Kansiluukusta ja vinsseistä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Kansiluukusta ja vinsseistä

Post by alma » Tue Aug 05, 2008 15:19 pm

Uutta kansiluukkua olen harkinnut hankittavaksi. Vanhan houdinin voisi vaihtaa uuteen houdiniin, mutta saavuttaako muun merkkisellä/toisenlaisella luukulla jotain etua? Charlottan luukusta löytyikin juttua,mutta mitä muita luukkuja olette asentaneet?

Uudet isommat vinssit ovat harkinnassa myös, jotta muutkin,kuin ne, jotka ovat pienenä pudonneet pataan, saisivat kepeästi vinssattua genuan sisään.
Mikä olisi sopiva koko? Charlottassa Harken32 ?. Mitä muita vinssejä teillä on feneissänne?
antti
s/y Alma,FIN-2754

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Aug 05, 2008 17:46 pm

Jossain Sailing Today lehden mainoksessa mainostetaan tuota
Gebo Flushline luukkua nimenomaan suunniteltu korvaamaan houdinia.
Itse en laittaisi houdinia enää, vaan nimenomaan tuota Geboa.
Gebossa on valoaukko ja samalla myös kulkuaukko merkittävästi
suurempi. Ja sitten se on tiiviimpi ja sen saa auki ja kiinni ulkoa.
Luukku istuu kyllä koloonsa niin hyvin että luulisi että vene on
rakennettu luukun ympärille, eikä päinvastoin. Suosittelen siis geboa.

Helsingholmissa bongattu FEne oli varustettu tuolla, ehkä tämän
forumin lurkkeri, en tiedä. N. 300¤ näyttää olevan tällä hetkellä
tuo 560x560 luukku.

Vinsseistä sanoisin että Andersen tai Lewmar 16 two speedit olisivat
sopivat. Nuo 32'et Harkenit mitä meillä (ja paksussa myyssä) on ovat
herkkiä kulumaan liukkaiksi, ja omasta mielestäni ottaisin ennemmin
pienemmän rummun voiman kuin suuremman nopeuden. Noilla
32'illa riittää kyllä nopeus vallan mainiosti mutta hienosäätöä varten
saisi olla kokoa pienemmätkin. Me löysimme nuo 32'et rompe-
torilta, ehkä jostain löytäisi käytettyjä two-speed 32'ia?

Andersen 16 2-speed 359¤/jkpl (svb.de). Elämä on. Ehkä
jenkeistä kannattaisi tilata päivän dollarikurssilla? Tai onnella
ebay'stä?

edit: Ja lisbethissä on gebo-luukku:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P3010590
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

jaoksman
alokas
Posts: 39
Joined: Sun Jun 04, 2006 16:52 pm
Location: Turku

Post by jaoksman » Tue Aug 05, 2008 21:39 pm

Katariinaan asennettiin myös tuollainen Gebon flushline luukku.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=HPIM0805

Gebo taitaa olla edullisimpia vaihtoehtoja korvata tuo vanha Houdini, eikä
asennus ollut kovin hankalaa. Tilasin omani svb:ltä
Tiivistykseen käytin Sikan lasitussilikonia.

Hyvin mielestäni istuu ja pelittää

t. Jari

Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa » Tue Aug 05, 2008 23:05 pm

Nahemassa on Vetuksen luukku, ei ihan niin matalaprofiilinen kuin Gebo, mutta sopii hyvin ja kestää ajella kovaakin keliä aika hyvin tuuletusasennossailman pelkoa vuotamisesta.
Anyway vaihto uudentyyppiseen luukkuun on yksi kannattavimmista investoinneista.



T:Esa

alma
kokelas
Posts: 146
Joined: Thu Oct 09, 2003 10:14 am
Location: Uusikaupunki

Post by alma » Thu Aug 07, 2008 21:16 pm

Löytyi Lewmarin katalogeista komposiittirumpuinen 12ct. Samat dimensiot näytti olevan kuin 16:ssa. Onkohan kellään tämmöisestä kokemusta tai näkemystä? Aika paljon huokeampi on ainakin, kun mikään vastaava esim alumiinirumpuinen
antti
s/y Alma,FIN-2754

Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä » Fri Aug 08, 2008 02:07 am

Terve vaan Antti. Meillä PIKKU MYYSSÄ on siis nuo Hassen mainitsemat Harkenin 32:t, Pasi oli ajattanut niihin uudet karhennukset. Minä taidan olla käyttänyt niitä veneessä enemmän kuin Pasi, ja olen todella pitänyt niistä.
T: Hangon myrkystä rikkinäisellä tuulimittarin anturilla selvinnyt, oli 32m/s raukalle liikaa.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Arkki
luti
Posts: 662
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki » Tue Aug 19, 2008 11:10 am

Keulaluukuista vielä - Houdini lähtenee muille maille Arkistakin viime sunnuntain pitkän kryssin ja purjeiden sekä tyynyjen kuivattelun innoittamana.
Gebo flusline ilmeisesti suosituin vaihdettu ( hinta svb.de n.300¤ + sisäkehys + postikulut)
Moonligh lowline houdinin korvaaja 98 luukku noin 520¤ sisäkehyksineen.
Vetus luukku X ¤.
Gebo lienee hinta-laatusuhteeltaan hyvä? Asennus helppo? Muuta huomioitavaa?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Aug 19, 2008 11:39 am

Minä olen ollut tyytyväinen laatuun. Asennus vaatii hiukan pistosahaa, sillä aukko
on muutaman millin isompi, mutta tämä ei maailmaa kaada. Osta paljon M4(?)
happosia pultteja, isoja happosia prikkoja, sekä Nylok happosia muttereita.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2014
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Tue Aug 19, 2008 12:37 pm

harald wrote:Minä olen ollut tyytyväinen laatuun. Asennus vaatii hiukan pistosahaa, sillä aukko
on muutaman millin isompi, mutta tämä ei maailmaa kaada. Osta paljon M4(?)
happosia pultteja, isoja happosia prikkoja, sekä Nylok happosia muttereita.
Kyllä tuo on hyvä luukku. Valoaukko on suunnilleen saman kokoinen kuin koko Houdini paksuine pokineen.

Mulla on hämärä muistikuva, että nuo ruuvit olivat peräti M5 uppokannalla, ja melko lyhyitä. Voin kyllä muistaa väärinkin.

Gebon kallis muovinen asennuskehys on kyllä todella surkea. Siinä ei tule ulkokehälle mitään laippaa, joka peittäisi nätisti mutterit. Sisäkehälle tulee kyllä laippa, joka riittäisi vaikka 10 cm paksuiseen kanteen, mutta FE:ssä sen voi leikata turhana kokonaan pois. Mulla on luukun ympärillä katossa sisäverhoilun alla 6 mm solumuovia, jolla mutterit saa osittain jemmaan. Kehys on sitten vedetty sikaflexillä sisäverhoilun päälle. Harkitsin kyllä oman teak-kehyksen tekoa, mutta talvi loppui kesken...

Luukku kyllä pysyisi paikallaan, vaikka sen asentaisi samalla tavalla kuin alkuperäisen houdinin, pelkillä ruuveilla umpilaminaattiin, ja sitten katkaisee sisältä tyngät pois. Sikaflex pitää sen kuitenkin kiinni.
Olli Niemi

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Aug 19, 2008 13:33 pm

Katselkaa joskus luukun sisäreunaa kriittisesti silloin kuin joku painavempi
henkilö liikkuu luukun päällä, tai ruffikaton päällä. Minä laittaisin läpimeneviä
pultteja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Vuotaako se luukku? Entä jos ei vuoda?

Post by FE-Sillanpää » Tue Aug 19, 2008 21:03 pm

Nahema wrote:...
Anyway vaihto uudentyyppiseen luukkuun on yksi kannattavimmista investoinneista. T:Esa
Hei vaan. Mikä niissä aiheuttaa vuotoa? Meillä on alkuperäinen vm -84 oleva luukku eikä sieltä pääse mitään vuotoa jos luukku on oikein suljettu (lue: ei fokan skuuttia välissä :-) )

Sitten vielä yksi löydös:
Huomasin, että saman veneveistämön pari vuotta vanhemmassa SW26:ssa saman valmistajan luukku aukeaa eri päin. Tuli siitä mieleen, että onko saranoiden siirto taakse ollut oikeaa kehitystä? Itse tulin tulokseen että on. Läpiveto on helposti saavutettavissa kun luukku aukeaa edestä, siis jo sillä n. 10 cm avoimella asennolla koska keula on yleensä rantautuessa tuulta kohti. Ei luukkua myöskään availla silloin, kun meri lyö roiskeitansa yli keulan ja jos avataan, niin se on sitten sen hetken kokonaan auki esim. purjeita siirrellessä kajuutan puolelle.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Aug 19, 2008 21:59 pm

Keulagasti (kisoissa) kun kävelee luukun päällä löystyy lasin ympärillä
oleva Al-profiili. Se, ja sitten ikä ja kuivuvat tiivisteet.

Saahan tuohon Houdiniin varaosia vaikka mitä, mutta mielestäni
Gebon muut ominaisuudet (isompi reikä, valoisampi keula,
modernimman näköinen, ulkoa avattava, jne) tyrmäävät remontti-
ajatukset.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2014
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli » Tue Aug 19, 2008 22:15 pm

Tarkkaa analyysiä ei tullut meillä tehtyä mistä vesi tulee. Mulle riitti, että kaatosateella pari tippaa tulee, eikä kaikki ole kondenssia.

Joku edellinen omistaja oli sutinut läpinäkyvää silikonia alumiinipokan ja lasin väliin, en tiedä onko siitä vuotanut. Meillä toinen lukoista oli kulahtanut myös niin, ettei tiiviste enää puristunut kunnolla. Tiiviste alkoi myös olla korppu, siihen olisi ehkä löytynyt Etolasta korvike. Hiukan kuitenkin epäilytti pokan ja kannen välinen silikonisauma, ja irrottaessa paljastui, että sieltäkin oli jotain valunut. Tähän pätee sama kuin muihinkin ikkunoihin; irrotus ja uudelleen tiivistys on niin iso duuni, että vanhaa ei kannata enää laittaa kiinni.

On muuten sen verran isompi tuo Gebo, että sitä pystyy käyttämään paremmin myös kulkureittinä.
Olli Niemi

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Jun 11, 2009 20:24 pm

svb.de:llä on ulosmyynnissä Gebon GEBO Flushhatch 275 x 275mm hintaan 89¤ (norm 199¤) Tämä on pienoismalli tästä keulaluukusta. Tilasin moisen ja ajattelin laittaa ruffikattoon tuuletus- ja valoventtiiliksi.

Toimiikohan moinen linkki:
http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117542
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 10054
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Jun 11, 2009 20:43 pm

Ja onhan siellä pistopunkka-ikkunaakin 74,90¤ ulosheittona:

http://www.svb.de/index.php?sid=f1d9326 ... nid=117546
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Post Reply