Suosituksia käyttöakusta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Vakavammin, mitä väärää siinä on?
Sulla on akut ihan vierekkäin, joten asialla ei varmaankaan ole käytännön merkitystä. Mulla on akkujen välillä noin metri johtoa, jolla on joku resistanssi. Vaikka ei ole isosta vastuksesta kyse, niin tuo kuulemma pitemmän päälle kuluttaa nopeammin sen akun, josta johto lähtee suoraan.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Tuli ostettua tuollainen 220 Ah AGM hintaan 249¤. Toivottavasti saan sopimaan. Tulee olemaan millipeliä
Tuon asennuksessa on sitten sama juttu kuin jos pianon omistaja pyytää muuttoapua... Kaikilla kavereilla on yllättäen jotain tosi tärkeitä menoja 8)
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:Sulla on akut ihan vierekkäin, joten asialla ei varmaankaan ole käytännön merkitystä. Mulla on akkujen välillä noin metri johtoa, jolla on joku resistanssi. Vaikka ei ole isosta vastuksesta kyse, niin tuo kuulemma pitemmän päälle kuluttaa nopeammin sen akun, josta johto lähtee suoraan.
Tästä on ollut aiemmin keskustelua tuolla: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=#26533
Mulla ei ole kovin monesta akkusetistä kokemusta, mutta PetriF on tainnut nähdä näitä vähän enemmänkin...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:Tuli ostettua tuollainen 220 Ah AGM hintaan 249¤. Toivottavasti saan sopimaan. Tulee olemaan millipeliä
Tuon asennuksessa on sitten sama juttu kuin jos pianon omistaja pyytää muuttoapua... Kaikilla kavereilla on yllättäen jotain tosi tärkeitä menoja 8)
Jääkaappi vaan täyteen niin löytyy kyllä nostajia. Olimme parhaillaan neljä akun nostajaa ja viides kävi vielä ilman palkintoa kantamassa akun autosta veneeseen.

Päivällä tuli viesti Puuilosta että akku olisi noudettavissa, ja olihan se siellä kaverinsa kanssa odottamassa noutoa. Tuttu nimi. Image
Oli tosiaan ihan millipeliä. Puukolla, sahalla ja vasaralla vähän ylimääräisiä listoja pois niin akun sai asettumaan alustalleen joka nurkasta, ja kannen vielä päälle. Miinusnavan päälle ei jäänyt milliäkään, eli se on punkan alapinnassa kiinni. Jämpti sovitus. Huomenna sitten halvimman 45 Ah akun asentaminen paaran puolelle lämppärin suuttimen etupuolelle. Saa hyllyn rakentaa, ja johtojakin vetää. 25 mm² johtoakin pitäisi löytää jostain 3 m pätkiä sekä mustaa että punaista.
Image
Tuota akkuhyllyä jouduin siis jatkamaan noin 10 cm pituussuunnassa. Kun nostimme 61 kiloisen akun ekan kerran paikalleen jäi se kantamaan aika reippasti etu/ulkonurkastaan pohjan kaarevuudesta johtuen.

Tämä tuli nyt kytkettyä 1-both-2-off kytkimen 1-nastaan. Tuli luettua tuo em. juttu erotusreleestä jne ja googlailtua vähän lisää. Löytyi ihan pätevä c34.org foorumi (joka lienee aika FEneilyä muistuttava luokka?) jossa säie Basic Battery Wiring Diagrams. Taidanpa sieltä ottaa tuo vaihtoehto 1 käyttöön.
Image
Tällä hetkellä en taida vielä erottaa laturia startista, enkä asenna vielä tuota bilteman erotusrelettä. Sitten kun ja jos asennan, pitäisi asentaa vielä katkaisin laturista tulevaan johtoon jotta sen saisi virrattomaksi em. vaihtoehto 1 kytkennässä.

Starttiakku tulee nyt napaan 2 (kiitos Cage että sain lainata kaapelikenkäpuristinpihtejä!), ja tulen varmaan käyttämään järjestelmää nyt niin että eletään 100% tuon uuden AGM-akun varassa. Vaihtokytkin on siis jatkuvasti asennossa 1. Joskus kun muistaa ja on joko maasähköä tai ajetaan koneella laitan both-asentoon jotta tuo starttiakku latautuu. Jos ja kun se huono päivä tulee että tuo hupiakku on tyhjä, voin vetäistä kakkoselle ja päräyttää dieselin sumentamaan naapurustoa.

Vielä pitäisi kytkeä aurinkopaneelin säädin niin, että se todellakin on irtikytketty akuista kun vaihtokytkin on OFF-asennossa. Jostain syystä olin kytkenyt sen jatkuvaan virtaan ja tämä on tehnyt sen että se pieni 0,1 A tjms kuorma on syönyt akkuja talven aikana. Liian pieni virta että battery-monitor näyttäisi sen.
Last edited by harald on Fri May 29, 2015 23:41 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lainataanpa vielä tuo PetriF:n hyvä viesti tähän akkuketjuun;
PetriF wrote:Tosta akkujen kytkennästä vielä:

("akuston" määritelmä tässä= rinnan kytketty blokki 12v tai 6v akkuja -> veneen käyttö aka ns. hupiakusto, eng. House battery bank)

Sen kokemuksen perusteella mitä mulla on kertynyt venesähkötöitä työkseni tehdessä:

- Akusto, joka on kytketty "toiselta reunalta", ei kestä kovin pitkään. Lähin akku menee ensin.

- Akusto, joka on kytketty "ääripäistä" vanhenee yleensä normaalisti (vrt. Artsin löydökset edellä)

- Pääsääntöisesti: erikokoinen tai eri-ikäinen akusto vanhenee ennenaikaisesti.

- MUTTA... Erikokoiset akut mutta samanikäisinä ja samanrakenteisina on saatu toimimaan aivan ok. esim. 95+130Ah agm-akut. Mieluiten saman valmistajan.

- Maalatureissa on merkillisen paljon "harmaita vikoja", esim:

-- absorptiojännite (85-100% vaihe) jää merkittävästi alle 14,2 voltin vaikka kytkentä on ilman diodeja. (krooninen alilataus)
-- pitää 14.4V absorptiojännitettä päällä maailman tappiin (kuivat akut kauden jälkeen)
-- Tiputtaa absorptiojännitteestä floattiin (kestää normaalisti 5-6h) vaikka akku on edelleen selkeästi alle 100% (100% kriteeri: latausvirta menee alle 2% akun C20 Ah-lukemasta)
-- lämpötilakompensointi ei toimi, sama 14,2-14,4V absorptiojännite nollakelissä ja helteellä
summarum: --> maalatureiden ei kannata olettaa olevan selvinpäin sen enempää paketista otettaessa kuin maailman tappiin, kannattaa tarkistaa latausjännite ainakin yleismittarilla. shuntillinen akkuvahti paras.

- Etenkin geeliakustoihin on tullut joillekin kallis vaihtorumba, jos ovat olleet asennettuna kuumassa umpinaisessa tilassa. lämpö + korkea absorptiojännite on akuille myrkkyä, etenkin geeliakuille.

- Veneissä joissa on vain 01212 seinäkello, se näyttää jäävän luvattoman usein 1+2 asentoon. mielestäni parempi on kytkeä se vain startin syötönvalitsimeksi, ja laittaa käyttöakustolle oma onoff kytkin helposti käsillä olevaan paikkaan. Ja latausrele (biltema: "erotusrele") väliin niin konelaturi kytkeytyy käyttöakustoon automatique ja startin kytkimeen ei tarvise koskea.

Jos akkulatauksen problematiikkaan on kiinnostusta tutustua tarkemmin, niin pallonkiertäjillä on tästä asiasta kaikesta päätellen syvällisin käytännön näkemys - 365 x n-vuotta akkujen lataamista-> siperia todellakin opettaa...

Hyvin suositeltavaa lukemista esim. täällä:
http://www.morganscloud.com/category/electrical/

se paras materiaali on tosin maksullista. Mutta mielestäni 7,65 euroa ei ole oikeastaan mikään hinta, noiden artikkelit on ainakin itselleni olleet paljon enemmän väärttejä...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se jäi vain vielä kysymysmerkiksi että jos minulla on 220 Ah AGM ja 45 Ah normaali avoin lyijyakku rinnan latauksen aikana niin latautuuko molemmat vielä ihan OK? Muutin Sterling lataus-säätimen kytkimet AGM-asentoon, tuleeko tuo pieni starttiakku nyt ylilatautumaan?

edit: AGM-asento 14,4V max, open lead acid 14,8V max.
Last edited by harald on Fri May 29, 2015 23:47 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Puuilon sivulla on vain harmaa akku, mutta tuo taitaa olla nimeltään Megalight Power ML220C. Löysin vähän tarkennuksia tuolta;

http://www.monbat.com/en/pages/megalight.html

Code: Select all

CHARGING PARAMETERS
Charging type	

Parameter / Limits
Charge with constant current 	Current limit: 10 - 20 % from C10 capacity rate 
Charge with constant voltage 	Voltage limit: 14.1 - 15.0 V per block
Float Charge Voltage (cycling) 	Float voltage: 13.62 V per block @ 20°
Temperature Correction Factor 	0.018 V per block / °C
Aika laaja on tuo jännite-alue. Tohtisiko tuota latailla Sterlingin (PDF) 14,8V asennossa sittenkin? Laturihan on vain 35 A. Sterlingin manuaalissa kerrotaan että Open lead acid on max 14,8V ja AGM 14,4V. Tuo 14,8V on kyllä akun speksien sisällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

LiFePo-akkuja saa jo motonetistäkin. 290A CCA akku 149¤

http://www.motonet.fi/fi/haku?q=lifepo

http://www.motonet.fi/fi/tuote/900068/E ... xL87xK93mm

1,1 kg.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

AGM ei tarvitse akkukaukaloa. Sellainen ei olisi muuten mahtunutkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo 220 Ah AGM on ollut hyvä. Kovin paljon aurinkoa ei ole saatu tänä kesänä, ja heinäkuussakin on tullut lämmitintä käytettyä (miksi jätin pitkät kalsarit kotiin). Lataustaso BM-1 mittarista katsottuna ei ole milloinkaan alittanut 80% tasoa. Miten tarkka se mittari sitten on, on toinen asia.

Ihmeellisen nopeasti on akku täyttynyt myös. Koneella kaksi tuntia, tai neljä tuntia maavirtaa on yleensä riittänyt. Katsotaan sitten taas 5-10 vuoden päästä oliko akku oikeasti hyvä.

Toinen 45 Ah akku on edelleen käyttämättä kertaakaan. Joskus pitää varmaan testata sitä välillä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Minullakin ollu samanlainen akku kuin Charlotassa nyt kesän hupikäytössa. Saman huomion tuosta latausnopeudesta tehnyt. Konetta ei ei ole tarvinnut tänä kesänä käyttää pelkkään lataukseen ollenkaan ja normaali yhden yön vajaus tuntuu täyttyvän satamaoperaatioiden aikana.

Tarkkailua tehty jännitemittarilla ja alle 12.3 voltin ei ole jännitteet päässy tippumaan parin vuorokauden paikallaan olossakaan. Webasto ja 100l jääkaappi lähinnä kulutuksena.

Meillä ei ole edes aurinkopaneeleita auttamassa ja nykyisellä käyttöprofiililla ei taida edes olla tarvetta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

LiFePo4 lähestyy rajojamme koko ajan

http://lime-power.se
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Handy
Hallitus
Posts: 348
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Puolasta saa myös jotain.
http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=42196
Image
12V/100Ah, 13kg, mutta hintaa eivät kerro.
PetriF
kokelas
Posts: 53
Joined: Tue Oct 15, 2013 00:12 am
Location: Helsinki

Post by PetriF »

harald wrote:Se jäi vain vielä kysymysmerkiksi että jos minulla on 220 Ah AGM ja 45 Ah normaali avoin lyijyakku rinnan latauksen aikana niin latautuuko molemmat vielä ihan OK? Muutin Sterling lataus-säätimen kytkimet AGM-asentoon, tuleeko tuo pieni starttiakku nyt ylilatautumaan?
edit: AGM-asento 14,4V max, open lead acid 14,8V max.
Enpä huomannut tätä ennenkun nyt.
Vastauksena 14.4 / 14.8V latauskysymykseen: 14.8V absorptiolatauksen jännite lyhentää agm-akun käyttöikää, koska
a) mitä korkeampi absorptiojännite, sitä suurempi nestehukka kun vettä hajoaa vedyksi ja hapeksi.
b) perustason latureissa ei ole akun lämpötilatunnistinta, jolloin lataus kesällä 14,8V ~40C akkulämmöllä on turkasesti liikaa kaikille akuille. Konetilan tyypilliset 50-60C vielä enemmän liikaa. Nollakelissä taas 14.8 olis just sopiva...
b) AGM akkuun ei voi lisätä vettä kaasuuntuneen tilalle, mutta yleisimpiin "suljettuihin"/"huoltovapaisiin"/VRLA -akkuihin voi, ainakin exiden akuista saa melkein kaikista kannen pois jolloin vettä voi lisätä. Eli AGM:ää pitää varjella enemmän.

Eli: mun mielestä tommonen yhdistelmä pitäis mennä AGM akun ehdoilla, eli 14,4V absorptiojännite laturiin.

ps. ja ylilataukselle vastakkainen ongelma: jotkin AGM akkujen valmistajat sallivat, ellei peräti suosittele huoltotoimenpiteenä AGM akun "keittämistä" 15-16 voltilla muutaman tunnin (Recondition/Equalization) , koska se sulattaa alilatauksessa syntyvät lyijysulfidikiteet. Tuo operaatio on oleellinen ensisijassa valtameri-kruisereille, koska käyttävät järjestään akustoa 50-80% välillä (bulk-vaihe, akku ottaa latausvirtaa ahnaasti -> lyhyt latauskäyttö) jolloin alilataus aiheuttaa tota kiteytymistä.
Tavallisessa rannikkokruisingissa tota operaatiota vois ajatella tehtävän esim. syksyllä talvivalmistelujen yhteydessä. Se palautaa AGM akun kapasiteettia ja lisää käyttöikää. Mutta kuten sanottu, tästä on eri AGM valmistajilla eri mielipiteet.
Post Reply