Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Handy
Hallitus
Posts: 348
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Panu wrote:Kaikki lähtee akkulevyn ristikosta, jonka päälle telataan oksidimassa. Ristikon lyijyn antimooni seostuksen pitoisuus vaikuttaa akun veden kulutukseen. Mitä enemmän antimoonia sitä enemmän "akku keittää vettä". Toisaalta antimooni lujittaa ristikkoa ja parantaa sen muodossa pysyvyyttä.
Tämähän voisi puolet selityksestä että miksi tuossa minun akussa vettä on kulunut enemmän kuin arvasinkaan (Levyn paksuus: Erikoispaksu). Toinen puoli on varmaankin se että akku oli ympäri vuoden ylläpitolatauksessa joten keittoaika oli maksimoitu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FE-Sillanpää wrote: Kuulostaa huolestuttavalta. Aiemminkin on kerrottu että lataustehoa kasvattamalla pudotetaan paatin max vauhti neljään solmuun, kunnes akku täyttyy.
No tämä on sellainen urbaanilegenda joka on Arkista kotoisin. Siinä oli kyllä jotain muuta vikaavikaavikaa moottorissa.

Meilläkin on tuo Sterling, ja suosittelen vahvasti. Kyllä se vene kulkee yli 5 kn vaikka akut olisi tyhjät. Aivan turha se katkaisija sitten loppujen lopuksi käämin ja säätimen välissä.

Ja Sterlingissa on tietysti pehmeä-käynnistys, se antaa koneen käydä sen minuutin pari ennen kuin rupeaa latailemaan täysiä.

Ja vaikka koneen kylkeen saisin 90A laturin, niin meidän akusto ei ainakaan tuollakaan 15,0V jännitteellä ota vastaan kuin sen laturin antaman maksimit 34 A 10-15 min verran jonka jälkeen virrat tippuu 25 A tasolle lopputunniksi. Ei mitään hyötyä isommasta laturista siis, sillä akut eivät vain ota enempää vastaan.

Mutta Sterling ehdottomasti!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Panu wrote:Negatiivisen levyn ylimäärän syytä en enää jaksa yli 25 vuoden jäljiltä muistaa.
Stop the press! Panu ei muista jotain! :lol: :lol:
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

asalovuo wrote: Bilteman ja Motonetin akut kävivät kyllä mielessä. Mitenköhän nuo halpikset eroavat näistä ns. pro akuista?
Entäs AGM vai GEL kumpi on parempi...?
Hyvin vaikea arvata miten halpikset eroavat kalliista. Mulla on ollut useita Bilteman akkuja. 10 vuotta sitten ne olivat todella halpoja ja kuitenkin hyviä. Nykyään ne eivät ole erityisen halpoja (no AGM on) ja pari pettymystä on tullut. Pettymys on ollut akun huono toiminta jo uutena ja "hopea" akkuhan pärjäsi umpisurkeasti myös TM:n testissä, toisin kuin perinteiset aiemmin. Yhtään Bilteman akkua en ole kuluttanut loppuun, sillä olen myynyt veneet/autot, joissa noita on ollut viimeistään akun ollessa 5-vuotias.

Geeliakku on vielä AGM:ää kalliimpi ja ilmeisesti hiukan parempi syväpurkauskäytössä. Ongelmana on sen herkkyys liian suurelle lautausvirralle ja -jännitteelle. Normaaliakun "kuplinta" aiheuttaa geeliin aukkoja, jotka ovat lopullisia.

Bilteman akuissahan on neljän vuoden takuu ja kokemukseni mukaan takuuasiat hoituvat hyvin, joten ihan katastrofaalista pettymystä sieltä ei voi tulla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sterling-säätimeen saa muuten koodattua myös geeli-akut. Mutta sen aikaisemmin linkitetyn akku-faq:n mukaan menin itsekin ja hankin tavallisia märkäakkuja. Meillä siis 2*85Ah rinnan.

Märkäakuissa on se hyvä puoli että niitä voi ladata aika ronskisti. Saatavuuskin on hyvä.

Ennemmin ottaisin isomman märkäakun, kun pienemmän geeli- tai AGM-akun. Suurempikapasiteettinen kun ei ole niin kovilla päivittäisen purkuvirran kanssa kuin pienempi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:
asalovuo wrote: Bilteman ja Motonetin akut kävivät kyllä mielessä. Mitenköhän nuo halpikset eroavat näistä ns. pro akuista?
Entäs AGM vai GEL kumpi on parempi...?
Bilteman akuissahan on neljän vuoden takuu ....
Nuo sourcing-firmat, joita myös tarvike- tai halpaketjuiksi kutsutaan: Ei eri valmistuserien tuotteita kannata vertailla toisiinsa. Saattavat tulla aivan eri tehtaista, eri maista jne. riippuen siitä mistä nyt kaikki riippuu, kun hankitaan globaalisti mistä sopivimmin saadaan ja laitetaan oman firman tarra päälle tavaramerkiksi. Juuri B:n akuista on laidasta laitaan vaihtelevia kokemuksia , joka ehkä todistaa tämän hypoteesin. Eli ostamalla tarvikekamaa, osallistut aina suuriin arpajaisiin - joskus tulee hämmästyttävän hyvää laatua ja joskus arvassa lukee "ei voittoa".

4 v takuu on kyllä hyvä lupaus, eli ko. firmalla on tuossa tuotteessa hyvät kokemukset toimittajiensa laadusta tai sitten katteet niin kohdallaan, ettei tulosta rassaa vaikka välillä koko erä menisi takuuvaihtoon. Mutta vähentäähän takuu riskiä.

Itse olen ollut akkuostoksilla Akkukellarissa Östersundomista; en sano että merkkituote-agm:ää ostamassa, mutta onpahan ainakin pikkufirman henk.koht. palvelua ja samalla valaisevaa akku- ja latauskeskustelua tarjolla.
Guest

Post by Guest »

Akkupojilla on ollut näitä myynnissä.

http://www.reps.fi/fi/main-prod-leader-fi.htm

Itsellä ollu tuo 200Ah parikautta ja viime syksynä jäi yksi puhallin päälle kun paatin nostin ja otin aurinkopanelit pois.

Siinä sitten akku pikkuhiljaa ihan tyhjäksi jännite oli jotain 9V kun joulunalla mittailin... Latasin ctekillä ja keväällä jännite 12.6V eikä koko kautena ollut murheita, joten EHKÄ nuo agm-akut kestää tosiaan paremmin syväpurkausta.

Niin hinta oli tasan kolme rahaa.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Nostetaanpas tämä hieman vanha aihe.

Saako yhdistelmä Sterling moottorin laturille ja Naps MaxPower aurinkopaneelille kannatusta, tai löytyykö nykyään jotain parempaa ratkaisua?

Akkuina (nyt en ihan tarkkaan muista) ~110Ah hupi ja ~55Ah startti AGM-akkuja kaksakkujärjestelmällä kytkettynä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Cage wrote:Saako yhdistelmä Sterling moottorin laturille ja Naps MaxPower aurinkopaneelille kannatusta
Kyllä ääni täältä sille. Saattaahan sitä vaihtoehtojakin olla. Mutta sellainen settinki meillä on ja sen toimintaa tarkastellaan Nasa Battery Monitorin kautta. Ostin samaan MaxPoweriin just toisen Naps 33W panelin kiinnitettäväksi toiseenkin mantookiin, tähän saakka menty yhdellä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Akut näytti 8V kun laittoi pentryn loisteputken päälle, ilmeisesti loppu. Biltemasta 180 Ah akku mitoiltaan 508x222x220 maksaa 215¤. Tämä sopisi budjettiin, jollain tavalla. Onko muita ehdotuksia?

Tai sitten 180 Ah AGM motonetistä hintaan 299¤. 220 Ah maksaa 349¤. Vara-akuksi sitten vaikka 43 Ah Sznajder, maksaa 50¤.

Ainakin svb.de:stä saa akkukaukaloita, XL-mallinen syö 540x240x250 akun mutta maksaakin jo 99¤ http://www.svb.de/de/batteriekasten.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Ainakin svb.de:stä saa akkukaukaloita, XL-mallinen syö 540x240x250 akun mutta maksaakin jo 99¤ http://www.svb.de/de/batteriekasten.html
Onpa kova hinta kaukalolle. Geeliakulle luulisi olevan tarpeeton , vai onko? Tai jos jääkaappi ym.projektista jäi kuitua ja hartsia yli niin TI-mieshän tekee tuon itse.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
asalovuo wrote:Lissussa on nähtäväsi edelleen sama akusto käytössä kuin kaudella 2011 jolloin tästä on viimeksi keskusteltu? Onko toiminut edelleen...?
Samat akut edelleen. Seitsemän kesän jälkeen en vielä ole huomannut hiipumisen merkkejä. Tämän perusteella en kuitenkaan vielä uskalla päätellä paljoa noiden kestosta. Jos nuo vielä kukkuvat kolmen vuoden päästä, niin sitten investointi on ollut hyvä...

Näyttäisi tuo AGM-tekniikka yleistyvän autoissakin aika vauhdilla, eli luulisi hintojenkin vähitellen laskevan...
Vieläkö on Ollilla AGM:ät käytössä ja iskussa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Vieläkö on Ollilla AGM:ät käytössä ja iskussa?
Joo, edelleen samat Haze 2*107Ah akut, nyt kymmenettä kautta käytössä. Kapasiteetti on jonkin verran pudonnut ainakin toisesta akusta, mutta ei vielä huolestuta.

Mulla on pääsääntöisesti nuo rinnan silloin kun olen itse veneessä, muuten offilla. Radion lepovirta syö kesät talvet tuota toista akkua, ja lisäksi miinusnapa on kaapeloitu saman akun kautta. Akkujen miinukset on siis vain yhdistetty 35 mm2 kaapelilla. Tämä on kuulemma väärin. Pitäisi varmaan vaihtaa akut ristiin, tai parantaa kytkentää.

Mulla ei ole aurinkopanelia, mutta toi on aika usein maasähköissä älykkään laturin perässä.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onneksi minulla on miinusnavat yhdistetty 25 mm2 kaapelilla.

Vakavammin, mitä väärää siinä on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuli ostettua tuollainen 220 Ah AGM hintaan 249¤. Toivottavasti saan sopimaan. Tulee olemaan millipeliä

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.mobi ... 0055261394

Ei löydy hyllystä, ei vaikka ajaa hyrylään. Pitää ostaa netistä ja noutaa puuilosta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply