Sähkönsäästö-valaistus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

tarjoushintoja

Post by FE-Sillanpää »

Tänään postiĺaatikkoon ilmestyneessä tarjoustalo/robinhood ym. esitteessä oli 5-ledinen pitkulainen mustakuorinen lukuvalo 3xAAA-paristolla hintaan 2,99 euroa.

Eipä ole hinnalla pilattu tuokaan, Mainostekstissä se oli "yleisvalo" mutta eiköhän sekin ole sentään aika kapeakeilainen yleisvalaistukseen. Näillä hinnoilla valoja raaskii lätkiä sinne tänne,jos vain ulkonäkö kelpaa. Tämä malli näytti melkein siltä, että se sopisi FE:n alkuperäisten valojen tilalle... vaan ehkäpä valokeila on niin kapea että paree laitella vaan edelleen lukupaikkoihin ja kaappiin.
vv.vv

Ledivalot

Post by vv.vv »

Asensin omaan veneeni keulaan lähes vastaavan virityksen B-teman valoista. Kun kytkin valot sarjaan, Webaston ollessa päällä, valot värisivät omituisesti. Vaihdoin rinnankytkentään ja ongelma poistui. Ilmeisesti aika rajoilla mennään jännitteen suhteen sarjakytkennässä. Tuleeko ongelmia jos akun napajännite laskee.. Ei toivoisi ainakaan kulkuvalojen hyytyvän ensimmäisenä.
harald wrote:Perjantaiillan asennussession tuloksia:

Image

Kohtuuvaikea asentaa, sillä kulkuvalon johto tulee epäkeskeisesti ulos, ja sen
vetäminen toista kautta on aika vaikeaa sillä tilaa asennuskehikossa ei ole johdon
vetämiseen toista kautta. PIkkaisen sai säveltää ja porailla kehikkoa, mutta nyt
ne istuvat hyvin. Harmi että alkup. pellin yksi pistehitsi ratkesi tuossa, pitänee
hoitaa sitten samaan aikaan kun teetetään kaidetolppia ja perän pulpitti.

Nuo keulassa olevat ovat siis kytketty sarjaan. Löysinpä sokeripalan myös
ankkuriboksita(!) ja vedin siis nyt tuolla lamppujen mukana tulleella johdolla
jatkon keulapiikin hyllylle. Ihme että alkup. kulkuvalo on toiminut noinkin hyvin.

Johtojen uusintaveto oli myös haastavaa, molempien keulavalojen johdot
eivät sopineet pushpitin ja kannen reiästä, vaan jouduin juottamaan sarja-
kytkennän melko lähelle valoja, kolminkertaisen kutistesukan ja rasvan
suojaamana. Perän johdon vetäminen oli hiukan helpompaa.

Perävalo yksinään vei 1,4A, eli arvatenkin keula+perä yhdessä luokkaa 2,8A.
Nämä LED-valot vievät 0,1-0,2A (skaala mittarissa ei riitä, arvaan siis että
luokkaa 0,15A eli 20:s osa alkuperäisestä). Jos siis 0,15A niin se on tuhannes-
osa akuston nimelliskapasiteetistä!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ledivalot

Post by harald »

vv.vv wrote:Kun kytkin valot sarjaan, Webaston ollessa päällä, valot värisivät omituisesti.
Hmm, kokeilin silloin sisävalot, läppäri ja lämppäri päällä eikä värissyt. Ajattelin
samaa, että kynnysjännite menee lähelle ainakin speksien mukaan mutta
hyvin toimi minun tapauksessani. Onnekas?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Niin tuossahan vaikuttaa akun kunto, käytettyjen liittimien ja kytkimien laatu sekä tuotehajonta, jonka johdosta se jännitteen jakokaan ei sarjaankytkennässä välttämättä mene ihan tasan. Mutta varmaan se rinnankytkentä on turvallisempi, jos haluaa käyttää Webastoa ja kulkuvaloja samanaikaisesti. Pelkää LED-kulkuvaloa akku varmaan jaksaa polttaa 'riittävän kauan'.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

...onko muuten akkukengät puhtaat, siinä voi tulla jännitteenalenemaa kun Webasto ottaa virtaa akusta?
vv.vv

valot

Post by vv.vv »

Voi olla että koko veneen "sähköverkko" värisi kokeiluhetkellä. En huomannut tarkkailla muita valoja. Akku oli jo aika tyhjä. Ongelma kuitenkin hävisi kun muutin kytkennän. Sattumaa?
Jan

Post by Jan »

Ruotsin Biltemasta saa nyt tällaisia:

Image

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=155231

-Jan
Guest

Post by Guest »

Jan wrote:Ruotsin Biltemasta saa nyt tällaisia:
Saa sitä Suomenkin Biltemasta, ainakin luettelon mukaan 54 euroa. Samoin on melko suuri valikoima erilaisia LED- ja loisteputkivalaisimia sisälle.

Joakim
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Vaikka tämä saitti ns. "henkinen kotini" onkin :D , niin olen FE:n jälkeen hankkimaani veneeseen kaikenlaista laittanut, josta juttua löytyy täältä.
http://targailua.blogspot.com/
Ledeistä sisäkäyttöön on juttua myös...
http://targailua.blogspot.com/2009/01/v ... heheh.html

T:Esa
Guest

Post by Guest »

Suomessa myytävässä versiossa lukee, että yhdistelmävalo on hyväksytty alle 12 m aluksiiin, elikä saaristoon. Muut vastaavat Bilteman valot hyväksytty alle 20 m aluksiin, elikä avomerikäyttöön (1 ja 2 luokka).
Kari
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Anonymous wrote:Suomessa myytävässä versiossa lukee, että yhdistelmävalo on hyväksytty alle 12 m aluksiiin, elikä saaristoon. Muut vastaavat Bilteman valot hyväksytty alle 20 m aluksiin, elikä avomerikäyttöön (1 ja 2 luokka).
Kari
Mihin tämä että "alle 12m valot eivät kelpaa 1 ja 2 luokkaan" perustuu? Ainakaan -09 katsastajan ohjeesta en sellaista löydä.

EDIT: Löysin tällaisen Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta. kohdasta "22 sääntö. Valojen näkyvyys"
b) Pituudeltaan vähintään 12 metrin mutta alle 50 metrin aluksessa:

-- mastovalo, 5 meripeninkulmaa; paitsi pituudeltaan alle 20 metrin aluksessa 3 meripeninkulmaa;

- sivuvalo, 2 meripeninkulmaa;

- perävalo, 2 meripeninkulmaa;

- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;

- valkoinen, punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.

c) Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa:

- mastovalo, 2 meripeninkulmaa;

- sivuvalo, 1 meripeninkulma;

- perävalo, 2 meripeninkulmaa;

- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;

- valkoinen, Punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.
Tämän mukaan esim. Clas Ohlsonin ledivalot kelpaavat jopa 50 metriseen alukseen koska lampussa on merkintä "COLREG 2 MILE"
Paketissa tosin sanotaan <12m.

Olisiko kellään heittää faktaa pöytään?

//Tomppa
Guest

Post by Guest »

Muistelisin, että 10W hehkulamppu on pienin jota saa käyttää kulkuvaloissa ja juuri tämä wanhanaikainen vatteihi eikä valotehoon perustuva sääntö on se ongelma.

Jarno

p.s. korjatkaa jos muistin väärin
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Clas Ohlsson tarjous:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2044

Tuo 10W tulee vesiliikennelaista (?), joka siis pohjautuu Colreg-sääntöihin. Niissä puhutaan vain näkyvyysvaatimuksista, eli montako mailia kulkuvalon pitää näkyä tietyissä olosuhteissa.

Kun ollaan eletty hehkulamppujen kanssa 100 vuotta, ja ylikin on selvää että muunnostaulukko lumen <=> wattimäärä on eräällä tavalla muodostunut standardiksi.

Mutta mikään sääntö ei tietääkseni sinänsä ota wattimääriin kantaa, ainostaan näkyvyysvaatimuksiin.

Kts. myös LED-kulkuvalo ketju:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=539

Ja etenkin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... rt=15#9921 viestiin:
Tuosta löytyi viimein finlex palvelusta tietoja valojen vaatimuksista:

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 7/19770030

Jos lähdetään siitä että veneen tulee olla katsastettuna luokkaan 2, niin
näkyvyysvaatimus on mikä? 22 c) sanoo
"Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa ... - sivuvalo, 1 meripeninkulma; ...
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;"
Jos Jarno on nähnyt säännön, jossa sanotaan että 10 W mainitsematta mitään muuta niin olisi kiva tietää mistä säännöstä on kyse. Periaatteessa meillä on lakeja, jotka nämä asiat määräävät. Muut ovat sitten enemmän tai vähemmän ohjeistuksia.

Sitten jos menee avomerikisoihin, joissa on voimassa ISAF special regulations turvallisuusvaatimukset, niin niissä voi olla kovemmat vaatimukset kuin tuossa em. "alle 12 metrin" aluksissa.

http://www.sailing.org/1930.php

http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 345%5D.pdf (OSR cat 3, itämerellä tyypillisesti käytössä oleva offshore ja GR-kisoissa)

Code: Select all

3.27.3 Navigation light intensity
       TABLE 11
       LOA                 Guide to required minimum power rating for an
                           electric bulb in a navigation light
       under 12 m          10 W
       (39.4 ft)
       12 m (39.4 ft)      25 W
       and above
Huomaa, että kyseessä on "guide", eikä näin määräävä. Ja se on myös sidottu "bulb" eli hehkulamppuun.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Homma menee niin, että koko kulkuvalon lamppuineen pitää olla hyväksyttyä mallia. Luetteloista löytyy yleensä maininta mitkä merenkulkuviranomaiset ovat hyväksyneet ko. kulkuvalon millekin alusluokalle. Sitä en tiedä kelpaako italialainen hyväksyntä Suomessa.

Joissain on pakko käyttää 18 tai 25 W polttimoa, toisissa riittää 10 W ja ainakin yhdessä 7 W. Uskoisin, että 5 W Krypton tms. polttimonkin voisi saada hyväksyttyä, mutta en tiedä yhtäkään tuollaista. Hyväksyttyjä LED-valoja alkaa jo olla mukavasti.

Tässä aika suuri kasa erilaisia kulkuvaloja: http://www.trem.net/pdf/MarEst2009/105-128.pdf

Kaikkia Trem-tuotteita saa Maritimilta joko hyllystä tai tilaamalla (ilman lisäkuluja muiden toimitusten yhteydessä).

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ihan hyvä linkki edellinen, mutta edelleen kaipailen sellaista mastovaloa, joka olisi max 10 mm paksu "led-rima".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply