Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

tema
alokas
Posts: 5
Joined: Sat Sep 10, 2011 08:46 am

Post by tema »

Harrastan häikäilemätöntä mainontaa: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=20759#20759

Itselle ko. akut tulossa ja valitsin juurikin pienen koon, painon ja helpon sekä turvallisen sijoitettavuuden johdosta. Toki myös käyttöominaisuudet puolsi ratkaisua. AGMästä ei kokemusta, mutta perinteisistä paljonkin myös työn puolesta. Tavan akuissa on isoja yksilöeroja kestävyyden suhteen. Toiset kestää ikuisuuden, toiset saattaa sipata vaikka vuoden vanhoina. AGMissa _pitäisi_ olla tasaisempi laatu.
Helmi FIN-319
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kävipä sitten niin että hupiakut pitää uusia. Jätin veneen lauantaina satamaan maasähkön päähän ja kun tiistaina tulin veneelle ottamaan sähköt pois veneessä oli erikoinen tuoksu joka muistutti hieman rikkikaasua.
Hetken tutkittuani "hajun" lähde löytyi. Toinen rinnakkain olevista suljetuista lyijyakuista porisi ja oli aivan tulikuuma eli hajut tulivat ylipaine venttiilin kautta ulos akusta.

Toinen akku oli normaali kunnossa mutta kun ne on rinnan niin pitää molemmat vaihtaa :(

Nyt pitäisi sitten miettiä minkälaisen akun/akut hankkisi seuraavaksi. Tekisi mieli sijoittaa 100-150ah AGM akkuun ja ajatuksena olisi hankkia yksi akku. Nämä on sen verran hintavia kapistuksia, että niiden kestosta olisi mukava saada tietoa ns. käyttötestin kautta.
Lissussa on nähtäväsi edelleen sama akusto käytössä kuin kaudella 2011 jolloin tästä on viimeksi keskusteltu? Onko toiminut edelleen...?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Lissussa on nähtäväsi edelleen sama akusto käytössä kuin kaudella 2011 jolloin tästä on viimeksi keskusteltu? Onko toiminut edelleen...?
Samat akut edelleen. Seitsemän kesän jälkeen en vielä ole huomannut hiipumisen merkkejä. Tämän perusteella en kuitenkaan vielä uskalla päätellä paljoa noiden kestosta. Jos nuo vielä kukkuvat kolmen vuoden päästä, niin sitten investointi on ollut hyvä...

Näyttäisi tuo AGM-tekniikka yleistyvän autoissakin aika vauhdilla, eli luulisi hintojenkin vähitellen laskevan...
Olli Niemi
Handy
Hallitus
Posts: 352
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Minä päädyin tuollaiseen "tavalliseen" heavy duty akkuun aikanaan. Toisaalta siksi että se oli halvempi ja siksi että Exide itse suositteli sellaista mielummin kuin AGM-akkua.
Ja kannattaa myös lukaista tuo artikkeli.
http://sterling-power.com/support-faq-2.htm
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Jostain ruotsalaisesta merisähköasennuksia käsittelevästä kirjasta luin, että koneelle riittää mikä tahansa auton starttiakku kesän ajaksi oikeastaan lataamattakin. Vapaasti lainaten:

65Ah:n akusta käytössä 60% joka on noin 40Ah. Starttivirta pienelle dieselille 100A jolloin maksimaaliseksi kumuloituvaksi (ei siis yhdellä kerralla otetuksi) starttiajaksi tulee 0,4 h , mikä on noin 25 minuuttia. Oma (ilmeisen hyvin huollettu koneeni vm. 81) on lähtenyt käyntiin ärhäkästi, parissa sekunnissa. Jos aika olisi jopa 5 sekuntia, niin starttauskertoja tulisi kesää kohden jotain 300 kpl. Luulen, että riittää itsekullekin. Pitäkääpä siis huolta koneestanne.

Yleisesti lyhytaikainen mekaaninen käyttö ei paljoa energiaa kuluta, kaikenlainen lämmittäminen sen sijaan kuluttaa. Jääkaappihan on oikeastaan tehokas lämmitin, samoin hehkuvalot. Ledit nyt ainakin on hankittava, varsinkin jos harrastaa yöpurjehduksia. Automaattiohjaus kuluttaa pidemmän päälle sähköä aika lailla , vaikka onkin mekaaninen laite. Joten säästeliäs käyttää sitä vain moottoriajossa.

Esim. hehkukulkuvalot 3x10W 12V ja 40Ah todellinen kapasiteetti antaa paloaikaa 16 tuntia maksimi plus elektroniikka päälle. Voi mennä pieni akku tyhjäksi yhdessä yössä!

Johtopäätös: jääkaapilliselle yöpurjehtijalle paljon ampeeritunteja, laadukkaat akut ja maasähkö tai paneli, lampuiksi ledit; käynnistykseen, päivällä purjehdukseen ja pienelle elektroniikalle riittää starttiakuksi auton akku ja toinen samanlainen hupiakuksi. Jos haluaa täyttä varmuutta elämäänsä, niin yksi täyteen ladattu akku varalle.

Pienenkin veneen systeemi lähentelee näköjään nykyisin kokoonpanoa 2x100Ah + 70Ah + vara-akut + aurinkokennot + maasähköt + vara-agregaatti (joillain on) + karttaplotteri + VHF + automaattiohjaus + tutka +jääkaappi + lämmitin + keitin erilaiset sähköpumput + liuta valoja + valvontalaitteet + stereot + TV + tietokone + pleikkari + imuri (nähty on) yms. Huh huh!

Sähkö on aika hupaa tavaraa: moottoriveneeni 100 Ah akku oli mystisesti tyhjentynyt viikon seisonnassa ja hyvin alkanut retki tyssäsi siihen. Syynä oli päälle jäänyt kalakaiku. Sen kulutukseksi mittasin jotain 0,65A, jolla laskennallinen maksimi kesto yllättävän pieni, 6 vrk. Siis sammutettava kaikki laitteet jos jättää veneen pidemmäksi aikaa. Jonkin 10mA valvonnan toki voi jättää päälle.

Ennen purjehdittiin myrskylyhdyn valossa ja tultiin kotiin kelissä kuin kelissä purjevoiman, paikallistuntemuksen ja onnistuneen arvailun avulla. Ei ollut maavuotoja eikä kapasiteettiongelmia.

Sitten ihan oikea kysymys: mistä saisi luokkaa 60-90A olevan laturin, joka sopisi kiinnityksiltään 1GM:ään? Onko jotain haittaa moottorille , jos tuotettu virta kasvaa kaksinkertaiseksi? Rupeaako kiilahihna luistamaan, pitääkö vaihtaa hammashihna? Tämä lähinnä siksi, että moottoriminuutit jäävät minulla aika vähiksi ja jotta edes jonkinlaista latausta tulisi akuille. Vai olisiko aurinkopaneeli ratkaisu?
Last edited by avoipio on Thu Oct 04, 2012 21:32 pm, edited 2 times in total.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

avoipio wrote: Sitten ihan oikea kysymys: mistä saisi luokkaa 60-90A olevan laturin, joka sopisi kiinnityksiltään 1GM:ään? Onko jotain haittaa moottorille , jos tuotettu virta kasvaa kaksinkertaiseksi? Rupeaako kiilahihna luistamaan, pitääkö vaihtaa hammashihna? Tämä lähinnä siksi, että moottoriminuutit jäävät minulla aika vähiksi ja jotta edes jonkinlaista latausta tulisi akuille. Vai olisiko aurinkopaneeli ratkaisu?
Tervehdys

Joihinkin 1GM:niin on vaihdettu Sterling älykäs latausrele. Olen kahdessa tällaisessa ollut mukana kun konetta on käynnistetty. Serling meinaa vetää tuon tyhjäkäynnillä olevan Yammun polvilleen kyykkyyn ottamalla menuja laturista ulos.

Tätä vasten en oiken uskalla suositella kovin paljoa suurempaa laturia. Sterling tekee melkein yksinään sen mitä olet hakemassa. Se tehostaa latauksen eri vaiheita melkoisesti, jolloin lyhytkin käyntijakso tuottaa hyvin enegriaa akkuun. Härpätintä käyttävät kanssaveljet varmaan voivat tämän vahvistaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Panu wrote:Joihinkin 1GM:niin on vaihdettu Sterling älykäs latausrele. Olen kahdessa tällaisessa ollut mukana kun konetta on käynnistetty. Serling meinaa vetää tuon tyhjäkäynnillä olevan Yammun polvilleen kyykkyyn...
Kuulostaa huolestuttavalta. Aiemminkin on kerrottu että lataustehoa kasvattamalla pudotetaan paatin max vauhti neljään solmuun, kunnes akku täyttyy. Ei tuo ainakaan turvallisuutta lisää täpärässä tilanteessa vaikkapa laivoja väistellessä! Yleensä kovinta tehoa tarvitaan äkkitilanteissa heti käynnistyksen jälkeen, muulloin riittäisi 2hp peräprutkukin.

Olen asentanut 2 kpl hupiakkuja yht 170AH + 1 kpl käynnistysakku, lienee jossain 50 AH paikkeilla. Käynnistysakku on suojattu releellä, joka laskee sen latausjännitettä, mutta kuten todettu, ei sen hitaampi lataus juuri haittaa. Hupiakut voivat vuotaa starttiin päin, muttei toisin päin. Lisäksi mukana on auton starttikaapelit. Sillä voi vuodattaa sähköä toiseenkin suuntaan ja myös naapuriveneestä - tai autosta lainatusta akusta. Niin, ja onhan Yanmarissa myös kampikäynnistysmahdollisuus ja puolipuristinvipu.

Lisäksi löytyy aurinkopaneli, sisälamput ledeillä ja se myrskylyhty tunnelmavalona sisällä sekä purjein rantaan tulot... tosin tuo viimeinenhän vain haittaa latautumista!
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

asalovuo wrote: Nyt pitäisi sitten miettiä minkälaisen akun/akut hankkisi seuraavaksi. Tekisi mieli sijoittaa 100-150ah AGM akkuun ja ajatuksena olisi hankkia yksi akku. Nämä on sen verran hintavia kapistuksia, että niiden kestosta olisi mukava saada tietoa ns. käyttötestin kautta.
Mitäs nuo AGM-akut nykyään maksavat? Biltemasta saa 95 Ah AGM-akun 189 ¤ ja Motonetista jopa 150 ¤. Ei enää kovinkaan kummoinen hintaero, kun alle 100 ¤ ei taida saada minkäänlaista 95 Ah akkua.

Halpis AGM:iä ei tosin taida olla isompia?
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

FE-Sillanpää wrote:
Panu wrote:Joihinkin 1GM:niin on vaihdettu Sterling älykäs latausrele. Olen kahdessa tällaisessa ollut mukana kun konetta on käynnistetty. Serling meinaa vetää tuon tyhjäkäynnillä olevan Yammun polvilleen kyykkyyn...
Kuulostaa huolestuttavalta. Aiemminkin on kerrottu että lataustehoa kasvattamalla pudotetaan paatin max vauhti neljään solmuun, kunnes akku täyttyy. Ei tuo ainakaan turvallisuutta lisää täpärässä tilanteessa vaikkapa laivoja väistellessä! Yleensä kovinta tehoa tarvitaan äkkitilanteissa heti käynnistyksen jälkeen, muulloin riittäisi 2hp peräprutkukin.
Ei tuo ole mikään ongelma kun asentaa foorumilla pyörineiden ohjeiden mukaan, jolloin lataussäätimeen tehdään myös ohituskytkin. Kun säätimen ohittaa niin äkkitilanteissa saa tehoa vanhaan malliin, ja muulloin saa ladattua kunnolla. Ja jos akut ei ole ihan tyhjät tuo ei kyykytä konetta niin pahasti, meillä on käytännössä aina ollut säädin päällä vaikka Ruoholahdesta onkin melko paskamaista tulla ulos kovalla länsituulella (joka ei ole mitenkään harvinainen), tuossa tarvii tehoa rutkasti.

Lataamisen kannalta tuo Sterling tekee paljon enemmän iloa kuin isompi laturi. Tämä siksi että normaalin laturin säädin on tarkoitettu autoihin ja vastaaviin jossa säätimen tehtävä on estää laturia keittämästä akkua, eli vain rajoittaa. Tuosta johtuen se useimmissa tilanteissa lataa ihan liian pienellä virralla, nopea lataus kun ei ole edes suunnittelukriteeri sille. Sterling lataa akkua koko ajan niin suurella virralla kuin akku pystyy ottamaan, jolloin homma on paljon tehokkaampaa ja lataus tarpeen mukainen.

Sinänsä 1GM:n käytettävyyteen satamassa vaikuttaa paljon enemmän tyhjäkäynnin säätö, liian alhainen tyhjäkäynti tarkoittaa et kierrosten keräämiseen menee kaaaauan, joka hankaloittaa elämää, mut kun tuon laittaa kohdilleen niin kone vastaa kaasuun saman päivän aikana.
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Post by redwood »

Panu wrote:Joihinkin 1GM:niin on vaihdettu Sterling älykäs latausrele. Olen kahdessa tällaisessa ollut mukana kun konetta on käynnistetty. Serling meinaa vetää tuon tyhjäkäynnillä olevan Yammun polvilleen kyykkyyn ottamalla menuja laturista ulos.
+1 Stergling-ratkaisulle. Ja sen ohituskytkimelle! :-)
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

sterling viiveellä

Post by FE-Sillanpää »

redwood wrote:
+1 Stergling-ratkaisulle. Ja sen ohituskytkimelle! :-)
Entä jos lisäisi laitteistoa (=vikaantumiskohtia) ja laittaisi sen käynnistymiseen viiveen? Kyykytys alkaisi esim. vasta parin minuutin päästä.
redwood
kokelas
Posts: 101
Joined: Tue Sep 08, 2009 09:35 am

Re: sterling viiveellä

Post by redwood »

FE-Sillanpää wrote:Entä jos lisäisi laitteistoa (=vikaantumiskohtia) ja laittaisi sen käynnistymiseen viiveen? Kyykytys alkaisi esim. vasta parin minuutin päästä.
Sitten sinulla olisi pari minuuttia aikaa työntää kahva täysille eteen ja puskea aallokkoa vasten ulos satamasta, ennenkuin kone kyykähtää . . . :cry:
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
Handy
Hallitus
Posts: 352
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Eikös tuo ohituskytkin voisi sitten olla suoraan kaasukahvaan kytketty? Silloin kun kaasukahva osuu pohjaan niin ohitus on päällä? :)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Joakim wrote:
asalovuo wrote: Nyt pitäisi sitten miettiä minkälaisen akun/akut hankkisi seuraavaksi. Tekisi mieli sijoittaa 100-150ah AGM akkuun ja ajatuksena olisi hankkia yksi akku. Nämä on sen verran hintavia kapistuksia, että niiden kestosta olisi mukava saada tietoa ns. käyttötestin kautta.
Mitäs nuo AGM-akut nykyään maksavat? Biltemasta saa 95 Ah AGM-akun 189 ¤ ja Motonetista jopa 150 ¤. Ei enää kovinkaan kummoinen hintaero, kun alle 100 ¤ ei taida saada minkäänlaista 95 Ah akkua.

Halpis AGM:iä ei tosin taida olla isompia?
Hintoja netistä...
Sunwind 122 Ah AGM-akku 265
Ritar RA12-134D, 134 Ah AGM akku 265
Victron 12V/130Ah AGM Deep Cycle  362
Varta Professional DC AGM LAD150 12V/150Ah 440
Haze 12V/160Ah Gel Marine 350

Bilteman ja Motonetin akut kävivät kyllä mielessä. Mitenköhän nuo halpikset eroavat näistä ns. pro akuista?
Entäs AGM vai GEL kumpi on parempi...?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:Bilteman ja Motonetin akut kävivät kyllä mielessä. Mitenköhän nuo halpikset eroavat näistä ns. pro akuista?
Entäs AGM vai GEL kumpi on parempi...?
Tervehdys

Meillä on ollut käytössä Bilipali Teman akkuja jo varsin pitkää, enkä ole huomannut niissä mitään eroa "merkkituotteisiin" verrattuna. Tosin meillä veneessä sähkön kulutus on varsin pientä. Miltei luomuna vedetään.

Mitä tuohon akkujen eroihin tulee, niin siitä voisin jotain valoittaa.

Kaikki lähtee akkulevyn ristikosta, jonka päälle telataan oksidimassa. Ristikon lyijyn antimooni seostuksen pitoisuus vaikuttaa akun veden kulutukseen. Mitä enemmän antimoonia sitä enemmän "akku keittää vettä". Toisaalta antimooni lujittaa ristikkoa ja parantaa sen muodossa pysyvyyttä. Tästä on etua kokonpanossa ja olosuhteissa, missä akku joutuu kovalle mekaaniselle rasitukselle.
- Oksidimassa määrä vaikuttaa akun varauskykyyn
- Oksidimassan kiinnipysyvyys mekaaniseen kestoon
- Akkulevyjen vapaa pinta-alalla on vaikutus akusta saatavaan maksimi virtaan.
- Erottimien paksuus ja joustavuus akun mekaaniseen kestoon.

Muinaisessa Akkuteollisuus Oy:ssä valmistettiin Salama akkuja, ja silloin oli erillinen marine akku. Kyseisessä akussa oli paksummat akkulevyjen erottimet ja yksi negatiivinen akkulevy ylimääräistä. Tällä haettiin mekaanista kestoa, ettei massa murene ja valu kennon pohjalle aiheuttaen oikosulkua, eli purkuvirtaa. Negatiivisen levyn ylimäärän syytä en enää jaksa yli 25 vuoden jäljiltä muistaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply