Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Suosituksia käyttöakusta

Post by Arkki »

Käyttöakkuni kolmen vuoden takaa sippasi tämän lyhyen talven aikana eikä ota enää latausta vastaan. 110A akku made in PL Pärnusta "special boat,taxi,etc - painoa 28kg" kun edellinen Exide sippasi siellä.
3-4 vuotta tuntuu olevan maksimi ikä.
Miten muilla kokemuksia - ja suosituksia tilalle?
PS - onko jo kokemusta myös laturista c-tek?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä kaksi punakantista 75Ah biltema-akkua ainakin vuodelta 2004.
Näyttävät olevan ihan ok vielä, olisiko suuri kapasiteetti (ovat rinnan)
auttanut, mutta ottavat ja pitävät latausta vielä hyvin. Jos elinikää
on tuo kolme-neljä vuotta niin hintataso on ainakin ok.

Pikaisella vilkaisulla nuo punakantiset eivät ole enää bilteman
valikoimassa
.

Eikös lyijyn hinta noussut tässä?

Latureita koskien niin minkäkokoinen tuo ctek on? Noilla akuston
kapasiteeteillä ottaisin jonkun väh. 25A "IUOU" tjms. kolmi- tai
nelivaihelaturin. Satamassa kun olet, akut puolityhjinä sekä mahd.
lämppäri, jääkaapi ja muutakin kuluttajaa päälle ei jää paljon
latausvirtaa yli ellei laturi ole riittävän kokoinen. Tämä ilmeni
konkreettisesti hankittuamme tuon latausmittarin.
Lämppäri ja jääkaappi päällä meidän nykyinen pienehkö laturi
latasi akkuja 2A virralla ja on aika selvää että akkuja ei täysiksi
saanut ihan vain yön yli lataamalla vaan piti roikkua se päivä
ja toinenkin yö lämppäri pois päältä ja jääkaappi minimissä jotta
akuissa olisi jotain lataustakin matkan jatkuessa.

Hjertmansin hintoja noista cetekeistä katsoen pidän noita hiukan kalliina,
suurin taitaa olla tuo 25A. Tai no joo, Marinean tarjonta on aika
samanhintaista myöskin.

Mutta 25A pitäisin vähintään riittävänä. Tuohan on jotain 300W (nim).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

SVB:llä on Sterlingin lataussäädin hintaan 114,90¤. Tuolla olisi sitten hyvä tökätä
ämpärillä ämpäreitä akkuun ennen maahantuloa (latausjännite 14,8V vajaaseen
akkuun), ja silloin pärjäisi ehkä 15A laturilla (n. 300W, kulutus yleensä reilusti
pienempi kuin tuo meillä ainakin).

Tuolla 15A ja 25A laturin hintaerolla saa melkein tuon latausäätimen. Ehkä
paras vaihtoehto olisi sitten 15A IUOU laturi ja tehokas lataussäädin moottorin
laturille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

3-4 vuotta on todella lyhyt ikä akuille. Tavallisen lyijyakun (vaikka starttiakun) pitäisi kestää useampi sata purkaussykliä, jopa lähes tyhjäksi asti, jos akku tuon jälkeen hetimiten ladataan taas täyteen.

Edellisessä veneessäni Bilteman halvin mahdollinen starttiakku oli erittäin hyväkuntoinen vielä 6 vuoden jälkeen. Tosin siinä kulutus oli pientä: valot, GPS ja radio. Omissa autoissa akut ovat kestäneen n. 10 vuotta, mutta autoissa niitä ei yleensä pureta.

Tuo 3-4 vuoden käyttöikä voi johtua joko todella rankasta käytöstä (lähes 100 syväpurkausta/vuosi), väärästä käytöstä (päästetty akku liian tyhjäksi, säilytetty akkua vajaana pitkään) tai väärästä latauksesta (liian suuri tai aivan liian pieni latausjännite). En usko, että mikään akkumerkki on noin huonokestoinen oikein käytettynä normaaliveneilyssä. Tietysti oikea akkutyyppi tai jopa AGM-akku pidentää ikää, mutta tuskin hintaeroa vastaavasti.

Akun kestolle on oleellista, että vältetään syväpurkauksia. Akuista saa enemmän irti, jos ei koskaan päästä akkua läheskään tyhjäksi. 12,00 V on ehdoton alaraja, jolloin kannattaisi pistää kone käyntiin tms. latausta. Ko. jännite on lepojännite, jolloin kulutuksen aikana jännite on tyypillisesti jo 0,1-0,2 V alempi. Jos tuollainen tilanne tulee usein vastaan, on akkukapasiteetti liian pieni ja/tai latauskapasiteetti puutteellinen.

Joakim
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Jep - yleisesti latauskapasiteetti varmasti puutteellinen - 1GM laturi ei riitä esim tunnin koneella-ajon jälkeen vielä akun lataamiseen - vaan pieneen "herättelyyn".
Varmasti suurin syy akun kestoon on juuri se että jännite on usein turhan alhaalla - latausta pitää kehittää - nyt vain 1GM ja maasähkö siellä missä sitä on tarjolla. Aurinkokenno taitaa olla sittenkin se lisävaihtoehto lataukselle. Pitää katsoa vaihtoehdot.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Guest

Post by Guest »

Meillä on kai yksi 75 Ah (koon perusteella ei lue missään) hupiakku ja erillinen 60 Ah starttiakku. Lataus hoituu 1GM10:llä ja 10 A maasähkölaturilla. Kulutuksena kylmäkompura, mittaristo, kaasuhälytin ja valot. Viime kesänä oltiin reissussa n. 3 viikkoa ja maasähköä käytettiin n. joka kolmas päivä. Kyllä tuolla 10 A laturillakin akku tulee yössä täyteen normaalikulutuksella. Kompressorikaappi vie keskimäärin alle 1 A ja lämppäri samaa luokkaa, joten lataukseen jää 8 A, josta siis saa 16 tunnin laiturikiinnityksellä jo ~100 Ah. Tosin latauksen loppuvaiheessa akku ei enää ota noin suurta virtaa vastaan.

Viime kesänä tuuli hyvin, joten konetta tuli käytettyä varsin vähän (~30 litraa löpöä koko kauden aikana). Kaksi kertaa pistin koneen tyhjäkäynnille tunniksi purjehduksen aikana akkuja lataamaan.

Lyijyakkua ei saa terveellisesti ladattua tunnissa läheskään täyteen milllään keinolla. Kahdessa tunnissa pääsee jo aika lähelle optimaalisella latauksella, mutta akkuvalmistajat suosittelevat yleensä maks 0,25 C virtaa, jolloin tyhjän akun lataus kestää ainakin 5 tuntia. 1GM10:n laturi on siis OK reilun 100 Ah akustolle, mutta lataus tyhjästä täyteen kestää tunteja.

Jos kulutus on niin suurta, ettei 110 Ah akku riitä kuin pari päivää, aurinkopaneeleista ei hirveästi ole reissussa iloa. Jo varsin isolla 50 W paneelilla voi laskea saavansa 10-15 Ah vuorokaudessa. Lataa mukavasti viikonloppua odotellessa, mutta jatkuvassa ~50 Ah/vrk kulutuksessa aika pieni lohtu.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meidän veneessä 1GM lataa maks. 15A, johtuen lataussäätimen varovaisesta
latausjännitteestä. Hyvällä säätimellä, joka nostaa jännitteen esim 14,8V:iin
latauksen alkuvaiheessa saataisiin varmaan se yanmarin 35A laturi tehokäyttöön.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Kulutus kompura jääkaapista n 1A, lämppäri 1A, valot XA (ledit jo keulassa ja perässä - tosi pieni kulutus), VHF, Radio, mittarit, läppäri joskus... ei niin kovin paljon kulutuseroa varmaan keskivertoveneeseen.
Eli ykkösasia miten saadaan lataustehoa parannettua kun koneen pistää käyntiin vaikka rantautuessa vs Haraldin kommentit yllä - itse otan ainakin diodin pois ja pistän manuaalikytkimen akkujen välille niin ei ainakaan se enää pudota latausvirtaa.
Kakkosena akku mikä ottaa hyvin latausta vastaan ja luovuttaisi pitkään ja hartaasti eikä muistelisi pahalla vähän pitempään jatkunutta alhaista jännitettä (geelikö?)
Kolmantena ehkä vielä fiksumpi maasähkölaturi?
Mietittävä vielä pääsiäisen pyhinä.
t
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen Joakimin kannalla että nuo kalliimmat akut eivät välttämättä ole hintaeroaan
parempia. Ennemmin esim. 2*75Ah rinnan kuin 110A geeli. Mitä suurempi akusto
sinulla on käytössä, sitä suurempi on sen latausvirta (sisäinen vastus pienempi) ja
purkausaste on kiltimpi akustolle (heiluu ehkä 70-95% meidän akustolla, aiemmin
oli ehkä mutu 30-85%).

Ja Juu, jos sinulla on diodi hupiakuston ja laturin välillä niin se pois. Latausrele
on sitten eri asia. Jos diodin haluaa huonomuistisena käyttää, tulisi se minun
mielestäni asentaa starttiakulle sillä se tyhjenee vain noin 1 Ah verran käynnistyksessä
ja tuon verran ladataan kyllä alijännitteelläkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kai se parannusprojekti menisi näin tekojärjestyksessä:

- Kulutus minimiin, ledit, jääkappi ei-niin-kylmällä, lämppärin käyttö vain tarvittaessa, jne
- akuston koon optimointi
- konelatauksen optimointi
- aurinkopaneeli vähentämään päivittäistä nettokulutusta
- fiksu maasähkölaturi (jos on lomapurjehduksen aikana useasti tarvetta ladata nopeasti ed. toim.pid. jälkeen)

Noin minä tekisin, sillä haluaisin olla mahdollisimman omavarainen liikkuessani
saaristossa eikä pälyillä satamakirjoja että missä olisi 230VAC tarjolla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Meidän veneessä 1GM lataa maks. 15A, johtuen lataussäätimen varovaisesta
latausjännitteestä. Hyvällä säätimellä, joka nostaa jännitteen esim 14,8V:iin
latauksen alkuvaiheessa saataisiin varmaan se yanmarin 35A laturi tehokäyttöön.
Mulla on latausjännite jonkin verran yli 14 V, kun akut alkaa täyttyä. Tyhjä 75 Ah (puhumattakaan 2 x 75 Ah) pitäisi ottaa tuolla jännitteellä paljon yli 35 A, joten ongelma ei alkuvaiheessa ole lataussäädin vaan akut tai laturi.

Esimerkiksi Vene 4/00 akkutestissä tavallista ~60 Ah akkua 60 A virralla ladatessa kesti yli 30 minuuttia ennen kuin jännite nousi yli 14 V. Vastaavasti 14,4 V jännitteellä virta putosi alle 30 A vasta ~50 min. kohdalla, jolloin akku oli jo varattu melko täyteen. Vastaavaa tietoa löytyy myös akkuvalmistajien spekseistä: http://www.yuasa-battery.co.uk/industri ... es-pdf.zip

Joakim
Lepakko

Re: Suosituksia käyttöakusta

Post by Lepakko »

Arkki wrote:Käyttöakkuni kolmen vuoden takaa sippasi tämän lyhyen talven aikana eikä ota enää latausta vastaan. 110A akku made in PL Pärnusta "special boat,taxi,etc - painoa 28kg" kun edellinen Exide sippasi siellä.
3-4 vuotta tuntuu olevan maksimi ikä.
Miten muilla kokemuksia - ja suosituksia tilalle?
PS - onko jo kokemusta myös laturista c-tek?
Heips!

Minä heitin mäkeen viime keväänä yhden 3v. vanhan 75ah akun, koska se ei enää lähtenyt ottamaan virtaa vastaan lainkaan. Nyt muutama viikko sitten latasin nykyisen veneen akkuja ensi kertaa sitten syksyn ja yllättäen toinen 60ah akku ei lähtenytkään ottamaan lainkaan virtaa vaan oli täysin kuollut, tämäkin noin 3v. vanha akku. Roskiskamaa tämäkin, ajattelin. Päätin kuitenkin jättää akun lataukseen ja kas: kun jonkin ajan päästä kävin katsomassa, olikin akku lähtenyt ottamaan virtaa ja latautui täyttä päätä. Tuli ehkä se edellinen akku hävitettyä turhan hätäisesti. Osasyy kun lienee tuossa halpis-Einhellissa, jolla noita latailen.

Eli anna olla latingissa kaikessa rauhassa ja katso, että kontakti leuoista napoihin on kunnollinen. Saattaa alkaa latautumaan vielä.
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Exiden kaverien mukaan paras säilytysmalli akuille olisi mahdollisimman kylmä tila, ja lataus täyteen talven aikan. Tällä proseduurilla pitäisi kuulemma akut jaksaa hyvin. Ne kenellä on tuo Eberi tai Webasto, syö se akuua todella rajulla kädellä? Autoissa jos ko. laite tulisi akku vaihtaa 2 viimeistään 3:n vuoden välein.

Hei noi akut on kulutustavaraa. Kyllähän jokainen tietää akkujen kestävän max 5 vuotta hyvinä, sen jälkeen alkaa ainainen jännitys miten kestää.

B tavaratalon akuista: Akut tulevat milloin miltäkin toimittajlta B.lle. B ostaa ne mistä halvimmalla saavat ( Pirkka ), joskus tulee laatua joskus skiedaa vaikka näyttävät ulkoisesti samoilta.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Sinisilmä wrote:Exiden kaverien mukaan paras säilytysmalli akuille olisi mahdollisimman kylmä tila, ja lataus täyteen talven aikan.
Mahdollisimman kylmä tila on laiskan miehen helppo järjestää, kun jättää akut veneeseen. Syksyllä täyteen latinkiin, ja aina töpseli seinään, kun on veneellä käymässä.

Joskus kun mulla oli vielä pienemmät akut, ja jaksoin roudata ne autotallin kylmimpään nurkkaan, laitoin laturin ajastimen perään niin, että akut latautuivat vartin päivässä. Samaa systeemiä voi käyttää veneessäkin, jos vain telakalla sallitaan töpselin pitäminen seinässä. Meillä ei sallita :?
Olli Niemi
JJ

Re: Akku

Post by JJ »

Itselläni on Exiden starttiakku. Toistaiseksi ollut OK.

Hupiakkuna on pari kesää ollut Marineasta ostettu "halpa" n. 100 Ah HAXE-merkkinen AGM-akku. Kollegani osti myös veneeseensä kaksi HAZEa. Nykyisin Marinean hinta on kai 259 EUR. Sunwind.fi myy myös ko. akkua vähän kalliimmalla.

Toistaiseksi olemme kollegani kanssa olleet tyytyväisiä. Itsepurkautuminen tuntuu olevan pientä. Kuten sanoin, kokemuksemme tosin perustuvat vain pariin vuoteen.
Post Reply