Akselinkannakkeen saumaus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Akselinkannakkeen saumaus

Post by Petri »

No ei vesillä, eikä ainakaan vielä maaliskuussa :) mutta tulipahan käytyä ottamassa pressu pois ja ylläriylläri, vene oli siinä kunnossa mihin se oli jätettykin. Vaikka pelkäsin pahinta kostean talven jäljiltä, niin jotain oltiin selvästi tehty oikein, kun en millään löytänyt pienintäkään pintahomeen pilkkua mistään.

Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?

mode edit(hh): aihe pilkottu ulos "jokos vesillä" säikeestä

Voisitko Petri riipaista tuo ensimmäinen kappale alkuperäisen ketjun jatkeeksi?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?
Oikea tapa kai olisi jyrsiä siihen ympärille ura Sikaflexiä varten. Tuolla jotain juttua: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC00005

Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: Oikea tapa kai olisi jyrsiä siihen ympärille ura Sikaflexiä varten. Tuolla jotain juttua: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC00005

Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...
Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala :)
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala :)
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.
No niin, olisit heti sitä kysynyt 8)

Itse en halunnut jyrsiä uraa, joten laitoin vain Sikaflex 292:ta. Kyllä se 90 asteen kulmapaikassa kolme vuotta pysyy meidän nopeuksissa. Myrkyt joudut siitä raapimaan, jos meinaat laittaa Sikaa, myrkyn päällä se pysyy ehkä juuri veteen asti.

Pelkkää epoksimaalia siinä kuitenkin on pari ekaa vuosikymmentä ollut, eikä ainakaan mulla näkynyt mitään vaurioita.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

...Eikä se sauma edes pullota, kun siististi muotoilee sormella siihen nätin pyöristyksen, niin virtausominaisuudet senkun paranee...
Olli Niemi
ipe
kokelas
Posts: 122
Joined: Tue Sep 13, 2005 18:14 pm
Location: Lahti

Post by ipe »

Itse akseli kannakkeen korjasin seuraavasti:

-Hiotaan kaikki pois kannakkeesta ja sen ympäriltä

-Kannaakkeen juuresta jyrsitään dremelillä ura (noin 3mm leveä)

-Pienellä poranterällä porataan reikiä akselikannakkeen juuresta ylöpäin viistosti. Porauskuvio muistuttaa jotain intiaaniteltan rakenetta.

-Kuivatellaan talven yli.

-Reistä injektoidaan keväällä epoksihartsia sisään. Menee yllättävän paljon.

-Tämän jälkeen laminoidaan mattoa kannakkeesta alkaen ylöspäin pohjaa kohti. Laminoiti saa ylettyä reilusti pohjan puolelle, jotta varmasti pysyy.

-Lopuksi primerit ja muut myrkyt pohjaan

-Tämän jälkeen ei ole heilunut eikä vuotanut.

-Ipe
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

entä kölin sauma?

Post by FE-Sillanpää »

ipe wrote:Itse akseli kannakkeen korjasin seuraavasti:
....
Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.

t. H
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Me kokeilimme ko. menetelmän käyttöä kölisaumassa, ei toiminut. Tai toimi sen
kauden ja seuraavana keväänä tehtiin uudestaan.

Sauman laminointi on sen sijaan ollut monivuotinen. Mitä nyt piti vahventaa
laminaattia etu- ja takareunasta (yksi harso ei riittänyt).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.
Kölin ja rungon väliseen saumaan tulisi laittaa joustavaa materiaalia. Koska osa on vedenalla, sopii tähän Sikaflex 292 tai joustava epoksihartsi kuten esimerkiksi DOW D.E.R. 732P.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä, tuohon saumaan tulee joustomateriaalia. Mutta nyt ei varmaan oltu
köliä irroittamassa ja kiinnittämässä uudestaan vaan paikkailemassa
olemassa olevaa saumaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Selasin läpi galleriaa ja löytyi nereidan kuva kannakkeen laminoinnista:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... rjaus_05_5

Kuva on hiukan huono, mutta siitä näkee miten mattoa on jatkettu
alas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 952
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Nyt olis Entussa sama ongelma ratkaistavana, eli akselituen juuri on hieman kostea. Itse tuki näyttää kyllä istuvan hyvin kiinni, mutta todella minimaalista liikettä on huomattavissa kun voimalla venkslaa akselia sivusuunnassa.

Tuosta paikasta on nyt lasikuitu hiottu esiin ja ajatuksena olisi tehdä laminoimalla samanlainen "tukisukka" kuin Nereidassa on, tosin vähän lyhyempi. Pitää varmaan hieman dremelillä vielä ihan tuen vierestä hioo ura, jotta saisi mahdollisimman paljon kosteutta pois. Tuohon uraan sitten epoksia ja sen päälle suunnitelmissa on vetää mattoa. Hieman olen tosin alkanut miettimään, että riittäisiköhän sinne uraan sikaflex, jolloin liitoskohdasta tulisi hieman joustavampi, mutta samalla vesitiivis. Onko kokemuksia / mielipiteitä tästä?

Löytyisikö keneltäkään lainaan alipainelaminointikamoja? Tai tietoa siitä, mistä sellaiset saisi lainattua / vuokrattua? Hakusessa siis koko setti, pumppuineen ja kalvoineen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Akselinkannake

Post by topi »

Jatkan tätä aihetta, tosin mulla ongelmavyyhti on vähän isompi. Nimittäin akselinkannakkeeseen on tullut sivusuuntaista tälliä (vene hyppäs pukilta) siten, että se on hieman (5-10 mm) vääntynyt paapuriin päin. Onko kellään tietoa, mitä materiaalia se kannake on? Eräs lasikuituammattilainen väitti, että melkein kaikki akselinkannakkeet on tehty pronssista. Ja pronssisia ei enää kannata vääntää takas, ne voi naksua poikki. Onko näin asian laita FE83:ssa? Selviäis kai toi tutkimalla rälläkällä, mutta vene on toisella paikkakunnalla joten kysynpä nyt viisaammilta.

Hassua kyllä, se pohjan laminointi (kohta, jossa kannake jakaa "pikkupilssin" kahtia), ei mun mielestä ole mennyt miksikään, joten veikkaus on että itse metalli on vähän vääntynyt.

topi
s/y Lorelei, FIN-2740
Post Reply