Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä minä olen ollut erittäin tyytyväinen kahteen rinnakkaiseen akkuun. Noissa on niin paljon pohjavääntöä että kone on aina lähtenyt vaikka lataustaso on päässyt vähän tippumaankin.

Hupiakuston pitää kuitenkin olla mahdollisimman suuri, jotta lataus olisi tehokasta ja vuorokauden prosentuaaliset purkumäärät pysyvät alhaisina.

Tästä löytyy haulla paljon lisää, esimerkiksi juuri 'sterling*' tai kaksiakku* haulla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

kova virta vs. syväpurkaus

Post by FE-Sillanpää »

Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta. Voipa olla ettei pikkudieselin starttaus niin huimia virtoja vie että hupiakun starttikäytöstä aiheutuisi merkittävää käyttöiän lyhenemistä (vai viekö?).

Meillä nyt on yksi starttiakku + 2 hupiakkua. Jääkaappi, autopilotti ym. kuluttavat paljon.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: kova virta vs. syväpurkaus

Post by Joakim »

FE-Sillanpää wrote:Starttiakku on suunniteltu sietämään nopeaa kovaa virtaa, hupiakku taas syväpurkausta.
Joo, mutta "veneakku" on yleensä enemmänkin starttiakku kuin hupiakku. Lisäksi starttiakku on mielestäni enemmänkin suunniteltu tuottamaan ei sietämään suurta virtaa. En siis usko, että hupiakku kärsisi suurista virroista, se vain ei kykene antamaan niitä yhtä hyvin. Jos on pari akkua rinnan, starttivirta on aika mitätön akuille.

Ainoa vika mielestäni tuossa Haraldin systeemissä on se, että helpommin voi joutua tilanteeseen, ettei konetta saadakaan käyttöön. Katsastussääntöjenkin (2-luokka) vaatima 2-akkujärjestelmän pääidea on kuitenkin pyhittää starttiakku starttaukselle eli sitä ei vahingossa saa tyhjäksi.

Yanmarin startti vie reilut 100 A, piikki ensimmäisten kierrosten aikana voi olla 300-400 A.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Yanmar 1GM lähtee helposti käyntiin veivistä, jos osaa käyttää puolipuristinta ja joku on antamassa starttinapista "sysäyksen". Harvoin akut menee niin tyhjiksi, että mitään ei tapahdu, kun painaa starttinappula.
Ensimmäisellä FE-kaudellamme akut olivat huonokuntoisia ja webasto vei parina yönä virrat niin, että piti käynnistää veivillä. Hyvin lähti. Joku autokäyttöön tarkoitettu käynnistysapuakkupaketti olisi varmaan kova sana varmuuden vuoksi.
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä en ole ikinä saanut veivillä koneen käymään. Harjoittelun puutetta ehkä, en tiedä.

Vannomatta paras. Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.

Meillä on sellainen starttiboosteri, ostettu biltemasta kun edellisessä autossa oli huono akku. Laitteessa on valon lisäksi pieni ilmakompura ja tätä ollaan pidetty mukana pahan päivän varalle. Ehkä joku odyssey toimisi vara-akkuna. Nyt hakemaan minkäkokoisia akkuja on saatavana.

Melko hyvin näyttää akkujen nimelliskapasiteetin C20 mukaan menevän eurohinnat. Eli 60 Ah = 60¤, ja 200 Ah = 188,50¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
kviljamaa
alokas
Posts: 24
Joined: Mon Mar 14, 2011 11:22 am

starttiakku varalla

Post by kviljamaa »

Meillä on 45Ah starttiakku varalla. Sitä ei käytetä kuin kokeeksi muutaman kerran kaudessa. Pääakusto ja tuo varastarttiakku erotettu 1-2-both-off tyyppisellä vaihtokytkimellä. Moottori lataa sitä akustoa joka valittu pääkytkimellä. Normaalikäytössä käytetään siis vain pääakustoa (2x75Ah). Starttiakun pitää täytenä aurinkokennon lataussäätimen 2-ulostulo sekä maasähkölaturin ylläpitoulostulo. Starttiakku pysyy aina täynnä ja jaksaa tarvittaessa hyvin startata kolmisylinterisen mitsun(sole).

Latausrele tai diodi ei mielestäni tarjoaisi olennaista etua. Nyt mahdollisesti vikaantuvat komponentit vähissä ja vaihtokytkimellä helposti kontrolloitavissa mitä akustoa kulloinkin käytetään.

Jos jotain kinnostaa niin voin lähettää kytkentäkaavion.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:
Ilmeisesti akkujen uittaminen merivedessä ei ole hyvä juttu sillä eilen kun kävin veneellä oli akut aivan tyhjät. Ei edes led-lamppu syttynyt. Taitaa tulla taas matka akkukauppiaalle.
Miten olet akkuja uittanut? Westhousecupissako? Miten vanhat akkusi ovat?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.

Se taisi olla eräs kovempituulinen WHC kisa jossa ankkuriboksi tulvi ja vuosi vettä sisään. Siinä kohtaa missä meillä on akut oli myös työkalupakki. Pakki oli aivan täynnä vettä joten on syytä epäillä että sitä merivettä on päässyt hiukan akkujen sisäänkin, pienikin määrä riittänee kontaminoimaan niitä.

Nyt kiikarissa joku 185 - 200 Ah yksi akku. Mittojen puolesta pitäisi mennä sillä muistaakseni 23 cm korkeus ei noillakaan ylity, eikä leveyskään päätä huimaa. Pituus-suunnassa pitäisi olla pelivaraa. Pitää mennä mittailemaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Akut ostin nauvosta kesällä 2008, eli kyllähän niillä on ajettu kolme kautta melkein.
Aika heikkoa on, jos akut menee noin piloille alle viiden vuoden. Varmaankin latasit täyteen syksyllä eikä mitään kulutusta ole ollut?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Juuri näin, täynnä olivat. Meneehän ne piloille jos ne saa merivettä sisäänsä vaikka olisivat vain viikon vanhoja?

edit: Samat akut on edelleen käytössä 2013, kyseessä oli huono liitos akkujen monitorointimittarissa. Akut oli Ok.
Last edited by harald on Mon Aug 05, 2013 09:44 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Meneehän ne piloille jos ne saa merivettä sisäänsä vaikka olisivat vain viikon vanhoja?
Ovat akut siis olleet kokonaan veden alla? Jos akku on huoltovapaa, ei tuokaan kai haittaa. Jos on perinteinen avattavilla korkeilla, joko korkeissa tai rimassa on pieni reikä, josta voi päästä vettä sisään. Ei noista kuitenkaan vettä mene sisään roiskeista, vaan vaatii upotuksen. Onko akkutilasi tosiaan sellainen, että siellä voi olla vesi korkeammalla kuin pilssissä? Onko akut koteloissa ja oliko kotelot täynnä vettä?

Luulisi, että merivesi olisi aika nopeasti tyhjentänyt akut, jos se on syypää. Etkö kuitenkin saanut koneen käyntiin vielä ainakin kuukausi tuon kisan jälkeen?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi olla että aurinkopaneeli piti akut elossa silloin kun oli vielä aurinkoa.

Ei ole tietenkään poissuljettua että akut ovat syöneet toisensa, tai että jossain on joku sähkövuoto.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: kova virta vs. syväpurkaus

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:Yanmarin startti vie reilut 100 A, piikki ensimmäisten kierrosten aikana voi olla 300-400 A.
Onko kukaan havainnut ongelmia esim. kaikuluotaimessa, plotterissa tai muussa sähkövehkeessä tuon virtapiikin aikana tai sen päättyessä, jos startataan hupiakuista?

Meillä oli startti ja hupipuoli täysin toisistaan eristetty diodilla. Ohitin diodin puoliksi niin, että starttiakku ei voi tyhjentyä hupiakkuun mutta toisin päin voi virrata. Syynä tähän operaatioon oli se, että hupiakut saavat nyt korkeampaa jännitettä ladatessa, kun diodi ei ole välissä.

Kapasiteettia startilla on siis periaatteessa kaikkiaan kolmen akun verran, jos starttiakun jännite menee alle hupiakun jännitteen. En ole muutoksen jälkeen havainnut startatessa häiritsevää notkahdusta tai häiriötä gps-kaikuluotaimessa ja muut laitteet ovatkin vähemmän herkkiä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mulla 2006 hankitut 2 * Haze AGM 107 Ah akut ovat edelleen iskussaan viiden kauden jälkeen.

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1197

Onhan ne kalliit ja painavat, mutta puolensa on siinäkin, että ne ovat täysin suljetut. Hintakin on niin suhteellista, jos se korreloi käyttöiän kanssa.

Vipstaaki on ollut both-asennossa, eikä starttiakkua ole erikseen. Vene on kotilaiturissa ja vierassatamissa usein maasähköissä kiinni, ja koneessakin on jykevä laturi, eli varaustila harvoin laskee kovin alas.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11043
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuollainen 215 Ah Haze voisi olla muuten hyvä, mutta tuohan on tuplahintainen normiakkuihin nähden. Kooltaan tuo on vielä hiukan normiakkujakin pienempi. Hmm, pitää miettiä asiaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply