Viikon Teema: Lapsia Veneessä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Lapsia veneessä?

Vain isä
2
40%
1
1
20%
2
0
No votes
3
1
20%
4+ (huh!)
1
20%
 
Total votes: 5

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Viikon Teema: Lapsia Veneessä

Post by harald »

Laurin innoittamana pistin nyt vähän kuvia meidän järjestelyistä lapsen kanssa.
Ne on Finn Express kuvia albumin alla "Lapsivirityksiä" albumissa.

Tuolla on Linkkien alla linkki Laurin lapsi-veneessä juttuihin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Lapsia veneessä

Post by juhpoh »

Joo, tässä on muutamaan kertaan tullu todettua, että pitikö mennä kiva harrastus (siis seilaaminen) pilaamaan ottamalla kersat (meillä nyt 2, helmikuussa 2003 syntyy kolmas...)mukaan veneeseen. Olisihan purjehtiminen parasta tietty poikamiesporukassa ja sitten hyvänä kakkosvaihtoehtona tulee seilaus vaimon/tyttöystävän (tai molempien :D ) kanssa. Mutta kun olen tälle tielle eli perheenperustamisen kuoppaiselle road-to-ruin -osastolle lähtenyt niin voin vain nuoremmille tai vielä lapsettomille FE-skippereille (miksei muillekin purjehtijoille) todeta, että kaikki mikä ei tapa, karaisee... Tuskan ja henkisen kärsimyksen saturaatiopiste on tullut monta kertaa löydettyä, kun toiselle pojalle pitäisi vaihtaa vaippa, toiselle laittaa ruokaa, huolehtia seilaamisesta kärmeissään olevan vaimon kanssa jne+ym. Mutta voin vakuuttaa, että tuollaisten hetkien jälkeen hyvät hetket(niitäkin joskus on) tuntuvat sitten todella hyviltä! Fe on ollut toistaiseksi riittävän kokoinen 2+2 systeemille, saas nähdä miten 2+3 toimii. Vai haluaisiko joku vaihtaa Fe:n päittäin Swan 40.een? Terv. Juhana Pohjanpalo
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Me taidamme olla samalla tiellä. Ensimmäinen syntyi 5/2000 ja toinen tullee 1/2003.
Eiköhän se mene ensi vuonna vielä kun ensimmäinen on kolmivuotias ja toinen
imetysiässä. Pahin vuosi on kuulemma kun lapsi on kaksivuotinen, liikkuvuutta on jaettavaksi
asti mutta järkeä ei yhtään. No, se nähdään sitten ensi vapun jälkeen :)

Meidän päiväetapit on pakostakin olleet kokoluokkaa <20NM. Lähtö suurinpiirten puoli
yhdentoista aikaan ja sitten syödään voikkareita lounaaksi. Kahdeltatoista päiväunille
ja kolmen, neljän aikaan pitäisi olla jo satamassa jotta toinen vanhemmista voi mennä
riiviön kanssa juoksemaan rannalla tjms sillä aikaa kun toinen tekee päivällisen. On toiminut
yllättävän hyvin.

Kuten Laurin jutussa puhutaan ei kannata kuluttaa purjehdusta loppuun niin ettei perhe
jaksa mukaan enää. Tämä vaatii ehkä pirun-sarvi kipparilta vähän asenteen korjausta, ollaan
perheen kassa lomilla eikä niinkään purjehtimassa. Purjehdus on siinä vaiheessa enää keino
siirtää perheen lomaasunto paikasta A paikkaan B.

Kyllä minä olen monta kertaa nähnyt taittuvan ulos FE-stä viisihenkisiä perheitä.
Meillä on yksi jäsenehdokas jonka olen yrittänyt suostutella mukaan joka on viisihenkisen
perheen jäsen. Hyvin on kuulemma toiminut, tosin ikäeroa oli jonkun verran. Minä en
haluaisi olla kirjaimellisesti samasasa veneessä kolmen kaksivuotiaan kanssa... ;)

Huomasin että teillä oli muuten tuollainen verkko. Ensimmäisenä vuonna laitoin tuollaisen
mutta koska se oli niin hirveä duuni laittaa se verkko siihen ja se ollut oikein "hienon
näköinen" ja liian paljastava niin poistimme sen. Korvasimme verkon sitten lippunaruilla
jotka vedettiin jalkalistasta ylimpään mantookiin ja takaisin keulasta perään. Aivan riittävä
estämään pienokaisen putoamisen.

Tuo verkko ei oikein sovi silmään kisatessa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Lapset ja turvallisuus

Post by juhpoh »

Joo, Harald, laitoin verkon heti keväällä 2000 kun veneen hommasin. On ehdoton- eikä vain lasten kannalta, kyllä esim. purjepussit, fendarit ym. kama pysyy aika huoletta kannella verkon suojissa. pojille hommattiin Crewsaverin hightech-liivit, turvavaljaat, jossa lenkki selässä integroituna- Suolaisen hintaiset, mutta tuossa paikassa ei voi mielestäni säästää. Niin, siihen metallilenkkiin olen laittanut molemmille vesseleille koyden, jossa on haka päässä. Sit vaan toinen pää sitlooraan- mulla on levangissa etupuolella metallilenkki tähän tarkoitukseen. Köyteen tietty sen verran pituutta, ettei pojat pääse laidan yli. Voipi huoletta jättää esim. rantautumisen ajaksi.
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meilläkin on ollut köydellä kiinni tenava useimmiten. Toinen hyvä keino
on antaa tenavalle kulho karkkia, istuu sen 15 min todella hiljaa ja tarkkaille
posket lommolla mitä tapahtuu rantautuessa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Hobo
alokas
Posts: 3
Joined: Thu Nov 21, 2002 12:26 pm
Location: Raisio

Lapsiahan ne on lemmikitkin

Post by Hobo »

Hyvä aihe, tämä lapset ja veneily. Ei vaan ole vielä omalla kohdalla ajakohtaista, mutta mielenkiinnolla kyllä luen mitä aiheesta keskustellaan. Oman käsitykseni mukaan nykyinen H-vene menettelee niin pitkään, kunnes lapsi pääsee omin avuin lootaan ja siitä periaatteessa aina kannelle ja mereen. H-veneessä kun ei tunnetusti ole man- eikä baby-tookeja.
Sen sijaan koiran kanssa purjehduksesta on kokemuksia, ja kuten otsikossa totean, laitan ne tänne. Koira on viihtynyt veneessä hyvin, nukkuu joko jalkopäässä kuten kotonakin tai sitten yksin keulapiikissä, jos sattuu itse nukkumaan pistopunkassa. Purjehdittaessa makaa levangin alla, ellei hauku ohiajavia veneitä. Satamassa osaa tulla omin nokin veneestä, kunhan vene on riittävän lähellä laituria. Ei anna nostaa itseään veneeseen, vaan minä hyppää ite. Rodultaan se on pitkäkarvainen collie, jonka kyllä siivotessa huomaa, ja H-veneen piti olla pieni. Tykkää vahtia venettä joko peräkannella maaten tai sitten kiertää maston kautta valvontakierrosta.
FEssä minua on askarruttanut pitkään, miten se sopii lemmikkien kanssa purjehtimiseen. Keula tuntuu aika korkealta, joten koiralle pitää tehdä oma lankonki, jota pitki se pääsee veneeseen. Olen nähnyt sellaisia käytettävän menestyksekkäästi.
Ja loppuun vielä kiitokset hyvistä sivuista, H-liiton sivuille voisi kyllä parikin asiaa kkopioida näiltä sivuilta.....
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lapsiahan ne on lemmikitkin

Post by harald »

Hobo wrote: aina kannelle ja mereen. H-veneessä kun ei tunnetusti ole man- eikä baby-tookeja.
Voihan sen koiran, kuten lapsetkin köyttää kiinni purjehtiessa. Alle 2v lapset ovat meillä
köydellä kiinni aina kun vene liikkuu ja satamassa lapset pitävät aina pelkkarit päällä
FEssä minua on askarruttanut pitkään, miten se sopii lemmikkien kanssa purjehtimiseen. Keula tuntuu aika korkealta, joten koiralle pitää tehdä oma lankonki, jota pitki se pääsee veneeseen. Olen nähnyt sellaisia käytettävän menestyksekkäästi.
Ainahan voi kiinnittyä perä edellä laituriin med-style ;) Laakonki olis varmaan koiralle ok.
sellainen kaksi vierkkäistä lautaa, listoja poikki antaamaan pitoa sekä koukku joka tulee
pulpitin syvennykseen. Onneksi FE-ssä on edestä avoin pulpitti...
Ja loppuun vielä kiitokset hyvistä sivuista, H-liiton sivuille voisi kyllä parikin asiaa kkopioida näiltä sivuilta.....
Kiitos, toivottavasti sivut ovat sellaiset että porukka jaksaa tulla uudestaan pitkän talven
aikana. Saadaan sitten toivottavasti "oikeeta" kerhotoimintaa aikaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Lapsijärjestelyt veneessä

Post by juhpoh »

Laitoin kuvagalleriaan Sea Legs:in lapsijärjestelyjä. Vilkaiskaa joutessanne ja kommentoikaa vapaasti.
Juhana
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä vinssejä sulla Juhana on? Näyttävät olevan kromattuja ainakin...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Jos en nyt ihan pieleen muista, niin vinsseissä lukee "Andersen", jep ovat kromattuja. Tarkistan asian, ja korjaan jos meni väärin.
Voisivat/saisivat olla ehkä vähän järeämpiä. No, onpa noilla pärjätty, joten eivät ole ihan ensimmäisenä vaihto/hankintalistalla.
Juhana
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oho! Joku on satsannut, noita Andersenin vinssejä pidetään hieman vinssien mersuina...Onnittelen :)

Meillä on hakusessa Harken two-speed 32-set. Ovat aika isot tuohon veneeseen mutta
halvalla kun sais..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Hobo
alokas
Posts: 3
Joined: Thu Nov 21, 2002 12:26 pm
Location: Raisio

Lapset ja veneen vaihto

Post by Hobo »

Laitan vielä tänne sen anekdootin viime vuoden Meri Kutsuu näyttelystä. Joka piti kertoa alunperinkin.... :)
Juttelin meinaan siinä meidän pursiksen osastolla entisen työkaverin kanssa, joka taas on aktiivisesti mukana retkipurjehdusjaostossa, vähän siihen tapaan, että varmaan pian täytyy vaihtaa venettä, jos lapsiakin alkaa tulla ja sitä rataa. Kyseinen rouva oli kuitenkin vähän hölmistyneen näköinen, ja totesi, ettei sen tähden tarvitse venettä vaihtaa, lapset kyllä oppivat kulkemaan siinä veneessä missä kulloinkin ovat ja kertoi heti pari esimerkkiä, miten se ja se oli pienenä poikana juoksennellut edes takas H-veneen sivukansilla ilman sen suurempia ongelmia. Pari kertaa kyllä oli vetteen pudottu, mutta aina oli joku nostanut pellareista takaisin, jos ei itse päässyt uimaan rantaan. Ittelläkin on samanlaisia muistoja faijan moottoripaatista, jonka sivu kannet olivat paljon kapeammat kuin Hoossa. Eli lasten takia ei TARVITSE vaihtaa venettä, mutta kyllä se on mun mielestä ihan yhtä hyvä tekosyy, kuin joku toinenkin. Varsinkin, jos sen saa helpommin hallituskäsittelyssä läpi.
Post Reply