuperäinen levanki on 20mm leveä, mutta forumilta lueskelin, että porukka on ilmeisesti korvannut alkuperäisiä levankivaunuja II-sarjan pfeiffereillä. Onko tämä oletus oikea?

Katselin katalogista seuraavia koodeja:
7770302, 7761402, 7770402
FIN-3119, s/y Janita III
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.

Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kyllä ne ravut kannattaa sinne reunalle laittaa. Kun tuon tekee yhdellä köydellä, saa myös leen puolen lukon nykäistyä näppärästi auki, kun istuu laidalla. Levankivaunussa rapulukot on ihan väärässä paikassa, todella hankala käyttää reunalta.
Olli Niemi
jbeardie
alokas
Posts: 47
Joined: Mon Aug 27, 2012 08:42 am
Location: Espoo

Post by jbeardie »

Cage wrote:Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.

Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.
Kiitos vinkeistä. jos tuo 7770202 istuu hyvin vanhaan kiskoon, niin taidanpa koittaa tämmöistä päätypalaa:
https://www.svb24.com/en/pfeiffer-end-f ... track.html
7770302 + 7770402

Tämä on helpompi asentaa kuin erilliset rapulukot ja plokit reunoille.
FIN-3119, s/y Janita III
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En kokeilisi. Suosiolla rapulukko niin, että sen saa auki laidalta vetäen. Sekä Lee että luun puoli.

Rapulukkojen ja plokien asennushan on ihan niks ja naks. Poralla esireikä, epoksin kera ruuvi reikään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Pfeiffer ja levankiin kiinnitettävä taljajärjestelmä

Post by mihor »

jbeardie wrote:Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?
2:1 on hieman liian vähän. Mulla oli 2:1 välitys vuosikymmeniä, mutta 3:1 on kyllä paljon parempi.

Rapulokot kannattaa tosiaan tuoda laidalle, niin pinnamies voi hoitaa narut laidalla istuen.
s/y Mariko, FIN-2380
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Parempi että köysi lähtee ravulta ylöspäin. Mä ainakin saatan istua levangin etu- tai takapuolella, ja tommonen kiskoon kiinnitettävä sojottaa aina yhteen suuntaan. Plus että köyttä saa hamuta sieltä penkiltä, eikä leen puoli aukea. Mieluummin poistaisin koko levangin kuin laittaisin tommosen.

Taljan välityksessä kolminkertainen on kyllä minimi. Nelinkertainen on mun mielestä vielä parempi.
Olli Niemi
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Traveler position adjustment is not handy when control lines come out of cam cleats in the horizontal plane like with those Pfeiffer parts 7770302 and 7770402. I had a similar setup in the past and it had proven itself as not too good. It's OK only for cruising in light airs. If the wind is picking or you want to add some performance the traveler will begin to limit you.

This Pfeiffer traveler is better (if it fits your rail) - https://www.svb24.com/en/pfeiffer-trave ... leats.html, or "Charlotta-style" setup where cam cleats are installed to coamings - https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... 92009068_G

2:1 purchase it too weak, 3:1 is better.
Post Reply