Page 10 of 10

Posted: Thu Feb 04, 2016 22:49 pm
by harald
Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä. Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio. Tästä innostuneena oli pakko mennä veneeseen katsomaan miten siellä menee.

AGM: 12,80 V
starttiakku: 12,48 V

Kaikki kunnossa siis. Ilmeisen hyvin tuo AGM pitää latauksensa, joskin nyt onkin kaikki irti akusta vuotovirtojen välttämiseksi.

Posted: Fri Feb 05, 2016 16:24 pm
by Joakim
harald wrote: starttiakku: 12,48 V
Eipä ole koskaan noin alas tippunut koko talven aikana. Viimeksi kun kävin veneellä oli 12,65 V. Syksyllä ladattu ja kaapelit kiinni. Edellisessä veneessä oli keväällä joskus vain niukasti yli 12,5 V.

Hupiakku oli yli 12,7 V, mutta siinä onkin aurinkopaneli lataamassa. Tosin ei ole vielä pystynyt kompensoimaan itsepurkausta ja lataussäätimen kulutusta pimeimpänä vuodenaikana. Ihan tavallisia nesteakkuja.

Posted: Fri Feb 05, 2016 18:02 pm
by harald
Tuo pienempi akku on muistaakseni vain nostettu tuohon ja laitettu narut kiinni. Ei ole ollut latauksessa ikinä, pitäisi varmaan jossain vaiheessa.

Posted: Fri Feb 05, 2016 21:31 pm
by toxi
harald wrote:Kerhossa oli tänään tilausuus, jossa kerrottiin mm. kerhon Oceanvoltin veneen järjestelmistä.
Ai, sä olit siellä, enpä huomannut. Itse olin vähän vahingossa paikalla kun kävin junnujen infotilaisuudessa ja kaveri (NJK:n jäsen)joka oli tulossa minun kyydillä kotiin halusi kuulla esitykset.

Täytyy sitten vain näin jälkikäteen ja virtuaalisesti moikata. Ehkä ensikerralla ihan live.
//Tomppa

Posted: Fri Feb 05, 2016 22:17 pm
by harald
Kovasti nyökkäilin siitä oikealta sinun suuntaan, mutta teillä oli ilmeisesti paremmat jutut kuin meillä :)

Posted: Fri Feb 05, 2016 23:59 pm
by toxi
harald wrote:Kovasti nyökkäilin siitä oikealta sinun suuntaan, mutta teillä oli ilmeisesti paremmat jutut kuin meillä :)
Sokee mikä sokee. Oli meillä kyllä hyvät jutut, mutta ei niin hyviä etteikö voisi katsella ympärilleen jos vaikka tuttuja näkisi :oops:. No, tämä alkaa menemään melko off-topicin puolelle, joten jatketaan livenä kun nähdään.

//Tomppa

Posted: Sat Feb 06, 2016 17:08 pm
by asalovuo
harald wrote:...Käteen sattui myös Sähkö ja Vene niminen opus, 2015 päivitetty versio.
Tämäkö?
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/ve ... e_2015.pdf

Posted: Sat Feb 06, 2016 18:19 pm
by harald
Juurikin tuo

Posted: Thu Jul 27, 2017 10:20 am
by Riksi
Tuosta veneilijän sähköoppaasta tuli tänä vuonna uusi
painos.
Omassa veneessäni oli viime vuonna starttiakku(n.70Ah) ja kaksi
Exiden 115Ah(ER550) hupiakkua.
Toinen hupiakku simahti ja luulin syynä olevan akun ikä.
Tänä vuonna simahti sitten se toinen hupiakku, joka oli vain pari vuotta vanha. Eli nyt sähköjärjestelmässä on jokin mystinen vika.
Kaikki akut on kytketty rinnan. Voiko pikkuakku esimerkiksi syödä noin pahasti isompia akkuja, että ne eivät enään toimi. Mittasin isosta akusta jännitteen, näytti 7 volttia.
Hupiakkuun on kytketty suoraan sulakkeen välityksellä lämmityslaite, jääkaappi, pilssipumppu ja aurinkokennon lataussäädin.
Lataussäätimessä palaa punainen vikavalo. Olisiko mahdollista, että lataussäädin on vioittunut ja alkanut purkaa akkuja?
Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa.
Minkä kokoinen/mallinen akku kannattaisi hankkia starttiakun rinnalle? Onko nyt ollut hyviä tarjouksia?

Posted: Thu Jul 27, 2017 12:06 pm
by Joakim
Miten akut on kytketty? Ei kai ne kaikki voi suoraan rinnan olla, jos yksi on starttiakku ja loput hupiakkuja. Ei pienempi akku mitenkään syö isompia.

Siis ovatko nuo kaksi 115 Ah akkua kiinteästi rinnan ja 70 Ah kytkettävissä rinnalle? Vai onko välissä jakodiodi tai jakorele?

Miten yksi akku voi olla 7 V ilman, että muut ovat? Vai mittasitko akut irrotettuna? Mikä oli jännite kun akut olivat vielä rinnan?

Rinnan kytkettyjen akkujen ongelma on se, että yksi hajonnut akku voi tuhota muut akut. Akut voivat hajota monella tapaa, mutta ongelmallinen tilanne on yhden tai useamman kennon oikosulku, jolloin hajonnut akku toimii kuten 10 V (tai 8 V) akku ja purkaa 12 V akut.

Posted: Fri Jul 28, 2017 08:57 am
by Riksi
Akut on jaettu todennäköisesti vain sillä alkuperäisellä kytkimellä (1 / molemmat / 2).
Veneen on/off- tyyppinen päävirtakatkaisija on ohitettu.
Akut sijaitsevat paapuurin puoleisessa pistolaatikossa ja johdot menevät sen verran hankalassa paikassa, etten ole vielä päässyt kiinni kytkentätapaan.
Koska starttiakku on toiminut ihan ok ja vioittunut akku ei ole tyhjentänyt sitä, niin todennäköisesti johdot on asennettu jakokytkimeen oikein.
Mittasin tuon 7volttia akun ollessa irrotettuna, en mitannut jännnitettä akun ollessa kytkettynä.
Motonetissa on tarjouksessa SZNAJDER-MARINE 100AH veneakku hintaan 99 e, olisiko tämä hyvä valinta hupiakuksi?

Löytyykö jostakin sähkökaaviota, mistä näkyisi päävirta- ja jakokytkimen ja mahdollisesti vielä kaksoisakkureleen kytkentäperiaate. Eikö tuolla releellä helpottuisi akkujen lataus?
Miten diodin ja releen toiminta eroaa käytännössä?
Uuden akun kanssa pitää vain kytkeä laite kerrallaan kiinni ja katsoa, mikä niistä aiheuttaa akun purkautumista.

Posted: Fri Jul 28, 2017 20:34 pm
by harald
Tämä halpa AGM-akku on muuten taas saatavana

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10000806

tuota voin suositella. Ja sen kaveriksi joku "mikä vain" 12v akku jolla Yanmar lähtee käyntiin. Joku micran starttiakku esim.

Re: Suosituksia käyttöakusta

Posted: Mon Jun 15, 2020 17:02 pm
by harald
Otinpa Sterling DAR12 säätimen asennusohjeet talteen kun ne vielä löytyivät archive.org:in kautta

http://www.fe83.org/files/ProDigital%20 ... uction.pdf