Jollain ruotsin TVkanavalla oli viikko-pari sitten ohjelma jossa Svenska Kryssar-
Klubbenin (SXK) edustaja sanoi että nykyiset myrkyt ovat tosi huonoja, ja että
epoksiin sekoitettu kupari (-oksidi?) olisi paljon parempi vaihtoehto, moni-
vuotinen eikä päästä kuparia veteen samalla tavalla.
Noin äkkiseltään ajateltuna niin meidän talossa ainakin juomavedet tulevat
kupariputkia pitkin. Onko se kupari tosiaan pahaa?
No, jos kuitenkin kokeilisi. Mistä saisi kuparijauhoja? Epoksin pitäisi
fender.se keskustelun mukaan olla liuotteetonta, esim hempelin high protect.
http://www.flashback.info/showthread.php?t=320352
http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6627
http://www.fendern.se/segla/lofiversion ... t2138.html
http://www.fendern.se/segla/lofiversion ... t4475.html
Noista löytyi kyllä ihan kaupallinenkin tuote, coppercoat.
Jostain luin seossuhteeksi 2kg hienoa kuparijauhetta / litra epoksia.
Kuulostaa hurjalta. Flashback foorumissa puhutaan 30-40% suhteesta,
olisikohan paino- vaiko tilavuusprosentteja?
Olisi kiva kyllä kun saisi sellaisen pohjan jota vain tarvisisi siloitella
silloin tällöin.
Kupari/Epoksi pohjaväri?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kupari/Epoksi pohjaväri?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?
Tuossa muutama lisää:harald wrote:Noista löytyi kyllä ihan kaupallinenkin tuote, coppercoat.
CopperPlus
Cuprotect
C-Guard Liquid Copper
Sitten on ainakin vielä Coppershield 2000, josta en nyt löydä valmistajaa, mutta tuolla ainakin myydään: http://www.cfsnet.co.uk/acatalog/CFS_Ca ... oul_5.html
Brittilehdissä noista on ollut paljon juttua, tuolta saa ostettua jotain artikkeleita, aika harva tosin pdf:nä: http://marinedirectory.ybw.com/reprints ... w&id=52945
Jonkun verran on satamassa näkynyt ulkomailta tuotuja veneitä, missä noita pinnoitteita on. Uutena näyttää ihan kuparilta, sitten vähitellen vihertyy niinkuin kupari tekee. Kaipa Suomessa joku instanssi on nuo kieltänyt, kun ei ole täällä näkynyt. Sinänsähän keksintö ei ole edes kovin uusi, johan vanhoihin purjelaivoihin ruuvattiin kuparilevyjä pohjaan...
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Toisessa noista fendern-keskusteluketjuissa mainitaankin kuparipellitys, se
tosin tehtiin toredo-matojen takia, ei niinkään kasvustoa estämään.
Onko niin että noita kupari-värejä ei saa myydä itämerelle käytettäväksi?
Miltä ne harmaatuonti_veronkierto_kilometrihuijaus-veneet ovat näyttäneet
nostettaessa syksyisin?
Miten olisi kultaus, lehtikulta ei nyt niin kovin kallista voi olla kun se on niin
ohuttakin..
tosin tehtiin toredo-matojen takia, ei niinkään kasvustoa estämään.
Onko niin että noita kupari-värejä ei saa myydä itämerelle käytettäväksi?
Miltä ne harmaatuonti_veronkierto_kilometrihuijaus-veneet ovat näyttäneet
nostettaessa syksyisin?
Miten olisi kultaus, lehtikulta ei nyt niin kovin kallista voi olla kun se on niin
ohuttakin..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
En ole nähnyt heti noston jälkeen, onko siellä elämää, mutta pukilla pestynä näyttää puhtaalta, sileältä ja nätisti patinoituneelta kuparilta.harald wrote:Miltä ne harmaatuonti_veronkierto_kilometrihuijaus-veneet ovat näyttäneet nostettaessa syksyisin?
Veronkierrosta tuskin lienee kyse näkemissäni tapauksissa, koska veneet olivat kuitenkin jo reilusti maileja nähneitä...
Olli Niemi
Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?
Mitäs sitä pitäisi huomoida jos maalaa pohjan kuparia sisältävällä maalilla, esim. Seatec GTI 30? Lähinnä tulee mieleen siis läpiviennit, akselin vannasputki, peräsimen vannasputki ja peräsimen akseli. Rohkeasti vaan joka paikkaan tai pitäisikö jättää joku pieni väli niin ettei maalaa ihan niihin kiinni, niin ettei synny galvaanista elementtiä?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?
TervehdysCage wrote: ↑Tue Apr 19, 2022 18:40 pm Mitäs sitä pitäisi huomoida jos maalaa pohjan kuparia sisältävällä maalilla, esim. Seatec GTI 30? Lähinnä tulee mieleen siis läpiviennit, akselin vannasputki, peräsimen vannasputki ja peräsimen akseli. Rohkeasti vaan joka paikkaan tai pitäisikö jättää joku pieni väli niin ettei maalaa ihan niihin kiinni, niin ettei synny galvaanista elementtiä?
Eikös tuohonkin päde se vanha sähkögalvaaninen sarja, jossa jalompi säilyy ja "nolompi" uhrautuu. Tällä pohjalla sanoisin, että ongelmaksi muodostuvat kevytetallit alumiini ja magnesium valut kuten esim purjevenevetolaite. Syöpymisen nopeus lienee riippuvainen eletrolyytin vahvuudesta ja vastuksesta kys materiaalien välillä.
ei alumiinia ja muita kevytmetalleja en maalaisi tuolla lainkaan
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11043
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Kupari/Epoksi pohjaväri?
Kuluu se anodi kyllä, mutta muuten en ole ollut kovin huolestunut tästä vaikka tuo sama GTI30 väri on pohjassa ollut jo muutaman vuoden.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020