Mitä volvon jälkeen?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Mitä volvon jälkeen?

Post by alma »

Olisi hauska kuulla, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet, kun Volvot , MD5c+120S,ovat väsyneet. Oletteko vaihtaneet myös vetolaitteen? Sole-mies ehdotti,että vetolaitteen voisi kunnostaa, Sole sopisi välipalojen kanssa vanhaan vetolaitteeseen. Vai onko kannattavaa ottaa koko paketti uuden vetolaitteen kera? Lombardini? Uusi Volvo taitaa olla iso (ja painava) ahtaaseen koloon.
Yanmarin uusimisesta täällä on ollut hyviä tarinoita mutta volvo-miehet ovat olleet vaiti.
antti
s/y Alma,FIN-2754
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se Solé on kai helpoin kun niillä on laipat valmiina olemassa. Fiona X albumissa
on kuvaa miten naitetaan Volvon 110S vetolaitteeseen.

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=Projekti

Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.

Itse pidän tuota Lombardinia parhaimpana, moderni kevyt ja virtaviivainen alaosa.
Konehan painaa kakspyttyisenä ja makeavesijäähdytyksellä saman kuin 1GM.
Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä
suomesta 8500¤ hintaan...Ruotsista olen saanut tarjouksen myös, joka edellytti
vanhan antamisen vaihdossa. Se oli samaa luokkaa mutta jos vanhan saa
myytyä itse pääsee kyllä tuntihinnoille hakemalla tanskasta ilman selllaista
sitoutumista. PikkuLombardinissa on muuten nykyään ihan oikea ulkopuolinen
laturi eikä vauhtipyörässä kuten ekoissa malleissa.

http://www.fred-rasmussen.dk/pics/252.pdf

edit: Ehkä se volvon kunnostaminen on kuitenkin järkevin, onhan se tasaisesti
ja hiljaisesti käyvä hyvä peruskone.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja Yanmar 1GM SD-20 vetolaitteella on noin 5700¤ englannissa:

http://www.frenchmarine.com/Product.aspx?PID=93&CID=18
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

NF-sivuilla ruotsissa on tosi hyvä yhteenveto moottoreista tässä kokoluokassa.
Kannattaa selailla sivustoa hartaasti:

http://nf.broach.se/motorer

Tuolla Yanmar sivulla: http://nf.broach.se/motorer/yanmar sanotaan että tanskasta
saa kitin millä 1GM SD-20 uppoaa Volvon MD110/MD120S asennuspetiin:
Danska KKE Motorer har tagit fram en metod för att montera GM10 och 2YM15 på samma glasfiberbädd som Volvo Pentas 110S- 120S och 130S-drev är monterade på. Man har kit för både MD5 och MD2010 så man kan hyffsat enkelt montera en Yanmar. Läs mer här. Mycket intressant för oss MD5 ägare.
http://www.kkemotorer.dk/pdf/Yanmar%20p ... -%20VP.pdf

Tuolla kkemotorer.dk sivulla on 1GM/SD-20 samanhintainen fred-rasmussen:in
Lombardinin kanssa. Tässä tapauksessa ottaisin kuitenkin lombardinin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

Jopas oli mainio yhteenveto NF-sivuilla! Enempää ei voi toivoakaan.
antti
s/y Alma,FIN-2754
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Täällä saa sitten miettiä ääneen :) Muitakin kiinnostaa perustelut ja tunteet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.
Eikös tuolle vanhalle Volvolle ilmoiteta 9,5 hp@3000rpm, eli aika liki samoihin menee. Muistaakseni Veneakselistosta suosittelivat Volvon vetolaitteelle juuri tuota kuristettua, jotta ei menisi ropelli vaihtoon. Tossa MD120S:ssä taisi olla aika jyrkkä välitys vakiona.

Betaan vaan maksaa se vetolaiteadapteri suunnilleen saman minkä merivaihde ja laippa akselivetoon, eli hinta on suunnilleen sama jollei kalliimpi kuin akseliin. Melko hintavaa patarautaa se simppeli adapterin rinkula.
Olli Niemi
alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma »

No nyt löytyi Volvon manuaali. Volvo kiertää Ihan niinkuin Olli kirjoitti 3000r/min, että Beta sopisi sen puolesta,potkuriinkin. Aina alkukaudesta mietityttää,miten kone toimii, loppukaudesta siihen alkaa taas luottaa...
antti
s/y Alma,FIN-2754
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Sähköä?

Post by FE-Sillanpää »

alma wrote:Olisi hauska kuulla, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet, kun Volvot , MD5c+120S,ovat väsyneet.
Tässä kun syyshuoltoaika taas lähenee, käy mielessä että olisikohan seuraava voimanlähde sähkömoottori (Siis 1GM10:n väsyttyä, joka ei tosin ole kai lähiaikoina kun kansi on uusittu tällä vuosikymmenellä). Kun miettii kuinka äärimmäisen harvoin sitä ajaa oikein pitkää legiä koneella... ja kun niitä harvinaisuuksia varten voisi olla esim vain 1 kW:n pikku bensa-aggregaatti (jotka ovat nykyisin tosi pieniä ja näppäriä)... Mutta toki, se olisi Projekti isolla P:llä eikä vain koneen vaihto ja sovitus.

Jos joku kehittäisi akun, joka on kuvattu yhdessä Paasilinnan romaanissa, niin ei tarvitsisi edes miettiä :-)
Hannu
alokas
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 11:42 am
Location: Espoo

Post by Hannu »

Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Hannu wrote:Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.
Juu, ei se varmaan erikseen siinä laskussa näy. Akselivetoisessa vastaavasti hintaan kuuluu merivaihde ym. hilppeet. Sitä vain tuolla kalliilla hinnalla tarkoitin, että oman logiikkani mukaan vetolaiteversion pitäisi olla halvempi, kun merivaihteessa on sentään aika monta liikkuvaa osaa verrattuna siihen adapteririnkulaan. Kai se vaan sitten on niin, että Technodrive syytää noita vaihteita liukuhihnalta, ja tuon juuri tähän tarkoitukseen valmistetun valurauta-adapterin menekki on pieni...
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä suomesta 8500¤ hintaan...

Turussa on sellainen firma kuin Mepratuote joka tuo maahan näitä lombardineja. Ostin sieltä aikanaan 702:sen mikä naitetiin V-P 120S vetolaiteeseen. Oli kuulemma eka lombardini kun pistetiin kiinni 120S:ään.

Moottori toimi moitteetta ja kävi todella hiljaisesti.

Sen veneen myin pois ja nyt kyselin taas uutta konetta eri veneeseen (ei ole Fe83)ja heittivät puhelimessa 502m + sd + peti + mittaripaneli 6600¤.

Pelkkä kone ilman vetolaitetta ei ollut hirveesti kalliinpi, mutta siinä toki säästäis taittolapapotkurin hinnan

Kannatta meinaan kysäistä jos tilaus Tanskasta tulee ajankohtaiseksi.


http://www.mepratuote.fi/


AkiK
Guest

Post by Guest »

Kampanja hintoja, vielä hetken?

http://www.fred-rasmussen.dk/marine/motor/lombardini

joko joku sortuu...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11034
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oho, noin 5700¤ SD-paketista ei ole paha ollenkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Tapimerista löytyy edullisia koneita, mutta en tiedä, miten saa liitettyä vetolaitteeseen.

http://www.tapimer.fi/tarjoukset/

Myös Turusta Hannulan Jarilta löytyy hyllystä uusi 1GM 10 varmaankin neljän tonnin pintaan. Lähetän puh.numeron jos tarvitset
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply