Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Tuollainen 215 Ah Haze voisi olla muuten hyvä, mutta tuohan on tuplahintainen normiakkuihin nähden. Kooltaan tuo on vielä hiukan normiakkujakin pienempi. Hmm, pitää miettiä asiaa.
Jos se kestää tuplaten verrattuna tavalliseen, niin mun laskuopin mukaan se on saman hintainen. Tietysti käyttöikää on vaikea etukäteen ennustaa.
Olli Niemi
jr

Post by jr »

Paljastan tietämättömyyteni kysymällä, että paljonko enemmän tuo 107 Ah Haze painaa verrattuna "normiakkuun"?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote:...Ovat akut siis olleet kokonaan veden alla? Jos akku on huoltovapaa, ei tuokaan kai haittaa.
Tervehdys

Tuo "Huoltovapaa" on määritelty DIN normissa akun vedenkulutuksen mukaan, joka taas on funktio akkulevyjen ristikoiden ja oksidimassan valmistukseen käytetyn lyijyn antimooni seostuksen määrästä. Mitä enemmän antimoonia sitä kovempia ristikot ovat ja sitä enemmän akku kuluttaa käytössä vettä. Huoltovapaan akun antimooniseostuksen maksimi oli muistaakseni jotain 4% luokkaa. Näin asiaa selitettiin Akkuteollisuus Oy:ssa 80-luvulla.

Joakim wrote:Jos on perinteinen avattavilla korkeilla, joko korkeissa tai rimassa on pieni reikä, josta voi päästä vettä sisään. Ei noista kuitenkaan vettä mene sisään roiskeista, vaan vaatii upotuksen. Onko akkutilasi tosiaan sellainen, että siellä voi olla vesi korkeammalla kuin pilssissä? Onko akut koteloissa ja oliko kotelot täynnä vettä?
Miltein kaikista akuista käytössä kehittyy vetyä, joka on poistettava akusta juuri noista korkinreijistä. Reijät ovat kyllä onnettoman pienet ja ne eivät ole suoria "vapaareikiä" vaan niissä on "sokkelomainen" rakenne estämässä akkuhapon ulos loiskumisen akun liikkuessa. Sama rakenne haittaa tehokkaasti veden pääsyn akkuun sisään. Lisäksi akun vedynmuodostuksen takia on virtauksen suunta reiässä on ennemmin ulos kuin sisään. Akun pidempi aikainen upotus merivedessä lienee kyllä tuolle sokkelollekin liikaa... #-o
Joakim wrote:Luulisi, että merivesi olisi aika nopeasti tyhjentänyt akut, jos se on syypää. Etkö kuitenkin saanut koneen käyntiin vielä ainakin kuukausi tuon kisan jälkeen?
Meriveden suola akkuhappoon sekoitettuna huolehtii kyllä varauksen purkautumisesta. Tunnetusti tyhjä / huonossa varauksessa oleva akku jäätyy ja jää kennostossa sisällä voi rikkoa + ja - levyjen välissä olevat eristeet ja vääntää levyjä niin, että oikosulku on mahdollinen. Näin yksi seikka on johtanut toiseen joka on tuhonnut akun kokonaan. :goodnight:
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

jr wrote:Paljastan tietämättömyyteni kysymällä, että paljonko enemmän tuo 107 Ah Haze painaa verrattuna "normiakkuun"?
Kun nyt tulit kysyneeksi, niin taitaa olla niin, että ei se merkittävästi enempää paina kuin vastaavan kapasiteetin normiakku. Mulla on vain syntynyt mielikuva noiden akkujen hirmuisesta painosta sillä perusteella, että nämä 29 kg:n AGM:t olivat merkittävästi hankalammat nostaa veneeseen, kuin edelliset akut, jotka olivat kapasiteetiltaankin merkittävästi pienemmät. Sinänsä ei haittaa, koska noita akkuja nostellaan seuraavan kerran sitten kun ne on finaalissa. Säilyvät talvetkin hyvin veneessä, kun silloin tällöin käy tökkimässä maasähköt kiinni.

Edelliset akut tulivat veneen mukana, Exide Nautilukset, jotka oli valmistettu -02. Loppukesästä -05 toinen oli jo tosi huono, ja toinen vähän huono. Nämä eivät kyllä varmasti olleet kylpeneet merivedessä, eivätkä varmaan olleet laadultaankaan huonot. Syynä lyhyeen elinikään oli tässä tapauksessa varmasti huono lataus, jota sitten tuli myöhemmin parannettua uudella maasähkölaturilla, ja kunnollisella moottorilaturilla.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Tuollainen 215 Ah Haze voisi olla muuten hyvä, mutta tuohan on tuplahintainen normiakkuihin nähden. Kooltaan tuo on vielä hiukan normiakkujakin pienempi. Hmm, pitää miettiä asiaa.
Miten muuten olisi sellainen kombinaatio, että olisi yksi tommonen iso akku, vaikkapa tuo 66 kiloa painava 215 Ah järkäle, ja kakkosakkuna 12 Ah pikkuakku.

Ennen kisoja varattaisiin kaljat melkein pakkaselle isolla akulla tai maasähköllä, ja sitten koko miehistön voimin kannettaisiin tuo iso akku rannalle. Ratakisoissa pärjäisi hyvin tolla pikkuakulla. Pienemmissäkin asioissa on painoa säästetty, ja toihan on sentään melkein moottorin painoinen klöntti...

Pikkuakku ei paina mitään, ja voisi olla jonkun pienen paneelin perässä aina latingissa. Sillä saisi kuitenkin koneen veivattua käyntiin, jos jostain syystä onnistuisi imemään ison akun kuiviin.
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

12Ah

Post by FE-Sillanpää »

kakkosakkuna 12 Ah pikkuakku.
Miksei toimisi. Teininä ajelin 12hp yksipyttyinsellä piikillä, jossa oli sähköstartilla, hyvinhän siitä pikkuakusta starttimoottoria pyöritti. Se tosin ei ollut diesel :-)
Voisinpa seuraavaksi starttiakuksi hankkia tuollaisen prätkäakun (kuitenkaan kantamatta toisia rannalle) etenkin kun kytkennässäni hupiakku täydentää starttiakun tehoa kuitenkin. Lisäksi yanmar starttaa hyvin.
akun vedynmuodostuksen takia on virtauksen suunta reiässä on ennemmin ulos kuin sisään.
Teoria numero 34935 Haraldin akuille: lämpimämmässä oleva akku voisi äkillisesti merivesisuihkusta jäähtyessään imaista vedet pienestäkin reiästä sisälleen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tässä asiassa en ole kyllä hakemassa painonsäästöä yhtään. Akku/akut on vielä aika hyvässä paikassa painonjakaumaa ajatellen niin suurta vaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Make

AGM

Post by Make »

Kävin akkuliikkeessä kyselemässä. 115 Ah ns. AGM-akku, jossa akkuhappo on imeytetty lasikuitunauhaan, maksaa 220eur. Myyjä kehui kovasti ja sanoi että on käyttöiältään tuplaten verrattuna tavalliseen. Perusakku 110Ah maksaa 110eur ja Vartan vastaavan kokoinen 160 eur.

Onko kokemuksia, kannattaako satsata AGM:ään. Etuina vielä täysin suljettu rakenne ettei pitäisi tulla mitään kaasuja tms. Myyjä puhui minut pyörryksiin.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: AGM

Post by Joakim »

Make wrote:

Onko kokemuksia, kannattaako satsata AGM:ään. Etuina vielä täysin suljettu rakenne ettei pitäisi tulla mitään kaasuja tms. Myyjä puhui minut pyörryksiin.
Ei noista korkittomistakaan huoltovapaista tule mitään kaasuja normaalikäytössä. AGM-akuissakin on ylipaineventtiili, jos niitä tosissaan alkaa keittää ylijännitteellä. En jaksa uskoa, että "halpis" AGM kestää käytännössä tuplaikää hyvään ei-AGM -akkuun verrattuna.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: AGM

Post by Olli »

Joakim wrote:En jaksa uskoa, että "halpis" AGM kestää käytännössä tuplaikää hyvään ei-AGM -akkuun verrattuna.
Kauanko nyt oikeasti porukalla on kestänyt tavalliset akut? Täällä on varmaan paljon meikäläistä pitempään veneilleitä, joille on jo kertynyt kokemusperäistä tietoa akkujen tavanomaisesta kestosta.

AGM-akkuja on ollut yleisessä käytössä sen verran vähän aikaa, että niitä ei varmaan vielä ole paljon sipannut, joten siltä osin tilasto täydentynee vasta joskus myöhemmin?

Mulla siis kesti Exide Nautilukset (n. 70Ah/kpl muistaakseni) alle neljä kautta huonohkolla huolenpidolla (2 ekaa kautta ei ollut mun käytössä, eli niistä en voi tietää miten pidetty, mutta latausjärjestelyt heikohkot kuitenkin)

Haraldilla kesti alle kolme kautta jatkuvalla paneelilatauksella ja älykkäällä lataussäätimellä, joskin koneajoa vähänlaisesti ja ehkä lievää suolavesitäyttöä?

Mulla nyt halpis-AGM:t hyvin kohdeltuina ja ladattuina lähdössä kuudennelle kaudelle ilman ongelmia. Tämä ei ole vielä mielestäni paljon, mutta en myöskään tyrmää ajatusta etteikö noiden käyttöikä voisi olla tupla tavallisiin nähden, kun kukaan ei ole vielä pystynyt sitä vääräksikään osoittamaan, on vain erilaisia mutu-arvioita.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: AGM

Post by Joakim »

Olli wrote: Kauanko nyt oikeasti porukalla on kestänyt tavalliset akut?
Vaikea kysymys. Riippuu niin paljon käytöstä ja huolenpidosta sekä kestämisen määrittelystä.

Minä vaihdoin alkuperäisen akun (Varta 110 Ah avattavilla korkeilla) veneestäni 2009 eli 9-vuotiaana. Ei ollut edes loppu, mutta tuntui, ettei läheskään täyttä kapasiteettia saanut. Valitettavasti uuusi 100 Ah huoltovapaa ei juuri lisäkapasiteettia tuonut. Edellisessä veneessä oli myydessä hyväkuntoinen 5-vuotias 60 Ah perusakku. Autoissani akut ovat aina kestäneet 9-11 vuotta.

Joillekin ei-AGM ja aika halvoille akuille annetaan jopa 4-vuoden takuu, joten kai se nyt ainakin on minimi.
Guest

Post by Guest »

Haraldille.

Itse ostin viimekesänä CT Leader 200ah AGM akun akkupojilta turuus. Käyttökokemusta kestävyydestä ei siis ole paljoa mutta hinta tinkausten jälkeen oli 300¤.

Tarkenpi malli täältä:

http://www.reps.fi/fi/frames-prod-batteries-fi.htm

Akut CT Leader AGM.
Guest

Post by Guest »

Mulla lähdössä viides kausi 2*75Ah pertsa akuilla.
Edellinen omistaja oli ne hommannut vuotta kahta aikaisemmin. Eli ainakin 5 kautta purjehdittu.

- Jussi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jahas, taas olisi ajankohtaista akkujen ihmettely, hupiakku on näemmä kuollut eikä oikein latailulla palaudu joten uutta pitäisi hankkia.
Onko raadilla mitään suurempia suosituksia kapasiteettiluokassa 75-100 Ah, hinnalla olisi väliä mutta halvin ei ole tietenkään aina paras.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11030
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En voi suosittaa mitään tiettyä merkkiä juuri nyt, mutta osta ennemmin hiukan halvempi 100A kuin kalliimpi 75A.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply