harald wrote:Millä perusteella on MKL muuten varannut itselleen oikeuden hylätä muualla yhteisöalueella hyväksyttyjä kulkuvaloja?
Ei kai ne olekaan (lähdelinkkejä en nyt jaksa kaivaa, ne läytyy aiemmista threadin postauksista)
13. Hyväksyminen
Sen valtion asianomaisen viranomaisen, jossa alus on rekisteröity, on hyväksyttävä lyhtyjen ja merkkikuvioiden rakenne sekä lyhtyjen asennus alukseen.
Suomessa katsotaan, että sähköiset kulkuvalot, tulee olla Merenkulkulaitoksen hyväksymät tai niissä on oltava jonkin EY-maan merenkulkuviranomaisen hyväksyntämerkintä .
Biltsun yhdistelmävalo on ruotsin sivujen mukaan hyväksytty siellä =? hyväksytty Suomessa.
Ihmetyttää tosin miksi suomen paketissa? lukee vain alle 12m ja toisaalta miksi biltsu on turhaan (maksua vastaan?) hyväksyttänyt noi muut valot MKL:llä jos ruotsin hyväksyntä riittää. Jossakin oli kylläkin mainittu että jos valo on muualla hyväksytty niin MKL:lle piti toimittaa hyväksyntäpaperit tms. jotta valoa saa myydä täällä.
Tähän pätee sama mitä sanoin aiemmin lämppäristä kysellessäni.
I'm still confused, but on a higher level!